Jordskalv och fuskbyggda hus som rasar i Turkiet

View previous topic View next topic Go down

Jordskalv och fuskbyggda hus som rasar i Turkiet

Post  Axel on Mon 21 May - 16:35

Vi hade beställt dit och avbokade. Hela Turkiet är i farozonen och några skalv har varit nära svenska områden.

Västra Medelhavet är bättre men hela Murcia rasade för 100 år sedan och nyligen drabbades Lorca med ett antal döda.
Även om en del hus är skalvsäkra så blir det kaos om en massa andra omkring rasar samman.
I Sverige och långt neråt är det säkert. Mitt i Medelhavet är det en spricka mellan 2 plattor som gör att det rör på sig, en går till Istanbul som kan drabbas närsomhelst nu. Det visste jag inte när jag var där.
Turkiet är ett ganska nytt resmål, de gamla kan nog duga?
Axel
Bannlyst

Poäng : 3037

Back to top Go down

Re: Jordskalv och fuskbyggda hus som rasar i Turkiet

Post  Ådärkomdenja on Mon 21 May - 16:50

Okunnigt svammel. Ta reda på vilka delar av Turkiet som ligger inom riskzonerna, innan du vräker iväg (ännu en) svammeltråd.

Jag bor i ett riskfritt område i Turkiet, men sån info är väl för svår för dig att ta in. Ge exempel t ex när svenska favoritresemål som Antalya, Alanya, Side eller Marmaris drabbades. Du får ta god tid på dig... och försök att vara seriös.

PS. Varför varnar du inte för resor till t ex Italien? När du ändå är självutnämnd 'expertvarnare' ang jordbävningsrisker?

Ådärkomdenja

Poäng : 3634

http://files.myopera.com/foolishworld/albums/667915/rotsnake.png

Back to top Go down

Post  Axel on Mon 21 May - 17:31

Ådärkomdenja wrote:Okunnigt svammel. Ta reda på vilka delar av Turkiet som ligger inom riskzonerna, innan du vräker iväg (ännu en) svammeltråd.

Jag bor i ett riskfritt område i Turkiet, men sån info är väl för svår för dig att ta in. Ge exempel t ex när svenska favoritresemål som Antalya, Alanya, Side eller Marmaris drabbades. Du får ta god tid på dig... och försök att vara seriös.

PS. Varför varnar du inte för resor till t ex Italien? När du ändå är självutnämnd 'expertvarnare' ang jordbävningsrisker?
Du är omedveten om hus som rasar utan skalv och var bor du?

Hela östra Medelhavsområdet är ett riskområde inkl. Italien som igår, västra är bättre.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/kraftigt-skalv-i-turkiet

http://neic.usgs.gov/neis/eq_depot/2003/eq_030501/neic_tgac_maps.html#tectonic

http://www.nytimes.com/2011/11/03/world/middleeast/03iht-M03-TURKEY-QUAKE.html?pagewanted=all

Från Resebyrån

Jordskalv förekommer i Turkiet i de delar av landet som ligger mot närmst Asien och det sker sällan i turistområdena.
Axel
Bannlyst

Back to top Go down

Post  Ådärkomdenja on Mon 21 May - 18:32

Axel wrote:
Ådärkomdenja wrote:Okunnigt svammel. Ta reda på vilka delar av Turkiet som ligger inom riskzonerna, innan du vräker iväg (ännu en) svammeltråd.

Du är omedveten om hus som rasar utan skalv och var bor du?

Hela östra Medelhavsområdet är ett riskområde inkl. Italien som igår, västra är bättre.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/kraftigt-skalv-i-turkiet

http://neic.usgs.gov/neis/eq_depot/2003/eq_030501/neic_tgac_maps.html#tectonic

http://www.nytimes.com/2011/11/03/world/middleeast/03iht-M03-TURKEY-QUAKE.html?pagewanted=all

Från Resebyrån

Jordskalv förekommer i Turkiet i de delar av landet som ligger mot närmst Asien och det sker sällan i turistområdena.

Ok - definiera då vad du lägger in i begreppet "Hela östra Medelhavsområdet". Inte med några populärtramsiga inlägg från effektsökande popmedia, utan från vetenskapligt belagd grund. Du får återigen god tid på dig, pellejöns.

Och - jag upprepar mig - svara på när dom orter jag nämnde ovan, senast drabbades. Chans No #2.
Ådärkomdenja

Back to top Go down

Post  Axel on Thu 24 May - 4:26

Om du följer sprickzonerna där Istanbuil ligger dåligt till, så drabbas de facto öster mer än väster, mitt andra hemland är i väster. Häromdagen drabbades Italien och ett annat land österut.

Om det finns säkra områden så är väl det bra men resebyrån skriver att även turistorter drabbas, jag vet inte varför de skulle ljuga.

