Böcker tillhyggen vid slagsmål

View previous topic View next topic Go down

Böcker tillhyggen vid slagsmål

Post  Dunkelman on Sat 20 Aug - 5:27

En del blattar vet inte hur man använder böcker.

Böcker tillhyggen vid slagsmål på bibliotek

En omskakande upplevelse på Bäckby bibliotek har fått trebarnsmamman Anna att överväga att flytta från Bäckby. Anna växte upp där och tycker att klimatet har blivit hårdare. ”Fel av oss, men vi blev hotade” Det var i måndags eftermiddag som Anna och hennes barn var på biblioteket, i en läshörna satt ett gäng ungdomar och underhöll varandra på hög volym. –Jag och en man med barnvagn sade till dem att de borde dämpa sig, utan resultat, säger Anna. Personalen bad då ungdomarna att avlägsna sig. –De började argumentera emot. Själv befann jag mig i bakgrunden med mina barn. Jag hörde hur pappan och en av pojkarna blev mer och mer osams och plötligt började de kasta och slå varandra med böcker, berättar Anna. Hon ringde 114 14 till polisen, men samtalet bröts. –När jag tittar upp står hela ungdomsgänget runt mig och mina barn. Jag har aldrig känt mig så hotad. Anna och barnen lämnade biblioteket och Anna bestämde sig för att aldrig återvända. Men på morgonen hade hon kommit på andra tankar och gick dit och talade med personalen. Det kändes bra, säger hon. Ingen skadades vid händelsen, men den satte ändå spår hos Anna, som tycker att fler vuxna borde ta ansvar för sina ungdomar. –Jag fick höra att man inte ska lägga sig i, men det är just vad vi vuxna måste göra. På biblioteket var det bara jag och pappan som vågade säga ifrån, de andra besökarna var passiva. Lite civilkurage måste man ha och det är jag stolt över, säger Anna.

Anna är själv, som hon säger, Bäckbyunge. De första 20 åren bodde hon i området innan hon flyttade för studier. Efter några år, när hon skaffat familj, återvände hon till Bäckby. –Jag minns Bäckby som en lugn och barnvänlig stadsdel under min uppväxt. Det fanns gränser. Sade vuxna till så lyssnade vi barn. Anna har, säger hon, i alla år försvarat stadsdelen från belackare och sagt att allt negativt prat om Bäckby är överdrivet. Men efter måndagens upprivande händelse funderar Anna på att flytta. Hon som bara för någon månad sedan tänkt köpa en bostadsrätt eller radhus i området. –Jag vet inte om jag vill bo kvar på bekostnad av mina barns trygghet. De är värda något bättre.

Alla som bor på Bäckby är värda något bättre. Till och med de hotfulla ungdomarna, säger Anna. Bibliotekschefen Karin Ramnerö var inte närvarande men fick bråket berättat för sig av personalen. –Det är första gången jag har hört talas om handgripligheter på ett bibliotek. Och på Bäckby har det aldrig hänt tidigare. –Personalen hade försökt lugna ungdomarna och ringde även till fritidgården, som ligger i samma byggnad. De gjorde precis vad de skulle, men självklart var det en obehaglig upplevelse för dem, säger Karin Ramnerö. – Jag tror att det var en tillfällighet att bråket ägde rum inne på biblioteket, det kunde lika gärna ha skett på torget eller någon annanstans. –Visst har det varit stökigt ibland, men inte värre än att personalen kunnat handskas med det. Men biblioteket är öppet för alla, det ska vara en mötesplats för invånarna." Fotnot:

Anna vill inte skylta med sitt efternamn eller på bild.Jörgen Falk

http://vlt.se/nyheter/vasteras/1.1323722-bocker-tillhyggen-vid-slagsmal-pa-bibliotek
Dunkelman

Poäng : 3202

Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top