minskar. Försörjningsbördan ökar med  
 10 procent till 2,34. (Basår är 2011)

Källa: SCB (TT)    

Max Ronalds

Poäng : 2887

Back to top Go down

Re: Ludditernas senaste framtidsprofetia

Post  Max Ronalds on Mon 27 Jan - 16:36

http://www.ft.com/cms/s/0/0c85c3f8-8691-11e3-885c-00144feab7de.html#axzz2rcKPmSMv

January 26, 2014 8:10 pm

Automation and the threat to jobsPolicy implications for societies need to be addressed
The mood was optimistic at this year’s World Economic Forum. Despite the economic wobbles in Argentina and emerging markets, the world economy feels more stable than for some years. But the Davos elite has a new cause for worry – that rapid advances in automation and artificial intelligence may take their jobs away.

Leaders of Silicon Valley technology companies formed the most optimistic faction in Davos. Marc Benioff, chief executive of the cloud computing company Salesforce.com, evangelised about how the rise of mobile smartphones and sensing devices could transform entire industries. “The technology we have been given is unbelievable,” he said.

It has also renewed fears about the impact of technology on employment. When computers are capable of advanced-pattern recognition and beat humans at chess; when cars drive themselves and robots perform intricate tasks, what jobs will be left? Will machines take over work, causing a blight of unemployment among the university educated?

Growth in trade and changes in technology over the past three decades have damaged employment in advanced economies. As low-skilled jobs in manufacturing and services have been automated, or moved to lower-wage economies, manual and clerical workers in wealthier nations have struggled.

The beneficiaries are the world’s consumers, who buy goods and services more cheaply, and the managers and professionals whose jobs have so far been secure. Entrepreneurs and the “one per cent” have gained most from the rise of the highly unequal labour market. Now, the chill wind of automation may blow on the peaks.

Some tasks previously carried out by professionals – such as scanning documents for relevant information – have been turned over to software programs. Pessimists argue that services such as consultancy, accounting and the law, in which professionals analyse information, are broadly vulnerable to automation.

Eric Schmidt, executive chairman of Google – a company that is working on emerging technologies such as self-driving cars and robots – is worried. “The race is between computers and people and the people need to win ... In this fight, it is very important that we find the things that humans are really good at,” he said.

If so, policy makers have hardly begun to adjust to the implications for society. In Davos, Lawrence Summers, the former US Treasury secretary, called for a new policy response. “We don’t yet have the Gladstone, the Teddy Roosevelt or the Bismarck of the technology era,” he said.

It is not time to panic. First, the world has lived – and economies have prospered – through similar changes in the past. As Mr Summers noted, fortunes accrued to tycoons such as Andrew Carnegie and John D Rockefeller in the late 19th century phase of globalisation and technological advance, but the benefits later spread.

Second, humans have a remark­able ability to adapt to technology. The race against automation pushes them to improve education and to create new jobs requiring human interaction, and the ability to innovate. In the late 20th century the educational emphasis was on science and technology; in the 21st, it may turn to a combination of technical and creative skills.

Third, a reduction in the amount of work done by humans need not be a bad thing. Economists have predicted an age of leisure before; in practice, many people work longer hours than a generation ago thanks to instant communications and globalisation. A greater sense of balance would be welcome.

If automation does eliminate higher-level jobs – still a big if – societies will have to adapt. It would mean thinking in new ways about how to distribute the benefits of technological advance, as well as the hours that humans spend at work. The nations that get the equation right will be the wealthiest and the most stable.
Max Ronalds

Back to top Go down

Post  Skribenten on Sat 1 Feb - 7:02

Max Ronalds wrote:January 26, 2014 8:10 pm

Automation and the threat to jobsPolicy implications for societies need to be addressed
The mood was optimistic at this year’s World Economic Forum. Despite the economic wobbles in Argentina and emerging markets, the world economy feels more stable than for some years. But the Davos elite has a new cause for worry – that rapid advances in automation and artificial intelligence may take their jobs away.

Leaders of Silicon Valley technology companies formed the most optimistic faction in Davos. Marc Benioff, chief executive of the cloud computing company Salesforce.com, evangelised about how the rise of mobile smartphones and sensing devices could transform entire industries. “The technology we have been given is unbelievable,” he said.

