Guillou anklagas för att vara K. V. Pauker!

View previous topic View next topic Go down

Guillou anklagas för att vara K. V. Pauker!

Post  K. V. Pauker on Tue 20 Mar - 21:21

Har sett på några ställen på nätet att Jan Guillou anklagats för att stå bakom min signatur K. V. Pauker, bl a här:

http://en.wikipedia.org/wiki/Karl_Pauker

Antar att Guillou själv inte är så glad över detta. Påpekar detta nu även om jag sett de här grejerna några år nu. Wikipedia-informationen tycker jag har legat kvar väldigt länge. Mitt intryck är att kopplingen min signatur-Guillou började synas efter några Ronald-inlägg med Porsche-diskussioner på en tidigare Exilen-variant.

Jag beklagar om Guillou tycker att det är obehagligt att förknippas med min signatur. Jag gör väl dock bedömningen att det inte framstår som speciellt trovärdigt att jag skulle vara Guillou. Det borde också finnas åtminstone något inlägg jag postat de senaste 13-14 åren där klockslaget stämmer överens med när Guillou satt i en TV-studio eller signerade böcker någonstans.

K. V. Pauker

Poäng : 2787

Back to top Go down

Re: Guillou anklagas för att vara K. V. Pauker!

Post  Alfamale on Tue 20 Mar - 21:29

Porsche? Citroen skall det väl vara Janne..

Alfamale

Poäng : 2660

Back to top Go down

Post  RL on Tue 20 Mar - 22:09

K. V. Pauker wrote:
Har sett på några ställen på nätet att Jan Guillou anklagats för att stå bakom min signatur K. V. Pauker, bl a här:

Men att du är Gilliou var faktiskt en ganska bra infallsvinkel. Det förklarar ju Tjeckist-nicket :D
RL
Riksmarskalk

Poäng : 3012

Back to top Go down

Post  Max Ronalds on Tue 20 Mar - 22:49

K. V. Pauker wrote:
Jag beklagar om Guillou tycker att det är obehagligt att förknippas med min signatur.

Varför då? Har du skrivit något rasistiskt eller? Du har väl bara skrivit att det kan bli obehagligt om det uppstår konflikter mellan vissa grupper där en grupp hamnar i underläge. "Svennarna" i dina skriverier, "svartskallarna" i Jan Guillous alster.
Max Ronalds

Poäng : 2657

Back to top Go down

Post  Robin Shadowes on Wed 21 Mar - 7:06

Men vad då? Pauker är ju bara ditt alter ego när du vill vara incognito på intranätet. Så bara chilla ner några grader, Janne Giljotin! lol!
Robin Shadowes
Leg. Vampür

Poäng : 3686

Back to top Go down

Post  kapten havoc on Wed 21 Mar - 12:20

Har alltid misstänkt att du ville vara på vår spelhalva Janne, men förståeligt nog vill du inte ta det stora steget. lol!
kapten havoc

Poäng : 2882

Back to top Go down

Post  Malmöbo on Wed 21 Mar - 16:52

Äntligen

Malmöbo
08-hatare

Poäng : 2385

Back to top Go down

Post  K. V. Pauker on Thu 22 Mar - 20:46

Max Ronalds wrote:
K. V. Pauker wrote:
Jag beklagar om Guillou tycker att det är obehagligt att förknippas med min signatur.

Varför då? Har du skrivit något rasistiskt eller? Du har väl bara skrivit att det kan bli obehagligt om det uppstår konflikter mellan vissa grupper där en grupp hamnar i underläge. "Svennarna" i dina skriverier, "svartskallarna" i Jan Guillous alster.

Nä, men jag är ju mot invandring. Det spelar väl inte så stor roll att jag intar en relativt tolerant attityd mot redan befintliga invandrare i landet och föreslår konstruktiva lösningar (tycker jag själv i alla fall). När någon Expo:it tidigare recenserade mina inlägg på ett av detta Exilen-forums föregångare så skrev vederbörande att min ståndpunkt var att "nazism kan vara något fint".

