Klimathot vetenskap och ovetenskap

View previous topic View next topic Go down

Klimathot vetenskap och ovetenskap

Post  Axel on Mon 7 May - 2:03

Sådant här bör redas ut

Vi lever i en fabricerad värld där 'miljöhot' blivit en politisk dribbelparameter. För att lura av folk alltmer avgifter och skatter. Och införa allt sjukare och ologiska regeler, dubbdäcken är ett av många exempel, där svensk idioti blottläggs. När super~energislösaren och bluffmakaren, amerikanen Al Gore fick Nobels fredspris 2007 - visserligen av stenkorkade norskar, men iaf - då fick jag definitivt nog.

Jag läste på en avhandling härifrån http://www.misu.su.se/ för länge sedan om positiv återkoppling, bara det räcker för att förstå att vi har problem. Då är ekonomiska styrmedel ett verktyg att skatter sänks för det miljövänliga och tvärtom. Att beskylla regeringen "som sänkt skatterna med 100 miljarder" för skattehöjningar är naivt.
EU och dubbdäcken har inget med skatter att göra, Norge har avgifter och är inte med i EU.

Al Gore är budbärare för en enig klimatvetenskap och en majoritet politiker som har egna sakkunniga. Gore köpte ett gammalt stort hus som han energiförbättrat.

I motsats till klimatexperterna på MISU mfl har vi Teknikerna på KTH, dom vill gärna opponera och se tekniksa lösningar på allt.

Men tyvärr går det inte att göra något när klimatet skenar.

De som säljer fossila bränslen gör enorma vinster de inte vill bli av med, jag förvaltar själv delägarskap i några oljebolag och ett för alternativ energi. De fossila bolagen satsar stora belopp på desinformation och lobbying, det går flera Lobbyister på varje kongressman i Washington.

Hur det nu än är så håller även kända skeptiker med om att vi måste byta energisysten, för oljan tar snart slut, sedan kol och gas.

Det värsta scenariot nu är att vi bränner kol så inlagrad CO2 och Metan löser ut, den senare är 20-30 ggr värre än CO2. Då kan det vara kört för oss som knappast har något att förlora på att byta energisystem snarast, varför chansa och vänta?
Axel
Bannlyst

Poäng : 2976

Back to top Go down

Re: Klimathot vetenskap och ovetenskap

Post  Axel on Tue 8 May - 6:03

HaHa, du har inte en endaste susning om vad majoriteten av klimatforskarna anser. Och det är precis tvärt om. Pengarnas finns på miljötomtarnas sida inte skeptikernas. Vilket då borde få dig på andra tankar enligt argumentationen....

Jag håller reda på de svenska, varit i kontakt med många och en del till.
Det är ingen hemlighet at fossilbolagen satsar stora beopp för att få behålla dagens system självklart. Det nya får mindre belopp men inte till lobbying och vilseledande, klimatforskare här är statliga och får tycka vad de vill, det finns statliga skeptiker också som jag också haf kontakt med då detta är allvarliga saker.

Men har du några svenska bevis från en svensk klimatexpert så visa det gärna.
Axel
Bannlyst

Back to top Go down

Suck

Post  Erk Swede on Tue 8 May - 10:58

Axel wrote:
HaHa, du har inte en endaste susning om vad majoriteten av klimatforskarna anser. Och det är precis tvärt om. Pengarnas finns på miljötomtarnas sida inte skeptikernas. Vilket då borde få dig på andra tankar enligt argumentationen....

Det är ingen hemlighet at fossilbolagen satsar stora beopp för att få behålla dagens system självklart. Det nya får mindre belopp men inte till lobbying och vilseledande, klimatforskare här är statliga och får tycka vad de vill, det finns statliga skeptiker också som jag också haf kontakt med då detta är allvarliga saker.

det finns svenska klimatforskare som är kritiska också,men dom har svårt att komma fram,och hotas av indragna anslag samt förlorade jobb om dom motarbetar den officiella linjen.
Men sådant borde du veta om du låtsas vara insatt.
Vad vi däremot har är finska klimatforskare som avslöjat falsariet och upptäckt att FN,s siffror inte stämmer med de temeperaturer man själva uppmätt i finska sjöar senaste decenniet,hur man statistiskt höjt medeltemeperaturen i Ryssland efter sovjetuniones fall,etc etc.
Danska forskares teorier om ett galaktiskt år är ju även de rätt så intressanta ,och stämmer ju historiskt,men går stick i stäv med klimatalarmisternas propaganda,så det blir givetvis utdömt av de FNgodkända "experterna".
Kollar man även hur mycket pengar klimatforskning numera ger i USA så lär man knappast påstå att "oljelobbyn" betalar mera,åtminstone inte om man vill bli ansedd vara seriös.
Erk Swede

Poäng : 2416

Back to top Go down

Post  Alfamale on Wed 9 May - 10:27

Axel wrote:

Exempelvis Fred Goldberg KTH. Läs själv.