Men om det är du som finns där kan väl du berätta om du läst på och att det inte finns några fuskbyggda hus där.
Axel
Bannlyst

Back to top Go down

Post  chopin on Thu 24 May - 4:53

Det bästa är väl ändå att skippa Turkiet, vi har ju Turkiska stadsdelar inbyggda här i Sverige?
chopin
Bannlyst

Poäng : 2072

Back to top Go down

Post  Axel on Thu 24 May - 4:58

chopin wrote:Det bästa är väl ändå att skippa Turkiet, vi har ju Turkiska stadsdelar inbyggda här i Sverige?

Absolut, vill man ha mångkultur, åk till dem här, vill man ha värme åk söderut på vintern.
Axel
Bannlyst

Back to top Go down

Post  Aake on Thu 24 May - 9:21

Vad menas med "mångkultur"? En sophink fylld med olika sorters jäsande skitkorvar? 🇦🇿
Aake
Gandaake Grå

Poäng : 3626

Back to top Go down

Post  Robin Shadowes on Thu 24 May - 15:30

chopin wrote:Det bästa är väl ändå att skippa Turkiet, vi har ju Turkiska stadsdelar inbyggda här i Sverige?

Han bor inte i Turkiet för att han älskar svettiga turkar, utan för att han hatar helvetes-pudret i Sverige. Se tråden om snöhelvetet för mer information.
Robin Shadowes
Leg. Vampür

Poäng : 3782

Back to top Go down

Post  Axel on Fri 25 May - 4:59

Aake wrote:Vad menas med "mångkultur"? En sophink fylld med olika sorters jäsande skitkorvar? 🇦🇿

USA
Axel
Bannlyst

Back to top Go down

Post  Axel on Fri 25 May - 5:00

Robin Shadowes wrote:

Han bor inte i Turkiet för att han älskar svettiga turkar, utan för att han hatar helvetes-pudret i Sverige. Se tråden om snöhelvetet för mer information.

Inga träffar på dina sökkriterier
Axel
Bannlyst

Back to top Go down

Post  chopin on Fri 25 May - 5:19

Snön är vacker, det är fint när den lägger sig som ett tunnt täcke på marken och lyser upp i vintermörkret. 🎅 Håller däremot med om när det blir snödrivor och slask är det inte lika charmigt längre, då vill man att det ska börja töa ☀
Hittar förresten inte tråden om snöhelvetet, vilken kategori ligger den i?
chopin
Bannlyst

Back to top Go down

Post  Axel on Fri 25 May - 5:34

chopin wrote:Snön är vacker, det är fint när den lägger sig som ett tunnt täcke på marken och lyser upp i vintermörkret. 🎅 Håller däremot med om när det blir snödrivor och slask är det inte lika charmigt längre, då vill man att det ska börja töa ☀

Is och halka kan jag vara utan
Axel
Bannlyst

Back to top Go down

Post  chopin on Fri 25 May - 6:08

Axel wrote:
chopin wrote:Snön är vacker, det är fint när den lägger sig som ett tunnt täcke på marken och lyser upp i vintermörkret. 🎅 Håller däremot med om när det blir snödrivor och slask är det inte lika charmigt längre, då vill man att det ska börja töa ☀

Håller med om att is på gatorna inte är någon höjdare, broddar borde ju hjälpa men låter illa när man går på asfalt eller grus. Men fint är det när en sjö är isbeklädd och när det är snö på grantopparna.
chopin
Bannlyst

Back to top Go down

Post  Axel on Fri 25 May - 6:25

chopin wrote:
Axel wrote:

Håller med om att is på gatorna inte är någon höjdare, broddar borde ju hjälpa men låter illa när man går på asfalt eller grus. Men fint är det när en sjö är isbeklädd och när det är snö på grantopparna.

Finns infällbara
Axel
Bannlyst

Back to top Go down

Post  Ådärkomdenja on Fri 25 May - 14:35

http://exilen.forumotion.eu/t47-sverige-skitvadrens-forlovade-hemland - (FRITT FORUM)
Ådärkomdenja

Back to top Go down

Post  chopin on Fri 25 May - 14:59

Ådärkomdenja wrote:

http://exilen.forumotion.eu/t47-sverige-skitvadrens-forlovade-hemland - (FRITT FORUM)
Är det bara jag som tycker det är mysigt och trivsamt med vinterårstiden, man slipper förfäras över den outhärdliga högsommarhettan på 20-30 plus som vi drabbas av varje år. Hellre snö, is och minusgrader än sommaren, då går det knapps vistas ute när marken dallrar, även sömnen blir störd. Jobbig årstid :pale:
chopin
Bannlyst

