”Sluta med rött kött och korv”

View previous topic View next topic Go down

”Sluta med rött kött och korv”

Post  Axel on Mon 19 Mar - 5:42

Sluta helt att äta processade charkvaror som korv och pastej och dra ner på det röda köttet. Det råder Världscancerfonden, som i en mycket stor studie visar att det finns ett tydligt samband mellan hur mycket kött man äter och risken för tjock- och ändtarmscancer.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=1707688
Ny stor studie: Signifikant ökad risk för hjärt-kärlsjukdomar och cancer.
http://svt.se/2.108068/1.2740305/rott_kott_okar_risken_for_dodliga_sjukdomar

Liknande har funnits att läsa i årtionden på Livsmedelsverkets sidor och jag tjatat om men ingen förstått att korv är skitmat som helst inte bör ätas, så länge man har Nitritsalt. Har alla länder det och räcker dessa studier?

Hos SLV kan man även komma fram till att mat helst bör kokas och nitrit inte ska blandas med nitrater i maten.
Axel
Bannlyst

Poäng : 2919

Back to top Go down

Re: ”Sluta med rött kött och korv”

Post  Dunkelman on Mon 19 Mar - 18:21

Axel wrote:Sluta helt att äta processade charkvaror som korv och pastej och dra ner på det röda köttet. Det råder Världscancerfonden, som i en mycket stor studie visar att det finns ett tydligt samband mellan hur mycket kött man äter och risken för tjock- och ändtarmscancer.

Liknande har funnits att läsa i årtionden på Livsmedelsverkets sidor och jag tjatat om men ingen förstått att korv är skitmat som helst inte bör ätas, så länge man har Nitritsalt. Har alla länder det och räcker dessa studier?

Hos SLV kan man även komma fram till att mat helst bör kokas och nitrit inte ska blandas med nitrater i maten.

Pytt, det där löser sig…när vi alla har konverterat till islam. :)
Dunkelman

Poäng : 3174

Back to top Go down

Post  Ådärkomdenja on Mon 19 Mar - 21:03

Minns socialstyrelsens pösmunkiga uppmaning till svenska folket, under sossarnas pampväldestid, från 70-talet:

"Socialstyrelsen rekommenderar svenska folket att äta 6-8 brödskivor per dag". Kampanj i ohelig allians med
Brödinstitutet och Konsumentverket.

Och att det av och till poppar upp 'anvisningar', som om folket måste uppfostras ned till brödsmulenivå:

T ex "Kaffe är farligt!" .... Nästa dag: "Kaffe är bra för blodomloppet!" ... i en aldrig sinande ström. Har svenska folket
bett om överhetens råd ned till vardagskonsumtion? Inte mig veterligen. Det är en storebrorsfason som svenska
politiker och deras ämbetslakejer beviljat sig själva. "Svenskar klarar inte att knyta skorna, vi måste lära dom..."

Den sista sovjetstaten måste givetvis lägga sig i det mesta. Det är en del av filo(s)ofin. Och sannolikt unikt i dagens
moderna samhälle, jag har aldrig sett nåt liknande i de länder jag besökt och vistats i. Kanske Nordkorea har nåt liknande,
det faller mig plötsligt in.
Ådärkomdenja

Poäng : 3516

http://files.myopera.com/foolishworld/albums/667915/rotsnake.png

Back to top Go down

Post  kapten havoc on Mon 19 Mar - 21:59

Det enda man behöver göra är att lyssna på kroppens varningssignaler. Kroppen varnar dig ganska friskt om allt inte står rätt till. Man behöver inga expertråd är bara lite sunt förnuft, men det vet vi ju att det är utdött så kanske folk har nytta av dessa studier ändå.

Mår du piss av att dricka mjölk drick då inte mjölk simple as that.
kapten havoc

Poäng : 2855

Back to top Go down

Post  Robin Shadowes on Tue 20 Mar - 4:16

Dunkelman wrote:
Axel wrote:Sluta helt att äta processade charkvaror som korv och pastej och dra ner på det röda köttet. Det råder Världscancerfonden, som i en mycket stor studie visar att det finns ett tydligt samband mellan hur mycket kött man äter och risken för tjock- och ändtarmscancer.