It has also renewed fears about the impact of technology on employment. When computers are capable of advanced-pattern recognition and beat humans at chess; when cars drive themselves and robots perform intricate tasks, what jobs will be left? Will machines take over work, causing a blight of unemployment among the university educated?

Growth in trade and changes in technology over the past three decades have damaged employment in advanced economies. As low-skilled jobs in manufacturing and services have been automated, or moved to lower-wage economies, manual and clerical workers in wealthier nations have struggled.

The beneficiaries are the world’s consumers, who buy goods and services more cheaply, and the managers and professionals whose jobs have so far been secure. Entrepreneurs and the “one per cent” have gained most from the rise of the highly unequal labour market. Now, the chill wind of automation may blow on the peaks.

Some tasks previously carried out by professionals – such as scanning documents for relevant information – have been turned over to software programs. Pessimists argue that services such as consultancy, accounting and the law, in which professionals analyse information, are broadly vulnerable to automation.

Eric Schmidt, executive chairman of Google – a company that is working on emerging technologies such as self-driving cars and robots – is worried. “The race is between computers and people and the people need to win ... In this fight, it is very important that we find the things that humans are really good at,” he said.

If so, policy makers have hardly begun to adjust to the implications for society. In Davos, Lawrence Summers, the former US Treasury secretary, called for a new policy response. “We don’t yet have the Gladstone, the Teddy Roosevelt or the Bismarck of the technology era,” he said.

It is not time to panic. First, the world has lived – and economies have prospered – through similar changes in the past. As Mr Summers noted, fortunes accrued to tycoons such as Andrew Carnegie and John D Rockefeller in the late 19th century phase of globalisation and technological advance, but the benefits later spread.

Second, humans have a remark­able ability to adapt to technology. The race against automation pushes them to improve education and to create new jobs requiring human interaction, and the ability to innovate. In the late 20th century the educational emphasis was on science and technology; in the 21st, it may turn to a combination of technical and creative skills.

Third, a reduction in the amount of work done by humans need not be a bad thing. Economists have predicted an age of leisure before; in practice, many people work longer hours than a generation ago thanks to instant communications and globalisation. A greater sense of balance would be welcome.

If automation does eliminate higher-level jobs – still a big if – societies will have to adapt. It would mean thinking in new ways about how to distribute the benefits of technological advance, as well as the hours that humans spend at work. The nations that get the equation right will be the wealthiest and the most stable.
= = =

Ludditerna eller maskinstormarna - var en samhällsrörelse bland engelska arbetare som under det tidiga 1800-talet protesterade, ofta genom att förstöra textilmaskiner, mot den industriella revolutionens förändringar, som de kände hotade deras arbeten. Rörelsen, som startade 1811, var uppkallad efter en troligtvis fiktiv ledare, Ned Ludd. Deltagarna iakttog sträng disciplin och alla former av våld mot människor var bannlysta. 1812 blev emellertid en grupp luddister nedskjutna av militär, som tillkallats av en arbetsgivare. Denne mördades som hämnd och som motåtgärd stiftades starkt repressiva lagar och en massrättegång i York 1813 resulterade i ett flertal dödsstraff och deportationer till kolonierna.

På senare tid används termerna luddism och luddit eller neo-luddism och neo-luddit synonymt med någon som motsätter sig teknikens och teknologins utveckling pga de kulturella förändringar utvecklingen för med sig.[. . .]

Länk: http://sv.wikipedia.org/wiki/Ludditer

I Sverige på sin tid kallades grävskopan för ”arbetstjuven”. En strålande idé att i nutiden krossa maskiner och datorer - då måste ju arbetstillfällen öka!!

Skribenten
Skribenten

Poäng : 2641

Back to top Go down

Post  Max Ronalds on Fri 28 Feb - 20:31

Oj då.

http://www.svd.se/naringsliv/dronare-rolls-royce-planerar-besattningslosa-fartyg-i-ostersjon_3309004.svd

Planerar drönare i Östersjön

Snart kommer fartygen som går utan besättning. I norska Ålesund studerar Rolls Royce just nu hur framtidens lastfartyg ska styras från baser på land.

26 februari 2014 kl 10:30 , uppdaterad: 27 februari 2014 kl 07:09

”Drönarfartyg” är nästa steg inom sjöfarten. Idén att kaptenerna med dagens teknik lika gärna kan styra sina tankers från land. Det är åtminstone något som motor- och flygturbintillverkaren Rolls-Royce Blue Ocean har tagit fasta på.

