Euro-kollaps?

View previous topic View next topic Go down

Euro-kollaps?

Post  Ådärkomdenja on Sat 3 Dec - 7:02

Skrev ett inlägg på ett annat forum - Fb för övrigt, där fanns en tråd i ämnet - i morse:

- Det spekuleras idag om vad som händer vid en Eurokollaps, t ex här:

"Banker och storföretag börjar nu förbereda sig för ett läge då ett eller flera länder lämnar eurosamarbetet":

http://di.se/Artiklar/2011/12/1/252598/Foretag_forbereder_eurosplittring/

Som privatsparare är man 'garanterad' för eget sparande, per bank, upp till 100 000 Euro. Varför finns ingen alternativkoppling till SEK, att svenska banksparare skall dras ned i ett euroträsk, känns helt enkelt totalfel.

Någon som vet om det finns nån koppling garantimässigt till svenska kronan idag, som det var på den tiden max.nivån var 250 k, eller har hårpisk-Borg gjort generalmisstaget att 'gifta ihop' svenskt privatsparande enbart till skit-Euron?

Det börjar lukta skunk, madrassen eller postväxlar, ränta noll visserligen, börjar kännas som ett verkligt alternativ. Eller att köpa fastigheter i tillväxtekonomier, men då måste man söka sig utanför Europa, som verkar vara den världsdel som sjunker som en gråsten just nu.

Åsikter välkomnas, tack.

Ådärkomdenja

Poäng : 3516

http://files.myopera.com/foolishworld/albums/667915/rotsnake.png

Back to top Go down

Re: Euro-kollaps?

Post  K. V. Pauker on Sat 3 Dec - 19:31

Ådärkomdenja wrote:Skrev ett inlägg på ett annat forum - Fb för övrigt, där fanns en tråd i ämnet - i morse:

"Banker och storföretag börjar nu förbereda sig för ett läge då ett eller flera länder lämnar eurosamarbetet":

Som privatsparare är man 'garanterad' för eget sparande, per bank, upp till 100 000 Euro. Varför finns ingen alternativkoppling till SEK, att svenska banksparare skall dras ned i ett euroträsk, känns helt enkelt totalfel.

Någon som vet om det finns nån koppling garantimässigt till svenska kronan idag, som det var på den tiden max.nivån var 250 k, eller har hårpisk-Borg gjort generalmisstaget att 'gifta ihop' svenskt privatsparande enbart till skit-Euron?

Det börjar lukta skunk, madrassen eller postväxlar, ränta noll visserligen, börjar kännas som ett verkligt alternativ. Eller att köpa fastigheter i tillväxtekonomier, men då måste man söka sig utanför Europa, som verkar vara den världsdel som sjunker som en gråsten just nu.

Åsikter välkomnas, tack.

Enligt EU-reglerna för insättarskyddet får inte medlemsländerna lämna någon garanti i egen valuta. Detta innebär att om det blir rejäl inflation i EU (t ex p g a att man trycker en massa pengar för att rädda PIIGS-länderna) så kan det nuvarande insättarskyddet bli värt mindre än de 500 000 kr som tidigare var maxbeloppet. Idag motsvarar insättarskyddet om 100 000 euro ca 900 000 kr. Men blir det rejäl inflation och euron försvagas mot kronan kan alltså insättarskyddet halka under 500 000 kr. Blir det hyperinflation försvinner insättarskyddet i princip helt.

Problemet med att man inte FÅR ha ett insättarskydd i egen valuta är ett exempel på vad som händer när politiker som bara har lojalitet mot en ideologi eller ett parti och har ingen eller negativ känslomässig lojalitet mot den folkgrupp som dominerar i deras väljarkår ges förtroendet att styra. Detta är ett problem väljarna inte uppmärksammats på.

Mitt intryck är att du är SD:are. Du kan ju själv höra med dina partirepresentanter om de är intresserade av att uppmärksamma den här frågan. Jag tvivlar dock på att de är intresserade. Men du kan ju höra av dig här på Exilen och säga hur det gick.

K. V. Pauker

Poäng : 2760

Back to top Go down

Post  K. V. Pauker on Sun 4 Dec - 10:51

K. V. Pauker wrote:
Ådärkomdenja wrote:Skrev ett inlägg på ett annat forum - Fb för övrigt, där fanns en tråd i ämnet - i morse:

Åsikter välkomnas, tack.

Enligt EU-reglerna för insättarskyddet får inte medlemsländerna lämna någon garanti i egen valuta. Detta innebär att om det blir rejäl inflation i EU (t ex p g a att man trycker en massa pengar för att rädda PIIGS-länderna) så kan det nuvarande insättarskyddet bli värt mindre än de 500 000 kr som tidigare var maxbeloppet. Idag motsvarar insättarskyddet om 100 000 euro ca 900 000 kr. Men blir det rejäl inflation och euron försvagas mot kronan kan alltså insättarskyddet halka under 500 000 kr. Blir det hyperinflation försvinner insättarskyddet i princip helt.