Wtf? Räcker det inte med att Ädär ska bli mohammedan? lol!
Robin Shadowes
Leg. Vampür

Poäng : 3659

Back to top Go down

Post  Axel on Tue 20 Mar - 4:26

Dunkelman wrote:

Det ligger inte så nära i tiden.
Axel
Bannlyst

Back to top Go down

Post  Axel on Tue 20 Mar - 4:31

Ådärkomdenja wrote:Minns socialstyrelsens pösmunkiga uppmaning till svenska folket, under sossarnas pampväldestid, från 70-talet:

"Socialstyrelsen rekommenderar svenska folket att äta 6-8 brödskivor per dag". Kampanj i ohelig allians med

Och att det av och till poppar upp 'anvisningar', som om folket måste uppfostras ned till brödsmulenivå:

T ex "Kaffe är farligt!" .... Nästa dag: "Kaffe är bra för blodomloppet!" ... i en aldrig sinande ström. Har svenska folket
bett om överhetens råd ned till vardagskonsumtion? Inte mig veterligen. Det är en storebrorsfason som svenska
politiker och deras ämbetslakejer beviljat sig själva. "Svenskar klarar inte att knyta skorna, vi måste lära dom..."

Den sista sovjetstaten måste givetvis lägga sig i det mesta. Det är en del av filo(s)ofin. Och sannolikt unikt i dagens
moderna samhälle, jag har aldrig sett nåt liknande i de länder jag besökt och vistats i. Kanske Nordkorea har nåt liknande,

Men det där kom från WHO/FN och är vetenskapligt så det räcker, då jag läst och förstått samma sak i årtionden. Det mesta annat som är dåligt underbyggt tar jag lätt på.
Axel
Bannlyst

Back to top Go down

Post  Axel on Tue 20 Mar - 4:33

kapten havoc wrote:Det enda man behöver göra är att lyssna på kroppens varningssignaler. Kroppen varnar dig ganska friskt om allt inte står rätt till. Man behöver inga expertråd är bara lite sunt förnuft, men det vet vi ju att det är utdött så kanske folk har nytta av dessa studier ändå.

När man mår illa kan det vara försent.
Axel
Bannlyst

Back to top Go down

Post  Ådärkomdenja on Tue 20 Mar - 7:42

Axel wrote:
kapten havoc wrote:Det enda man behöver göra är att lyssna på kroppens varningssignaler. Kroppen varnar dig ganska friskt om allt inte står rätt till. Man behöver inga expertråd är bara lite sunt förnuft, men det vet vi ju att det är utdött så kanske folk har nytta av dessa studier ändå.

När man mår illa kan det vara försent.

Det är inte arsenik det handlar om.
Ådärkomdenja

Back to top Go down

Post  Alfamale on Tue 20 Mar - 9:05

Vem vill leva för evigt?
Det står också i den där undersökningen att man KAN förkorta
sitt liv i fem, FEM, år om man äter dylik föda.

Det ska vara gott att leva , annars för det vara.
Pastej, korv. öl, sprit, kaffe, stek, vin, osv osv är farliga grejor men goda.
Livets mening kan ju rimligen inte vara att leva torftigt för att få förmånen att dö fem år senare med normala blodvärden, men man är ju då en god medborgare som belastar sjukvården minimalt. Och någon god medborgare skiter jag högaktningsfullt i att bli. Ät, sup, knulla och var glad.

Alfamale

Poäng : 2633

Back to top Go down

Post  Ådärkomdenja on Tue 20 Mar - 11:27

Alfamale wrote:Vem vill leva för evigt?
Det står också i den där undersökningen att man KAN förkorta
sitt liv i fem, FEM, år om man äter dylik föda.