Back to top Go down

Post  Robin Shadowes on Fri 25 May - 15:26

Förlåt, jag blandar nog ihop det med tråden på det gamla Exilen men det verkar ha ordnat sig ändå.
Robin Shadowes
Leg. Vampür

Back to top Go down

Post  Ådärkomdenja on Fri 25 May - 22:49

chopin wrote:
Ådärkomdenja wrote:

Är det bara jag som tycker det är mysigt och trivsamt med vinterårstiden, man slipper förfäras över den outhärdliga högsommarhettan på 20-30 plus som vi drabbas av varje år. Hellre snö, is och minusgrader än sommaren, då går det knapps vistas ute när marken dallrar, även sömnen blir störd. Jobbig årstid :pale:

Jag hoppas du är en inom en förhoppningsvis minskande krets av självpinade varelser, som på ett närmast sjukt sätt uppskattar livsfientligt klimat. Kanske p g a brist på alternativ, vad vet jag. Människan härstammar och mår bäst i ett varmt klimat, det är vetenskapligt belagt.

Ådärkomdenja

Back to top Go down

Post  chopin on Sat 26 May - 2:29

Ådärkomdenja wrote:
chopin wrote:
Ådärkomdenja wrote:

Det bästa är att hålla sig inne på sommaren när man har ont av värmen och veva ner persiennerna så att hemmet blir svalt. Den tidiga augusti och september sensommaren/hösten är behaglig. Svalt väder, soligt och varmt på ett bekvämt sätt med vackra skiftningar i naturen. Många folkgrupper väljer att leva i kyla som eskimåer, 🤡 Samer :rendeer: och Sibirier :albino: , även fast de kanske är i minoritet. Själv vill man ju ha lagom tempretur, mellan 10 minus till 15 plus. 🎅

chopin
Bannlyst

Back to top Go down

Post  Robin Shadowes on Sat 26 May - 18:27

Jag och min fläkt, skulle min självbiografi kunnat heta om jag givit ut en sådan. Det viktigaste verktyget för att överleva solhelvetets månader. Det och dra ner persiennerna förstås. Sedan är det bara att vänta ut värmehelvetet tills den välsignade hösten kommer. Blir man icke desto mindre tvungen att ta soltjuren vid hornen så är det lätt klädsel, ett par hyffsade solbrillor och en flaska med vatten som gäller. Undvik att stanna i solen mer än absolut nödvändigt. Att ligga på handduk nere på stranden överlåter vi åt fanatikerna och galningarna. Vi som är mer intresserade av att behålla vår liljevita hud, trots det brinnande solhelvetet, använder skuggiga platser så mycket som möjligt. Det gäller att vara lite street-smart, så lyckas man nog överleva solhelvetet i år också. lol!
Robin Shadowes
Leg. Vampür

Back to top Go down

Post  chopin on Sun 27 May - 2:39

Robin Shadowes wrote:Jag och min fläkt, skulle min självbiografi kunnat heta om jag givit ut en sådan. Det viktigaste verktyget för att överleva solhelvetets månader. Det och dra ner persiennerna förstås. Sedan är det bara att vänta ut värmehelvetet tills den välsignade hösten kommer. Blir man icke desto mindre tvungen att ta soltjuren vid hornen så är det lätt klädsel, ett par hyffsade solbrillor och en flaska med vatten som gäller. Undvik att stanna i solen mer än absolut nödvändigt. Att ligga på handduk nere på stranden överlåter vi åt fanatikerna och galningarna. Vi som är mer intresserade av att behålla vår liljevita hud, trots det brinnande solhelvetet, använder skuggiga platser så mycket som möjligt. Det gäller att vara lite street-smart, så lyckas man nog överleva solhelvetet i år också. lol!
Folk som ligger och pressar i solen ser ut som torkade russin efterråt, inte vidare vackert. 🐒
Som tur är har vi åtminstone ganska korta sommarmånader här, längtar när hösten gör sitt ljuvliga intrång med svaligare väder med luft som är frisk och går att andas in. 🎅 :rendeer: 🎅

chopin
Bannlyst

Back to top Go down

Post  Robin Shadowes on Sun 27 May - 10:55

chopin wrote:
Robin Shadowes wrote:Jag och min fläkt, skulle min självbiografi kunnat heta om jag givit ut en sådan. Det viktigaste verktyget för att överleva solhelvetets månader. Det och dra ner persiennerna förstås. Sedan är det bara att vänta ut värmehelvetet tills den välsignade hösten kommer. Blir man icke desto mindre tvungen att ta soltjuren vid hornen så är det lätt klädsel, ett par hyffsade solbrillor och en flaska med vatten som gäller. Undvik att stanna i solen mer än absolut nödvändigt. Att ligga på handduk nere på stranden överlåter vi åt fanatikerna och galningarna. Vi som är mer intresserade av att behålla vår liljevita hud, trots det brinnande solhelvetet, använder skuggiga platser så mycket som möjligt. Det gäller att vara lite street-smart, så lyckas man nog överleva solhelvetet i år också. lol!
Folk som ligger och pressar i solen ser ut som torkade russin efterråt, inte vidare vackert. 🐒
Som tur är har vi åtminstone ganska korta sommarmånader här, längtar när hösten gör sitt ljuvliga intrång med svaligare väder med luft som är frisk och går att andas in. 🎅 :rendeer: 🎅

