"Nyaste svenskarna välkomnades"

View previous topic View next topic Go down

"Nyaste svenskarna välkomnades"

Post  Dunkelman on Thu 7 Jun - 6:30

De invandrare som kom hit på 60-talet fick en barack, och arbete. Vi ska INTE glömma
att i början på 60-talet bodde stora delar av den svenska arbetarklassen i lägenheter/baracker med en skittunna på gården...

”Ulla Hamilton (M) berättar om hur Stockholm, med sina 201 nationaliteter representerade bland befolkningen, blir en alltmer mångkulturell stad. En man bredvid mig i publiken, som ser ut att ha slaviskt påbrå, säger till sitt sällskap att det minsann inte ordnades sådana här fina evenemang när han kom till Sverige på 60-talet.
– Man fick en barack och så var det bra. Jag tycker det är fantastiskt det här, jag ska vifta som fan med flaggan, säger han upprymt och höjer sin blågula pappersfana mot taket.”

http://www.dn.se/sthlm/nyaste-svenskarna-valkomnades

Dunkelman

Poäng : 3085

Back to top Go down

Re: "Nyaste svenskarna välkomnades"

Post  Robin Shadowes on Thu 7 Jun - 14:51

Dunkelman wrote:De invandrare som kom hit på 60-talet fick en barack, och arbete. Vi ska INTE glömma
att i början på 60-talet bodde stora delar av den svenska arbetarklassen i lägenheter/baracker med en skittunna på gården...

”Ulla Hamilton (M) berättar om hur Stockholm, med sina 201 nationaliteter representerade bland befolkningen, blir en alltmer mångkulturell stad. En man bredvid mig i publiken, som ser ut att ha slaviskt påbrå, säger till sitt sällskap att det minsann inte ordnades sådana här fina evenemang när han kom till Sverige på 60-talet.
– Man fick en barack och så var det bra. Jag tycker det är fantastiskt det här, jag ska vifta som fan med flaggan, säger han upprymt och höjer sin blågula pappersfana mot taket.”

Jag har själv inget minne av dass på gården. Däremot hörde jag historier om det från föräldrar och morföräldrar. Det var tydligen vanligt när dom växte upp. Det och gemensamt badkar i källaren för alla hyresgäster i huset. Den lägenheten jag tillbringade mina första 5-6 år var bara en tvåa, för mamma, pappa och två små barn. Men vi hade badrum inomhus om än ett litet sådant. Minns att dom så gärna ville flytta till en trea så att föräldrar och barn fick egna rum. Har ingen aning om hur gammalt det huset var men antagligen nåt decennium. Det såg inte ut som sekelskifteshus, så jag gissar 30-40-tal nånting.

Jag gissar att vi hade el-spis, därför att jag minns att morföräldrarna hade gas-spis och att jag tyckte redan då att det verkade gammaldags. Jag antar att vi bara hade vanligt kylskåp för jag minns hur mamma blev så glad över att ha fått sval och litet frysfack efter flytten. Så så enkelt levde vanligt folk för bara 45-50 år sedan även om vi inte hade dass på gården.

Mitt första minne av invandrare kan ha skett nåt år senare. Minns inte om jag gick i slutet av lågstadiet eller början av mellanstadiet. Då fick vi juggar i klassen. Bara 3-4 stycken eller nåt. Tror det var bara pojkar, just i min klass i alla fall men jag minns inte så tydligt längre. Dom hade svart hår och mörka ögon och kunde ingen svenska. Det var första gången jag kom i kontakt med lukten av vitlök. Har ingen aning om dom var serber eller kroater. Till denna dag kan jag inte se någon skillnad på dem. På den tiden var ju Jugoslavien ett land, så dom var bara juggar för de flesta svenskar. Var ju inte så viktigt för vanligt folk att skilja på dem. Dom kom ju från samma land, såg likadana ut och talade i princip samma språk. Skillnaden var väl mer som mellan skånska och norrländska typ.

