Liberaler & Kommunister förenade i 2 Vk

View previous topic View next topic Go down

Liberaler & Kommunister förenade i 2 Vk

Post  RL on Mon 6 Jun - 17:56

Kände mig lockad att återigen posta det trevliga beviset på USA:s och Storbritanniens favvo-allierades insatser. Håll tillgodo:

http://www.youtube.com/watch?v=e4SO0szO6v0

....visste ni förresten att USA levererade över 2000 lok o vagnar till dessa kommunistsvin? ...o över 20000 flygplan
RL
Riksmarskalk

Poäng : 3069

Back to top Go down

Re: Liberaler & Kommunister förenade i 2 Vk

Post  Absurd on Tue 21 Jun - 23:08

Läste det här för lite sen, missade o ge en ryggdunk för det. Dock är det lite tråkigt att Exilens USA-apologeter inte hittat hit för att försvara sitt favoritland.
Absurd
Mammutjäger

Poäng : 2646

Back to top Go down

Post  svartekaptenen 2 on Wed 22 Jun - 7:05

RL wrote:Kände mig lockad att återigen posta det trevliga beviset på USA:s och Storbritanniens favvo-allierades insatser. Håll tillgodo:

http://www.youtube.com/watch?v=e4SO0szO6v0

....visste ni förresten att USA levererade över 2000 lok o vagnar till dessa kommunistsvin? ...o över 20000 flygplan
Det är bara en liten bråkdel av allt de fick vad sägs om detta: 2,6 millioner ton bränsle, 3,8
millioner ton mat i olika former, 600 000km telefontråd, flera hundratusen lastbilar, 229 000 ton
aluminium, 56000 fälttelefoner, 2,3 millioner ton stål, 15 millioner par stövlar, 317 000 ton explosivt
materiel. Ryssarna hade aldrig rett ut det gentemot Adolf och hans pojkar utan detta.

svartekaptenen 2

Poäng : 2467

Back to top Go down

Post  Skåneländaren on Wed 22 Jun - 11:59

svartekaptenen 2 wrote:Ryssarna hade aldrig rett ut det gentemot Adolf och hans pojkar utan detta.
Fast jag tror att det hade blivit väldigt svårt för axelmakterna att besegra Sovjetunionen även om USA inte hade gett något stöd -- om Moskva hade erövrats så tror jag att ryssarna hade upprättat en ny försvarslinje längre österut, och kämpat väl vid den. Oavsett vilket så anser jag att det vettigaste för USA -- om de hade lyckats undvika att bli direkt indragna i kriget -- antagligen hade varit (beroende på den exakta händelseutvecklingen) att medelst bistånd av vapen, fordon, livsmedel och andra förnödenheter försöka se till så att Tyskland inte lyckades besegra Sovjetunionen och vice versa.

/Skåneländaren

Skåneländaren

Poäng : 2424

Back to top Go down

Post  RL on Wed 22 Jun - 18:18

Skåneländaren wrote:
Fast jag tror att det hade blivit väldigt svårt för axelmakterna att besegra Sovjetunionen även om USA inte hade gett något stöd -- om Moskva hade erövrats så tror jag att ryssarna hade upprättat en ny försvarslinje längre österut, och kämpat väl vid den. Oavsett vilket så anser jag att det vettigaste för USA -- om de hade lyckats undvika att bli direkt indragna i kriget -- antagligen hade varit (beroende på den exakta händelseutvecklingen) att medelst bistånd av vapen, fordon, livsmedel och andra förnödenheter försöka se till så att Tyskland inte lyckades besegra Sovjetunionen och vice versa.

/Skåneländaren

Jag tror det hade varit väldigt svårt för någon enskild allierad stormakt att ensamt besegra Tyskland (inte ens USA). Som det nu blev så "befriade" USA o England västeuropa, samtidigt som man med gigantiskt, och skrupelöst, bistånd till sin röde allierade dömde den östra halvan till 50 års kommunistterror.

