Semester med gott miljösamvete?

View previous topic View next topic Go down

Semester med gott miljösamvete?

Post  Axel on Mon 21 May - 19:39

Det här är inte en tråd om det finns klimatproblem, som våra klimatexperter vet sedan länge. Misstrogna kan finna andra trådar att ta det i.

Utan större tvivel, är motor-trafikens utsläpp ett stort hot emot vår framtid. Flyget står ex. totalt för 6% av det totala utsläppen i klimatpåverkan. Då kan man undra om det ex. är för våra barn det flygs långt, till en Resort som har Lollo och Bernie eller Bamse, när just vår resa kan vara den som får klimatet att skena utan återvändo?

En del köper sig fria med klimatkompensationer, men det är inte många.

Var det verkligen så plågsamt att semestra på närmare håll förr, så folk inte mådde bra, eller var det tvärtom då vi byggde upp Sverige?

Ska det vara så svårt att ställa om, när det är en skam emot våra barn att flyga långt bort, helt i onödan?

Antalet dödlig hudcancer ökar dessutom med det soltörstande resandet, så fler dör av det än i trafiken. Det dras även hem riskabel antibiotika-resistens av resandet, 30% av alla fall säger de som vet.

Måste politikerna ta svåra beslut att lägga på avgifter, eller går det att ha moral och drivkraft nog att ställa om ändå?

Det kommer ändå förr eller senare men kanske försent. Det är dumt att nu vänja barn vid farliga ovanor.

Tyvärr har vi det väder vi har men skenar klimatet blir det inte bättre.

Jag har själv lite problem att ställa om, men det är som med rökning, låt bli bara att skada, klarar du det och vad kan vi göra istället, Googla på semestra i Sverige?

Om vi överlever blir det snabbtåg ner till värmen i framtiden.
I en snar framtid kommer vi också att leva mycket längre så vi får stå för våra synder, inte bara barnen.
För de som inte hunnit resa överallt kan det kännas trist, men det kunde man inte förut heller och det fungerade. Kan du ställa om?
Axel
Bannlyst

Poäng : 2976

Back to top Go down

Re: Semester med gott miljösamvete?

Post  Alfamale on Mon 21 May - 19:45

Nu igen. Tappade din mamma dig ofta i stentrappan? Lägg ner ditt djävla miljögaggande och läs på lite.

Alfamale

Poäng : 2690

Back to top Go down

Instämmer med dig

Post  DOCKWISE on Mon 21 May - 22:41

Alfamale wrote:Nu igen. Tappade din mamma dig ofta i stentrappan? Lägg ner ditt djävla miljögaggande och läs på lite.

Förstår inte ett ord vad som sägs Bara en massa svammel om ngt klimat eller så :evil:

DOCKWISE
Bannlyst

Poäng : 2056

Back to top Go down

Post  Axel on Mon 21 May - 23:43

Alfamale wrote:Nu igen. Tappade din mamma dig ofta i stentrappan? Lägg ner ditt djävla miljögaggande och läs på lite.

Du menar att det hänt oss som läst på vetenskapligt, klimatexperter och ledande politiker. Låtsas du vara dum eller vill inte tro på dom?
Axel
Bannlyst

Back to top Go down

Post  Svep on Tue 22 May - 0:28

DOCKWISE wrote:

Förstår inte ett ord vad som sägs Bara en massa svammel om ngt klimat eller så :evil:

Vem har sagt något, vad har du hört ur datorn från Exilen :shock: :?: :idea: :arrow: :no:

Svep
Bannlyst

Poäng : 2035

Back to top Go down

Post  Alfamale on Tue 22 May - 5:00

Axel wrote:

Du menar att det hänt oss som läst på vetenskapligt, klimatexperter och ledande politiker. Låtsas du vara dum eller vill inte tro på dom?
Du har inte läst en rad vetenskaplig text. Och politiker, vad har dom med vetskap eller vetenskap att göra?
Klimatexpert?! Du är så insnöad så det är humor. Men du är normal representant ur den lättpåverkade massmediatrogna befolkningen. Ni är precis så lurade som pålitiker och"experter" vill och ni tilllåter er bli pungslagna igen. Inse att du är lurad...

