Har SD hjälpt regeringen dölja överutbudet av arbetskraft?

View previous topic View next topic Go down

Har SD hjälpt regeringen dölja överutbudet av arbetskraft?

Post  K. V. Pauker on Thu 11 Jul - 22:40

De senaste 20 åren har antalet vårdplatser skurits ner med runt 2/3. Sverige spelar inte längre i elitserien när det gäller att ge patienter i den samhällsfinansierade sjukvården de senaste medicinerna. Några exempel är restriktionerna när det gäller att ge äldre patienter cellgifter i Stockholms läns landsting och att bröstcancerpatienter i samma landsting åtminstone för några år sedan fick vänta på återfall innan de fick de dyraste cellgifterna.

Här är en artikel om hur det kan se ut i svensk sjukvård idag:

http://www.aftonbladet.se/debatt/article17107952.ab

Sådant här är i och för sig en logisk konsekvens av att samhällets kostnader för andra saker, som t ex subventionerade anställningsformer, exploderat p g a överutbudet av arbetskraft och av att och andelen arbetsföra som är sysselsatta i riktiga jobb är lägre idag än 1990. Vill man inte höja skatterna måste man då dra in på något som t ex sjukvården.

Jag tycker också att de politiker som orsakat den här utvecklingen borde vara väl medvetna om att det här leder till problem i sjukvården och att detta kan leda till missnöje. De är definitivt inte dumma. De borde så att säga, ur maktpolitisk synpunkt, veta vad de gör. Frågan är då vilken lösning man tänkt sig. Kanske tänker man sig någon slags avdragsrätt för privata sjukförsäkringar för enskilda och mer generösa skatteregler för företag som ger sina anställda privat sjukförsäkring? Om vi antar att man med en sådan här avdragsrätt inte fullt, men nästan, kompenserar företag och enskilda för den extra kostnaden för privat sjukförsäkring så skulle den offentliga sektorn den här vägen netto kunna få den offentliga sjukvården subventionerad genom att folk/företag inte får full kompensation för kostnaden för privat sjukförsäkring. Den vägen skulle man kunna maskera det reala tryck uppåt på skattetrycket vi får p g a överutbudet av arbetskraft jämfört med år 1990.

Frågan är vad sossarna säger om det här. Om facken får kontroll över folks sjukförsäkringar ungefär som över A-kassorna skulle de kanske kunna nappa på ett sådant här upplägg. Jag tror att många skulle kunna uppleva en facklig sjukförsäkring som ungefär lika tryggt som en statlig sjukförsäkring.

Givetvis skulle man väl ha kvar en statlig sjukförsäkring. Men om denna gav aningen sämre sjukvård skulle nog de flesta föredra privata/fackliga lösningar.

Oavsett om vi får se något sådant här i framtiden så konstaterar jag att ledande politiker varit väldigt skickliga på att dölja konsekvenserna av överutbudet av arbetskraft. Hittills har man kunnat stimulera efterfrågan och därmed efterfrågan på arbetskraft, och därigenom kunnat dölja överutbudet av arbetskraft, genom att sälja en massa statliga företag och för de pengarna bränna pengar inom den offentliga sektorn och sänka skatterna. Mitt intryck är också att SD okejat att regeringen sålt statliga företag (vilket lett till att man fått loss stålar för att dölja överutbudet av arbetskraft). Mitt intryck är att SD inte agerat speciellt listigt i det här avseendet.

K. V. Pauker

Poäng : 2669

Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top