Somalierna som blev ”trötta”

View previous topic View next topic Go down

Somalierna som blev ”trötta”

Post  Skribenten on Fri 9 Mar - 13:56

INGRESS
I skröna berättad för åtskilliga decennier sedan om en afrikan som kom till Sverige för att studera men som for hem igen efter något år. Afrikanen berättade då för sina släktingar att -”I Sverige har man den ”gröna vintern” och den ”vita vintern” - men det ”vita vintern” är kallast.

Det ligger något i skrönan, låt mig få berätta!

Nu i veckan for jag till en förort till Stockholm och till en hälsokostaffär, för anskaffning av D-vitaminer och kalk/magnesium tabletter. Den mycket vänliga kvinniga innehavaren visade mig runt i butiken och framhöll vad som passade äldre män.

Butiken var tom och vi resonerade vidare. Döm om min förvåning när innehavaren övergick till att berätta att: ”Numera skickar kommunens vårdcentraler många afrikaner (Somalier) till vår hälsokostaffär av skäl som hit kommande personer (afrikaner) på grund av sitt pigment har mycket svårt att bilda D-vitamin. Följden blir bristsjukdomar och trötthet”.

Kvinnliga innehavaren fortsatte: ”Vårdcentralen överlämnar till den ”trötte” (afrikanen) enbart ett papper med texten: ”Sälj till den här personen en liten burk D-vitamin”. Det är alltså inget recept utan enbart en liten pappersbit med svensk text, utan namnunderskrift, som inte kan spåras till Vårdcentralen”.

Den vänliga innehavaren fortsatte: ”Såväl sommar som vinter kommer dessa personer (från Afrika) till butiken, insvepta i tjocka slöjor och kläder som inte ger en möjlighet att kroppen kan bilda D-vitaminer.

Jag skrattade glatt åt berättelsen kommen från den vänliga innehavaren av hälsokostaffären. Men - sen blev jag betryckt, åter en händelse i mängden i Sverige som dyker upp utan att folk har vetskap om faktiska förhållanden. Sedan länge håller vi alla på att ledas in i en skenvärld. Resultatet blir så småningom en elit som på maktens torn som styr den vilseledda majoriteten som får nöja sig med melodifestivaler, dagens idrottsevenemang och våldsfilmer på många TV-kanaler.

Jag minns för ett antal år sedan, devisen ”Svarta och vita - alla är lika”. Uppenbarligen var den devisen i grunden fel.

Antar nu att Erik Ullenhag klämkäcka initiativ (Somalier) kommer att få hälsokostbutikerna att blomstra runt om i landets småstäder. Antar vidare att det blir respektive kommuner som kommer att få stå för D-vitamin notan. Just nu anländer de till Sörmlands små orter: Katrineholm, Flen, Eskilstuna, Strängnäs, Mariefred m fl orter.

RUBRIK I DN NOV 2009

”Somalier oroas av autismlarm” , så lyder rubriken SvD 7.e nov 2009

”Ett tidigare okänt hälsoproblem har upptäckts bland familjer med somalisk bakgrund i Rinkeby-Kista i Stockholm. Deras barn har tre till fyra gånger högre risk att utveckla autism. Socialstyrelsen uppmärksammar nu problemet. D-vitaminbrist lanseras som en förklaring”.

”Det var bara för drygt två år sedan som de första varningssignalerna kom. En mindre jäm- förelse, mellan 17 autistiska barn med somalisk bakgrund och andra barn, visade att risken för att få autism var tre–fyra gånger större för de somaliska barnen. Dessa siffror bekräftade vad somalierna själva varnat för och som barnhälsovården speciellt i Rinkeby-Kista anat”.
–”Autismutvecklingen har skapat stor oro och rädsla. Vi kräver ordentliga utredningar och alla familjer vill få veta varför, säger Mohamed Hagi Farah, medborgarvärd i Rinkeby och ordförande i Järva Föräldraallians”. [. . .]

”Kopplingen till den somaliska gruppen skulle då vara att människor med mörk hy har svårare att bilda D-vitamin från solljuset. De betydligt färre soltimmarna i Sverige skulle då kunna med- föra att somaliska kvinnor i Sverige är extra utsatta för risken att få låga D-vitaminnivåer. [. . .]

Länk: http://www.svd.se/nyheter/inri...

KAN DET VARA MÖJLIGT - att forskning en bit in på 2000-talet är totalt ovetande om sjukdomar uppkomna utav skäl som brist på D-vitamin med upphov från utomståendes vistelse i solfattiga Norden vintertid?

JAG TROR INTE PÅ DET - i ivern att så kvickt som möjligt konstruera det mångkulturella riket, har korrekta leden struntat vetskapen om behov av D-vitaminer för mörkhyade i det mörka Norden i vintertid!

SÅ KOM RESULTATET - på vad sätt skall nu Erik Ullman hantera situationen? Han kan näpperligen säga: ”Hade inte en aning om det, vi tänkte inte på D-vitaminerna”.

