Vapen-'import' till Sverige

View previous topic View next topic Go down

Vapen-'import' till Sverige

Post  Ådärkomdenja on Mon 26 Mar - 19:06

Vad vågar man ta med sig, utan krångel med licenser, tullen, polisen - till Sverige?

Jag kan anskaffa i stort sett 'vad som helst' där jag bor utomlands, men sen återstår
frågan enl rubriken.

Tänkte att bland Exilens kloka medlemmar kan finnas kunskap kring detta, via Flashback-
trådar i ämnet blir man rådvill.

Dess artiklar f n under luppen:
- startpistol, inkl lös ammunition (mkt verklighetstrogen 9 mm puffra)
- teleskopbatong av stål
- knogjärn
- stillet/switchblade knife - (jag vet så gott som säkert att den är förbjuden i Sverige)
- pepparspray på tub. Ev även pepparspray för användning med 'specialpistol'

Om jag förpackar produkterna i min polleterade väska - flyger från ett icke-EU-land, vad
är oddsen att dessa upptäcks? Svår fråga men iaf. Och, om så, vilka konsekvenser?
Stickprovskontroller lär vara största risken enligt googling, men jag tänker inte ta 'dåliga
odds', och hamna i klammeri av något slag. Då får jag fundera på annan lösning.
Ådärkomdenja

Poäng : 3638

http://files.myopera.com/foolishworld/albums/667915/rotsnake.png

Back to top Go down

Re: Vapen-'import' till Sverige

Post  kapten havoc on Mon 26 Mar - 19:36

Lasermannen nr. 1 lyckades väl smuggla in en startpistol åtminstone från Sydafrika(?) har jag för mig. Du får läsa hans biografi om den finns. Nej jag vet inte hur man smugglar vapen.
kapten havoc

Poäng : 2977

Back to top Go down

Post  Max Ronalds on Mon 26 Mar - 21:29

Sverigedemokrater borde vara de första att få vända ut och in på sina kalsonger och rektumundersökas.http://www.youtube.com/watch?v=51IazLY5D1E&t=30s Nej men ärligt talat, dom stoppar bara kända våldsbrottslingar och bandidosmedlemmar, så du kan vara lugn...
Max Ronalds

Poäng : 2827

Back to top Go down

Post  Ådärkomdenja on Mon 26 Mar - 22:46

Här i mitt 'Främre-Orienten-land' kan jag köpa allt i vapenväg, inkl skarpa skjutvapen. För icke-medborgare är uppvisande av pass kravet, sen är det dags att handla. Till priser långt under europeiska givetvis. Naturligtvis utgår jag ifrån att eventuella vapenköp rapporteras in till myndigheterna här, i preventivt syfte, det skall jag kolla upp. Men iaf, vilken skillnad mot det svenska övervakningssamhället.

Nåväl, om jag skall tro dig, Max Ronalds, så är det 'riskfritt' att packa arsenalen i den polleterade resväskan, hämta ut den vid svenska ankomstflygplatsen, och dra vidare via 'grön' ("inget-att-deklarera") utgång. Är det så du säger?
Ådärkomdenja

Back to top Go down

Post  Max Ronalds on Tue 27 Mar - 0:04

Ådärkomdenja wrote:Här i mitt 'Främre-Orienten-land' kan jag köpa allt i vapenväg, inkl skarpa skjutvapen. För icke-medborgare är uppvisande av pass kravet, sen är det dags att handla. Till priser långt under europeiska givetvis. Naturligtvis utgår jag ifrån att eventuella vapenköp rapporteras in till myndigheterna här, i preventivt syfte, det skall jag kolla upp. Men iaf, vilken skillnad mot det svenska övervakningssamhället.

Nåväl, om jag skall tro dig, Max Ronalds, så är det 'riskfritt' att packa arsenalen i den polleterade resväskan, hämta ut den vid svenska ankomstflygplatsen, och dra vidare via 'grön' ("inget-att-deklarera") utgång. Är det så du säger?