Det fanns inget SFI på den tiden. Minns inte hur lång tid det tog för barnen att lära sig svenska. Kanske några veckor hjälpligt och ytterligare några månader för att lära sig svenska flytande. Möjligen kanske dom fick nån hjälp, nån timme i veckan extra, det vågar jag inte helt svära mig ifrån men dom fick garanterat ingen bonus och inte deras föräldrar heller. Antar att föräldrarna lärde sig via sina nya arbetskamrater och att dom förmodligen fick ta kvällskurser, förmodligen för egna pengar då.

Jag konstaterar bara att det funkade rätt bra på den tiden. Skillnaden var att det var invandring på en mer rimlig nivå och inte massinvandring. Invandrarna kom från inom Europa och från rimligt civiliserade samhällen. Det daltades inte med dem. Dom fick själv lära sig svenska och skaffa sig arbete och bostad. Det funkade bra då, så det borde funka bra idag också. Men först måste vi naturligtvis få ut musslor och negrur och annat utomeuropeiskt folk. När vi sedan har rebootat Sverige så tar vi bara in folk efter behov. I första hand från inom Europa, i andra hand från Nordamerika och Oceanien. I tredje hand möjligtvis Ricky's favoriter men enbart i väldigt måttlig mängd. Absolut inga musslor och negrur någonsin igen.
Robin Shadowes
Leg. Vampür

Poäng : 3569

Back to top Go down

Post  Ådärkomdenja on Thu 7 Jun - 16:10

Jag minns ett område i min barndoms hemstad. Precis så började det, en barackstad byggdes upp, i utkanten av staden. Hushållstvätten hade dåtidens invandrare hängt upp på ställningar dom riggat på gården, som givetvis var oasfalterad och givetvis stökig. Lite 'zigenarkaraktär', men dom som bodde där var finnar, ungrare, italienare, och andra ambitiösa européer som alla funnit jobb i Sverige. Dom slet och jobbade, man märkte aldrig att dom var till problem för stad och samhälle. En del år senare sökte sig en del finnar bostäder inom allmännyttan. Där dom inte alltid uppträdde helt rumsrent. Det var störande superfyllor på helgerna, men dom attackerade aldrig svenskar utan höll sig för sig själva iaf. Lite blod i trappuppgången och krossade fönsterrutor fick man stå ut med.

Nästa 'etapp' var juggarna. På den tiden jobbade dom, och brottssyndikaten var ännu inte 'uppfunna'. Även dessa var fena på att hitta jobb, men där nånstans tror jag att svartarbete började etableras i Sverige. Dock inga kravaller mellan svenskar och invandrare, fortfarande.

Under Palmes katastrofala orkestrering, startade förfallet. Jag minns att chilenarna började hittade vägen till Sverige under den tiden. Ärkekommunister och fackföreningshysteriska snyltare, dom tog för sig och ställde till med stor oreda inom arbetsliv och annorstädes.

Nästa etapp vet vi alla om... MENA-horderna, vilken kursändring snart bringar Sverige på knä.
Ådärkomdenja

Poäng : 3427

http://files.myopera.com/foolishworld/albums/667915/rotsnake.png

Back to top Go down

Post  RL on Thu 7 Jun - 19:20

Ådärkomdenja wrote:Under Palmes katastrofala orkestrering, startade förfallet. Jag minns att chilenarna började hittade vägen till Sverige under den tiden. Ärkekommunister och fackföreningshysteriska snyltare, dom tog för sig och ställde till med stor oreda inom arbetsliv och annorstädes.

Nästa etapp vet vi alla om... MENA-horderna, vilken kursändring snart bringar Sverige på knä.

