Partiledardebatten i Agenda 20.00 ikväll

View previous topic View next topic Go down

Partiledardebatten i Agenda 20.00 ikväll

Post  K. V. Pauker on Sun 6 May - 17:26

Jag har tidigare sett att Stefan Löfvén kritiserat regeringen för att inte ha lånat ut pengar till svenska företag under finanskrisen. Volvo och Scania stod då i princip stilla eftersom deras kunder inte kunde få låna hos bankerna. Jag kan tänka mig att Löfvén nu kommer att hävda att regeringen borde ha lånat ut pengar till svenska företag som Volvo och Scania för att på så sätt rädda jobb (Volvo och Scania kunde sedan i sin tur via egna finansbolag ha lånat ut till sina kunder). Löfvén har en ny, synnerligen kvalificerad ekonomisk rådgivare som bör kunna förse honom med bra grejer han kan använda i debatter.

Jag tror dock inte att Löfvén kommer att kritisera att Riksbanken med riksdagens godkännande lånade ut 100 miljarder till IMF för vidare utlåning till Grekland (de här 100 miljarderna hade tydligen Riksbanken också själv lånat upp, man hade inte lånat ut pengar man tryckt själv).

http://silverguld.com/2012/02/22/riksbanken-lanar-10-miljarder-sek-for-att-kunna-lana-ut-till-imf-till-en-forlust/

Min gissning är också att Jimmie Åkesson kommer att bomma att påpeka att staten kunde ha lånat ut pengar till företag som Volvo och Scania.

Ett bra argument man hade kunnat använda är att partier som vill införa euron har ett dåligt incitament för att få en ekonomi utanför euron att gå alltför bra. Därför skulle man t ex sannolikt inte kunnat tänka sig att ge Riksbanken möjlighet att trycka pengar och låna ut till Volvo och Scania. Att låna ut till Grekland för att rädda euro-samarbetet kan man dock tänka sig eftersom man av ideologiska skäl tycker att euron är ett bra projekt. Detta är ett exempel på de problem det innebär att rösta på i och för sig trygga och etablerade partier eftersom deras lojalitet inte primärt ligger hos Sverige utan hos en ideologi och EU-projektet. I vissa fall får denna typ av lojalitet påtagliga, negativa konsekvenser. Går det för bra för ett land utanför euron så är det ur deras perspektiv dåligt eftersom detta får negativa konsekvenser för förverkligandet av deras ideologi och maktpolitiska ambitioner. Tidigare fick detta katastrofala konsekvenser när man knöt kronan till den dåvarande EU-valutan Ecu och försvarade kronan med 500 % ränta. Kostnaderna för detta kronförsvar har tidigare beräknats till ca 500 miljarder kronor av forskare som räknat på detta. Man måste få upp ögonen för det faktum att om målsättningen är att följa vissa ideologier i stället för att värna Sveriges ekonomi så blir det ibland kollisioner mellan ideologin och Sveriges intressen där svenska intressen då förlorar.

Några fler ord om Grekland också. Läste för någon månad sedan på zerohedge att TV-tyckarekonomen John Taylor ansåg att Grekland borde ställa in betalningarna och lämna euro-samarbetet så att priserna på grekiska resor hade kunnat droppa starkt innan säsongen började och innan folk bestämt sina resmål. Då hade det blivit fullbelagt på grekiska hotell och man hade kunnat börja få ordning på ekonomin. Nu gapar visst rummen tomma i stället eftersom tyska turister inte törs resa dit p g a att grekiska tidningar kallat Angela Merkel för nazist. Att ställa in betalningarna är ingen omöjlighet. Argentina gjorde detta för några år sedan. Island vägrade betala de insättarskyddspengar till utlandet som Island blev skyldigt när isländska banker gick omkull under finanskrisen. I stället fick bl a Storbritannien ersätta sina medborgare.