Riskfritt, det vet jag inte... http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article3115666.ece

Kan tillägga att min önskan att vissa politiskt engagerade människor borde rektumundersökas oftare inte riktar sig specifikt mot sverigedemokrater: http://www.youtube.com/watch?v=qUYLHh2afCk
Max Ronalds

Back to top Go down

Post  Alfamale on Tue 27 Mar - 6:11

Att ta in vapen via flyg är inte att rekommendera. Du kan åka dit på så många olika sätt så det är inte en acceptabel risk. Om du finns på den europeiska kontinenten är bil lösningen att föredra om man ska ta in vapen. Hela europa står ju öppet så sannolikheten att åka på tullkontroll för en vit man som, till synes är på väg hem från semester, är närmast obefintlig. Alla etniska svenska bör ha ett par hagelbrakare och någon kulspridare av grövre kaliber som är oregistrerad för eget skydd. Det kommer behövas inom mycket snar framtid. Sedan är det ju bra att dessutom ha utbildning och kunnande om vapen. Att vara medlem i en skytte/jaktklubb och dessutom inneha lagliga vapen är inte att förakta. Men den dag då det kniper är det inte den lilla 38;an som räddar ditt liv ej heller din älgstutsare. När då tar man fram sin kapade hagelbrakare och AKn. Och kan man vapen så gör man inte fel ens under stress.

Sveriges vapenlagar är ett skämt. Alla ostraffade etniska svenska över 20 år borde inte bara ha rätt att inneha vapen dom borde vara skyldiga att ha det.

Som det är nu är det de kriminella som har vapnen, en allmänhets om är helt oskyddad pga att polis är skotträdd och inkompetent. Skandal..

Alfamale

Poäng : 2755

Back to top Go down

Post  kapten havoc on Tue 27 Mar - 6:41

Skulle jag göra det skulle jag använda bananbåten som mörkingarna gör. Fast det krävs ju att man har en då förstås. :D
kapten havoc

Back to top Go down

Post  Ådärkomdenja on Tue 27 Mar - 13:11

Betr pepparspray:

"Enligt 1 kap. 3 § e) vapenlagen (1996:67) omfattas tårgasanordningar och andra till verkan och ändamål jämförliga anordningar, till exempel pepparspray, av vapenlagen. Det fordras alltså polismyndighetens tillstånd att få ha sådana anordningar. Att föra in dem i landet kräver införseltillstånd, som också ges av polismyndighet. Tillstånds- givningen är mycket restriktiv."

http://www.pepparspray.se/

Inte ens detta kan man ta med sig utan tillstånd. Som givetvis aldrig skulle beviljas av 'herrarna'.
Myndigheterna och politikerna verkar helt inställda på att svenskar helst inte skall inneha några som
helst utensilier för eget försvar. I Sverige har jag ett luftgevär, ett rejält bollträ, en tung bredbladig
slaktarkniv (nästan yxliknande), samt några andra rejäla knivar, av olika typer, som man samlat på sig
genom tiden. Men, som skrivs ovan, det räcker ju inte långt om det kommer till riktigt skarpa situationer.

Jag får skrinlägga planerna på 'flyg~import', det är uppenbarligen för riskabelt. Samt införskaffa vad jag
vill ha, inom Sveriges gränser. Via t ex Blocket: "Bytes - biljardbord med marmorskiva inkl alla tillbehör, mot
oregisterat handeldvapen". *lol*
Ådärkomdenja

Back to top Go down

Post  Max Ronalds on Tue 27 Mar - 13:55

Alfamale wrote:Om du finns på den europeiska kontinenten är bil lösningen att föredra om man ska ta in vapen. Hela europa står ju öppet så sannolikheten att åka på tullkontroll för en vit man som, till synes är på väg hem från semester, är närmast obefintlig.

Skitsnack. Det stoppas bilar dagligen på Lernacken som inte har bumperstickers från den lokala bandidos-falangen.

Alfamale wrote:Som det är nu är det de kriminella som har vapnen, en allmänhets om är helt oskyddad pga att polis är skotträdd och inkompetent. Skandal..

Vill man leva i en polisstat så ska man också vara bland de första att få åtnjuta det privilegiet, det tycker jag är ganska självklart. Att det skulle florera vapen bland "kriminella" köper jag inte för 5 öre, lika lite som att "lyxliv" skulle vara motiv till att utföra vansinnesrån med hög sannolikhet att åka fast. Att någon jude säljer den myten i sina deckarhistorier är knappast förvånande, lika lite som att konsumtionshysteriska medelsvensson fascineras av dyngan. Sannolikt är narkotikaskulder den enda förklaringen till rån mot exempelvis guldsmedsbutiker.

