Satan det är vinter

View previous topic View next topic Go down

Satan det är vinter

Post  Axel on Tue 6 Dec - 7:13

Snö och 7 grader kallt. Tur att vi fick av alufälgarna och dubbdäck på snabbare i år. Och har laddat med 2 snöslungor. Återstår att hålla sig varm och frisk.

Vill du/ni vill hellre bo i Spanien utan snö och is?

Jag och minst ett barn vill men inte frun och Spanien verkar tyvärr vara på nergång.
Axel
Bannlyst

Poäng : 3004

Back to top Go down

Re: Satan det är vinter

Post  Robin Shadowes on Tue 6 Dec - 8:23

Nä, jag tycker om fyra tydliga årstider. Dessutom avskyr jag värme. Typ över 22 grader eller nåt. Men det får gärna hålla sig runt 18. Det tycker jag är lagom varmt utan att man storknar. Hade det inte varit för massinvandringen så hade Svärrje varit perfekt att leva i. Kylan bekommer mig inte. Man kan alltid ta på sig lite till men när det är varmt så kan man bara klä av sig naken och det hjälper ju inte så mycket heller. Dessutom tar farbror blå en för förargelsväckande beteende. Den brottsrubriceringen borde för övrigt vara lika adekvat beträffande alla skäggiga pyjamastomtar och spökplumpar.
Robin Shadowes
Leg. Vampür

Poäng : 3748

Back to top Go down

Post  Absurd on Tue 6 Dec - 8:27

Detta har diskuterats flera vintrar innan på Exilen. Men jag håller fast vid att jag inte har något emot snö och kyla personligen. Sen kanske man skaffar sig ett fast boende på varmare breddgrader när man blir äldre, det vet man aldrig.
Absurd
Mammutjäger

Poäng : 2647

Back to top Go down

Post  Ådärkomdenja on Tue 6 Dec - 10:15

Absurd wrote:Detta har diskuterats flera vintrar innan på Exilen. Men jag håller fast vid att jag inte har något emot snö och kyla personligen. Sen kanske man skaffar sig ett fast boende på varmare breddgrader när man blir äldre, det vet man aldrig.

Vilken senare delen av ditt inlägg jag personligen genomfört. Subtropiskt, perfekt klimat, oktober-april, ett snöfritt Sverige maj-september. That's life for me nowadays.

Jag startade tråden 'Snöhelvetet är här igen' i gamla Exilen. Och har aldrig gjort nån hemlighet av min totala avsky mot snö. Kyla kan jag till nöds acceptera, men det vita djävulspulvret som vräker ner... aldrig. Snacket om att det 'ser så fint ut', kopplat till 'julkänsla' m m, är frasmakeri. I stora delar av Sverige ställer snö till ett elände utan like, järnvägar, vägar, halkolyckor, usel kommunal snöröjning... listan kan göras mycket lång. Snö borde begränsas - om det gick - till att endast förekomma norr om en linje dragen från Vänerns nordspets, rakt österut. Vilket skulle uppskattas av alla Fjollträskare, som aldrig har kunnat hantera ens ett snölager på två centimers höjd. Redan på den nivån utbryter trafikkaos i hufvudstaden.

Last edited by Ådärkomdenja on Tue 6 Dec - 13:35; edited 1 time in total
Ådärkomdenja

Poäng : 3601

http://files.myopera.com/foolishworld/albums/667915/rotsnake.png

Back to top Go down

Post  Absurd on Tue 6 Dec - 11:17

Det jag personligen kan ogilla med det av Ådärkomdenja myntade 'snöhelvetet' som numera ingår i Exilenvokabulären är den halka som döljs under snön samt den s.k. 'svartisen' dvs is som inte syns. Som flitig vandrare så brukar man trilla och slå sig fast man varken är gammal eller krympling. Sen saltet som sörlänningar envisas med att strö på gator är irriterande som både förstör bilar och natur.
Absurd
Mammutjäger