Palme sket i princip i Sverige på slutet, han var ju mer intresserad att frottera sig med utländska ledare, särskilt negerledare och kommunistdiktatorer.
RL
Riksmarskalk

Poäng : 2896

Back to top Go down

Post  RickyEcholette on Thu 7 Jun - 22:31

Robin Shadowes wrote:
Dunkelman wrote:De invandrare som kom hit på 60-talet fick en barack, och arbete. Vi ska INTE glömma

Jag har själv inget minne av dass på gården. Däremot hörde jag historier om det från föräldrar och morföräldrar. Det var tydligen vanligt när dom växte upp. Det och gemensamt badkar i källaren för alla hyresgäster i huset. Den lägenheten jag tillbringade mina första 5-6 år var bara en tvåa, för mamma, pappa och två små barn. Men vi hade badrum inomhus om än ett litet sådant. Minns att dom så gärna ville flytta till en trea så att föräldrar och barn fick egna rum. Har ingen aning om hur gammalt det huset var men antagligen nåt decennium. Det såg inte ut som sekelskifteshus, så jag gissar 30-40-tal nånting.

Jag gissar att vi hade el-spis, därför att jag minns att morföräldrarna hade gas-spis och att jag tyckte redan då att det verkade gammaldags. Jag antar att vi bara hade vanligt kylskåp för jag minns hur mamma blev så glad över att ha fått sval och litet frysfack efter flytten. Så så enkelt levde vanligt folk för bara 45-50 år sedan även om vi inte hade dass på gården.

Mitt första minne av invandrare kan ha skett nåt år senare. Minns inte om jag gick i slutet av lågstadiet eller början av mellanstadiet. Då fick vi juggar i klassen. Bara 3-4 stycken eller nåt. Tror det var bara pojkar, just i min klass i alla fall men jag minns inte så tydligt längre. Dom hade svart hår och mörka ögon och kunde ingen svenska. Det var första gången jag kom i kontakt med lukten av vitlök. Har ingen aning om dom var serber eller kroater. Till denna dag kan jag inte se någon skillnad på dem. På den tiden var ju Jugoslavien ett land, så dom var bara juggar för de flesta svenskar. Var ju inte så viktigt för vanligt folk att skilja på dem. Dom kom ju från samma land, såg likadana ut och talade i princip samma språk. Skillnaden var väl mer som mellan skånska och norrländska typ.

Det fanns inget SFI på den tiden. Minns inte hur lång tid det tog för barnen att lära sig svenska. Kanske några veckor hjälpligt och ytterligare några månader för att lära sig svenska flytande. Möjligen kanske dom fick nån hjälp, nån timme i veckan extra, det vågar jag inte helt svära mig ifrån men dom fick garanterat ingen bonus och inte deras föräldrar heller. Antar att föräldrarna lärde sig via sina nya arbetskamrater och att dom förmodligen fick ta kvällskurser, förmodligen för egna pengar då.

Jag konstaterar bara att det funkade rätt bra på den tiden. Skillnaden var att det var invandring på en mer rimlig nivå och inte massinvandring. Invandrarna kom från inom Europa och från rimligt civiliserade samhällen. Det daltades inte med dem. Dom fick själv lära sig svenska och skaffa sig arbete och bostad. Det funkade bra då, så det borde funka bra idag också. Men först måste vi naturligtvis få ut musslor och negrur och annat utomeuropeiskt folk. När vi sedan har rebootat Sverige så tar vi bara in folk efter behov. I första hand från inom Europa, i andra hand från Nordamerika och Oceanien. I tredje hand möjligtvis Ricky's favoriter men enbart i väldigt måttlig mängd. Absolut inga musslor och negrur någonsin igen.

Hehehe, ja det vore ju mumma för gomseglet om asiaterna lämnade Sverige, och de får gärna ta med sig araberna och somalierna. Sedan kan de sitta i Seoul, Bagdhad och Mogadishu och leka bajslekar med varandra.

