Djurrättsaktivist häktad

View previous topic View next topic Go down

Djurrättsaktivist häktad

Post  Ådärkomdenja on Tue 20 Sep - 7:32

Kors i taket! Äntligen tycks man kunna nagla dit en svinpäls i den sjuka gruppen "djurrättsaktivister":

- En djurrättsaktivist har häktats misstänkt för att ha skickat hotbrev till pälshandlare och djuruppfödare. Han ska även ha besökt de hotades hem nattetid. Mannen förnekar brottspåståendena, säger hans advokat. Den 21-årige djurrättsaktivisten från Göteborg är misstänkt för två fall av grovt olaga hot och tre fall av olaga hot mot personer som arbetar inom pälshandeln och med djuruppfödning.

– Det är näst intill vad man kan kalla "ett samhällshotande problem". Att med hot påverka personer inom en näring att upphöra med sin verksamhet, säger kammaråklagare Lars Lindman.

21-åringen ska under våren och sommaren ha haft en framträdande roll vid trakasserier mot butiker som hanterar pälsvaror och mot djuruppfödare i Göteborg och Sölvesborg.

http://www.sydsvenskan.se/sverige/article1529492/Djurrattsaktivist-haktad-for-hot.html

I en annan tidningartikel skrevs att svinpälsen hånskrattade i tingrätten. Som av nån outgrundlig anledning valde att fortsätta förhandlingen bakom lyckta dörrar? Västnytt sade i sin morgonsändning i TV, att mannen var bunden till brotten, bl a genom att hans DNA funnits på hotbreven. Svinpälsen skall också ha genomfört ett angrepp mot en McDonald-butik.

Påföljd? Tja, skyddstillsyn och två veckors samhällstjänst låter som ett lagom tips, i mes-straffens förlovade land.
Ådärkomdenja

Poäng : 3606

http://files.myopera.com/foolishworld/albums/667915/rotsnake.png

Back to top Go down

Re: Djurrättsaktivist häktad

Post  Absurd on Tue 20 Sep - 9:20

Jag är av delad uppfattning. Själv tycker jag vi gått förbi pälsets dagar som en nödvändighet för att hålla kylan som förr så päls är idag enbart en lyxvara. Nu är jag varken djurrättsaktivist eller vegan, men dylik uppfödning håller jag i samma kategori som halal- och kosherslakt, inte lika illa men illa nog. Att gå runt och hota folk är såklart inte någon vidare bra lösning i mina ögon.
Absurd
Mammutjäger

Poäng : 2652

Back to top Go down

Post  Ådärkomdenja on Tue 20 Sep - 14:53

Absurd wrote:Jag är av delad uppfattning. Själv tycker jag vi gått förbi pälsets dagar som en nödvändighet för att hålla kylan som förr så päls är idag enbart en lyxvara. Nu är jag varken djurrättsaktivist eller vegan, men dylik uppfödning håller jag i samma kategori som halal- och kosherslakt, inte lika illa men illa nog. Att gå runt och hota folk är såklart inte någon vidare bra lösning i mina ögon.

Så längde pälsdjursuppfödning sker under godtagbara och fastställda former, så ser jag inget hinder för produktion av det du kallar "lyxvara". Varför skulle denna "lyxvara" inte accepteras? De djur som föds upp finns inom en näring, och det inkräktar inte öht på vilda exemplar i naturen. Vilka andra "lyxvaror" är i farozonen? Jag anser att i en fri marknadsekonomi så avgörs frågan av tillgång och efterfrågan, samt hantering enligt lagar och regler. Jag har f ö själv en vinterpälsmössa, ett hart när oundgängligt köldskydd i dessa tider av svinaktigt kalla vintrar i Sverige. Slaktjämförelsen förstår jag inte riktigt, menar du att uppfödda pälsdjur avlivas på ett oacceptabelt och rått sätt, eller?
Ådärkomdenja

Poäng : 3606

http://files.myopera.com/foolishworld/albums/667915/rotsnake.png

Back to top Go down

Post  Absurd on Tue 20 Sep - 16:01

Ådärkomdenja wrote:
Absurd wrote:Jag är av delad uppfattning. Själv tycker jag vi gått förbi pälsets dagar som en nödvändighet för att hålla kylan som förr så päls är idag enbart en lyxvara. Nu är jag varken djurrättsaktivist eller vegan, men dylik uppfödning håller jag i samma kategori som halal- och kosherslakt, inte lika illa men illa nog. Att gå runt och hota folk är såklart inte någon vidare bra lösning i mina ögon.

Så längde pälsdjursuppfödning sker under godtagbara och fastställda former, så ser jag inget hinder för produktion av det du kallar "lyxvara". Varför skulle denna "lyxvara" inte accepteras? De djur som föds upp finns inom en näring, och det inkräktar inte öht på vilda exemplar i naturen. Vilka andra "lyxvaror" är i farozonen? Jag anser att i en fri marknadsekonomi så avgörs frågan av tillgång och efterfrågan, samt hantering enligt lagar och regler. Jag har f ö själv en vinterpälsmössa, ett hart när oundgängligt köldskydd i dessa tider av svinaktigt kalla vintrar i Sverige. Slaktjämförelsen förstår jag inte riktigt, menar du att uppfödda pälsdjur avlivas på ett oacceptabelt och rått sätt, eller?
Din pälsmössa lär ju hålla de få vintrar du planerat att stanna i Sverige. Jag ställer mig emot onödig lyx öht så länge det går illa åt djur och natur. De flesta djur man avlivade förr och använde pälsen så kom ju även övriga delar till nytta med. Kanske får för stark östermalmskärring-vibbar på just minkar.
Menar mest att i dagsläget så finns så pass bra material där inte djur behöver uppfödas och avlivas för att skapa en bra produkt. Jag spenderar mycket tid utomhus när det närmar sig -20 sträcket utan att behöva klä på mig på en päls från ett djur som slaktats bara för pälsens skull.
Sedan om du får kommunist-vibbar av det - det må så vara. Jag vill bara sätta en ände på onödig konsumtion.
Absurd
Mammutjäger

Poäng : 2652

Back to top Go down

Post  Sponsored content

Sponsored content

Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top