JAG HAR ETT FÖRSLAG TILL ERIK ULLMAN - transportera samtliga Somalier med flyg från Sverige till hemlandet under den mörka årstiden. Återhämta dem när den svenska våren/sommaren kommer. Men då måste de mörkhyade sällskapen avstå att klä sig burka, slöjor, filtar och annat som döljer huden.

JAG ÄR HELT PÅ DET KLARA ATT - du Erik Ullman anser att det är vara ett förträffligt förslag. Kör igång.

MEN VAD JAG TROR PÅ - det är att våra folkvalda gör allt vad möjligt är för att få Sverige som nation att haverera. Men jag förstår inte skälen därtill. Ty de folkvaldas avkomma (barn) kommer att drabbas hårt när de växer upp i ett Sverige med allt mer mindre inflytande av skäl som från mörkhyade komna till det solfattiga Sverige.

ALLRA SIST - vi skall icke förglömma dåvarande ministern Maud Olofsson briljanta idé att tilldela Somalier gruvarbetarjobb i Kiruna! Ty det råder brist på kompetenta gruvarbetare just nu. Vad som har förmedlats just nu, är att lägenheter renoveras i Kiruna för att emotta de Somaliska gruvarbetarna alltmedan svenska gruvarbetare får hålla till godo med husvagnsboende.

Mvh/Skribenten

Skribenten

Poäng : 2374

Back to top Go down

Re: Somalierna som blev ”trötta”

Post  Malmöbo on Fri 9 Mar - 14:08

Hej Skribenten. I flera år har jag följt alla dina intressant och välskrivna texter. Du borde skaffa dig en större publik. Egen blogg? Posta det som insändare på avpixlat? Flashback? Eller tom en bok?

Malmöbo
08-hatare

Poäng : 2236

Back to top Go down

Post  Alfamale on Fri 9 Mar - 17:30

Och dessutom är det omöjligt att inta den mängd d-vitamin som krävs för att kompensera solen. Och det borde vilken vårdcentral som helst veta. Kanske därför dom ger lappar i inkognito. Om man är neger måste man inta mängder som är toxiska. Som effekt av att ingen vågar säga att negrers anatomi inte passa i nordens klimat kommer vi få mängder av bensköra somaliska kvinnor på våra vårdinrättningar samt autistiska valpar resten får för cancer, hjärtsjukdom, depressioner, diabetes och på det äter dom bara flottigt skitmat. Dom är inte sällan smällfeta efter ett par år i landet.
Våra pensionsräddare kommer att kosta tom mer än idag.

Alfamale

Poäng : 2511

Back to top Go down

Post  Ådärkomdenja on Fri 9 Mar - 19:04

Intressant läsning. Att babyface~fjanten Erik Ullenhag blev Erik Ullman får vi bortse ifrån, sakinnehållet det viktiga.

Ytterligare belägg alltså, för att påvisa det sjuka i importen av icke-nordiska främlingar. Jfr hur vi svenskar måste agera vid vistelser i varma, heta länder. Solskyddsfaktor +50 om så krävs.

Givet att negrer får nåt omvänt problem, i brist på ljus och värme, dom är ju svarta av evolutionella skäl, för att passa i områden runt ekvatorn.

Kanske svenska Pk-omsorgen lägger in svartingarna på ljusterapi? Där det vetenskapligt konstaterats att grönfärgade väggar påverkar den behandlade i positiv riktning. Ur ett negerperspektiv lär det stämma tillika. Negern tror sig vara tillbaka i djungeln, varelsens gröna ursprungsmiljö.
Ådärkomdenja

Poäng : 3394

http://files.myopera.com/foolishworld/albums/667915/rotsnake.png

Back to top Go down

Post  Barbarossa on Fri 9 Mar - 20:15

Skribenten for president...
Barbarossa

Poäng : 2129

Back to top Go down

Post  Robin Shadowes on Fri 9 Mar - 21:13

Vi kan väl alltid hoppas på att dom blir för trötta, bensköra och sjuka för att föra jihad mot resten av oss otrogna hundar då.
Robin Shadowes
Leg. Vampür

Poäng : 3536

Back to top Go down

Post  RickyEcholette on Tue 12 Jun - 22:46

Malmöbo wrote:Hej Skribenten. I flera år har jag följt alla dina intressant och välskrivna texter. Du borde skaffa dig en större publik. Egen blogg? Posta det som insändare på avpixlat? Flashback? Eller tom en bok?

Fråga till "Malmöbo":

Du skrev på "gamla" Exilen om att du hade kontaktat socialchefen i Rosengård någon gång, och frågat hur mycket en somalisk 10 - barnsmamma kan casha in i socialbidrag / månad.

Har du någonsin fått svar på din fråga?

Mvh

RickyEcholette

Poäng : 2436

Back to top Go down

Post  Aake on Fri 15 Jun - 7:27

Jag tror inte att det är enbart D-vitaminbrist som kan förklara den här folkgruppens efterblivenhet vi måste här beakta bla inavelsfaktorn samt "money-for-nothing"-syndromet.
Aake
Gandaake Grå

Poäng : 3386

Back to top Go down

Post  Sponsored content

Sponsored content

Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top