Problemet med att man inte FÅR ha ett insättarskydd i egen valuta är ett exempel på vad som händer när politiker som bara har lojalitet mot en ideologi eller ett parti och har ingen eller negativ känslomässig lojalitet mot den folkgrupp som dominerar i deras väljarkår ges förtroendet att styra. Detta är ett problem väljarna inte uppmärksammats på.

Mitt intryck är att du är SD:are. Du kan ju själv höra med dina partirepresentanter om de är intresserade av att uppmärksamma den här frågan. Jag tvivlar dock på att de är intresserade. Men du kan ju höra av dig här på Exilen och säga hur det gick.

En sak till.

Det ointresse från SD:s sida som jag gissar skulle vara fallet tror jag inte skulle bero på att det är rätt få i Sverige som har 500 000 eller 900 000 kr i kontanter (det finns dock en hel del som har större belopp i kontanter under en kortare period i sitt liv, pensionärer som sålt sin bostad och flyttat till en hyreslägenhet t ex).

Apropå sparformer vill jag påpeka att svenska småsparare tillhör de inom OECD som har de minsta beloppen i kontanter. Svenska folket har ett väldigt stort fondsparande. Väldigt mycket sparande sker också i form av statliga AP-fonder och fonder som ger avtalspensionspengar. Båda sparformerna har plundrats ordentligt de senaste 15 åren. 250 miljarder plockade man ur AP-fonderna på 90-talet för att få ner den statsskuld som skapats under kronförsvaret med 500 % ränta i början på 90-talet. Något år senare delade SPP ut en massa pengar till arbetsgivarna som dessa betalat in eftersom Ericsson-aktierna (troligen) i fonden stigit drastiskt. Sedan, när börskurserna sjunkit, fick man visst problem ett tag med sina pensionsåtaganden, vill jag minnas. Det har också varit rätt tyst om de här sakerna i media.

Svenska småsparare har också i många fall väldigt mycket pengar bundet i bostaden. Eller kanske rättare sagt inte, faktiskt. Detta med tanke på de amorteringsfria lån som under några år var populära att bevilja. Ett liknande problem är stora lån med liten kontantinsats och lång amorteringstid. Den stora mängden bolånetorskar i Sverige gör det problematiskt att bygga bostäder så att bopriserna sjunker. En hel del individer riskerar då personlig konkurs. Anledningen till att regeringarna under 2000-talet inte såg till att hindra detta var att om folk kände sig rika om de sålt sin bostad dyrt eller konsumerade i stället för att amortera så ökade efterfrågan på varor och tjänster, d v s BNP ökade och sysselsättningen hölls uppe. Detta är väl också en av huvudförklaringarna till den nuvarande regeringens framgångar. Tyvärr har folk gått på att den nuvarande regeringen på något sätt lyckats trolla och har därför väldigt stort förtroende för denna. I själva verket har man dock byggt tillväxtsiffror och sysselsättningssiffror på lånade pengar (som svenska banker lånat upp utomlands) ungefär som PIIGS-länderna. Så det kan komma ordentligt surt efter. Dels kan man inte fortsätta bygga tillväxt i all evighet på bolånetorskar, dels kan bomarknaden faktiskt krascha och dels får bankerna sannolikt problem om kronkursen sjunker och de pengar man lånat upp utomlands till den svenska bolånemarknaden blir dyrare att betala tillbaka.

Jag noterar vidare att effekterna av den fria arbetskraftsinvandringen på kort sikt bidrar till att hålla uppe takten i ekonomin trots att det rimligtvis borde bli sämre ekonomi i samhället än annars om man ser till att hålla uppe överutbudet på arbetskraft. Och vad beror då detta på? Jo, ju fler som slåss om samma mängd bostäder, i desto högre grad hålls priserna på bostäderna uppe vilket i sin tur håller uppe konsumtionen och flyttar fram den tidpunkt när man eventuellt får en bostadskrasch.

Det här tycker jag också att någon borde tala om för svenska folket.

K. V. Pauker

Poäng : 2760

Back to top Go down

Post  Ådärkomdenja on Sun 4 Dec - 14:36

Stor tack, Pauker, för god belysning av problematiken.

Jag står inför valet att "lita på" att euron inte kraschar. Jag har tillgångar på mångmiljonnivå, fördelat hos olika institut, med 'bankgaranti' givetvis, där jag i snitt drar hem 3,5% rta, vilket innebär att kapitalet iaf inte gröps ut... f n.

Om euron skulle krascha, på typ 'Lehman Brothers'-liknande sätt, tror du att detta kommer att hända som en blixt från klar himmel? Givetvis förutsätter detta mardrömsscenario svenska bankkrascher i sköljvattnet. Hur sannolikt är det att detta skall inträffa? Historiskt icke sannolikt, men iaf?
Ådärkomdenja

Poäng : 3516

http://files.myopera.com/foolishworld/albums/667915/rotsnake.png

Back to top Go down

Post  Sponsored content

Sponsored content

Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top