Mvh

RickyEcholette

Poäng : 2469

Back to top Go down

Post  RL on Fri 8 Jun - 9:08

Robin Shadowes wrote:Jag har själv inget minne av dass på gården. Däremot hörde jag historier om det från föräldrar och morföräldrar. Det var tydligen vanligt när dom växte upp. Det och gemensamt badkar i källaren för alla hyresgäster i huset. Den lägenheten jag tillbringade mina första 5-6 år var bara en tvåa, för mamma, pappa och två små barn. Men vi hade badrum inomhus om än ett litet sådant. Minns att dom så gärna ville flytta till en trea så att föräldrar och barn fick egna rum. Har ingen aning om hur gammalt det huset var men antagligen nåt decennium. Det såg inte ut som sekelskifteshus, så jag gissar 30-40-tal nånting.

Jag minns när jag var liten att en del hyreshus i Stockholm hade rader av skithus (med små fönster) på bakgården.

Vi bodde då på Norr Mälarstrand på Kungsholmen, och vi hade en 5:a med två toaletter med riktigt WC, badkar och t o m en bidé :D ...däremot hade vi gasspis. En dåvarande klasskompis som bodde på Flemminggatan bodde granne med torrdass-husen, det är på det viset jag kom ihåg det ...det måste varit underbart att gå ner där på gården på vintern o skita i -20 grader Tummen ner
RL
Riksmarskalk

Back to top Go down

Post  Aake on Fri 8 Jun - 11:19

Hela Fjollträsk är således en stinkande skithink numera....
Aake
Gandaake Grå

Poäng : 3419

Back to top Go down

Post  RickyEcholette on Fri 8 Jun - 14:23

Är det någon grupp jag avskyr så är det thailändare. Det har ju visat sig att en av de gripna bakom det väpnade rånet mot Hotell Formule 1 är thailändska.

Vad gör denna odugling i mitt land?

Någon mer än jag här inne som inte fattar vitsen med alla dessa thailändskor i landet?

Mvh

RickyEcholette

Back to top Go down

Post  Aake on Fri 8 Jun - 14:31

Jag fattar inte det vem vill knulla sådana?
Aake
Gandaake Grå

Poäng : 3419

Back to top Go down

Post  RL on Fri 8 Jun - 14:36

RickyEcholette wrote:Är det någon grupp jag avskyr så är det thailändare. Det har ju visat sig att en av de gripna bakom det väpnade rånet mot Hotell Formule 1 är thailändska.

Någon mer än jag här inne som inte fattar vitsen med alla dessa thailändskor i landet?

Mvh

Nej, jag fattar det inte heller. Men den här rån-thailändskan ser ju inte alltför fager ut, så hon är garanterat importerad som knullobjekt av någon gammal snuskhummer som antingen dumpat henne, eller som hon drog ifrån.
RL
Riksmarskalk

Back to top Go down

Post  RickyEcholette on Fri 8 Jun - 14:42

RL wrote:
RickyEcholette wrote:Är det någon grupp jag avskyr så är det thailändare. Det har ju visat sig att en av de gripna bakom det väpnade rånet mot Hotell Formule 1 är thailändska.

Mvh

Nej, jag fattar det inte heller. Men den här rån-thailändskan ser ju inte alltför fager ut, så hon är garanterat importerad som knullobjekt av någon gammal snuskhummer som antingen dumpat henne, eller som hon drog ifrån.

Jag tycker illa om thailändskor av många skäl. Jag umgås relativt ofta med japanskor, och japanskor är det klass på. Japanskor är artigare, respektfullare, mer välutbildade, smartare och framförallt faktiskt en tillgång för landet. Dessutom är de vackrare. Japanskor står minst tio pinnhål högre än thailändskor om jag får bedöma.

Arigato

RickyEcholette

Back to top Go down

Post  RL on Fri 8 Jun - 14:48

RickyEcholette wrote:
RL wrote:

Mvh

Jag tycker illa om thailändskor av många skäl. Jag umgås relativt ofta med japanskor, och japanskor är det klass på. Japanskor är artigare, respektfullare, mer välutbildade, smartare och framförallt faktiskt en tillgång för landet. Dessutom är de vackrare. Japanskor står minst tio pinnhål högre än thailändskor om jag får bedöma.