Det ska vara gott att leva , annars för det vara.
Pastej, korv. öl, sprit, kaffe, stek, vin, osv osv är farliga grejor men goda.
Livets mening kan ju rimligen inte vara att leva torftigt för att få förmånen att dö fem år senare med normala blodvärden, men man är ju då en god medborgare som belastar sjukvården minimalt. Och någon god medborgare skiter jag högaktningsfullt i att bli. Ät, sup, knulla och var glad.

Fick 'lära' mig för många år sedan, att människan endast hade två uppgifter att fylla i sin jordavandring:

1. Föröka sig - den genetiska plattformen, att vidareforsla sina gener, och bidra till homo sapiens fortlevnad
2. Ha roligt

Håller streck än idag. Allt trams om 'ett bra arbete' och liknande floskler, är naturligtvis underordnat 'att ha roligt'. Vilket inte hindrar att en individ tycker det är roligt att arbeta, då faller det ju automatiskt in under pkt 2.

Arbete är bara imho ett nödvändigt 'ont' för den absoluta majoriteten. Om jag hade haft min försörjning ordnad utan arbete, så skulle jag aldrig satt min fot på ett kontorsgolv. Med undantaget att jag varit i hierarkins högsta topp, antingen eget företag, eller som lejd VD/styrelseordförande. Jag grejar inte att andra bestämmer över mig, och den principen har jag framgångsrikt levt med.
Ådärkomdenja

Back to top Go down

Post  Robin Shadowes on Tue 20 Mar - 17:28

Jag har redan levt färdigt so I'm ready to go anytime now. En tids "semester" och sedan dags för ny kula igen. To start with a clean slate som dom säger over there. Ateisterna och dom med dom eviga eldarna kan ta sig i brasan.
Robin Shadowes
Leg. Vampür

Poäng : 3659

Back to top Go down

Post  RickyEcholette on Wed 21 Mar - 21:06

Ådärkomdenja wrote:Minns socialstyrelsens pösmunkiga uppmaning till svenska folket, under sossarnas pampväldestid, från 70-talet:

Håller med, själv tycker jag det ibland är gott med en cigarr och konjak efter maten, trots att jag till vardags inte röker eller dricker alkohol. Struntar i vad "forskarna" säger om det. Angående mat tror jag att man kan äta allt men inte alltid. Tror mycket utav alla dessa hälsoråd är geschäft och kontraproduktivt.

Mvh

RickyEcholette

Poäng : 2558

Back to top Go down

Post  Alfamale on Thu 22 Mar - 6:08

RickyEcholette wrote:[Angående mat tror jag att man kan äta allt men inte alltid. Tror mycket utav alla dessa hälsoråd är geschäft och kontraproduktivt.

Mvh

Visst är det så. Man måste ju komma ihåg att grunden till alla "vällevnadssjukdomar" är ju att vi lever mer än dubbelt så lång tid som våra stenålderskroppar är konstruerade för. Vid 40 års ålder är dagens människor till mer än 95% friska. Dvs den ålder som flertalet stenåldersmän sedan länge var döda. Vid obduktioner av döda 85 årigar, döda av diverse olika saker, har ALLA cancer i olika stadier. Sannolikt är det signifikant för hela befolkningen.
Ergo, vi blir för gamla helt enkelt.

Alfamale

Poäng : 2633

Back to top Go down

Post  RickyEcholette on Thu 22 Mar - 18:57

Bryr mig inte så värst vad Socialstyrelsen säger om mina matvanor. Tycker många av dem som jobbar och "forskar" kring detta är mer eller mindre överflödiga. Dem borde ägna sig åt annat istället. Ö h t tycker jag att vi har för många myndigheter (116 tror jag) som mest försöker att uppfostra oss. Har på senare tid mer och mer börjat strunta i myndigheternas rekommendationer och unnat mig mer istället.

Mvh

RickyEcholette

Poäng : 2558

Back to top Go down

Post  Sponsored content

Sponsored content

Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top