Världens värsta - och bästa - flygplatser

View previous topic View next topic Go down

Världens värsta - och bästa - flygplatser

Post  Ådärkomdenja on Mon 5 Dec - 22:11

"The world's most hated airports", en ovetenskaplig men ändå intressant klassning:

http://www.cnngo.com/explorations/life/10-most-hated-airports-324645?page=0,1

Mitt sunk-objekt No #1 är holländska Schiphol i Amsterdam. Osannolikt kass service,
det vimlar av araber och allsköns tredje-världen-pack, många sannolikt med holländska
pass/UPT, pga kolonialarvet. Bolaget KLM lockar lågprissökande slödder, då dom utger
sig för att vara billiga, vilket dom är i alla avseenden. Oändliga köer vid incheckning, där man
tvingas vänta medan packet framför diskuterar och argumentarer i all oändlighet, som dessa
folk har som standard. Jag har ett flertal incidenter på deras usla kultur, och via en ex-flygvärdinna
jag känner personligen, så har bolaget och - flygplatsen åker med på köpet - i stort sett alltid varit
*urk*, även för branschfolk.

I Sverige har jag alltid retat mig på Göteborgska Landvetter, i ett särskilt avseende, tiden
det tar att få in bagaget från planen, till rullbanden i ankomsthallen. Det måste vara det
sämsta 'all categories', man kan stå där ibland upp till 45 minuter, innan slöfockarna har lyckats
få igång inleverans. Arlandas bagagehantering inte särskilt bra på att hantera passagerbagage
varsamt. Kallad "stenkrossen", där får man verkligen se upp med diverse skador på sitt resegepäck.

Flygplatserna i Helsingfors, föredömligt bra. Atlanta airport i Atlanta, Georgia, USA, absolut den
bästa imho. 'Görstor' anläggning, med förarlösa snabbtåg från terminalvingarna, och bagaget ändå
på plats för uthämtning, innan man hunnit blinka.

Bland mindre flygplatser kan jag rekommendera Oslo-Rygge, sex mil söder om Oslo. Mycket effektiv
och trevligt bemötande, allt funkar förträffligt. Trafikeras av Ryanair (gillar jag inte som flygbolag),
samt Norwegian, ett ypperligt lågprisalternativ. Som dessutom blir bland de första i Europa att
introducera internet- och mobiltelefonuppkoppling på sina flighter. Klart på samtliga plan i början av
2012.

En kompletterande länk, ang "världens bästa flygplatser":

http://www.cnngo.com/explorations/life/10-most-loved-airports-981939

Fyll på, alltid intressant att ta del av reseupplevelser.

Ådärkomdenja

Poäng : 3600

http://files.myopera.com/foolishworld/albums/667915/rotsnake.png

Back to top Go down

Re: Världens värsta - och bästa - flygplatser

Post  Stratiotes Iesous C on Mon 5 Dec - 23:18

Minns en gång på någon spansk flygplats när Franco fortfarande styrde Spanien och de trodde jag smugglade narkotika, det var en intressant upplevelse, speciellt då jag bott i riktiga knarkghetton och var den som aldrig började med skiten medans de som började med skiten alla dog innan de fyllt 25 (legalisering är det dummaste man kan göra, kommer bli generalknas, vet hur sjuka i huvudet alla knarkarna var där jag bodde, knark gör dig dum i huvudet på riktigt).
Guardia Civil behandlade mig riktigt illa tills de kom på att jag inte hade någon narkotika, minns deras metallpottor de hade på sina huvuden.

Det var en intressant upplevelse att behandlas som en kriminell av en person som såg störtlöjlig ut (som ni kan se ovan).
Minns att allt var väldigt tattigt på flygplatsen, så där härligt "mañana mañana".

Mañana means tomorrow in Spanish, and mañana mañana is procrastination at it's finest.
Mañana mañana implies that you are putting it off for another day, but it may, or may not get done that day, or even attempted.
Stratiotes Iesous C

Poäng : 3808

Back to top Go down

Post  Ådärkomdenja on Mon 5 Dec - 23:32

Stratiotes Iesous C wrote:Minns en gång på någon spansk flygplats när Franco fortfarande styrde Spanien och de trodde jag smugglade narkotika, det var en intressant upplevelse, speciellt då jag bott i riktiga knarkghetton och var den som aldrig började med skiten medans de som började med skiten alla dog innan de fyllt 25 (legalisering är det dummaste man kan göra, kommer bli generalknas, vet hur sjuka i huvudet alla knarkarna var där jag bodde, knark gör dig dum i huvudet på riktigt).
Guardia Civil behandlade mig riktigt illa tills de kom på att jag inte hade någon narkotika, minns deras metallpottor de hade på sina huvuden.

Det var en intressant upplevelse att behandlas som en kriminell av en person som såg störtlöjlig ut (som ni kan se ovan).
Minns att allt var väldigt tattigt på flygplatsen, så där härligt "mañana mañana".

Mañana means tomorrow in Spanish, and mañana mañana is procrastination at it's finest.
Mañana mañana implies that you are putting it off for another day, but it may, or may not get done that day, or even attempted.

Användes stålhjälmarna som sopptallrik också? ;=)
Ådärkomdenja

Poäng : 3600

http://files.myopera.com/foolishworld/albums/667915/rotsnake.png

Back to top Go down

Post  Stratiotes Iesous C on Mon 5 Dec - 23:47

Ådärkomdenja wrote:Användes stålhjälmarna som sopptallrik också? ;=)

Ingen aning men ingenting förvånar mig när det kommer till folk, jag har sett det mesta.
Stratiotes Iesous C

Poäng : 3808

Back to top Go down

Post  Sponsored content

Sponsored content

Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top