I den breda allmänhetens ögon spelar det nog inte så stor roll om man intar en relativt humanistisk attityd till redan befintliga invandrare. Det är inte det som det handlar om. Notera att dagens ledande partier (samt deras föregångare) i Storbritannien och Frankrike ännu kring 1950 tyckte att kolonialism var legitimt och att det var rätt att majoriteten av invånarna i deras respektive imperier inte hade rösträtt. I brittiska journalfilmer beskrevs "negrer" i kolonierna ännu i slutet på 40-talet som "primitiva" människor i brittiska journalfilmer. Storbritannien, och i synnerhet Frankrike, utkämpade blodiga kolonialkrig på 50-talet. Så den avgörande faktorn är egentligen inte hur snäll man är mot färgade människor. Det är något annat. Och oavsett vilka infallsvinklar en invandringsmotståndare på Exilen använder sig av så gissar jag att Jan Guillou inte gillar att kopplas ihop med sådana även om det går att kolla vad han hade för sig när inläggen postades. Kanske tycker också Guillou själv att det är min plikt att säga att han inte är K. V. Pauker om jag önskar att han inte skall ägna speciell energi i sina Aftonbladet-kolumner m m åt att bekämpa sådana som mig.

K. V. Pauker

Back to top Go down

Post  Dunkelman on Thu 22 Mar - 21:25

K. V. Pauker wrote:
Max Ronalds wrote:
K. V. Pauker wrote: Jag beklagar om Guillou tycker att det är obehagligt att förknippas med min signatur.
Nä, men jag är ju mot invandring. Det spelar väl inte så stor roll att jag intar en relativt tolerant attityd mot redan befintliga invandrare i landet och föreslår konstruktiva lösningar (tycker jag själv i alla fall). När någon Expo:it tidigare recenserade mina inlägg på ett av detta Exilen-forums föregångare så skrev vederbörande att min ståndpunkt var att "nazism kan vara något fint". I den breda allmänhetens ögon spelar det nog inte så stor roll om man intar en relativt humanistisk attityd till redan befintliga invandrare. Det är inte det som det handlar om. Notera att dagens ledande partier (samt deras föregångare) i Storbritannien och Frankrike ännu kring 1950 tyckte att kolonialism var legitimt och att det var rätt att majoriteten av invånarna i deras respektive imperier inte hade rösträtt. I brittiska journalfilmer beskrevs "negrer" i kolonierna ännu i slutet på 40-talet som "primitiva" människor i brittiska journalfilmer. Storbritannien, och i synnerhet Frankrike, utkämpade blodiga kolonialkrig på 50-talet. Så den avgörande faktorn är egentligen inte hur snäll man är mot färgade människor. Det är något annat. Och oavsett vilka infallsvinklar en invandringsmotståndare på Exilen använder sig av så gissar jag att Jan Guillou inte gillar att kopplas ihop med sådana även om det går att kolla vad han hade för sig när inläggen postades. Kanske tycker också Guillou själv att det är min plikt att säga att han inte är K. V. Pauker om jag önskar att han inte skall ägna speciell energi i sina Aftonbladet-kolumner m m åt att bekämpa sådana som mig.
Du håller väl inte på och utvecklar ett Guilloukomplex?
Dunkelman

Poäng : 3201

Back to top Go down

Post  Max Ronalds on Thu 22 Mar - 21:32

K. V. Pauker wrote:
Max Ronalds wrote:
K. V. Pauker wrote:

Nä, men jag är ju mot invandring. Det spelar väl inte så stor roll att jag intar en relativt tolerant attityd mot redan befintliga invandrare i landet och föreslår konstruktiva lösningar (tycker jag själv i alla fall). När någon Expo:it tidigare recenserade mina inlägg på ett av detta Exilen-forums föregångare så skrev vederbörande att min ståndpunkt var att "nazism kan vara något fint".

I den breda allmänhetens ögon spelar det nog inte så stor roll om man intar en relativt humanistisk attityd till redan befintliga invandrare. Det är inte det som det handlar om. Notera att dagens ledande partier (samt deras föregångare) i Storbritannien och Frankrike ännu kring 1950 tyckte att kolonialism var legitimt och att det var rätt att majoriteten av invånarna i deras respektive imperier inte hade rösträtt. I brittiska journalfilmer beskrevs "negrer" i kolonierna ännu i slutet på 40-talet som "primitiva" människor i brittiska journalfilmer. Storbritannien, och i synnerhet Frankrike, utkämpade blodiga kolonialkrig på 50-talet. Så den avgörande faktorn är egentligen inte hur snäll man är mot färgade människor. Det är något annat. Och oavsett vilka infallsvinklar en invandringsmotståndare på Exilen använder sig av så gissar jag att Jan Guillou inte gillar att kopplas ihop med sådana även om det går att kolla vad han hade för sig när inläggen postades. Kanske tycker också Guillou själv att det är min plikt att säga att han inte är K. V. Pauker om jag önskar att han inte skall ägna speciell energi i sina Aftonbladet-kolumner m m åt att bekämpa sådana som mig.

Du behöver knappast ligga kallsvettig på nätterna. Jan Helin kommer knappast att dra upp dig till möte på redaktionen, och Expressen har ju redan konstaterat och fått guldspade för påstående att du är en fd KGB-agent.