– Tekniken har nått en nivå där vi kan genomföra detta. Det ligger i samhällets färdriktning, säger Oskar Levander, vice ordförande för Rolls Royce sjöfartstekniska framtidsprojekt.

Det är särskilt Östersjön som pekas ut som en lämplig sjöfartsregion att inom tio år testa besättningslösa fraktfartyg i.

Rolls Royce – som sedan länge har lämnat lyxbilssegmentet genom överlåtelsen till Bayerische Motoren Werke AG – började skissa på den nya typen av besättningsfria fartyg för ett år sedan. Fartygen lastas som vanligt med containrar, men saknar den typiska däckspåbyggnaden med hytter för besättningen.

Annat som man sparar in på utan besättning är installationer för el, luftkonditionering, vatten och avlopp, vilket ger besättningslösa fartyg 5 procent lägre vikt före lastning.

I praktiken får fartygen större lastutrymme utan besättning. Samtidigt sparas kostnaderna för besättningarna in – allt från lön till mat, resor, utbildning och förmåner, som enligt Bloomberg News ofta utgör cirka 40 procent av hela transportkostnaden.

Men nyhetsbyrån konstaterar också att obemannade fartyg fortfarande är förbjudna i internationella avtal, och att det land där fartyget är registrerat ansvarar för att dessa lagar följs. Ytterligare hinder lär internationella fackförbund resa.

– Det här kommer aldrig att kunna ersätta sjömännens ögon, öron och professionella bedömningar, kommenterar Dave Heindel, ordförande i den Londonbaserade sjöfartssektionen av Internationella Transportarbetarförbundet ITF.

Men enligt Oskar Levander i Rolls Royce projektledning i Ålesund, kommer övergången att ske gradvis när datorernas roll ökar inom sjöfart. Containerfartyg och bulkfartyg med torrlast blir troligen först ut, medan obemannade oljetankrar och LNG-fartyg kommer att dröja längre.

– Självklart måste fjärrstyrda fartyg vara lika säkra, men vi tror faktiskt att de kan bli ännu säkrare än dagens bemannade fartyg, säger Oskar Levander till Bloomberg News.

Statistiskt är det den mänskliga faktorn som står för de flesta olyckor till havs, vanligen på grund av trött vakthavande besättning.

Fördelar med obemannad sjöfart skulle vara att landbaserade befäl och underhållspersonal får bättre arbetsförhållanden. Även lägre risk för pirater anförs som argument, eftersom ingen gisslan finns att ta på obemannade fartyg. Å andra sidan krävs säkra IT-system så att fartygen inte kapas via nätet.

Även EU stöder forskning om obemannade fartyg. Enligt Bloomberg News går över 30 miljoner kronor till det så kallade MUNIN-projektet – Maritime Unmanned Navigation through Intelligence.

Men klart är att Rolls Royce hör till pionjärerna med sitt projekt i norska Ålesund.Visionen är att när kommandobryggan placeras på land, kan sjöbefälen styra hundratals fraktfartyg samtidigt – och bli kontorsarbetande.
Max Ronalds

Back to top Go down

Post  Skribenten on Sun 2 Mar - 18:51

Max Ronalds wrote:Oj då.

http://www.svd.se/naringsliv/dronare-rolls-royce-planerar-besattningslosa-fartyg-i-ostersjon_3309004.svd

Planerar drönare i Östersjön - Snart kommer fartygen som går utan besättning. I norska Ålesund studerar Rolls Royce just nu hur framtidens lastfartyg ska styras från baser på land.

26 februari 2014 kl 10:30 , uppdaterad: 27 februari 2014 kl 07:09

”Drönarfartyg” är nästa steg inom sjöfarten. Idén att kaptenerna med dagens teknik lika gärna kan styra sina tankers från land. Det är åtminstone något som motor- och flygturbintillverkaren Rolls-Royce Blue Ocean har tagit fasta på.

– Tekniken har nått en nivå där vi kan genomföra detta. Det ligger i samhällets färdriktning, säger Oskar Levander, vice ordförande för Rolls Royce sjöfartstekniska framtidsprojekt.

Det är särskilt Östersjön som pekas ut som en lämplig sjöfartsregion att inom tio år testa besättningslösa fraktfartyg i.

