Dubbfria däck=feghet i EU?

View previous topic View next topic Go down

Dubbfria däck=feghet i EU?

Post  Axel on Sat 4 Feb - 0:07

För att få ned en viss partikelhalt på Hornsgatan i Sthlm, enligt EU-normer och inte riskera böter därifrån, riskerar vi istället en massa andra skador utanför Hornsgatan, när många kör dubbfritt. Nu talas det om fruktansvärd halka igen och bilar som inte klarar en uppförsbacke, krockar eller kör av vägen.
I större delen av EU är det inte så halt så ofta och dubbdäck är alltid förbjudna. Så jag har själv kört ner på vintervägar med friska sommardäck och varit ganska ensam, när det varit snö och kallt neråt EU på natten.

Deras regler ställer alltså till ett elände här. Att flytta till Hornsgatan kan vara ganska svårt med att få en bostad i innerstaden, så att flytta ifrån är lätt om man inte trivs. DNs ledarskribent Hanne Kjöller bor där och tycker ungefär detsamma.
Att vi skulle ha dubbdäck ansågs viktigt före detta tjafs med EU. Borde vi då inte ryta i bättre om vad de neråt EU inte förstår. Man ska välja sina strider sägs det men detta är väl viktigt då det sprider sig här?
Axel
Bannlyst

Poäng : 2979

Back to top Go down

dubbar

Post  Erk Swede on Sat 4 Feb - 21:30

Dels så har vi korkade kärringar i storstäder som bestämmer ,och deras gnäll tar snålare typer som anledning till att förbjuda dubbdäck då dubbarna påstås slita asfalten mer!!
Nu är det en sanning med modifikation,för man måste sanda mer om inte folk har dubbdäck,och sanden skjuvar sönder asfalten minst lika mycket som dubbdäcken,och frigör även massor av partiklar.
Men huvudanledningen att någon viskat i örat på storstadskärringarna är att våra vinterdäcsktillverkare sålts till utlandet,och dom vill inte tillverka speciella däck för den skandinaviska marknaden,utan samma över hela EU.
Blir dubbdäck förbjudna behöver dom ju inte tillverka sådana.
Erk Swede

Poäng : 2419

Back to top Go down

Re: Dubbfria däck=feghet i EU?

Post  Axel on Sun 5 Feb - 22:41

Erk Swede wrote:Dels så har vi korkade kärringar i storstäder som bestämmer ,och deras gnäll tar snålare typer som anledning till att förbjuda dubbdäck då dubbarna påstås slita asfalten mer!!
Nu är det en sanning med modifikation,för man måste sanda mer om inte folk har dubbdäck,och sanden skjuvar sönder asfalten minst lika mycket som dubbdäcken,och frigör även massor av partiklar.
Men huvudanledningen att någon viskat i örat på storstadskärringarna är att våra vinterdäcsktillverkare sålts till utlandet,och dom vill inte tillverka speciella däck för den skandinaviska marknaden,utan samma över hela EU.
Blir dubbdäck förbjudna behöver dom ju inte tillverka sådana.
Vi får bilar i olika hastigheter så de ena sinkar de andra och värre ska det bli.
http://svt.se/2.33538/1.2700200/hojning_av_trangselskatten_foreslas
Hade vi fler än Gislaved och Trelleborg?
Vi kör på finska däck vad jag minns, jag kollar så de inte är Kinesiska.
Axel
Bannlyst

Back to top Go down

dubb

Post  Erk Swede on Mon 6 Feb - 10:11

Gislaved var väl störst antar jag,men fanns ju flera regummeringsfirmor också.
trelleborg gjorde väl bara sommardäck? ,fast dom la väl av med bildäck på sextiotalet eventuellt tidigt sjuttiotal?

Jo sådana här utspel brukar komma före krav på höjningar av avgifter..
Du har väl hört mediadrevet om hur avgaser är farligare än rökning för foster?
Att man lurat svenska folket att köpa cancerframkallande dieselbilar ,eller etanolbilar som både släpper ut mer CO2 och partiklar än dito bensinbilar glömmer man att påtala!! :evil:
Erk Swede

Back to top Go down

Post  Axel on Wed 8 Feb - 22:50

Vi åker mest diesel för att det inte brinner så lätt. Enorm skillnad på en gammal och en nyare. En plym av rök är nu parfym. Men Eberspächer ryker desto mer i den nya.