K. V. Pauker

Poäng : 2760

Back to top Go down

Re: Partiledardebatten i Agenda 20.00 ikväll

Post  K. V. Pauker on Sun 6 May - 17:50

K. V. Pauker wrote:
Jag har tidigare sett att Stefan Löfvén kritiserat regeringen för att inte ha lånat ut pengar till svenska företag under finanskrisen. Volvo och Scania stod då i princip stilla eftersom deras kunder inte kunde få låna hos bankerna. Jag kan tänka mig att Löfvén nu kommer att hävda att regeringen borde ha lånat ut pengar till svenska företag som Volvo och Scania för att på så sätt rädda jobb (Volvo och Scania kunde sedan i sin tur via egna finansbolag ha lånat ut till sina kunder). Löfvén har en ny, synnerligen kvalificerad ekonomisk rådgivare som bör kunna förse honom med bra grejer han kan använda i debatter.

Jag tror dock inte att Löfvén kommer att kritisera att Riksbanken med riksdagens godkännande lånade ut 100 miljarder till IMF för vidare utlåning till Grekland (de här 100 miljarderna hade tydligen Riksbanken också själv lånat upp, man hade inte lånat ut pengar man tryckt själv).

http://silverguld.com/2012/02/22/riksbanken-lanar-10-miljarder-sek-for-att-kunna-lana-ut-till-imf-till-en-forlust/

Min gissning är också att Jimmie Åkesson kommer att bomma att påpeka att staten kunde ha lånat ut pengar till företag som Volvo och Scania.

Ett bra argument man hade kunnat använda är att partier som vill införa euron har ett dåligt incitament för att få en ekonomi utanför euron att gå alltför bra. Därför skulle man t ex sannolikt inte kunnat tänka sig att ge Riksbanken möjlighet att trycka pengar och låna ut till Volvo och Scania. Att låna ut till Grekland för att rädda euro-samarbetet kan man dock tänka sig eftersom man av ideologiska skäl tycker att euron är ett bra projekt. Detta är ett exempel på de problem det innebär att rösta på i och för sig trygga och etablerade partier eftersom deras lojalitet inte primärt ligger hos Sverige utan hos en ideologi och EU-projektet. I vissa fall får denna typ av lojalitet påtagliga, negativa konsekvenser. Går det för bra för ett land utanför euron så är det ur deras perspektiv dåligt eftersom detta får negativa konsekvenser för förverkligandet av deras ideologi och maktpolitiska ambitioner. Tidigare fick detta katastrofala konsekvenser när man knöt kronan till den dåvarande EU-valutan Ecu och försvarade kronan med 500 % ränta. Kostnaderna för detta kronförsvar har tidigare beräknats till ca 500 miljarder kronor av forskare som räknat på detta. Man måste få upp ögonen för det faktum att om målsättningen är att följa vissa ideologier i stället för att värna Sveriges ekonomi så blir det ibland kollisioner mellan ideologin och Sveriges intressen där svenska intressen då förlorar.

Några fler ord om Grekland också. Läste för någon månad sedan på zerohedge att TV-tyckarekonomen John Taylor ansåg att Grekland borde ställa in betalningarna och lämna euro-samarbetet så att priserna på grekiska resor hade kunnat droppa starkt innan säsongen började och innan folk bestämt sina resmål. Då hade det blivit fullbelagt på grekiska hotell och man hade kunnat börja få ordning på ekonomin. Nu gapar visst rummen tomma i stället eftersom tyska turister inte törs resa dit p g a att grekiska tidningar kallat Angela Merkel för nazist. Att ställa in betalningarna är ingen omöjlighet. Argentina gjorde detta för några år sedan. Island vägrade betala de insättarskyddspengar till utlandet som Island blev skyldigt när isländska banker gick omkull under finanskrisen. I stället fick bl a Storbritannien ersätta sina medborgare.

Här är länk till John Taylors artikel om Grekland som publicerades på zerohedge 2012-02-02:

http://www.zerohedge.com/news/john-taylors-open-letter-greece-get-out-greece-get-out-right-now

K. V. Pauker

Poäng : 2760

Back to top Go down

Post  RickyEcholette on Sun 6 May - 21:09

Apropå partiledardebatten så sa Jan Björklund (fp) någonting häpnadsväckande, han sa ung: "Sverige riskerar att bli ett hembygdsmuseum för nyrika kineser i framtiden". Det är ju det jag hävdat hela tiden i mina skriverier här. Det är kanske inte i första hand muslimerna som SD ältar om som är det största hotet, utan kinesernas ekonomiska imperialism.