Rolls Royce – som sedan länge har lämnat lyxbilssegmentet genom överlåtelsen till Bayerische Motoren Werke AG – började skissa på den nya typen av besättningsfria fartyg för ett år sedan. Fartygen lastas som vanligt med containrar, men saknar den typiska däckspåbyggnaden med hytter för besättningen.

Annat som man sparar in på utan besättning är installationer för el, luftkonditionering, vatten och avlopp, vilket ger besättningslösa fartyg 5 procent lägre vikt före lastning.

I praktiken får fartygen större lastutrymme utan besättning. Samtidigt sparas kostnaderna för besättningarna in – allt från lön till mat, resor, utbildning och förmåner, som enligt Bloomberg News ofta utgör cirka 40 procent av hela transportkostnaden.

Men nyhetsbyrån konstaterar också att obemannade fartyg fortfarande är förbjudna i internationella avtal, och att det land där fartyget är registrerat ansvarar för att dessa lagar följs. Ytterligare hinder lär internationella fackförbund resa.

– Det här kommer aldrig att kunna ersätta sjömännens ögon, öron och professionella bedömningar, kommenterar Dave Heindel, ordförande i den Londonbaserade sjöfartssektionen av Internationella Transportarbetarförbundet ITF.

Men enligt Oskar Levander i Rolls Royce projektledning i Ålesund, kommer övergången att ske gradvis när datorernas roll ökar inom sjöfart. Containerfartyg och bulkfartyg med torrlast blir troligen först ut, medan obemannade oljetankrar och LNG-fartyg kommer att dröja längre.

– Självklart måste fjärrstyrda fartyg vara lika säkra, men vi tror faktiskt att de kan bli ännu säkrare än dagens bemannade fartyg, säger Oskar Levander till Bloomberg News.

Statistiskt är det den mänskliga faktorn som står för de flesta olyckor till havs, vanligen på grund av trött vakthavande besättning.

Fördelar med obemannad sjöfart skulle vara att landbaserade befäl och underhållspersonal får bättre arbetsförhållanden. Även lägre risk för pirater anförs som argument, eftersom ingen gisslan finns att ta på obemannade fartyg. Å andra sidan krävs säkra IT-system så att fartygen inte kapas via nätet.

Även EU stöder forskning om obemannade fartyg. Enligt Bloomberg News går över 30 miljoner kronor till det så kallade MUNIN-projektet – Maritime Unmanned Navigation through Intelligence. Men klart är att Rolls Royce hör till pionjärerna med sitt projekt i norska Ålesund.Visionen är att när kommandobryggan placeras på land, kan sjöbefälen styra hundratals fraktfartyg samtidigt – och bli kontorsarbetande.
= = =
Fantastiskt! och enastående!

När kan dessa tilltänkta besättningslösa fartyg tänkas färdas över Östersjön & världshaven?

Skribenten
Skribenten

Poäng : 2641

Back to top Go down

Post  Max Ronalds on Thu 21 Aug - 8:07

Samtidigt går den dioxinskadade fackpampen ut och lovar mer personal i skolan - för de arbetslösas skull. Joakim Stranke ler i mjugg.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/valaret2014/article19398365.ab

– Det kan handla om administration i samband med nationella prov, om närvarouppföljning och frånvarorapportering eller att vara rastvakt eller matsalsvärd. Sådant som lärarna i dag säger att de tvingas arbeta med och som tar mycket tid ifrån undervisningen, säger Stefan Löfven.

– Vi vet att vi i många lägen behöver fler vuxna i skolmiljön och också på raster. Så här finns många bra och meningsfulla arbetsuppgifter att göra.

Stefan Löfven, vilken bisarr jävla människa det är. Vore det inte roligare för mer sadistiskt lagda långtidsarbetslösa om de fick chansen att jobba inom fång"vården". Det är dit vi är påväg. Eller egentligen är det två parallella framtidsscenarier som uppenbarar sig. Om ett par årtionden lever vi antingen i ett helautomatiserat paradis med utvilade människor som hungrar efter kunskap, eller så lever vi i ett orwellianskt fängelsesamhälle med lågbegåvade idioter som tilldelar varandra "meningsfull syselsättning" i form av "vård".
Max Ronalds

Back to top Go down

Post  Max Ronalds on Sat 21 Jan - 17:54

Max Ronalds wrote:

Stefan Löfven, vilken bisarr jävla människa det är.