Det är nogs dags att ta strid med EU om att ha dubbdäck, då det kan skada mer utan dubb totalt sett. Större delen av EU har inga dubb och många har inte ens snö eller is, så de bör få en lektion eller fler vad det handlar om?
Axel
Bannlyst

Back to top Go down

diesel

Post  Erk Swede on Thu 9 Feb - 8:45

Vette sjutton vad du menar med brinner så lätt?
Det sänker ju bara effekten egentligen,dagens diesel i sverige är ju som ett tvättmedel ungefär,och det var tänkt att den skulle miljöklassas.
Men eftersom svenska trafikanter utan knorr gick över till det bränslet till skillnad från i princip hela övriga europa så "glömde" politikerna att miljöklassa våran diesel.. :evil:
Istället lade man på mer straffskatter.
Fast nog stinker dagens dieselbilar också.
jag fick ju någon fobi mot dieselavgaser när jag gjorde lumpen och vi lade på kedjorna på lastbilarna medans dom gick på tomgång vintertid.
Efter det så får jag panik när jag kommer bak en stinkande dieselbil,och stinker gör även nya bilar tyvärr,inte bara arbetsfordon.
Och fobin verkar vara väldigt sund med tanke på hur många som fått cancer diagnosticerad som arbetsskade på grund av dieselavgaser senaste åren..
Erk Swede

Back to top Go down

58 bilar krockade i morse i halkan i 08, dubbfria?

Post  Axel on Wed 22 Feb - 19:40

Om det först regnar och sedan fryser måste man salta och sanda, men det har vi kanske inte råd med längre när andra ska ha våra pengar. Så 58 bilar krockade imorse i 08. Jag kunde knappt gå där det var som värst, trots fulldubbade nya boots. Hur klarar sig då odubbade bilar, om dubbfritt är så bra bör det finnas som skosulor.

Eller ska odubbat lägga på snökedjor, eller ska vi inte låta folk i den varmare delen av EU bestämma vad vi ska ha för däck?

På ex. Solkusten går det årtionden mellan då det snöar, det smälter alltid bort snabbt. Odubbat är säkert bra där då de har snö en timma bort i Sierra Nevada. Men här har vi tvärtom, som våra politiker måste lära dem i EU trots Hornsgatan?
Axel
Bannlyst

Back to top Go down

Post  Axel on Wed 22 Feb - 20:02

Erk Swede wrote:Vette sjutton vad du menar med brinner så lätt?
Det sänker ju bara effekten egentligen,dagens diesel i sverige är ju som ett tvättmedel ungefär,och det var tänkt att den skulle miljöklassas.
Men eftersom svenska trafikanter utan knorr gick över till det bränslet till skillnad från i princip hela övriga europa så "glömde" politikerna att miljöklassa våran diesel.. :evil:
Istället lade man på mer straffskatter.
Fast nog stinker dagens dieselbilar också.
jag fick ju någon fobi mot dieselavgaser när jag gjorde lumpen och vi lade på kedjorna på lastbilarna medans dom gick på tomgång vintertid.
Efter det så får jag panik när jag kommer bak en stinkande dieselbil,och stinker gör även nya bilar tyvärr,inte bara arbetsfordon.
Och fobin verkar vara väldigt sund med tanke på hur många som fått cancer diagnosticerad som arbetsskade på grund av dieselavgaser senaste åren..
Läcker en diesel brinner det inte så lätt som bensin.
Axel
Bannlyst

Back to top Go down

brinner

Post  Erk Swede on Wed 22 Feb - 20:57

Tja det beror på. dagens miljödiesel är ju som ett tvättmedel,men läckande diesel på ett grenrör blir börjar brinna.
bensin på ett grenrör dunstar bort,om inte det bildas någon gnista..
Erk Swede

Back to top Go down

Post  Sponsored content

Sponsored content

Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top