Nya blattescams?

View previous topic View next topic Go down

Nya blattescams?

Post  Alfamale on Fri 13 Apr - 12:25

Senaste tiden har jag haft lite otur och då varit i behov att vara i kontakt med sjukvård och tandvårdsinrättningar. Då har jag gjort nya intressanta reflektioner. Detta hände på två helt olika ställen, men med samma modus operandis på båda ställena. Och då det var på båda ställen samma typ av blattar som gjorde det, välklädda med exakt samma ordval och tillvägagångsätt. Och då går ju varningklockorna igång. Nä, förresten, hela djävla ljus/ljudarsenalen går igång snarare.

Först på vårdcentralen, lång kö och mycket folk då springer en blatte in och skriker "tolk". Ingen annan är kärringen i kassan fattar vad nu är på g. Hon tar arbetsorden för tolkning av blatten och säger att denna "patient" inte har någon bokning där och då. Hon signerar pappret och blatten går.
Och sedan i går, precis samma sak på folktandvården.
Denna gång var jag lite mer uppmärksam och såg till att se vad det var för papper som skrevs på av personalen. Det dom skrev var att inget tolkuppdrag hade utförts och att patient uteblivit.
Vän av ordning frågar jag givetvis blatten om vad detta är för scam och om han och hans polare satt igång någon ersättningsklausul när dom tydligen är mer intressereade av den där signaturen än få veta var patienten kan vara. Han får då bråttom.

Jag ger mig fan på att dom får stålar för varje påskrivet papper som lämnas in men kärringarna på vårdinrättningaran har väl inte en susning att dom är del i scamet.
Håll era ögon öppna så kanske vi kan sätta stopp för nya fiffiga blattrepåhitt. Eller företagsamhet som vissa rubbade politiker väljer att kalla det.

Alfamale

Poäng : 2660

Back to top Go down

Re: Nya blattescams?

Post  svartekaptenen 2 on Fri 13 Apr - 19:28

Nej de får de icke, påstår du att du är tolk måste du visa en
arbetsorder, vem har beställt, vilken tid, vilken doktor osv.
Det är ointressant att de har någon slags papper, vidare
¨kontrolleras detta mot tolkföretaget.

svartekaptenen 2

Poäng : 2410

Back to top Go down

Post  Alfamale on Sat 14 Apr - 6:00

Jamen det var ju exakt vad den där jag synade hade. En arbetsorder med namn och personnummer på en tolkkrävande person. På detta papper fans ett antal rutor som man kunde fylla i orsak varför uppdraget inte utförts. Samt en ruta för en skriftlig förklaring. Vad babben gjorde var att få kärringen fylla i att uppdragen inte utförts och att "patienten" inte infunnit sig. MEN hon SA att de inte hade någon patient registrerad med det namnet. Och hon ringde inte någonstans, utan skrev helt glatt på. Och det är MYCKET intressant. Är det ett försök till fusk? Sitter det folk i maskopi på beställar företaget? Är det ett nytt scam?

Alfamale

Back to top Go down

Post  Robin Shadowes on Sat 14 Apr - 8:36

svartekaptenen 2 wrote:Nej de får de icke, påstår du att du är tolk måste du visa en

Om jag inte minns fel så jobbar du själv som tolk och kan därför visserligen förstå din synpunkt eftersom du förmodligen känner till rutinerna. Men du glömmer en sak. Nu är vi i Sverige och all normal logik kan kastas överbord som ett ankare. Det finns så många variabler att tänka på. Dom som sitter i kassan kan ha fått order uppifrån "att blunda" när skrikande blattar kommer in. Dessutom kan dom göra det på eget initiativ, förmodligen för att dom varit med om samma sak otaliga gånger. Kanske rent av blivit uppläxade av överordnade. Säkert är dom medvetna om att dom begår tjänstefel, men i dagens PK-Sverige så är det mycket värre att vara rasist än att begå tjänstefel. Åtminstone om man gör det av "rätt" orsaker som i det här fallet. Du får tänka på att om det här går till DO eller rättegång, så blir det den lilla människan som blir uthängd och inte deras överordnade som låter idiotin fortsätta. En annan orsak kan vara att ingen verkar ha upptäckt det ännu. Därför kan Alfa mycket väl ha en poäng här. Så det kan löna sig att hålla ögonen öppna. Vi som hänger på sådana här forum är väl medvetna om att all normal logik inte gäller när kaninmän och andra blattar är i farten, eller hur?
Robin Shadowes
Leg. Vampür

