Helvetes helvete oxå!!

View previous topic View next topic Go down

Helvetes helvete oxå!!

Post  Robin Shadowes on Wed 25 May - 13:36

Min laptop la av för gott natten till måndagen. Lämnade in den senare på förmiddagen och fick besked igår att den var körd. Det var motherboard-kortet som rykt. Så nu sitter jag på en sprillans ny Asus. Är sur på Dell att den gamla varade mindre än tre år. Man skiter ju inte pengar direkt. Men jag gillar redan den nya. Har Blu-Ray på den och Windows 7. Innan var det Vista. Gillar den helskarpt men nu kommer allt det sega, att återinstallera all skit och bokmärka alla jävla sidor igen så jag kommer nog inte vara så aktiv här idag och kanske bara sporadiskt imorgon p g a det. Men ha det!
Robin Shadowes
Leg. Vampür

Poäng : 3807

Back to top Go down

Re: Helvetes helvete oxå!!

Post  Aake on Wed 25 May - 14:13

Robin Shadowes wrote:Min laptop la av för gott natten till måndagen. Lämnade in den senare på förmiddagen och fick besked igår att den var körd. Det var motherboard-kortet som rykt. Så nu sitter jag på en sprillans ny Asus. Är sur på Dell att den gamla varade mindre än tre år. Man skiter ju inte pengar direkt. Men jag gillar redan den nya. Har Blu-Ray på den och Windows 7. Innan var det Vista. Gillar den helskarpt men nu kommer allt det sega, att återinstallera all skit och bokmärka alla jävla sidor igen så jag kommer nog inte vara så aktiv här idag och kanske bara sporadiskt imorgon p g a det. Men ha det!
Jag köpte en HP-laptop när jag låg 4 mån på sjukhus efter skilsmässan. Vad är blu-ray för nåt?
Aake
Gandaake Grå

Poäng : 3650

Back to top Go down

Post  Ådärkomdenja on Wed 25 May - 17:48

Det brukar ta dryga två dygn att återställa sin invanda miljö efter en krasch. Två 24-timmars-dygn oavbrutet bökande, givetvis avhängigt hur många program mm som man använder regelbundet. Nu gäller ''blod, svett och tårar.'' Du har väl lagrat ned viktiga data, inkl installationsfiler för program du nyttjar?

Nåväl, shit happens. Bra att du informerade oss, nu slipper vi att ställa frågan: "Har det hänt nåt med R_S, han har inte varit här å sistone?" *LOL*

PS. lycka till med nya laptopen, när man väl är igång så är det alltid bättre prestande än i gamla 'dumburken'.
Ådärkomdenja

Poäng : 3658

http://files.myopera.com/foolishworld/albums/667915/rotsnake.png

Back to top Go down

Post  Robin Shadowes on Wed 25 May - 19:19

Aake wrote:
Robin Shadowes wrote:Min laptop la av för gott natten till måndagen. Lämnade in den senare på förmiddagen och fick besked igår att den var körd. Det var motherboard-kortet som rykt. Så nu sitter jag på en sprillans ny Asus. Är sur på Dell att den gamla varade mindre än tre år. Man skiter ju inte pengar direkt. Men jag gillar redan den nya. Har Blu-Ray på den och Windows 7. Innan var det Vista. Gillar den helskarpt men nu kommer allt det sega, att återinstallera all skit och bokmärka alla jävla sidor igen så jag kommer nog inte vara så aktiv här idag och kanske bara sporadiskt imorgon p g a det. Men ha det!
Jag köpte en HP-laptop när jag låg 4 mån på sjukhus efter skilsmässan. Vad är blu-ray för nåt?

Blu-Ray är det nya efter DVD. Det går att lagra mycket mer information. Den senaste Saw-utgåvan kom i dubbel utgåva både DVD och Blu-ray så jag får väl se om den om nån dag. Är det tillräckligt kul köper jag kanske filmer i det formatet framöver.
Robin Shadowes
Leg. Vampür

Back to top Go down

Post  Robin Shadowes on Wed 25 May - 19:39

Robin Shadowes wrote:
Aake wrote:

Blu-Ray är det nya efter DVD. Det går att lagra mycket mer information. Den senaste Saw-utgåvan kom i dubbel utgåva både DVD och Blu-ray så jag får väl se om den om nån dag. Är det tillräckligt kul köper jag kanske filmer i det formatet framöver.

Ja, det är verkligen jättesegt att återställa allting. Det enda jag hade backupat var dom väsentliga passworden. Finns en funktion i min Webroot Internet Security som gör en backup av hårddisken. hade jag vetat vad som väntade mig så hade jag helt klart gjort det. Skönt att slippa belasta sin egen hårddisk med en massa sådana filer. Det enda som grämer mig är förlusten av alla bilder. Hade säkert hundratals bilder, merparten från Second Life. Så sent som i lördags var jag på bröllop där så jag förlorade i princip dem bara en dag senare. Önskar att jag sparat dom till mitt SL-album istället för då hade jag åtminstone haft dom kvar. Men det kostar 10 Linden-dollar per bild, så man kan verkligen påstå att snålheten bedrog visheten den här gången. Men jag har lagt ut rätt mycket på mitt virtuella hus under sen-vintern och våren. Kanske kan verka fånigt för er som inte hänger där men man bryr sig verkligen mer när man har ett eget ställe. Har t o m en emdie-spelare som gör att jag kan surfa inifrån den virtuella simen. Känns lite som Matrix. Man skall kunna se tv och lyssna på radio men dom funktionerna har jag inte klurat ut ännu. Men det ledde i allla fall till att jag gjorde spellistor på YouTube så nu har jag en hel del symfonisk rock och lite annat som jag kan lyssna på inifrån simen. Men fan vad det är segt att leta upp alla jävla sidor igen och bokmärka dem.
Robin Shadowes
Leg. Vampür