Poäng : 2647

Back to top Go down

Post  Robin Shadowes on Tue 6 Dec - 11:48

Kan hålla med om att snön kan vara jobbig i stor mängd. Både jobbigt att cykla och gå. Men jag tycker det är vackert när snön sakta singlar ner och det inte är särskilt kallt. Dessutom lyser det upp när det är mörkt. Men snöstorm och sån skit är asjobbig. Minns den gången i slutet av 70-talet när vi hade snökaoz här nere i Skåne. Som tur är händer det inte så ofta här nere i södern.
Robin Shadowes
Leg. Vampür

Back to top Go down

Post  Stratiotes Iesous C on Tue 6 Dec - 12:15

Ni får ta glädje och värme i att invällarna lider ordentligt när det blir vinter, som jag såg en kille igår han tyckte det var så kallt (det var cirka -0,7 grader dvs. inte ens kallt) han frös så mycket att han virade halsduk över hela ansiktet och man såg hur killen led av temperaturen. Jag skrockade gott och tänkte "dum idé att flytta till ett land du inte är skapt att leva i din lilla mammonit".
Stratiotes Iesous C

Poäng : 3809

Back to top Go down

Post  Ådärkomdenja on Tue 6 Dec - 13:53

Googla ordet 'snöhelvetet'. "Ungefär 19 300 resultat". Så min aversion
mot snö är ganska utbredd bland många svenskar.

Konstigt nog så minns jag min barndoms vintrar på ett annat sätt. Då
var det spännande, och givetvis - eftersom man lekte - så medförde snö
nya möjligheter, kälke, bob, bygga snögrottor, mm. Samt att jag aldrig kan
påminna mig sådana skräck-snövintrar som förra och förförra vintern, under
min bardomstid. Det var 'riktiga' vintrar, och på den tiden fungerade även
snöröjning. När man skyfflat upp och rensat gatorna, då kom det lastnings-
ekipage som forslade upp snön på lastbilar, snart var det helt rent, och snön
nertippad i havet eller nåt predestinerat dumpningsområde. Idag plogar man
upp jättevallar, som t o m skymmer sikten i gatukorsningar, så att det blir en
stor trafikfara. I "välfärdens" snöhelvete.

Som vuxen ser man ju eländet på ett annat sätt, farorna i trafik, ras från
hustack, snöskottning i timtal dagligen, fy f*n vad hemskt. Därför gjorde
jag slag i saken, sålde kåken, skaffade boende långt söderut utanför Sverige,
och har svurit på att aldrig ens trampa på en enda snöflinga mera i livet.

Jag har visserligen varit med om att det snöat den 18 maj för många år sedan,
i Herrljunga i Västergötland av alla ställen. Men lite risktagare får man väl vara...
Ådärkomdenja

Back to top Go down

Post  Robin Shadowes on Tue 6 Dec - 19:47

Stratiotes Iesous C wrote:Ni får ta glädje och värme i att invällarna lider ordentligt när det blir vinter, som jag såg en kille igår han tyckte det var så kallt (det var cirka -0,7 grader dvs. inte ens kallt) han frös så mycket att han virade halsduk över hela ansiktet och man såg hur killen led av temperaturen. Jag skrockade gott och tänkte "dum idé att flytta till ett land du inte är skapt att leva i din lilla mammonit".

lol!
Robin Shadowes
Leg. Vampür

Back to top Go down

Post  RL on Tue 6 Dec - 20:22

Axel wrote:Snö och 7 grader kallt. Tur att vi fick av alufälgarna och dubbdäck på snabbare i år. Och har laddat med 2 snöslungor. Återstår att hålla sig varm och frisk.

Jag och minst ett barn vill men inte frun och Spanien verkar tyvärr vara på nergång.