Det brukar var rätt svårt för brittiska politiker o historiker att förklara hur det kom sig att det land man gick i krig för 1939, nämligen Polen, i slutänden blev av med 40% av sitt förkrigsterritorium (förvisso kompenserat av tyskt område efter historiens största etniska rensning), och hamnade under 50 års kommunism.
RL
Riksmarskalk

Back to top Go down

Post  svartekaptenen 2 on Wed 22 Jun - 19:34

Tja Churchill visste ju men tyvärr var Brittiska imperiet på fallrepet och
den Amerikanska regeringen och förvaltningen var nerlusad med kommunister
som stödde Stalin i vått o torrt. Det kördes till och med en gigantisk anti-Polen
kampanj i USA i slutet av kriget som var orkestrerad av NKVD och dess Amerikanska
medlöpare. Mcarthy hade faktiskt en poäng.

svartekaptenen 2

Poäng : 2467

Back to top Go down

McCarthy=Kennedy

Post  Begleitschaden on Wed 22 Jun - 20:47

svartekaptenen 2 wrote:... Mcarthy hade faktiskt en poäng.
Eller snarare var det Joseph Kennedy (fadern till klanen) som stod backom McCarthy hela tiden.
Vid en tidpunkt förklarade WJC Kennedys som hatobjekt nr. 1 samt som Adolf gled ner till nr2.

Begleitschaden

Poäng : 2320

Back to top Go down

Post  Skåneländaren on Thu 23 Jun - 9:27

RL wrote:Jag tror det hade varit väldigt svårt för någon enskild allierad stormakt att ensamt besegra Tyskland (inte ens USA).
Men om USA inte hade hjälpt Sovjetunionen, tror du att det hade blivit tysk seger, eller (som jag) att det hade blivit ett kostsamt utdraget krig utan någon egentlig segrare?

/Skåneländaren

Skåneländaren

Back to top Go down

Post  RL on Thu 23 Jun - 11:11

Skåneländaren wrote:Men om USA inte hade hjälpt Sovjetunionen, tror du att det hade blivit tysk seger, eller (som jag) att det hade blivit ett kostsamt utdraget krig utan någon egentlig segrare?

/Skåneländaren

Det hade det mycket kunnat bli, men det hade förutsatt att man taggade ner på "lebensraumsnacket", och att kriget istället förts som ett befrielsekrig där man vunnit över ukrainare och andra folkslag som drabbats hårt av Stalin och lovat dem full eller partiell självständighet.
RL
Riksmarskalk

Back to top Go down

Post  Skåneländaren on Fri 24 Jun - 11:13

RL wrote:Det hade det mycket kunnat bli, men det hade förutsatt att man taggade ner på "lebensraumsnacket", och att kriget istället förts som ett befrielsekrig där man vunnit över ukrainare och andra folkslag som drabbats hårt av Stalin och lovat dem full eller partiell självständighet.
Jo, men bortser du inte från en viss A. Hitler? :) Mitt intryck är att Hitler hade beslutat sig för att Tyskland skulle bli en världsmakt medelst hård exploatering av sydvästra Sovjetunionen, och att Tysklands militära motgångar inte fick honom (om vi bortser från krigets två, tre sista veckor, då han kanske omprövade en del gamla övertygelser) att ändra åsikt i nämnvärd utsträckning.

/Skåneländaren

Skåneländaren

Back to top Go down

Post  RL on Fri 24 Jun - 11:30

Skåneländaren wrote:
RL wrote:Det hade det mycket kunnat bli, men det hade förutsatt att man taggade ner på "lebensraumsnacket", och att kriget istället förts som ett befrielsekrig där man vunnit över ukrainare och andra folkslag som drabbats hårt av Stalin och lovat dem full eller partiell självständighet.
Jo, men bortser du inte från en viss A. Hitler? :) Mitt intryck är att Hitler hade beslutat sig för att Tyskland skulle bli en världsmakt medelst hård exploatering av sydvästra Sovjetunionen, och att Tysklands militära motgångar inte fick honom (om vi bortser från krigets två, tre sista veckor, då han kanske omprövade en del gamla övertygelser) att ändra åsikt i nämnvärd utsträckning.

/Skåneländaren

Visst, men min tes förutsatte att A.Hitler hade gjort vissa avkall på de direkt synbara brutalare metoderna
RL
Riksmarskalk

Back to top Go down

Post  Dunkelman on Mon 18 Jul - 21:17

Dunkelman

Poäng : 3258

Back to top Go down

Post  Sponsored content

Sponsored content