Max Ronalds

Poäng : 2657

Back to top Go down

Post  Robin Shadowes on Thu 22 Mar - 22:40

Dunkelman wrote:
K. V. Pauker wrote:
Max Ronalds wrote:
K. V. Pauker wrote: Jag beklagar om Guillou tycker att det är obehagligt att förknippas med min signatur.
Nä, men jag är ju mot invandring. Det spelar väl inte så stor roll att jag intar en relativt tolerant attityd mot redan befintliga invandrare i landet och föreslår konstruktiva lösningar (tycker jag själv i alla fall). När någon Expo:it tidigare recenserade mina inlägg på ett av detta Exilen-forums föregångare så skrev vederbörande att min ståndpunkt var att "nazism kan vara något fint". I den breda allmänhetens ögon spelar det nog inte så stor roll om man intar en relativt humanistisk attityd till redan befintliga invandrare. Det är inte det som det handlar om. Notera att dagens ledande partier (samt deras föregångare) i Storbritannien och Frankrike ännu kring 1950 tyckte att kolonialism var legitimt och att det var rätt att majoriteten av invånarna i deras respektive imperier inte hade rösträtt. I brittiska journalfilmer beskrevs "negrer" i kolonierna ännu i slutet på 40-talet som "primitiva" människor i brittiska journalfilmer. Storbritannien, och i synnerhet Frankrike, utkämpade blodiga kolonialkrig på 50-talet. Så den avgörande faktorn är egentligen inte hur snäll man är mot färgade människor. Det är något annat. Och oavsett vilka infallsvinklar en invandringsmotståndare på Exilen använder sig av så gissar jag att Jan Guillou inte gillar att kopplas ihop med sådana även om det går att kolla vad han hade för sig när inläggen postades. Kanske tycker också Guillou själv att det är min plikt att säga att han inte är K. V. Pauker om jag önskar att han inte skall ägna speciell energi i sina Aftonbladet-kolumner m m åt att bekämpa sådana som mig.
Du håller väl inte på och utvecklar ett Guilloukomplex?

lol :) lol!
Robin Shadowes
Leg. Vampür

Poäng : 3686

Back to top Go down

Post  K. V. Pauker on Fri 23 Mar - 22:17

Max Ronalds wrote:
K. V. Pauker wrote:
Max Ronalds wrote:
K. V. Pauker wrote:

Du behöver knappast ligga kallsvettig på nätterna. Jan Helin kommer knappast att dra upp dig till möte på redaktionen, och Expressen har ju redan konstaterat och fått guldspade för påstående att du är en fd KGB-agent.

Även om du verkar tillhöra de som framhärdar i idén att jag är Jan Guillou så har du väl sannolikt delvis rätt. Jag tror inte att Jan Guillou ligger kallsvettig om nätterna av fruktan för att bli förknippad med mig. Han skulle nog inte behöva svälta även om han inte längre fick vara kolumnist i Aftonbladet. Däremot skulle han väl kanske ha kunnat tycka att jag inte gjort min plikt och talat om att han inte är K. V. Pauker om jag inte gjort detta. Och då hade han kanske varit sur över detta eftersom han kanske tyckt att det var min plikt att säga att hur det låg till eftersom det sannolikt/eventuellt var jag som orsakat problemet genom ett visst Porsche/Ronald-inlägg på en tidigare Exilen-variant. Men nu har jag väl gjort min plikt, tycker jag. Så nu tycker jag inte att han borde ha så stor anledning att reta sig på mig.

K. V. Pauker

Back to top Go down

Post  Alfamale on Sat 24 Mar - 6:57

K. V. Pauker wrote:

. Så nu tycker jag inte att han borde ha så stor anledning att reta sig på mig.

Jag tror du underskattar hans långsinthet. Han kan nog reta sig på dig i evinnerlig tid. :D

Alfamale

Poäng : 2660

Back to top Go down

Post  RL on Fri 1 Jun - 6:42

K. V. Pauker wrote:...eftersom det sannolikt/eventuellt var jag som orsakat problemet genom ett visst Porsche/Ronald-inlägg på en tidigare Exilen-variant. Men nu har jag väl gjort min plikt, tycker jag. Så nu tycker jag inte att han borde ha så stor anledning att reta sig på mig.

Vad var det generella innehållet i detta s k Porsche/Ronald-inlägg? ...eftersom det tydligen blandat in Guillou.
RL
Riksmarskalk

Poäng : 3012

Back to top Go down

Post  Sponsored content

Sponsored content

Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top