Legalisera skiten och avskaffa polisstaten. Det kommer ta årtionden innan folk ser sambanden, och då har många dukat under. Glöm inte att Sovjetunionen exporterade spannmål mitt under svältkatastrofen på 30-talet (den på 1930-talet). Varför skulle inte dagens parlamentariska makthavare få för sig att göra något liknande? De har ju i princip alla politiska mandat som behövs tack vare "narkotikabekämpningen".
Max Ronalds

Back to top Go down

Post  Max Ronalds on Tue 27 Mar - 14:05

Ådärkomdenja wrote:Betr pepparspray:

"Enligt 1 kap. 3 § e) vapenlagen (1996:67) omfattas tårgasanordningar och andra till verkan och ändamål jämförliga anordningar, till exempel pepparspray, av vapenlagen. Det fordras alltså polismyndighetens tillstånd att få ha sådana anordningar. Att föra in dem i landet kräver införseltillstånd, som också ges av polismyndighet. Tillstånds- givningen är mycket restriktiv."

http://www.pepparspray.se/

Inte ens detta kan man ta med sig utan tillstånd. Som givetvis aldrig skulle beviljas av 'herrarna'.
Myndigheterna och politikerna verkar helt inställda på att svenskar helst inte skall inneha några som
helst utensilier för eget försvar. I Sverige har jag ett luftgevär, ett rejält bollträ, en tung bredbladig
slaktarkniv (nästan yxliknande), samt några andra rejäla knivar, av olika typer, som man samlat på sig
genom tiden. Men, som skrivs ovan, det räcker ju inte långt om det kommer till riktigt skarpa situationer.

Jag får skrinlägga planerna på 'flyg~import', det är uppenbarligen för riskabelt. Samt införskaffa vad jag
vill ha, inom Sveriges gränser. Via t ex Blocket: "Bytes - biljardbord med marmorskiva inkl alla tillbehör, mot
oregisterat handeldvapen". *lol*

Testa att lasta en sån här: http://en.wikipedia.org/wiki/Autonomous_car

Onekligen en intressant utveckling i ett längre perspektiv, för om det finns förarlösa bilar så är väl inte steget långt till förarlösa ubåtar som kan segla genom världshaven.
Max Ronalds

Back to top Go down

Post  Ådärkomdenja on Tue 27 Mar - 20:05

Teleskopbatong och knogjärn verkar ok, får dock inte bäras på "offentlig plats".
"Innehav hemma är legitimt, men i bil eller allmänplats = dagsböter, brott mot vapenlagen" -
http://www.nordisk.nu/archive/index.php/t-55960.html?s=074ab41311a54932be353cd5742e2421

Problemet ligger i att få in grejorna i landet. Hittade detta i en Fb-tråd:

"För att föra in de typer av föremål som regleras i Förordning (1990:415) om tillstånd till införsel av vissa farliga föremål krävs tillstånd från polismyndigheten.

Det finns ingen speciell ansökningsblankett utan ansökan görs på vanligt papper. I ansökan ska förutom dina personuppgifter, uppgifter på aktuellt föremål som du tänkt importera även finnas en beskrivning av hur ditt samlande ser ut. Hur länge har du samlat, vilken inriktning du har på din samling, beskrivning av vilka olika typer av föremål du har i din samling och vad du tänkt ytterligare ska ingå i denna.

Ansökan skickas in till den polismyndighet där du är folkbokförd och ansökningsavgiften är 700,-

Det kommer att krävas en ansökan för varje införseltillfälle.

Hoppas att detta svar rätat ut en del frågetecken, annars är du välkommen att höra av dig.

Med vänlig hälsning

Mikael Gustavsson
Inspektör
Polismyndigheten i Stockholms län"

https://www.flashback.org/t11779p2

700 spänn i 'ansökningsavgift'? - Den sista sovjetstaten förnekar sig inte. :evil:
Ådärkomdenja

Back to top Go down

Post  Robin Shadowes on Wed 28 Mar - 7:47

Jag kom bara spontant att tänka på en grej. När jag var barn (för väldigt längesedan), så hade nästan alla bovar i serietidningar ett vapen som hette blydagg. Vet inte varför jag kom att tänka på det men har inte sett eller läst om det på säkert minst 30 år. Finns det fortfarande eller? lol!
Robin Shadowes
Leg. Vampür

Poäng : 3786

Back to top Go down

Post  Alfamale on Wed 28 Mar - 10:56

Max Ronalds wrote:
Alfamale wrote:Om du finns på den europeiska kontinenten är bil lösningen att föredra om man ska ta in vapen. Hela europa står ju öppet så sannolikheten att åka på tullkontroll för en vit man som, till synes är på väg hem från semester, är närmast obefintlig.

