Bristen på pengar i svensk sjukvård

View previous topic View next topic Go down

Bristen på pengar i svensk sjukvård

Post  K. V. Pauker on Tue 29 Nov - 19:16

Jag har tidigare här på Exilen påpekat hur man numera i svensk sjukvård bedriver ganska avancerat änglamakeri när det gäller svårt sjuka patienter, speciellt äldre.

Såg igår att man nu även börjat spara rätt drastiskt på yngre. I Göteborg skulle man sparka 1/3 av akutläkarna på ett barnsjukhus.

Svenska patienter i den offentliga sjukvården får idag ofta inte de senaste cellgifterna. Man har officiella åldersgränser uppåt i vissa landsting och inofficiella i andra landsting. Bröstcancerpatienter i Stockholms län fick för några år sedan inte de mest effektiva och dyraste cellgifterna förrän vid återfall (och då var det kanske för sent).

Olika former av immunterapier används tämligen sparsamt i svensk, offentlig vård. Det innebär att personer som får cancer p g a dåligt immunförsvar ligger speciellt risigt till.

Ambulanser och observationsplatser i glesbygd dras in. Vill du ha en ambulans är det bäst att inte någon annan blir sjuk samtidigt. Och kommer ambulansen så tar det en rejäl stund.

Den dag man inför avdragsgilla, privata sjukförsäkringar tror jag vi står inför ett ganska drastiskt systemskifte. Jag tror inte att de som tror sig komma att ha råd kommer att vilja ha tillbaka det gamla systemet om det fortsätter så här.

Det är inte omöjligt kostnadsmässigt att ha en bra, offentlig sjukförsäkring. Men det är inte gratis att ha ett sådant system. Skickar man iväg 30 miljarder/år i bistånd, 10 miljarder/år i nettobidrag till andra EU-länder där folk skiter i att betala skatt och fyller på med arbetskraft och konsumenter som inte behövs till en kostnad av 30-100 miljarder/år så blir det knepigare att finansiera en vettig, offentlig sjukvård.

K. V. Pauker

Poäng : 2820

Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top