Poäng : 3686

Back to top Go down

Post  svartekaptenen 2 on Sat 14 Apr - 17:47

Robin Shadowes wrote:
svartekaptenen 2 wrote:Nej de får de icke, påstår du att du är tolk måste du visa en

Om jag inte minns fel så jobbar du själv som tolk och kan därför visserligen förstå din synpunkt eftersom du förmodligen känner till rutinerna. Men du glömmer en sak. Nu är vi i Sverige och all normal logik kan kastas överbord som ett ankare. Det finns så många variabler att tänka på. Dom som sitter i kassan kan ha fått order uppifrån "att blunda" när skrikande blattar kommer in. Dessutom kan dom göra det på eget initiativ, förmodligen för att dom varit med om samma sak otaliga gånger. Kanske rent av blivit uppläxade av överordnade. Säkert är dom medvetna om att dom begår tjänstefel, men i dagens PK-Sverige så är det mycket värre att vara rasist än att begå tjänstefel. Åtminstone om man gör det av "rätt" orsaker som i det här fallet. Du får tänka på att om det här går till DO eller rättegång, så blir det den lilla människan som blir uthängd och inte deras överordnade som låter idiotin fortsätta. En annan orsak kan vara att ingen verkar ha upptäckt det ännu. Därför kan Alfa mycket väl ha en poäng här. Så det kan löna sig att hålla ögonen öppna. Vi som hänger på sådana här forum är väl medvetna om att all normal logik inte gäller när kaninmän och andra blattar är i farten, eller hur?

Föralldel jag tolkar Engelska vilket innebär en massa negrer från Afrika vilket normalt inte är något
problem förutom det faktum att de är här. När det gäller arabiska kan man anta att tolken är
per definition positivt inställd till babben han skall tolka för, problemet är bara att tolken måste
ha en arbetsorder för att infinna sig på en speciell plats vid en speciell tidpunkt och en kontakt-
person. Vidare måste en tolk bokas i förväg, personalen i luckan har inget inflytande över detta.
De kan skrika hur mycket de vill det spelar ingen roll. Om ni tycker detta är krävande så skall
ni se rutinerna för att tolka i en arrest eller ett fängelse. Poängen är att jag är jävligt dyr i drift.

svartekaptenen 2

Back to top Go down

Post  svartekaptenen 2 on Sat 14 Apr - 17:53

Alfamale wrote:Jamen det var ju exakt vad den där jag synade hade. En arbetsorder med namn och personnummer på en tolkkrävande person. På detta papper fans ett antal rutor som man kunde fylla i orsak varför uppdraget inte utförts. Samt en ruta för en skriftlig förklaring. Vad babben gjorde var att få kärringen fylla i att uppdragen inte utförts och att "patienten" inte infunnit sig. MEN hon SA att de inte hade någon patient registrerad med det namnet. Och hon ringde inte någonstans, utan skrev helt glatt på. Och det är MYCKET intressant. Är det ett försök till fusk? Sitter det folk i maskopi på beställar företaget? Är det ett nytt scam?
Uppenbarligen problemet för dénna kvinna
¨är att hon har skrivit på ett papper som hon inte har befogenhet att skriva på, detta kommer att
ge henne problem framöver eftersom hennes chefer komer att ifrågasätta detta. Vilket var företaget?

svartekaptenen 2

Back to top Go down

Post  Alfamale on Sat 14 Apr - 20:06

Folktandvården i Sthlm.

Alfamale

Back to top Go down

Post  svartekaptenen 2 on Sun 15 Apr - 4:48

svartekaptenen 2 wrote:
Alfamale wrote:Jamen det var ju exakt vad den där jag synade hade. En arbetsorder med namn och personnummer på en tolkkrävande person. På detta papper fans ett antal rutor som man kunde fylla i orsak varför uppdraget inte utförts. Samt en ruta för en skriftlig förklaring. Vad babben gjorde var att få kärringen fylla i att uppdragen inte utförts och att "patienten" inte infunnit sig. MEN hon SA att de inte hade någon patient registrerad med det namnet. Och hon ringde inte någonstans, utan skrev helt glatt på. Och det är MYCKET intressant. Är det ett försök till fusk? Sitter det folk i maskopi på beställar företaget? Är det ett nytt scam?
Uppenbarligen problemet för dénna kvinna
¨är att hon har skrivit på ett papper som hon inte har befogenhet att skriva på, detta kommer att
ge henne problem framöver eftersom hennes chefer komer att ifrågasätta detta. Vilket var företaget?
Det kan du lita på. revisorerna kommer nog att ha en del att säga om det, det kommer också
att ge problem för tolkföretaget.

svartekaptenen 2

Back to top Go down

Post  Sponsored content

Sponsored content

Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top