I övrigt noterar jag att Åkesson gjorde en svag figur (som vanligt). Allt han sa var helt substanslöst.

Mvh

RickyEcholette

Poäng : 2558

Back to top Go down

Post  Axel on Wed 9 May - 16:24

Hur var det med placering nu som var så viktigt förut, när SD hamnade till vänster, efter storlek när de borde varit i mitten?

Glömde dom bort vår största onödiga utgift asyltrafiken, bara Jimmie som nämnde lite?

Hörde att Undersköterskor fått skatten sänkt med 1000:-, var det dom som krävde mkt mer nyligen?

Annie Lööw verkar alltid ha talproblem?
Axel
Bannlyst

Poäng : 2919

Back to top Go down

Post  Robin Shadowes on Wed 9 May - 21:33

Axel wrote:Hur var det med placering nu som var så viktigt förut, när SD hamnade till vänster, efter storlek när de borde varit i mitten?

Glömde dom bort vår största onödiga utgift asyltrafiken, bara Jimmie som nämnde lite?

Hörde att Undersköterskor fått skatten sänkt med 1000:-, var det dom som krävde mkt mer nyligen?

Kan bli lite problem med att tala om man ständigt smilar från öra till öra. lol!
Robin Shadowes
Leg. Vampür

Poäng : 3659

Back to top Go down

Post  Alfamale on Thu 10 May - 10:53

Axel wrote:

Tuggar man negerbult får man väl problem med talorganet förr eller senare.

Alfamale

Poäng : 2633

Back to top Go down

Post  Max Ronalds on Fri 11 May - 17:17

Ett av de mer pompösa uttrycken i det svenska språket är att "borga för stabilitet". Det är precis vad dessa debatter handlar om. Först lägger Reinfeldt sitt stora huvud på sne, och tittar allvarligt med de bruna ögonen. Då borgar han för stabilitet. Sedan är det den fd fackpampens tur att flexa med sina av coca cola och kanelbullar övergödda kinder. Då borgar han för stabilitet. "It's all ridiculous", som en annan Stefan (med ett franskklingande namn) skulle ha sagt. Låt barnen ta över den här jävla ruttna planeten. Jag skulle rösta på den här tjejen (såvida ingen svensk mamma kan få sin dotter att göra något annat publikt framträdande än något jättegulligt schlagerspex):

Max Ronalds

Poäng : 2623

Back to top Go down

Post  Max Ronalds on Fri 11 May - 17:22

Max Ronalds wrote:Ett av de mer pompösa uttrycken i det svenska språket är att "borga för stabilitet". Det är precis vad dessa debatter handlar om. Först lägger Reinfeldt sitt stora huvud på sne, och tittar allvarligt med de bruna ögonen. Då borgar han för stabilitet. Sedan är det den fd fackpampens tur att borga för stabilitet genom att flexa med sina av coca cola och kanelbullar övergödda kinder. "It's all ridiculous", som en annan Stefan (med ett franskklingande namn) skulle ha sagt. Låt barnen ta över den här jävla ruttna planeten. Jag skulle rösta på den här tjejen (såvida ingen svensk mamma kan få sin dotter att göra något annat publikt framträdande än något jättegulligt schlagerspex):

Max Ronalds

Back to top Go down

Post  Max Ronalds on Fri 11 May - 17:25

Nu kan man inte editera meddelanden längre verkar det som.
Max Ronalds

Back to top Go down

Post  RL on Fri 11 May - 17:29

Max Ronalds wrote:Nu kan man inte editera meddelanden längre verkar det som.

Det brukar bara funka i ca en timme
RL
Riksmarskalk

Poäng : 2985

Back to top Go down

Post  Sponsored content

Sponsored content

Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top