Back to top Go down

Post  Ådärkomdenja on Fri 27 May - 14:17

Min personliga hemsida var plötsligt utplånad från nätet, providern försvann hastigt och lustigt. Så lagom kul att hitta ny lösning, och sen mata upp hela materialet via FTP. Har hållit på nästan ett dygn, nu är allt på plats igen, äntligen. *PUH*

Datorer och internet lever sina egna liv, vi irl-people är bara tillfälliga gäster, i cyberns underbara och oförutsägbara värld.
Ådärkomdenja

Poäng : 3658

http://files.myopera.com/foolishworld/albums/667915/rotsnake.png

Back to top Go down

Post  RL on Fri 27 May - 14:28

Ådärkomdenja wrote:Det brukar ta dryga två dygn att återställa sin invanda miljö efter en krasch. Två 24-timmars-dygn oavbrutet bökande, givetvis avhängigt hur många program mm som man använder regelbundet. Nu gäller ''blod, svett och tårar.'' Du har väl lagrat ned viktiga data, inkl installationsfiler för program du nyttjar?

Det verkar orutinerat ...jag har tre datorer, 1 skräpdator att surfa o ladda ner med (den jag använder nu), 1 arbetsdator o en för spel och politiskt ickekorrekta filmer o likn :)
RL
Riksmarskalk

Poäng : 3127

Back to top Go down

Post  Aake on Fri 27 May - 15:42

RL wrote:
Ådärkomdenja wrote:Det brukar ta dryga två dygn att återställa sin invanda miljö efter en krasch. Två 24-timmars-dygn oavbrutet bökande, givetvis avhängigt hur många program mm som man använder regelbundet. Nu gäller ''blod, svett och tårar.'' Du har väl lagrat ned viktiga data, inkl installationsfiler för program du nyttjar?

Det verkar orutinerat ...jag har tre datorer, 1 skräpdator att surfa o ladda ner med (den jag använder nu), 1 arbetsdator o en för spel och politiskt ickekorrekta filmer o likn :)

Jag har två datorer en fet stationär och en ny HP-laptop, jättebra när barnen hälsar på jag tittar aldrig på tv när jag nu har bredband oxå och kan tanka ner vad jag vill titta på
Aake
Gandaake Grå

Back to top Go down

Post  RL on Fri 27 May - 15:52

Aake wrote:...jag tittar aldrig på tv

Nej, vem vill se på den kommunistpropagandan?
RL
Riksmarskalk

Poäng : 3127

Back to top Go down

Post  Aake on Fri 27 May - 15:58

RL wrote:
Aake wrote:...jag tittar aldrig på tv

Nej, vem vill se på den kommunistpropagandan?

Ja jag vill ju kunna pausa det jag tittar på när jag hämtar öl i skåpet
Aake
Gandaake Grå

Back to top Go down

Post  Absurd on Fri 27 May - 20:35

RL wrote:

Förr körde jag med ett system liknande ditt, har sedan en tid tillbaka bara kört med en burk hemma till allt - spel, jobb, surf och lagring. Resultatet blev att jag fick köpa ett fulltower chassi för att få plats med alla diskar och kort. Lutar dock åt att köpa en htpc att ha i tv-rummet så jag kan streama filmer från lagringsburken, det är förbannat drygt att springa med en USB-sticka fram o tillbaka till tvn och datorn när varje blurayrulle är på flera GB.
Angående backuper så kör jag alltid med en systempartition med bara windows på, lösenord, dokument, favoriter och dylikt ligger krypterat på en annan disk. Det enda sura i sammanhanget är att installera om sina program - ett tips är att försöka ha en mapp med sina favoritprograms installfiler på en disk tillsammans med lösenord och annat nyttigt. En extern usb-hårddisk kostar inte många slantar och kan med fördel flyttas från dator till dator utan problem.
Absurd
Mammutjäger

Poäng : 2704

Back to top Go down

Jävla skit-dator

Post  Robin Shadowes on Sun 29 May - 9:12

Jag hatar den här jävla datorjäveln! Just nu ångrar jag bittert att jag inte lät bara byta ut moderkortet på den gamla laptopen. Inte bara hade jag sparat 2000 spänn men jag hade även haft en dator jag begrep mig någorlunda på. Mitt senaste problem är att jag, vet inte ens hur det gick till ärligt talat, men min Google-sida har pytteliten text. Gäller alltså bara denna sida. Problemet är, jag testade systemåterställning men det hjälpte inte. Min syn har blivit sämre med åren och jag klarar inte av denna pytte-text. Hur fan återställer man den till normalt igen?
Robin Shadowes
Leg. Vampür

Back to top Go down

Post  Absurd on Sun 29 May - 12:59

Funkar det inte bara att när du befinner dig på google använda kommandot ctrl och + ?
Absurd
Mammutjäger

Poäng : 2704

Back to top Go down

Post  Robin Shadowes on Sun 29 May - 20:04

Absurd wrote:Funkar det inte bara att när du befinner dig på google använda kommandot ctrl och + ?

Lyckades faktiskt lösa problemet på egen hand. Från den där skiftnyckels-ikonen. Men det är andra grejor som irriterar mig. Jag saknar verkligen min gamla Dell. :(
Robin Shadowes
Leg. Vampür

Back to top Go down

Post  Sponsored content

Sponsored content

Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top