Alfamale

Poäng : 2690

Back to top Go down

Post  Axel on Tue 22 May - 6:23

Alfamale wrote:
Axel wrote:

Exempelvis Fred Goldberg KTH. Läs själv.

Klimatforskningen finns på Misu, inte KTH där han sysslar med helt andra saker och ingen tar honom på allvar längre vad jag vet, när han och hans granne i radhusen på Lidingö löser klimatproblemen med enkla löjliga teorier.

Men eftersom olja kol och gas ändå ska bytas ut, varför vänta och chansa?
Axel
Bannlyst

Back to top Go down

Post  Axel on Thu 24 May - 3:24

Alfamale wrote:
Axel wrote:
Jag började bli bra på detta när jag läste in en avhandling från Misu som finns inom SU, själv då?
.

Jag misstänkte väl att du skulle komma med något liknande. Ett tips, meteorolger har sällan ens rätt i en 7dagars prognos. Mern du hävdar att dom kan prognosera i 10.000 år perpektiv. Tillåt mig småle.
Jag har redan talat om för dig, flera gånger , varífrån jag för min info. Kth och deras antarktisforkare är en källa. Mit är en annan. Nasa är en tredje. Sthlms Univ är ingen tungviktarer i saken, men dom producerar mycket papper. Även forskningsrapporter rörande tunga saker som könsmaktsordning, skalbaggar i brända skogar, genusvetenskap mfl framtidsämnen.
Du har alltså inte lärt dig skilja på lokala väderprognoser och långsiktiga globala klimatproblem. Läs din skeptoker kritiskt och granska deras källor, när klimatvetenskapen är ganska eniga om problemen.

Misu sysslar bara med sådant och SMHI, inte Kungliga Tekniska Högskolan där de vill lösa problemen på andra sätt. Kim Holmen från Misu som jag läste först, är polarforskare, Fred Goldberg är det privat och arbetar med ångteknik på KTH om jag minns rätt. Peter Stilbs arbetar också med annat osv. men de har åsikter som alla andra amatörer på den skeptiska sidan.

Men frågar man dem brukar de hålla med om att vi måst ställa om energin, så varför de bråkar är svårt att förstå, mer än att de måste synas ibland.

MIt arbetar för skeptikerna om jag minns rätt men vet att Nasa är på rätt sida, ex. den ledande klimatforskaren James Hansen vid NASA.
Axel
Bannlyst

Back to top Go down

Post  Axel on Thu 24 May - 4:17

Erk Swede wrote:
Axel wrote:

det finns svenska klimatforskare som är kritiska också,men dom har svårt att komma fram,och hotas av indragna anslag samt förlorade jobb om dom motarbetar den officiella linjen.
Men sådant borde du veta om du låtsas vara insatt.
Vad vi däremot har är finska klimatforskare som avslöjat falsariet och upptäckt att FN,s siffror inte stämmer med de temeperaturer man själva uppmätt i finska sjöar senaste decenniet,hur man statistiskt höjt medeltemeperaturen i Ryssland efter sovjetuniones fall,etc etc.
Danska forskares teorier om ett galaktiskt år är ju även de rätt så intressanta ,och stämmer ju historiskt,men går stick i stäv med klimatalarmisternas propaganda,så det blir givetvis utdömt av de FNgodkända "experterna".
Kollar man även hur mycket pengar klimatforskning numera ger i USA så lär man knappast påstå att "oljelobbyn" betalar mera,åtminstone inte om man vill bli ansedd vara seriös.
Det är en myt om svenska forskare, dom är fast anställda professorer ofta som kan säga vad dom vill. Vi ser gärna att vi slipper eländet om det finns seriösa bevis så jag ser på seriösa kritiker, det fanns en som talade om solcykler och trädringar, han fick inte sparken för det och höll med mig om att vi bör byta energisystem. Finska har jag inte sett men en dansk som haft svårt att försörja sig med enfaldiga enkla teorier som det skrattas åt. Problemen är komplexa.

IPCC sammanställer vetenskapligt granskade avhandlingar och har sällan haft fel fast det är stora mängder. På den skeptiska sidan är det tyvärr tvörtom :(

Att den fossila industrin betalar ut stora belopp för att vilseleda, är inga hemligheter.

Att det kostar att vända på skutan är en självklarhet.

Om man eldar upp kol snabbt som lagrats i miljontals år, är det ingen naturlig variation och värsta faran nu ser ut att bli Metan.

Frågan är närmast, varför man ska vänta med energiomställnngen och chansa med klimatet?
Axel
Bannlyst

Back to top Go down

Post  Dunkelman on Thu 24 May - 4:29

Det här anser jag vara en viktigare fråga:

Varför dör våra bin?

En skrämmande realitet, inte något påhittat dravel.

Dunkelman

Poäng : 3231

Back to top Go down

Post  Dunkelman on Thu 24 May - 4:53

Dunkelman wrote:Det här anser jag vara en viktigare fråga:

Varför dör våra bin?

En skrämmande realitet, inte något påhittat dravel.

"Monsanto - Ett av djävulens företag

På företagets egna hemsidor har man lagt till undersidor ”Fakta & Myter”. Kan ni erinra er om något annat företag som är tvungen att ta till sådana försvarsåtgärder?

Företaget är känt för att använda sig av aggressiv marknadsföring och är mycket duktiga på PR. De är även kända för att muta politiker och tjänstemän samt visa på ekonomiska muskler genom att förhala rättsprocesser. Men det värsta av allt är att detta företag är på väg att förstöra världen. P.g.a. Av deras GMO produkter. Ännu värre är att dom får hjälp av världsnatursorganisation WWF och en av kombatanterna är Bill & Gates Foundation.
Bakgrund
Företaget grundades redan år 1901 av en självlärd kemist John Francis Queen, i St. Louis, Usa. Företagsnamnet Monsanto kom ifrån hans mammas efternamn som ogift. Uppstarten av företaget finansierade han dels med egna pengar, men även kapital ifrån läskedrycksdistributörer. Företagets första produkt var sötningsmedlet sackarin, vilket längre fram såldes vidare till Coca-Cola. Detta konstgjorda sötningsmedel hade John funnit i Tyskland och förde det till Usa.

Under 1920 talet var Monsanto en ledande tillverkare av svavelsyra och andra bas industrikemikalier och var alltid med tio-i-topplistan varje år framtill 40-talet som en av de främsta kemikalieföretagen i Usa.

Genom 1940-talet var plast och syntetiska tyger en viktig och central del av företagets verksamhet. 1947 hände det en tragisk olycka där mer än 500 människor miste livet, då ett franskt lastfartyg som fraktade ammoniumnitrat åt Monsanto krockade med en brygga och nitratet spreds i luften.

I slutet av 1940-talet kom tillverkningen ingång med bekämpningsmedlet 2,4,5-T. Nästan omedelbart började anställda vid dessa fabriker bli sjuka. Symtomer som hudutslag, oförklariga smärtor i armar, ben, leder och andra delar av kroppen. En del drabbades av svaghet, irritabilitet och nervositet. Vid en explosion år 1949 i Monsantos orgräsmedelsfabrik i West Virgina uppmärksammades de anställdas lidande i media, men resulterade i att den amerikanska armen blev intresserad av detta ämnen som en möjlig kemisk krigsförings agent.

PCB

Företaget Swann Chemical Company utvecklade år 1929 det som sedan blev PCB. Monsanto köpte upp detta företag och vidareutvecklade PCB till en mängd användningsområden och produkter. Som smörjmedel, hydrauloljor, flytande tätningsmedel och etc.

Att PCB skulle vara hälsofarligt bekräftades redan 1930-talet. På 1960-talet var det faktiskt en grupp Svenska forskare som studerade effekter av DDT, då märkte koncentrationer av PCB i blod, hår och fettvävnader hos djur. Senare visade sig även att PCB var cancerframkallande och orsak till minskad reproduktion, samt kunde orsaka försvagningar i utveckling- och immun systemet. (1979 Förbjöds PCB i USA)

P.g.a. Monsantos utsläpp, evakuerades Time Beach i Missuori 1982. Ronald Reagan hjälpte till att försöka dölja händelserna. Monsanto själva nekade till att vara delaktiga till dessa utsläpp som förgiftade jorden.

I Anniston, Alabama grävde företaget ner rester ifrån PCB-tillverkningen mitt i byn där det till mestadels bodde fattiga människor. Länge låg dessa rester och pyrde, där gifterna sipprade ut. Mängder av människor och djur dog av cancerogena sjukdomar. Än idag lever det människor med sviter av dessa gifter. År 2001 åkte Monsanto på ett skadeståndsbelopp på hela 700 miljoner kronor, där pengarna används till att sanera markerna.

PCB börjades förbjudas i Sverige 1972, men totalförbudet kom så sent som 1995, trots att man vetat om i över 25 år hur farligt PCB var.

Agent orange

Genom att blanda bekämpningsmedlet 2,4,5-T med 2,4-D skapades Agent Orange.
Detta giftiga kemiska medel som användes främst under Vietnam kriget som s.k. Avlövningsmedel, har direkt eller indirekt utsatt 4,8 miljoner vietnameser, varav ca. ½ miljon döda eller skadade. Ca. ½ Miljon barn har fötts med missbildningar av att deras föräldrar blivit exponerade av medlet. Än idag föds barn med vissa missbildningar som kan härledas till Agent orange.

Namnet kommer av att det var den starkaste varianten som förvarades i tuber av orange färg. Det fanns även blå, lila, grön och vita tuber med mindre grad av farlighet.

Under kriget sprayades över 80 Miljoner liter av olika gifter, (tillverkade av Monsanto och Dow Chemical men även av andra tillverkare). 1984 nåddes en uppgörelse på 180.000.000 Dollar mellan 7 ansvariga kemiföretag och Vietnamveteraner som hade lämnat in en stämning. Domaren beodrade Monsanto att betala 45,5% av beloppet.

Monsanto har varit delaktiga i många stämningar där dom förlorat eller gjort uppgörelser. F.d. Anställda chefer har berättat om en företagskultur där vinst kom före ansvar.

Så sent som år 2011 upptäcktes det att en del ranchägare använt medlet i Brasilianska regnskogar. Tuber av gifter har hittats lite överallt i världen på olika militäranläggningar. Vissa hävdar att än idag tillverkas medlet.

Aspartam, (Nutrasweet)

Är ett sötningsmedel, som Happysmile sedan tidigare skrivit om och finns att läsa under Apati/Zombies

Posilac

Posilac är ett genmanipulerad tillväxthormon rBGH, som främst har används av amerikanska mjölkbönder sedan 1994. I Augusti sålde Monsanto Posilac divisionen till Eli Lilly and Company för 300 Miljoner dollar. Tillväxthormonet är föbjudet att använda i Europa och i Kanada.

Genom att regelbundet injecera tillväxthormonet i kor har mjölk produktionen kunnats öka med 30%

Monsanto stämde ett litet amerikansk mejeriföretag och anledningen var att mejeriet i sin marknadsföring framhållit att deras mjölk kom från mjölkproducenter som inte använde tillväxthormon.

Journalistparet Jane Akre och Steve Wilson gjorde ett repotage om rBGH i Florida för tevestationen Fox television, (ägs av Rupert Murdoch), då Monsanto hotade innan sändning att att deras reklamkampanjer som sändes i 22 av Murdochs tv kanaler skulle dras tillbaka om inte den planerade sändningen stoppades. Till slut gjordes en uppgörelse att tv-programmet skulle redigeras om över överseendé av Monsantos jurister. Hela 83 gånger redigerades tv-programmet om, men trots detta fick journalisterna reda på att dom fått sparken.

RoundUp

Är ett bekämpningsmedel mot ogräs, som är en vidareutveckling av Agent Orange som innehåller glyfosat. Genom att Monsantos Genmanipulerade produkter som exempelvis Majs är residenta mot roundup/glyfosat, används detta medel på GMO-odlingar.

GMO

Enkelt förklarat så har arvsmassan ändrats på ett sådant sätt som inte naturen själv kan åstadkomma och är högst levande och kan reproducera sig själva. Det finns fyra kända genmanipulerade grödor, Soja, Majs, Raps och Bomull.

Då Monsantos GM-grödor är residenta mot Roundup, så sprutar bonden först på detta medel för att ta död på all växtlighet, för att sedan så någon av Monsantos GM-grödor. Sedan under odlingens gång behöver bonden spruta på 1-3 nya omgångar av Roundup.

Men även GM-grödor är manipulerade på så sätt att de utvecklar ett eget insektsgift mot skadeinsekter, problemet är bara det att andra insekter som humlor och bin påverkas negativt, inte att förglömma att många fågelarter äter just insekter och påverkas också långsiktligt.

Ytterligare illavarslande fakta är att pollen från GM-grödor kan pollineras sig med icke GM-grödor på avstånd mer än 1 km.

GM-grödor använts också som foder åt djur, som det i sin tur har påverkat njurar, lever, tillväxt och inte minst fertilitet. Samma fenomen är det för människan där man även kan lägga till allergier, minskat immunförsvar och ökad risk för cancer.

Maffialiknande tilltag & metoder

Det finns en mängd historier på hur Monsanto använder maffialiknande metoder mot bönder. År 2007 och 2008 hyrde Monsanto in de beryktade Blackwater, (numera heter de Xe, då de bytte namn efter dessa legosoldater haft ihjäl 17 personer i Irak). Blackwater, Xe är världens största privatarmé. Xe har även på order av Monsanto infiltrerat anti-gmo grupper.

Syftet är inte så vackert som det verkar

Naturorganisationen WWF hjälper Monsanto att bereda väg i Sydamerika. WWF har arbetat tillsammans med andra företag där känslig regnskog har huggits ner för att ge plats åt GMO-odlingar. För att finansiera dessa projekt har WWF använt pengar som kommer ifrån allmänheten.

Bill & Melinda Gates Foundations, en stiftelse för att hjälpa utsatta i Afrika har köpt en halv miljon aktier i Monsanto till ett värde av 23 miljoner Dollar. Därefter har Gates fått allt fler Afrikanska bönder till att övergå till Monsantos produkter, detta genom att utnyttja AGRA, Alliance for a Green Revolution in Africa, där Sveriges regering har pumpat in 60 miljoner kronor av skattebetalarnas pengar. AGRA startades av Rockefeller Foundation och Gates ovanstående stiftelse.

Totalkontroll och Royalties

Det här innebär nu att Monsanto har kontrollen över odlingar i Afrika, delar av Sydamerika samt Usa. Betänk nu att Monsanto förutom säljer produkterna Roundup och GM-grödor dessutom tar ut royalties på sitt utsäde.

Många av länderna i Sydamerika men främst i Afrika lider redan idag av stor fattigdom, så syftet verkar helt enkelt att utarma hela befolkningen och det kanske följer agendan av att minska befolkningen med 10-15%, vilket Bill Gates själv har uppgett under många av hans föreläsningar.

Biverkningarna är redan här

MRSA är stafylokockbakterie som har blivit motståndskraftig, resistent mot vanlig antibiotika. Det betyder att bakterien inte längre påverkas av våra vanligaste penicilliner och penicillinliknande antibiotika. Då vi nu får i oss GM-grödor som är residenta, kommer alltfler människor drabbas av MRSA.

Nyligen upptäcktes en ny resident superbakterie i mjölk som är kopplad till GMO. Ungefär 19 000 människor dör årligen av MSRA och liknande siffror i Europa."

Dunkelman

Back to top Go down

Post  Axel on Thu 24 May - 4:55

Den är inte viktigare men viktigt. Skenar klimatet dör vi alla, utan pollinering dör alla då?
Axel
Bannlyst

Back to top Go down

Post  Dunkelman on Thu 24 May - 5:12

Axel wrote:Den är inte viktigare men viktigt. Skenar klimatet dör vi alla, utan pollinering dör alla då?

Nej, alla kommer möjligtvis inte att dö.
De som överlever ser kanske ut så här.

Ett företag som Monsanto måste åskådliggöras.
http://www.happysmile.se/monsanto.html
Dunkelman

Back to top Go down

Post  Axel on Thu 24 May - 5:44

Jag tror du har hamnat lite OT, det där förtjänar en egen tråd.
Axel
Bannlyst

Back to top Go down

Post  Max Ronalds on Sat 15 Apr - 15:21

106 SVT Text Lördag 15 apr 2017
INRIKES PUBLICERAD 15 APRIL

Halkig och vit påsk i hela Sverige

Snöovädret som härjade i mellersta
Sverige under långfredagen har dragit
söderut. Boende i Blekinge, Skåne och
Småland får snö på påskafton.

Upp till fem centimeter snö väntas
falla i området under påskafton.

Främst Svealand och nordöstra Götaland
kommer att ha en kall och klar påsk,
med ännu lite mer snö framåt
eftermiddagen i östra Svealand.

Samtidigt gör det vintriga vädret att
vägarna är glashala på sina håll, och
Trafikverket uppmanar påskfirare att
ta det lugnt på vägarna.

107 SVT Text Lördag 15 apr 2017
INRIKES PUBLICERAD 15 APRIL

Trippelt köldrekord under påsknatten

Det var en ovanligt kall inledning på
påskafton. Det konstaterar SMHI. Tre
nya köldrekord noterades i landet.

I Örebro stod termometrarna på -14
grader, den kallaste aprilnatten sedan
1944, enligt P4 Örebro. I Karlstad har
de termometrar som SMHI förfogar över
visat -9 grader, vilket är den
kallaste aprilnatten sedan 1985.

I sörmländska Floda blev det rejält
kallt, närmare bestämt -17 grader.

I Götaland har det på 2000-talet bara
skett fyra gånger att temperaturen har
fallit under minus 10-strecket.

Natten mot söndag kan också bli rejält
kall med lokalt ned mot tio minus-
minusgrader i Svealand och Götaland,
varnar SVT:s meteorolog Pia Hultgren:

-Det kan bli tråkigt för alla som
varit tidigt ute med att så och
plantera eftersom många växter kan ta
rejäl skada av kylan. Den som hinner
bör gå ut och täcka över eller ta in
de plantor som går att ta in, säger
hon.

Under kvällen drar snöfallet vidare åt
söder och påskdagen bjuder mest på
uppehållsväder och kanske någon
enstaka solglimt även i de södra
delarna av landet. Men den för
årstiden extrema kylan håller i sig.
Max Ronalds

Poäng : 2697

Back to top Go down

Post  Max Ronalds on Wed 10 May - 11:55

116 SVT Text         Onsdag 10 maj 2017
  INRIKES PUBLICERAD  10 MAJ          

Uppsala: Kallaste majnatten sedan 1947

I Uppsala uppmättes natten till onsdag
 5 minusgrader, vilket är den lägsta  
 temperaturen i maj sedan 1947, när det
 var minus 5,5 grader.                

I Visby var det 7,1 minusgrader, den  
 lägsta majtemperaturen sedan 1965.    
 Gävle hade minus 5,6, den lägsta maj-
 temperaturen sedan 1953. Det är ovan-
 ligt kallt för årstiden i hela landet.

Enligt Marie Staerk, meteorolog på    
 SMHI, har nordvindar fört med sig    
 kallare luft från Ishavet de senaste  
 dagarna. Kylan väntas hålla i sig ett
 par nätter till, men på fredag kommer
 mildare luft in.    
Max Ronalds

Back to top Go down

Post  Max Ronalds on Mon 3 Jul - 1:47

http://www.bbc.com/news/science-environment-40461726

"We are close to the tipping point where global warming becomes irreversible. Trump's action could push the Earth over the brink, to become like Venus, with a temperature of two hundred and fifty degrees, and raining sulphuric acid," he told BBC News.

"Climate change is one of the great dangers we face, and it's one we can prevent if we act now. By denying the evidence for climate change, and pulling out of the Paris Climate Agreement, Donald Trump will cause avoidable environmental damage to our beautiful planet, endangering the natural world, for us and our children."

The UN's Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) also highlights the potential risk of hitting climate tipping points as temperatures increase - though there are gaps in our knowledge of this topic.

In its Fifth Assessment Report, the IPCC authors wrote: "The precise levels of climate change sufficient to trigger tipping points (thresholds for abrupt and irreversible change) remain uncertain, but the risk associated with crossing multiple tipping points in the Earth system or in interlinked human and natural systems increases with rising temperature."

When asked whether he felt we would ever solve our environmental problems and resolve human conflicts, Prof Hawking was pessimistic, saying that he thought our days on Earth were numbered.

Max Ronalds

Back to top Go down

Post  Sponsored content

Sponsored content

Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top