Arigato

Eftersom du tycks vara Exilens inofficiella "guling-expert" ;) ...så passar jag på att fråga:
Är det ett riktigt påstående att japaner skulle kunna kallas asiens tyskar medan kineserna mer är asiens ryssar?
RL
Riksmarskalk

Back to top Go down

Post  RickyEcholette on Fri 8 Jun - 15:05

RL wrote:
RickyEcholette wrote:
RL wrote:

Mvh

Arigato

Eftersom du tycks vara Exilens inofficiella "guling-expert" ;) ...så passar jag på att fråga:
Är det ett riktigt påstående att japaner skulle kunna kallas asiens tyskar medan kineserna mer är asiens ryssar?

Koreaner har ju också alltid kallats asiens ryssar. Att kineser och koreaner har definerat sig annorlunda kan säkert bottna i deras "hat" mot japaner. I Kina finns det anti - japanska museer. I Korea förbjöds japaninfluerade företeelser som karate, och man utvecklade istället taikwondo, för man ville inte förknippas med Japan. Japaner och tyskar gillar ordning och reda, och ogillar judar. Kineser är mer slarviga än japaner och ryssar mer slarviga än tyskar. Det kanske ligger något i påståendet.

Mvh

RickyEcholette

Back to top Go down

Post  RickyEcholette on Fri 8 Jun - 15:24

I Seoul har man under senare tid börjat protestera mot det ökande antalet utlänningar. Men Seoul har bara 1 - 2% utlänningar. Stockholm har väl i runda slängar 25%, i Oslo kommer etniska norrmän t.o.m vara i minoritet om 15 - år.

Jag är så trött på att asiater tillåts vara "rasistiska" och "främlingsfientliga" utan att någon reagerar. Om liknande protester skulle ske i Sverige skulle dessa personer överösas med allsköns rasistepitet.

Det är nästan så att jag är lite avundsjuk på asiater.

Mvh

RickyEcholette

Back to top Go down

Post  RickyEcholette on Fri 8 Jun - 15:31

Under SAR - epidemin i Kina våren 2003, så gjorde kineserna allt för att beskylla västerlänningar för att de åsamkade utbrottet. Detta har f.d Kinaambassadören Börje Johansson berättat. Men det var inte alls västerlänningarna som gav upphov till SARS, det var kineserna själva. De blandar ju höns, katter och annat i en saligröra. Denna fjäderfäröra har tidigare åsamkat dödliga influensor och virus.

2003 sa Tokyos borgmästare att utlänningar är ett problem, då de kommer att förgifta vattnet i Tokyo vid en katastrof.

Nyligen såg vi en kinesisk journalist och programledare (Yang Rui) i sin talkshow och på sin mikroblogg säga att: "Utlänningar är ett problem i Kina och vi bör rensa upp där".

Det intressanta och orättvisa i detta är att asiatiska politiker ständigt kommer undan med dessa anklagelser, vita däremot skulle utsättas för enorma kampanjer och hatpropaganda.

Jag är som sagt nästan lite avundsjuk på asiater.

Mvh

RickyEcholette

Back to top Go down

Post  Ådärkomdenja on Fri 8 Jun - 16:56

En jämföresle - "Japans befolkning minskar i rasande fart.":

Fortsätter utvecklingen kommer 40 procent av befolkningen att vara pensionärer 2050, uppger Ekot. Trots det vägrar landet acceptera invandring som en lösning på problemet. 2009 föddes 1 069 000 barn i Japan. På samma gång dog över 1,1 miljoner människor. Enligt det japanska hälsoministeriet kommer minskningen bara fortsätta.

Men till skillnad från i Europa och USA vägrar japanerna acceptera massinvandring som en lösning på mer arbetskraft. I Japan anser folket att en sådan invandring skulle hota landets kultur och öka brottsligheten, skriver ekot.se.