Alfamale

Back to top Go down

Post  Axel on Tue 22 May - 5:08

Alfamale wrote:
Axel wrote:

Du har inte läst en rad vetenskaplig text. Och politiker, vad har dom med vetskap eller vetenskap att göra?
Klimatexpert?! Du är så insnöad så det är humor. Men du är normal representant ur den lättpåverkade massmediatrogna befolkningen. Ni är precis så lurade som pålitiker och"experter" vill och ni tilllåter er bli pungslagna igen. Inse att du är lurad...
Jag började bli bra på detta när jag läste in en avhandling från Misu som finns inom SU, själv då?

Och jag glömde det som står överst:
Det här är inte en tråd om det finns klimatproblem, som våra klimatexperter vet sedan länge. Misstrogna kan finna andra trådar att ta det i.
Vad kan det betyda?

När de flesta vill lösa problemen, finns det andra ställen att diskutera med skeptiker.
Alltså om man ex. vill planera att segla runt vårt runda jordklot, är det inte läge att någon vill hävda att jorden är platt.
Axel
Bannlyst

Back to top Go down

Post  chopin on Tue 22 May - 6:09

Flygtrafiken är nog den värsta klimatförstöraren, det finns bättre alternativ som är hållbarare i längden, som båt, tåg och buss. De två länder som spyr ut mest avgaser, Kina och Usa är dem som gör minst åt saken, varför ska vi i Europa ta på oss det största ansvaret för miljön, när det egentligen inte här hos oss de riktiga problemen ligger? :sunny: :santa: :sunny:
chopin
Bannlyst

Poäng : 2011

Back to top Go down

Post  Axel on Tue 22 May - 6:18

chopin wrote:Flygtrafiken är nog den värsta klimatförstöraren, det finns bättre alternativ som är hållbarare i längden, som båt, tåg och buss. De två länder som spyr ut mest avgaser, Kina och Usa är dem som gör minst åt saken, varför ska vi i Europa ta på oss det största ansvaret för miljön, när det egentligen inte här hos oss de riktiga problemen ligger? :sunny: :santa: :sunny:

Vi kan vara föregångare när det minsta utsläpp kan vara just det som får klimatet att skena.
Axel
Bannlyst

Back to top Go down

Post  chopin on Tue 22 May - 6:31

Axel wrote:
chopin wrote:Flygtrafiken är nog den värsta klimatförstöraren, det finns bättre alternativ som är hållbarare i längden, som båt, tåg och buss. De två länder som spyr ut mest avgaser, Kina och Usa är dem som gör minst åt saken, varför ska vi i Europa ta på oss det största ansvaret för miljön, när det egentligen inte här hos oss de riktiga problemen ligger? :sunny: :santa: :sunny:

Vi kan vara föregångare när det minsta utsläpp kan vara just det som får klimatet att skena.
En del menar ju till och med att det är för sent att rädda klimatet, även fast vi skulle sluta använda miljöfarliga medel, så skulle ändå uppvärmningen av jorden fortsätta och vattennivån stiga. Klimatförhandlingarna mellan Europa och Usa, visar att Usa och Kina inte är beredda att samarbeta i frågan, inte i den utstreckningen de har makt till att göra. :confused:
chopin
Bannlyst

Back to top Go down

Post  Alfamale on Tue 22 May - 11:51

Axel wrote:
Jag började bli bra på detta när jag läste in en avhandling från Misu som finns inom SU, själv då?
.

Jag misstänkte väl att du skulle komma med något liknande. Ett tips, meteorolger har sällan ens rätt i en 7dagars prognos. Mern du hävdar att dom kan prognosera i 10.000 år perpektiv. Tillåt mig småle.
Jag har redan talat om för dig, flera gånger , varífrån jag för min info. Kth och deras antarktisforkare är en källa. Mit är en annan. Nasa är en tredje. Sthlms Univ är ingen tungviktarer i saken, men dom producerar mycket papper. Även forskningsrapporter rörande tunga saker som könsmaktsordning, skalbaggar i brända skogar, genusvetenskap mfl framtidsämnen.

