Funderingar kring SD - Från en måttligt insatt "vanlig" arbetare.

View previous topic View next topic Go down

Funderingar kring SD - Från en måttligt insatt "vanlig" arbetare.

Post  Jens0967 on Fri 14 Jul - 21:24

Hej
Jag är ny på forumet, och skapade en användare endast för att göra mig hörd någonstans.
Jag är en som politikerna kallar "vanlig" medborgare. Jag är 30+ och lärare.
Jag är uppfostrad i ett hem med Socialdemokraternas logga på väggen. Något som lärt mig värdet av att vara human, hjälpsam, och medmänsklig. Något jag lär mina barn.
Dock har jag alltid varit oerhört ointresserad av politik i alla dess former. Jag har alltid lämnat det till de jag anser "de kunniga insatta människorna" i vårat land.

Men för några år sedan fick jag lära mig att det var något som hette Sverigedemokraterna. "Va, finns det rasister i vårat land som debatterar?!" tänkte jag och såg några debatter med Jimmie i en förväntan att bli underhållen utav att se de andra stora partierna döda honom och hans parti i en debatt.

De första debatterna jag ser. Är en Jimmie som faktiskt verkar helt normal. När jag till en början lyssnar på honom så erkänner jag att jag inte var opartisk. Jag hade redan stämplat honom som fiende.
Men efter 4 år av debatter på nätet som jag ser i smyg då inte min älskade sambo ser mig så har min uppfattning ändrats, tvärtom slås jag av häpnad. Min slutsatser är följande.

- Varför lyssnar inte partierna på vad han faktiskt säger? Varför måste han upprepa sig i invandrings-frågan gång på gång på gång? Jag har sett ett tjugotal olika debatter där han måste säga exakt samma sak som som han gjort de senaste åren "Jag vill kraftigt reducera invandringen, och hjälpa personer i nöd i närområdet, långt mycket mer än ni kan"... men det är ingen som hör den meningen?

- De övriga partierna, som stoltserar bland oss "vanliga" människor att vi lever i en demokrati, och ska värna om den, varför stänger de flertal ut just SD i större debatter, eller helt enkelt vägrar prata offentligt med honom? Hur kan de andra partierna någonsin tro att de framgångsrikt kan ignorera ett parti? Låt oss leka med tanken att SD vore öppet rasister, inte ens då anser jag att man bör ignorera, utesluta och utfrysa ett parti. Kontra dem istället, och belys deras inhumana inställning och avsikter, sånt ser väljarna.

- Varför fortsätter en stor skara människor fortfarande stämpla SD som rasister? Eller har jag totalt missat något, är jag blind? Lyssnar inte folk på vad han säger, eller väljer man att tro att allt han säger är lögn? Visst, jag vett att det varit arslen i SD som skrivit rasistiska inlägg på forum, och uttalat sig rasistiskt i uttalanden. Men SD har ju avskedat vissa av dessa från sin post, i ett förök att rensa SD ifrån rasister. Om jag har fel, tala gärna om det och låt mig förstå.

Jag kan ingenting om budgetförslag, eller statistik, samt att man kan enkelt kollra bort mig i ett avancerat politiskt meta-språk.
Jag söker efter kunskap som kan ge mig insikt.

Som det är nu, stöttar jag SD och Jimmie. Inte för att han lätt kan anses som ett offer, inte heller för att han har en erkänt lysande retorik. Men för att jag stannar upp och lyssnar på vad han säger. Det, i kombination att de andra partierna direkt avfärdar det han säger, eller till och med ignorerar det gör mig irriterad, vilket skapar sympati för Jimmie.

Har Jimmie lurat mig?
Är SD bluff och båg?

Hjälp mig, för jag kan inte se det.

Jens0967

Poäng : 76

Back to top Go down

Re: Funderingar kring SD - Från en måttligt insatt "vanlig" arbetare.

Post  Max Ronalds on Sat 15 Jul - 20:07

Jens0967 wrote:
Men för några år sedan fick jag lära mig att det var något som hette Sverigedemokraterna. "Va, finns det rasister i vårat land som debatterar?!" tänkte jag och såg några debatter med Jimmie i en förväntan att bli underhållen utav att se de andra stora partierna döda honom och hans parti i en debatt.

De första debatterna jag ser. Är en Jimmie som faktiskt verkar helt normal. När jag till en början lyssnar på honom så erkänner jag att jag inte var opartisk. Jag hade redan stämplat honom som fiende.
Men efter 4 år av debatter på nätet som jag ser i smyg då inte min älskade sambo ser mig så har min uppfattning ändrats, tvärtom slås jag av häpnad. Min slutsatser är följande.