Dessutom till priset av att huden åldras i förtid. Starkt jobbat, dum-svenne!
Robin Shadowes
Leg. Vampür

Back to top Go down

Post  RL on Fri 1 Jun - 15:24

Robin Shadowes wrote:Dessutom till priset av att huden åldras i förtid. Starkt jobbat, dum-svenne!

Det märkligaste av allt är att man även ser negrer som ligger o solar sig Vet ej ...såg ett gäng studenter som låg o solade sig i stadsparken förra helgen, och mitt bland dessa låg en studentneger som förmodligen trodde att han skulle bli ännu svartare
RL
Riksmarskalk

Poäng : 3103

Back to top Go down

Post  Ådärkomdenja on Fri 1 Jun - 16:57

RL wrote:
Robin Shadowes wrote:Dessutom till priset av att huden åldras i förtid. Starkt jobbat, dum-svenne!

Det märkligaste av allt är att man även ser negrer som ligger o solar sig Vet ej ...såg ett gäng studenter som låg o solade sig i stadsparken förra helgen, och mitt bland dessa låg en studentneger som förmodligen trodde att han skulle bli ännu svartare

Såg du vilken solskyddsfaktor negrerna använde? lol
Ådärkomdenja

Back to top Go down

Post  Aake on Fri 1 Jun - 17:22

RL wrote:

Negursar solar inte de får i sig vitaminer på det sättet
Aake
Gandaake Grå

Poäng : 3626

Back to top Go down

Post  Robin Shadowes on Sat 2 Jun - 3:13

Aake wrote:
RL wrote:

Ja, dom kanske tror dom blir ännu svartare om dom solar. Dom vill säkert se ut som negrurna i Tintin i Kongo. Ja lol!
Robin Shadowes
Leg. Vampür

Back to top Go down

Post  Ådärkomdenja on Sat 2 Jun - 6:27

Robin Shadowes wrote:
Aake wrote:
RL wrote:

Ja, dom kanske tror dom blir ännu svartare om dom solar. Dom vill säkert se ut som negrurna i Tintin i Kongo. Ja lol!

Fast dom är ju inte helt svarta faktiskt. Deras handflator och fotsulor är rosafärgade, märkligt nog. Dessutom är gommen rosa, och tänderna VITA! Ögonvitor har dom också. Ingen ordning på niggers.
Ådärkomdenja

Back to top Go down

Post  Alfamale on Sat 2 Jun - 10:20

Aake wrote:

Rättelse, dom FÖRSÖKER få i sig D-vitamin. Men det är förgäves. En negurs svarta skin kan inte tillgodogöra sig skandinaviens klena sol. Inte ens deras fysik anser att dom är lämpade för ett liv i norden. Som lök på laxen är det dessutom omöjligt att intaga orala doser i dom kvantiteterna som behövs för en negur. Det blir toxiskt på de nivåerna.

Inte mig emot.

Alfamale

Poäng : 2751

Back to top Go down

Post  Robin Shadowes on Sat 2 Jun - 15:29

Alfamale wrote:
Aake wrote:

Rättelse, dom FÖRSÖKER få i sig D-vitamin. Men det är förgäves. En negurs svarta skin kan inte tillgodogöra sig skandinaviens klena sol. Inte ens deras fysik anser att dom är lämpade för ett liv i norden. Som lök på laxen är det dessutom omöjligt att intaga orala doser i dom kvantiteterna som behövs för en negur. Det blir toxiskt på de nivåerna.

Inte mig emot.

Inget mig emot heller faktiskt. Dessutom kan det knappast ge särskilt mycket motion helller att sitta och idissla khat dagarna i ända. Utom möjligt käkarna då. Dom får väl starka käkar säkert men vad har vi för nytta av det? Samma med deras feta madamer, den enda motion dom verkar intresserade av är väl att träna muskulaturen i mitten av kroppen. Bara gudarna vet vad dom chompar i sig dagarna i ända för att bli så där vaggande feta. Även dessa damer kommer få stora problem med vitamin B eller snarare bristen på den. Vilket kommer leda till benskörhet redan i tidig medelålder, om dom har bott här 15-20 år redan. Inget mig emot. Nej
Robin Shadowes
Leg. Vampür

Back to top Go down

Post  Sponsored content

Sponsored content

Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top