Skitsnack. Det stoppas bilar dagligen på Lernacken som inte har bumperstickers från den lokala bandidos-falangen.".

Är du tolv år eller? Jag kan försäkra dig om att det är en himmelsvidd skillnad att ta in vapen via bil idag mot på 70-talet(ja också med flyg men då tvärt om). Att åka ur de gamla öststaaterna med bagaget fyllt av gamla vapen är ingen match idag. Förr var detinte svårt det var omöjligt. Samt att det var tull över HELA Europa där ALLT kollades och fördes in i passet.. Att komma in med vapen till sverige är bevisligen inte svårt.
Tom blattarna klarar ju det :D

Max Ronalds wrote:[
Vill man leva i en polisstat så ska man också vara bland de första att få åtnjuta det privilegiet, det tycker jag är ganska självklart. Att det skulle florera vapen bland "kriminella" köper jag inte för 5 öre, lika lite som att "lyxliv" skulle vara motiv till att utföra vansinnesrån med hög sannolikhet att åka fast. Att någon jude säljer den myten i sina deckarhistorier är knappast förvånande, lika lite som att konsumtionshysteriska medelsvensson fascineras av dyngan. Sannolikt är narkotikaskulder den enda förklaringen till rån mot exempelvis guldsmedsbutiker.....

Du har rätt dålig koll märker jag

Alfamale

Back to top Go down

Post  Max Ronalds on Wed 28 Mar - 11:18

Alfamale wrote:

Som sagt: Vill man leva i en polisstat så ska man också vara bland de första att få åtnjuta det privilegiet. Och förhoppningsvis de sista.
Max Ronalds

Back to top Go down

Post  Alfamale on Wed 28 Mar - 11:36

Max Ronalds wrote:
Alfamale wrote:

Som sagt: Vill man leva i en polisstat så ska man också vara bland de första att få åtnjuta det privilegiet. Och förhoppningsvis de sista.
Fan, du har ju yrsel. Vad lider du av? Människor i alla tider har levt i kontrollstater av olika slag. Så vad är nytt med det? Inte för att det är bra men det är liksom inget nytt. Snäpp upp dig för fan.

Alfamale

Back to top Go down

Post  Max Ronalds on Wed 28 Mar - 14:24

Alfamale wrote:
Människor i alla tider har levt i kontrollstater av olika slag.

Nej. Det är ganska självklart att under en lång period i mänsklighetens historia när det fanns ett överflöd på allt livsnödvändigt så fanns det ingen anledning att kontrollera och tämja sina medmänniskor. Det där att det skulle funnits några "ledarhannar med knölpåkar" som brutaliserade sin omgivning köper jag inte för fem öre. De enda auktoriteter i förhistorisk tid lär ha varit äldre kvinnor som kunde berätta sagor vid lägerelden. Ville man inte lyssna på hennes historier så kunde man söka sig någon annanstans. Visst, man kan "vetenskapligt" motbevisa mitt "vänsterflum" med att påpeka att man minsann har hittat skelett från förhistorisk tid som uppvisar forensisk-arkeologiska spår av fysiskt våld. Och det går väl inte att förneka att våldsgalningar och psykopater fanns även under samlartiden. Men om vi säger att du blev ihjälslagen vid 35 års ålder, vad är det som säger att du fram tills blev dagligen kontrollerad och brutaliserad med hotet om att någon liknande skulle inträffa av auktoriteter som bestämde hur du skulle leva ditt liv? Det är som att dö knall fall av en hjärtinfarkt, har du inte oroat dig för att något liknande skulle att inträffa så har du förmodligen levt ett ganska välmående liv.
Max Ronalds

Back to top Go down

Post  Alfamale on Wed 28 Mar - 17:08

Max Ronalds wrote:
Alfamale wrote:
Människor i alla tider har levt i kontrollstater av olika slag.