Några år? SD har suttit i riksdagen i sju år och var förmodligen kända hos den breda allmänheten redan i mitten på 00-talet. Låter mer som att SD är en proxy-benämning på Nordiska motståndsrörelsen.
Max Ronalds

Poäng : 2700

Back to top Go down

Post  Jens0967 on Mon 17 Jul - 21:04

Max Ronalds wrote:
Jens0967 wrote:

Några år? SD har suttit i riksdagen i sju år och var förmodligen kända hos den breda allmänheten redan i mitten på 00-talet. Låter mer som att SD är en proxy-benämning på Nordiska motståndsrörelsen.

Om du läser långsammare, så står det att det var några år sedan Jag lärde mig att något heter SD.
Dvs, inte när de ingick i riksdagen, eller då de skapades.
Men låt gå...

Så din åsikt är att SD är mer ett "vilseledande vänligt" ansikte mot världen i förhållande till Nordiska motståndsrörelsen. Men att de i stort står för samma sak i slutet?
Utveckla gärna.

Jens0967

Back to top Go down

Post  Max Ronalds on Mon 17 Jul - 22:33

Jens0967 wrote:

Så din åsikt är att SD är mer ett "vilseledande vänligt" ansikte mot världen i förhållande till Nordiska motståndsrörelsen. Men att de i stort står för samma sak i slutet?
Utveckla gärna.

Med SD så blir väl slutresultatet mulattungar som dansar små grodorna runt midsommarstången, och med NMR så blir det blonda ariska barn som gör det. Och kanske ett och annat svarthårigt barn med titeln "hedersgerman" som härstammar från Tino Sanandaji eller Hanif Bali.
Max Ronalds

Poäng : 2700

Back to top Go down

Post  Nagajken on Wed 19 Jul - 21:51

Jens 0967, ser ut som om du är född i september 1967. Då har du fått dina två första år av ditt liv i den riktiga socialdemokratin. Raset för S började med Olof Palme och sedemera det famösa riksdagsbeslutet 1975, att Sverige på sikt ska bli mångkulturellt. Ett sådant genomgripande beslut skulle givetvis ha föregåtts av en folkomröstning. 42 år av mångkulturellt vurmande från den styrande eliten, som inte har tagits emot med varm famn av folket, har lett till att dagens mainstreem-politiker tappat kontrollen över samhällsutvecklingen och målat in sig i ett hörn och försöker försvara politiken med massiva lögner om mångkulturens förträfflighet. Floskler som berikning, kompetensregn, öppna era hjärtan, de flyr för sina liv från Danmark och Tyskland tror våra manistreem-politiker än i dag att folket tror på. Vad ska de göra? De har varken pengar eller politisk kraft att att itu med problemen de själva skapat. De enda de kan göra är att ljuga på ända in i kaklet och beskylla SD, Jimmy Åkesson m.fl. inom SD för rasism, nazism mm. och vägra att samverka med SD, trots att partiet är det näst största och i vissa mätningar det största partiet i riksdagen. En farlig utveckling, där den vanlige medborgaren på många håll har insett att samhällskontraktet med det politiska systemet har havererat.

Nagajken

Poäng : 67

Back to top Go down

Post  Jens0967 on Fri 28 Jul - 8:58

Nagajken wrote:Jens 0967, ser ut som om du är född i september 1967. Då har du fått dina två första år av ditt liv i den riktiga socialdemokratin. Raset för S började med Olof Palme och sedemera det famösa riksdagsbeslutet 1975, att Sverige på sikt ska bli mångkulturellt. Ett sådant genomgripande beslut skulle givetvis ha föregåtts av en folkomröstning. 42 år av mångkulturellt vurmande från den styrande eliten, som inte har tagits emot med varm famn av folket, har lett till att dagens mainstreem-politiker tappat kontrollen över samhällsutvecklingen och målat in sig i ett hörn och försöker försvara politiken med massiva lögner om mångkulturens förträfflighet. Floskler som berikning, kompetensregn, öppna era hjärtan, de flyr för sina liv från Danmark och Tyskland tror våra manistreem-politiker än i dag att folket tror på. Vad ska de göra? De har varken pengar eller politisk kraft att att itu med problemen de själva skapat. De enda de kan göra är att ljuga på ända in i kaklet och beskylla SD, Jimmy Åkesson m.fl. inom SD för rasism, nazism mm. och vägra att samverka med SD, trots att partiet är det näst största och i vissa mätningar det största partiet i riksdagen. En farlig utveckling, där den vanlige medborgaren på många håll har insett att samhällskontraktet med det politiska systemet har havererat.

Äntligen ett svar av någon som är konstruktivt som faktiskt "ger" någonting. Jag tackar för det.

Jag förstår det du har skrivit, och jag som är ganska ny (men med ett kritiskt förhållningssätt) till politiken blir irriterad och förvånad över vissa saker. Att det som sägs och görs helt enkelt inte kan stämma så bra som de beskriver. Jag syftar då främst på Björklund och Löfven.

Låt mig fråga såhär då...

Ser inte dagens politiker problemen de skapat, eller ser de problemen men är rädd att erkänna det?

Jens0967

Back to top Go down

Post  Sponsored content

Sponsored content

Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top