Bullshit.
RL
Riksmarskalk

Poäng : 3070

Back to top Go down

Post  Axel on Wed 7 Dec - 8:08

10 sekundmeter och 13 mm snö på fredag, inte loligt, men spännande?
Axel
Bannlyst

Back to top Go down

Post  Axel on Wed 7 Dec - 8:09

RL wrote:
Axel wrote:Snö och 7 grader kallt. Tur att vi fick av alufälgarna och dubbdäck på snabbare i år. Och har laddat med 2 snöslungor. Återstår att hålla sig varm och frisk.

Bullshit.
Spanien är inte på nergång?
Axel
Bannlyst

Back to top Go down

Post  Ådärkomdenja on Wed 7 Dec - 15:35

Säsongens första stora snöoväder väntas slå till mot Sverige på fredag.

Hårda vindar väntas i en stor del av landet, och uppemot 20 centimeter snö kan komma i Värmland och Dalarna, enligt SMHI. Även i södra Norrland kan det bli kraftigt snöfall med risk för drivbildning.

- Det kan säkert bli problem för trafiken och för allmänheten, säger Lovisa Andersson, meteorolog vid SMHI, till TT.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/forsta-stora-snoovadret-pa-gang_6691510.svd

=====================

*urk* *brrrr* *freeze*

Även om jag 'är i säkerhet själv' så lider jag med drabbade svenskar. Fy faderullan för detta livsfientliga vädertillstånd.
Ådärkomdenja

Back to top Go down

Post  Aake on Wed 7 Dec - 18:13

Ja nu e det dax att montera snökedjor på rullstolen
Aake
Gandaake Grå

Poäng : 3593

Back to top Go down

Post  Stratiotes Iesous C on Wed 7 Dec - 18:26

Trodde du körde med dubb och medar till stolen?
Stratiotes Iesous C

Back to top Go down

Post  Ådärkomdenja on Wed 14 Dec - 5:42

Polisen: ”Halkan är fruktansvärd”

- Väderkaoset i Sverige fortsätter. I söder kvarstår klass 3-varningar – och i norr väntas blixthalka under natten.
"Vi bävar för kommande natt", säger Bruno Lindgren, länsvaktahavande för polisen i Västernorrland.

Fortfarande klass 3-varning
Klass 3-varningen för höga vattenflöden för Ätrans nedre och mellersta delar kvarstår. En varning av den styrkan är extremt sällsynt.
Enligt TT har Myndigheten för samhällsskydd och beredskap skickat sandsäckar till Falkenberg.

http://www.aftonbladet.se/vader/article14074635.ab

Äntligen börjar t o m media kalla saker och ting för dess rätta namn. 'Väderkaoset' ett steg i rätt riktning.
Jag väntar dock på den dagen 'snöhelvetet' blir etablerad vardagsbeteckning på vintereländeslandet Sveriges
sorgliga metorologiska katastroftillstånd, under den halvsibiriska delen av kalendern.

Nä, nu lägger jag ned pennan en stund. Skall ta mig ett morgondopp vid min medelhavsstrand. +19 grader i böljorna,
inte helt fel...
Ådärkomdenja

Back to top Go down

Post  Stratiotes Iesous C on Wed 14 Dec - 5:50

Vinter - lovely :D

Tyvärr är det fortfarande för varmt.
http://www.temperatur.nu/

det måste bli mycket kallare så alla Mustafas vill hem.
Stratiotes Iesous C

Back to top Go down

Post  Robin Shadowes on Wed 14 Dec - 6:37

Stratiotes Iesous C wrote:Vinter - lovely :D

Tyvärr är det fortfarande för varmt.
http://www.temperatur.nu/

det måste bli mycket kallare så alla Mustafas vill hem.

Ja, låt fanskapen lida så mycket som möjligt. är det iskallt ute så håller dom sig inne förhoppningsvis.
Robin Shadowes
Leg. Vampür

Back to top Go down

Post  Sponsored content

Sponsored content

Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top