Nej. Det är ganska självklart att under en lång period i mänsklighetens historia när det fanns ett överflöd på allt livsnödvändigt så fanns det ingen anledning att kontrollera och tämja sina medmänniskor. Det där att det skulle funnits några "ledarhannar med knölpåkar" som brutaliserade sin omgivning köper jag inte för fem öre. De enda auktoriteter i förhistorisk tid lär ha varit äldre kvinnor som kunde berätta sagor vid lägerelden. Ville man inte lyssna på hennes historier så kunde man söka sig någon annanstans. Visst, man kan "vetenskapligt" motbevisa mitt "vänsterflum" med att påpeka att man minsann har hittat skelett från förhistorisk tid som uppvisar forensisk-arkeologiska spår av fysiskt våld. Och det går väl inte att förneka att våldsgalningar och psykopater fanns även under samlartiden. Men om vi säger att du blev ihjälslagen vid 35 års ålder, vad är det som säger att du fram tills blev dagligen kontrollerad och brutaliserad med hotet om att någon liknande skulle inträffa av auktoriteter som bestämde hur du skulle leva ditt liv? Det är som att dö knall fall av en hjärtinfarkt, har du inte oroat dig för att något liknande skulle att inträffa så har du förmodligen levt ett ganska välmående liv.

Haha, jadu. Historia är inte din starka sida. Heller, får man väl påpeka.

Alfamale

Back to top Go down

Post  Ådärkomdenja on Wed 28 Mar - 17:45

T om knogjärn faller under myndigheternas glupande auktorisationsiver.
Snart är väl även skyddsskor med stålhätta klassade som vapen,
i det förtappade landet. Samt dubbdäck, hur kan man tillåta såna
potentiella mordredskap?
Ådärkomdenja

Back to top Go down

Post  Max Ronalds on Thu 29 Mar - 18:38

Alfamale wrote:
Haha, jadu. Historia är inte din starka sida. Heller, får man väl påpeka.

Det är så där ni våldsdyrkande statsfanatiker alltid ska argumentera när ni försvarar övervakningssamhället. Med någon sorts arrogant Bror Duktig-mentalitet. Det jag berörde kortfattat var förhistorisk tid. Att det skulle existerat några "ledarhannar med knölpåken" som dominerade "flocken" med hot om våld är helt enkelt en lögn. Våld under jägar-samlartiden var sannolikt extremt ovanligt, kom som en blixt från klar himmel, och var inte något som präglade människornas vardag.
Max Ronalds

Back to top Go down

Post  Max Ronalds on Fri 13 Jul - 4:41

Alfamale wrote:
Max Ronalds wrote:[
Vill man leva i en polisstat så ska man också vara bland de första att få åtnjuta det privilegiet, det tycker jag är ganska självklart. Att det skulle florera vapen bland "kriminella" köper jag inte för 5 öre, lika lite som att "lyxliv" skulle vara motiv till att utföra vansinnesrån med hög sannolikhet att åka fast. Att någon jude säljer den myten i sina deckarhistorier är knappast förvånande, lika lite som att konsumtionshysteriska medelsvensson fascineras av dyngan. Sannolikt är narkotikaskulder den enda förklaringen till rån mot exempelvis guldsmedsbutiker.....

115 SVT Text Fredag 13 jul 2012
INRIKES Publicerad 13 juli

Rån mot guldsmedsaffärer ökar

Rån mot guldsmedsaffärer har ökat
kraftigt i år.

Enligt en undersökning av Svensk
Handel som publiceras i dag har
18 procent av alla butiksrån gällt
rån mot guldsmeder, skriver Dagens
Industri.

De som tidigare rånade butiker,
banker och värdetransporter har gått
över till guldsmeder. Det säger Per
Geijer, säkerhetschef på Svensk
Handel till tidningen.

Max Ronalds

Back to top Go down

Post  kapten havoc on Fri 13 Jul - 11:44

Robin Shadowes wrote:Jag kom bara spontant att tänka på en grej. När jag var barn (för väldigt längesedan), så hade nästan alla bovar i serietidningar ett vapen som hette blydagg. Vet inte varför jag kom att tänka på det men har inte sett eller läst om det på säkert minst 30 år. Finns det fortfarande eller? lol!

En blackjack, ja en sån kan man lätt göra själv med lite stålkulor och några strumpor.

Varför hålla på att dilla med allehanda "tuffa" gangstervapen när man själv kan göra ett i hemmets lugna vrå. Nu lär det ju inte se så ballt ut men de lär vara lika effektiva.
kapten havoc

Back to top Go down

Post  Max Ronalds on Sun 7 Apr - 19:25

Max Ronalds

Back to top Go down

Post  Sponsored content

Sponsored content

Back to top Go down