Obs!!! Sven Hagströmer och Dan Olofsson förespråkar mjukare hållning mot SD

View previous topic View next topic Go down

Obs!!! Sven Hagströmer och Dan Olofsson förespråkar mjukare hållning mot SD

Post  K. V. Pauker on Tue 5 May - 14:44

Näringslivsprofilerna Sven Hagströmer och Dan Olofsson sågar nu December-överenskommelsen och verkar nu förespråka att kapa ner invandringen litet för att minska överströmningen till SD:

http://www.di.se/artiklar/2015/5/4/hagstromer-pakten-ar-det-varsta-som-hant/

Hoppas folk inte övertolkar det här.

Vill påminna om att Sven Hagströmer (precis som många andra adliga personer som Ian Wachtmeister, framlidne Jacob Palmstierna m fl) är något typ 16-dels- eller 32-dels-jude. Så jag är inte så säker på att Hagströmer uppskattar brev av den typ om judisk makt som Richard Jomshof fick och som en person blev utesluten för. I den äldre förteckning över adelssläkter med judiskt påbrå som ligger uppe på Ahmed Ramis sajt verkar man väl låta förstå att även väldigt litet judiskt påbrå kan utgöra ett exempel på den judiska finansiella makten. Så jag antar att det kan vara litet känsligt att kritisera förhållanden i amerikansk media, finansbransch och lobbystruktur. Hagströmer verkar också se positivt och inte negativt på sin delvis judiska härstamning och verkar ha adderat Leif Pagrotsky till sin avlöningslista. Han verkar dock inte pyssla med sionism. Hans grundsyn verkar vara liberal, men kanske tyckte han att det var litet jobbigt när Junilistans EU-parlamentariker Helene Goudin körde igång med HBTQ-pladder à la 7-klövern även om han inte sade något.

Jag vet att Exponeringen brukar kolla av Exilen. Så de får gärna upplysa om att att Hagströmers ätt står med i i den redogörelse för judiskt blod i adeln (Semi-Gotha, tror jag att den heter, det är inte Rami själv som skrivit denna utan det här är äldre material från typ 20-/30-talet) som finns på Ramis sajt. Om folk inte upplyses om detta finns ju risken att personer som mycket väl hade kunnat stödja något typ det norska Fremskrittspartiet (precis son Olav Thon) blir på dåligt humör och tappar lusten för detta. Men vi får väl se hur Exponeringen gör.

Noterar också att man i DI-artikeln säger att SD har sitt ursprung i nazismen. Detta, som inte stämmer, är väl delvis en konsekvens av SD:s strategi för att hantera sitt förflutna. Mattias Karlssons och Jimmie Åkessons strategi att anpassa partiet till sjuklövern och utesluta personer för påhittade nazist/fascist-tendenser löser inte detta problem (och frågan är om man ens varit intresserad av att lösa detta problem). Man kunde ju ha redogjort för faktiska förhållanden beträffande partiets förflutna och visat på att färgade personer trots detta stödjer partiet av samhällsekonomiska orsaker. I samband med detta hade man också kunnat upplysa om att partiet i artiklar från slutet av 80-talet, strax efter partiets start, i partiets tidning sade att man ville hålla ”rågången upphuggen” mot nazismen. Man kunde också ha påpekat att partiet aldrig krävt avskaffande av demokratin eller pysslat med explicit antisemitism. Man har dock publicerat en dikt av C E Carlberg och en artikel av gammelnazisten Erik Walles. Det som tydligt placerar SD:s äldre historia utanför den liberala rättsstaten är väl kravet på ofrivillig repatriering. Men jag antar att det kan upplevas problematiskt för Karlsson och Åkesson att ta i den här frågan eftersom de stöttade partiet innan kravet på ofrivillig repatriering avskaffats. Då är det bekvämare att utesluta andra, utan såna kopplingar, med hänvisning till nazism/fascism/antisemitism etc.

K. V. Pauker

Poäng : 2635

Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top