Nu har han skaffat twitter. Eller har har haft det länge? Hur som helst, bisarrt var ordet: https://twitter.com/SwedishPM/status/822430621607886850

Grattis Sverige. Idag blev vi 10 miljoner. Alla kommer behövas för att trygga jobb och välfärd.

Det kanske mest bisarra är att en stor del av befolkningen år 2017 inte inser det bisarra i uttalandet. Fler människor för att "trygga jobben". Om han nu inte ämnar att bygga någon sorts Dyson-sfär: https://en.wikipedia.org/wiki/Dyson_sphere Tvivlar dock på att det kommer att vara astronauter i michelingubbedräkter som kommer att bygga något liknande. Förmodligen blir det väl något slags robotar.
Max Ronalds

Back to top Go down

Post  Max Ronalds on Fri 19 May - 18:34

http://www.aftonbladet.se/debatt/a/QekzJ/m-den-som-kommer-hit-maste-anpassa-sig

Jobbklyftan på svensk arbetsmarknad är farlig och måste bort, vi vill börja med att halvera den till 2025. Samtidigt måste Sverige kunna skapa minst en halv miljon nya jobb till 2025.

Max Ronalds

Back to top Go down

Post  Max Ronalds on Thu 7 Sep - 14:05

Max Ronalds wrote:http://www.aftonbladet.se/debatt/a/QekzJ/m-den-som-kommer-hit-maste-anpassa-sig

Jobbklyftan på svensk arbetsmarknad är farlig och måste bort, vi vill börja med att halvera den till 2025. Samtidigt måste Sverige kunna skapa minst en halv miljon nya jobb till 2025.

Att skilja på parodi och verklighet ter sig allt mer hopplöst.

http://www.gp.se/nyheter/sverige/hela-sverigesatsning-i-h%C3%B6stbudgeten-1.4609886

Därutöver ska naturreservat och vandringsleder rustas upp. Regeringen satsar därför pengar på 3 000 "gröna jobb" årligen.

De handlar till exempel om att röja sly, enklare skogsröjning och uppmärkning av vandringsleder.

- Det finns behov på väldigt många platser i landet och det är ett väldigt eftersatt arbete också, säger klimat- och biståndsminister Isabella Lövin (MP).

Jobben är främst tänkta för arbetslösa, inklusive nyanlända, som står långt från arbetsmarknaden.
Max Ronalds

Back to top Go down

Post  Max Ronalds on Fri 6 Oct - 0:29

Den enda "ludditiska" jobbskaparåtgärd som jag kan tänka mig att stödja är att förbjuda innerstadsbussar och låta latmaskar, barnfamiljer och marijuanarökande akademiker förlita sig på uberförare. Bussar i stadsmiljö är totalt livsfarliga, skapar meningslösa trafikstockningar och river upp dammoln som motsvarar Jörn Donners årskonsumtion av gula Blend. Vilka är det egentligen som åker buss, förutom grupperna jag nämnde ovan? Dom är ju inte ens halvfulla nuförtiden. Som en skattefinansierad lyxtaxi för idioter med IQ fiskmås i socialt nätverkande. Förbjud nu. Om det är så viktigt att integrera invandrare kan man väl lika gärna låta dessa skjutsa pensionärer och barnfamiljer i sina BMW och RS6:or.
Max Ronalds

Back to top Go down

Post  Max Ronalds on Fri 17 Nov - 1:23

Max Ronalds

Back to top Go down

Post  Max Ronalds on Wed 29 Nov - 14:03

Max Ronalds wrote:

Samtidigt går den dioxinskadade fackpampen ut och lovar mer personal i skolan - för de arbetslösas skull. Joakim Stranke ler i mjugg.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/valaret2014/article19398365.ab

https://www.tidningenridsport.se/han-tryckte-in-mig-i-transporten-och-ville-att-jag-skulle-kanna-pa-hans-kon/

På vår klubb fanns en man i 30-35-årsåldern som varken var ryttare eller hästägare. Han hade inga barn som red utan hängde bara där, hjälpte till som funktionär och ställde upp med det mesta som behövde fixas på klubben. Han var väldigt uppskattad av alla och efteråt har jag tänkt att det egentligen var lite konstigt…
Max Ronalds

Back to top Go down

Post  Sponsored content

Sponsored content

Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top

Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum