Vad ska vi leva på i framtiden?

View previous topic View next topic Go down

Vad ska vi leva på i framtiden?

Post  Axel on Sun 20 May - 16:24

Någon sa nyligen att vi blir ett Skansen, för de som vill se på oss som hade det bra.

Nu är det Indier, Kineser och Afrika som tar över.
Vad jag minns började det med WTO och fríhandel för alla, Kina öppnades, vänstern vill att alla ska ha det lika bra/dåligt och säljarna i väst vill se nya marknader. På köpet får finansdep. lägre inflation tillsvidare. Men jobben försvinner och Kineserna suger kunskap med bla lärare härifrån, dessutom har Asiater högre IQ än oss.

Vi får istället hit analfabeter med lägre IQ än oss, när vi ska tävla med kunskap. Om de ska tävla på botten emot kinesiska bönder så verkar det svårt att förklara.

Annars kommer hela västvärlden att gå ner om alla ska ha det lika, så vi får det sämre och andra bättre.

När det gäller att tjäna pengar måste man tyvärr vara egoist, det kan inte vara vår uppgift att förändra livet för kinesiska bönder till att bli fabriksarbetare, till priset av ökade klimatproblem också.

Har någon sett en långsiktig genomtänkt plan, eller är det hemligt hur det ska lösas när vi hör mest ohållbart flum. Ska vi backa och börja tillverka hållbar kvalitet hemma igen som förr, istället för billigt köp slit och släng?
Axel
Bannlyst

Poäng : 2976

Back to top Go down

Re: Vad ska vi leva på i framtiden?

Post  chopin on Sun 20 May - 16:42

Axel wrote:Någon sa nyligen att vi blir ett Skansen, för de som vill se på oss som hade det bra.

Nu är det Indier, Kineser och Afrika som tar över.
Vad jag minns började det med WTO och fríhandel för alla, Kina öppnades, vänstern vill att alla ska ha det lika bra/dåligt och säljarna i väst vill se nya marknader. På köpet får finansdep. lägre inflation tillsvidare. Men jobben försvinner och Kineserna suger kunskap med bla lärare härifrån, dessutom har Asiater högre IQ än oss.

Vi får istället hit analfabeter med lägre IQ än oss, när vi ska tävla med kunskap. Om de ska tävla på botten emot kinesiska bönder så verkar det svårt att förklara.

Annars kommer hela västvärlden att gå ner om alla ska ha det lika, så vi får det sämre och andra bättre.

När det gäller att tjäna pengar måste man tyvärr vara egoist, det kan inte vara vår uppgift att förändra livet för kinesiska bönder till att bli fabriksarbetare, till priset av ökade klimatproblem också.

Har någon sett en långsiktig genomtänkt plan, eller är det hemligt hur det ska lösas när vi hör mest ohållbart flum. Ska vi backa och börja tillverka hållbar kvalitet hemma igen som förr, istället för billigt köp slit och släng?
Somalisk arbetskraft? Ironiskt från min sida.
Talar du om oss här inrikes eller globalt sett?
Med tanke på miljön så är det väl inte så bra för ett civiliserat land att ta emot invandrare från länder som inte är civiliserade. Varken bra för invandrarna eller oss.

Men hur har klimatförändringarna här i Sverige förändrat vår livsföring? Jag tror klimatbluffen är båg, vädret och klimatet har ständigt förändrats, det var ju inte så länge sedan dem propagerade för att en ny istid är på väg? :sunny:
chopin
Bannlyst

Poäng : 2011

Back to top Go down

Post  RickyEcholette on Sun 20 May - 22:06

Jag fikade för någon vecka sedan med en kinesisk kompis som doktorerar i ett naturvetenskapligt ämne. Under konversationen slog det mig hur mycket mer bildad en genomsnittlig kines är än en genomsnittlig svensk är. Vi avhandlade ämnen som politik, filosofi, ekonomi, sport, vetenskap, religion och så naturligtvis kvinnor :D och jag insåg hur mycket djupare kunskaper kineser har om dylikt än "svenne".

Många svenskar anklagar kineser för att vara hjärntvättade och indoktrinerade, men det är tvärtom. De är "vi" svenskar som är det. Många kineser vet mycket väl hur läget är i Kina vad gäller censur m.m. Det är betydligt mer än vad "dumsvenne" vet om Sverige och vår censur.

Ja, jag tror kineser kommer att konkurrera ut oss på våra universitet, och sedermera på arbetsmarknaden. Det ser vi redan i USA, och snart även här. Vi ser redan tendenser till det här, många naturvetenskapliga och tekniska utbildningar domineras kraftigt av kineser, och det lär bli värre i framtiden.

Mvh

RickyEcholette

Poäng : 2615

Back to top Go down

Post  RickyEcholette on Sun 20 May - 22:36

Jag förstår inte heller vad vi skall leva av i framtiden! Baka pizzor, tvätta varandras skjortor och klippa håret åt varandra?

Den typen av företagande är det inget fel på, men det får bara pengarna att snurra runt i det sjuka samhällsekonomiska kretsloppet. Jag tror snarare vi bör fortsätta att satsa på exportindustri och high - tech, och läkemedels och medicinforskning men frågan är om vi inte redan är rökta på det området? Här tror jag också kineserna kommar att "ta oss".

Ett land som fattat galoppen och hotet från Kina är givetvis Japan, delvis av geografiska skäl, men även av historiska. Japaner och kineser har alltid varit som katt och råtta, och japanerna har inte alls en lika naiv och mjuk inställning till kineserna som vi. Japanerna kommer aldrig att ge sig mot kineserna, däremot har vi redan förlorat mot kineserna.

Mvh

RickyEcholette

Poäng : 2615

Back to top Go down

Post  Aake on Sun 20 May - 23:29

Vi bör satsa stenhårt på robotteknologi med mänskliga hjärnor inbyggda vi snackar evigt liv här
Aake
Gandaake Grå

Poäng : 3565

Back to top Go down

Post  Robin Shadowes on Mon 21 May - 9:16

RickyEcholette wrote:Jag förstår inte heller vad vi skall leva av i framtiden! Baka pizzor, tvätta varandras skjortor och klippa håret åt varandra?

Den typen av företagande är det inget fel på, men det får bara pengarna att snurra runt i det sjuka samhällsekonomiska kretsloppet. Jag tror snarare vi bör fortsätta att satsa på exportindustri och high - tech, och läkemedels och medicinforskning men frågan är om vi inte redan är rökta på det området? Här tror jag också kineserna kommar att "ta oss".

Ett land som fattat galoppen och hotet från Kina är givetvis Japan, delvis av geografiska skäl, men även av historiska. Japaner och kineser har alltid varit som katt och råtta, och japanerna har inte alls en lika naiv och mjuk inställning till kineserna som vi. Japanerna kommer aldrig att ge sig mot kineserna, däremot har vi redan förlorat mot kineserna.

Mvh

Vi kommer bli framtidens blattar i vårt eget land. Uppblandade och med låg IQ kommer kineserna att vara våra nya herrar. Araberna och negrurna är för låg-intelligenta men en uppblandad och bajsbrun dumsvenne blir perfekt som slav åt dem. Låg IQ men inte riktigt lika oduglig som araber och negrur.
Robin Shadowes
Leg. Vampür

Poäng : 3717

Back to top Go down

Post  Alfamale on Mon 21 May - 10:30

[quote="Axel

Har någon sett en långsiktig genomtänkt plan, eller är det hemligt hur det ska lösas när vi hör mest ohållbart flum. Ska vi backa och börja tillverka hållbar kvalitet hemma igen som förr, istället för billigt köp slit och släng? [/quote]

Tvärtom. Idioterna på ledande befattningar tror i sin enfald att invandringen i sig är räddningen. Dom tror verkligen det. Inte pga det vanliga babblet om pensionsräddning och dyligt dravel utan tesen att en extremt stor invandring gör så att man kan skapa en inre marknad i landet tack vare längre löner, lågbetalda serviceyrken där amn säljer sig själv till varandra. Sånt går ju bra i lågskatteländer men i sverige. ja jisses.. Större klyftor och med en stadigt växande befolkning som tangerar runt 40 miljoner skapar också en del rikedommar. Ett herrskap och tjänstefolks land. DET är drömmen. Varför dom tror att ett högutvecklat lands befolkning skulle acceptera det och bo kvar är något som samma snillen glömt att kolla.
Landet kommer ligga i ruiner långt innan vi är 15 miljoner och landes nuvarande ledare är sedan länge ute ur landet.
Döda eller som flyktingar med ett pris på deras huvuden....

Alfamale

Poäng : 2690

Back to top Go down

Post  Robin Shadowes on Mon 21 May - 19:20

Alfamale wrote:[quote="Axel

Tvärtom. Idioterna på ledande befattningar tror i sin enfald att invandringen i sig är räddningen. Dom tror verkligen det. Inte pga det vanliga babblet om pensionsräddning och dyligt dravel utan tesen att en extremt stor invandring gör så att man kan skapa en inre marknad i landet tack vare längre löner, lågbetalda serviceyrken där amn säljer sig själv till varandra. Sånt går ju bra i lågskatteländer men i sverige. ja jisses.. Större klyftor och med en stadigt växande befolkning som tangerar runt 40 miljoner skapar också en del rikedommar. Ett herrskap och tjänstefolks land. DET är drömmen. Varför dom tror att ett högutvecklat lands befolkning skulle acceptera det och bo kvar är något som samma snillen glömt att kolla.
Landet kommer ligga i ruiner långt innan vi är 15 miljoner och landes nuvarande ledare är sedan länge ute ur landet.
Döda eller som flyktingar med ett pris på deras huvuden....[/quote]

Jag tror snarare att kommer ett nationalistiskt parti till makten så ber Schweinpelz NATO om hjälp som kommer och invaderar oss och återinför "demokratin" igen. Nationalisterna kommer försvinna till tortyr-centraler utomlands och försvinna spårlöst. Ordningen har då återställts och dumsvennarna sover vidare.
Robin Shadowes
Leg. Vampür

Poäng : 3717

Back to top Go down

Post  Alfamale on Mon 21 May - 20:06

Well, om det skulle hända får nog den armen inrikta sig på minst ett fyrfrontskrig. För upproret, om det någonsin drar igång, lär inte ske som en isolerat händelse på den europeiska kontinenten. Vilken makt skulle orka eller vilja köra den grejen i kaklet?

Än mer troligt är väl att europa som välstånds kontinent dör ut och parasiterna återvänder frivilligt då dom inte längre kan äta gratis....

Alfamale

Poäng : 2690

Back to top Go down

Post  Axel on Thu 24 May - 4:51

Det finns ett sätt att lösa detta då en del vill ha bojkott emot Kina tills de har löst sina klimatutsläpp, då åker jobben tillbaks hit och kinesiska bönder får återgå till jordbruket. :idea:
Axel
Bannlyst

Poäng : 2976

Back to top Go down

Post  Max Ronalds on Fri 25 May - 16:37

Psykvård. :twisted:

115 SVT Text Fredag 25 maj 2012
INRIKES Publicerad 25 maj

Fler miljoner i ny psyksatsning

För att bekämpa den psykiska ohälsan
vill regeringen satsa 870 miljoner