Alfamale

Back to top Go down

Post  Axel on Tue 22 May - 18:49

Här är tråden för skeptiker,
http://exilen.forumotion.eu/t761-klimathot-vetenskap-och-ovetenskap
vi tar inte samma i alla trådar.
Axel
Bannlyst

Back to top Go down

Bästa sättet att spara på miljön

Post  DOCKWISE on Wed 23 May - 0:03

Axel wrote:Här är tråden för skeptiker,

:D Börja o cykla istället

DOCKWISE
Bannlyst

Back to top Go down

Post  Axel on Thu 24 May - 3:06

DOCKWISE wrote:

Så du gör det?
Axel
Bannlyst

Back to top Go down

Post  Axel on Thu 24 May - 3:14

Alfamale wrote:
Axel wrote:
.

Jag misstänkte väl att du skulle komma med något liknande. Ett tips, meteorolger har sällan ens rätt i en 7dagars prognos. Mern du hävdar att dom kan prognosera i 10.000 år perpektiv. Tillåt mig småle.
Jag har redan talat om för dig, flera gånger , varífrån jag för min info. Kth och deras antarktisforkare är en källa. Mit är en annan. Nasa är en tredje. Sthlms Univ är ingen tungviktarer i saken, men dom producerar mycket papper. Även forskningsrapporter rörande tunga saker som könsmaktsordning, skalbaggar i brända skogar, genusvetenskap mfl framtidsämnen.

Svar i rätt tråd
Axel
Bannlyst

Back to top Go down

JAPP

Post  DOCKWISE on Sat 26 May - 2:23

Axel wrote:
DOCKWISE wrote:

Så du gör det?

Ingen som har dött av att :D cyckla än

DOCKWISE
Bannlyst

Back to top Go down

Post  Svep on Sat 26 May - 23:40

Jo många

Svep
Bannlyst

Poäng : 2035

Back to top Go down

: Semester med Dåligt miljö-samvete?

Post  DOCKWISE on Sun 27 May - 13:58

Svep wrote:Jo många

Vad vet du om det (T.N) :evil: :!:

DOCKWISE
Bannlyst

Back to top Go down

Post  chopin on Sun 27 May - 17:41

Båtsemester på Hurtigrutten kanske kunde vara något om man vill semestra miljövänligt, kanske inte lika vänligt mot plånboken med tanke på att Norge är hutlösa i sina priser. Har hört talas om att det är dubbelt så dyra varor i Norge än här, åtminstone sprit och mat.
chopin
Bannlyst

Back to top Go down

Hurtigrutten jo då ..

Post  DOCKWISE on Sun 27 May - 21:00

chopin wrote:Båtsemester på Hurtigrutten kanske kunde vara något om man vill semestra miljövänligt, kanske inte lika vänligt mot plånboken med tanke på att Norge är hutlösa i sina priser. Har hört talas om att det är dubbelt så dyra varor i Norge än här, åtminstone sprit och mat.

:D Om man har en tät plånka att tillgå till. 11-12,000 för en tripp .Då ingår både mat-o sovplats.
Sprit..bryr jag mej inte om. Vatten går utmärkt

DOCKWISE
Bannlyst

Back to top Go down

Post  chopin on Mon 28 May - 2:45

DOCKWISE wrote:
chopin wrote:Båtsemester på Hurtigrutten kanske kunde vara något om man vill semestra miljövänligt, kanske inte lika vänligt mot plånboken med tanke på att Norge är hutlösa i sina priser. Har hört talas om att det är dubbelt så dyra varor i Norge än här, åtminstone sprit och mat.

:D Om man har en tät plånka att tillgå till. 11-12,000 för en tripp .Då ingår både mat-o sovplats.
I en vecka? Var det så dyrt, jag trodde det gick på en 3-4 tusen. Norge är ju ett hög kvalitets land med vacker natur och trevligt folk så det är säkert värt pengarna. Själv håller jag mig till bygderna som Torpa stenhus: http://www.torpastenhus.se/ :king:
chopin
Bannlyst

Back to top Go down

sånt är livet copis

Post  DOCKWISE on Mon 28 May - 3:15

chopin wrote:
DOCKWISE wrote:

I en vecka? Var det så dyrt, jag trodde det gick på en 3-4 tusen. Norge är ju ett hög kvalitets land med vacker natur och trevligt folk så det är säkert värt pengarna. Själv håller jag mig till bygderna som Torpa stenhus: http://www.torpastenhus.se/ :king:

:!:

DOCKWISE
Bannlyst

Back to top Go down

Post  Sponsored content

Sponsored content

Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top