Japan består av 126 miljoner invånare. Antalet väntas minska med en fjärdedel till 2050 och runt 40 procent av befolkningen kommer då vara pensionärer.

Vissa experter i Japan tror dock att den åldrande befolkningen kan leda till en ekonomisk boom i landet, då välbärgade äldre medborgare kan spendera pengar på resor, sjukvård och robotar för åldringsvård. Ja

http://www.nationell.nu/2010/01/03/japans-befolkning-minskar-men-vagrar-invandring/

Hallå Reinfeldt, hallå Annie Lööf. Studieresa till Japan rekommenderas.
>> Sverige - 9.5 milj invånare ~ 449 964 Yta (km²) (massor av invällare)
>> Japan - 126 milj invånare ~ 377 923 Yta (km²) (inga invällare)

Även vid en befolkningsminsking med 25%, så har Japan en befolkning om 94,5 milj invånare 2050. Dvs 10 ggr mer än Sveriges nuvarande, på en yta 16% mindre än Sveriges. Befolkningsminskningen tycks som en bra 'affär' för Japan. Så skall en slipsten dras.
Ådärkomdenja

Poäng : 3427

http://files.myopera.com/foolishworld/albums/667915/rotsnake.png

Back to top Go down

Post  RL on Fri 8 Jun - 17:06

Ådärkomdenja wrote:En jämföresle - "Japans befolkning minskar i rasande fart.":

Fortsätter utvecklingen kommer 40 procent av befolkningen att vara pensionärer 2050, uppger Ekot. Trots det vägrar landet acceptera invandring som en lösning på problemet. 2009 föddes 1 069 000 barn i Japan. På samma gång dog över 1,1 miljoner människor. Enligt det japanska hälsoministeriet kommer minskningen bara fortsätta.

Men till skillnad från i Europa och USA vägrar japanerna acceptera massinvandring som en lösning på mer arbetskraft. I Japan anser folket att en sådan invandring skulle hota landets kultur och öka brottsligheten, skriver ekot.se.

Japan består av 126 miljoner invånare. Antalet väntas minska med en fjärdedel till 2050 och runt 40 procent av befolkningen kommer då vara pensionärer.

Vissa experter i Japan tror dock att den åldrande befolkningen kan leda till en ekonomisk boom i landet, då välbärgade äldre medborgare kan spendera pengar på resor, sjukvård och robotar för åldringsvård. Ja

http://www.nationell.nu/2010/01/03/japans-befolkning-minskar-men-vagrar-invandring/

Hallå Reinfeldt, hallå Annie Lööf. Studieresa till Japan rekommenderas.
>> Sverige - 9.5 milj invånare ~ 449 964 Yta (km²) (massor av invällare)
>> Japan - 126 milj invånare ~ 377 923 Yta (km²) (inga invällare)

Även vid en befolkningsminsking med 25%, så har Japan en befolkning om 94,5 milj invånare 2050. Dvs 10 ggr mer än Sveriges nuvarande, på en yta 16% mindre än Sveriges. Befolkningsminskningen tycks som en bra 'affär' för Japan. Så skall en slipsten dras.

Japan har fattat det hela, en mindre befolkning innebär mer utrymme och bättre miljö
RL
Riksmarskalk

Back to top Go down

Post  RickyEcholette on Fri 8 Jun - 20:46

Japan har definitivt fattat galoppen, och nu kanske ni förstår varför jag är så positiv till Japan. Bara för att belysa, Sverige tog 2006 emot drygt 100.000 invandrare på 9 miljoner inv, Japan tog emot 34 (!) på 125 miljoner! Alltså Sverige tog emot 8ggr mer per dag, än Japan på ett år! Detta var 2006, några mer aktuella siffror har jag tyvärr inte lyckats luska fram. Har försökt få fram statistik ang.invandring till Sydkorea och jämföra med Sverige, dock har jag bara fått "diffusa" svar, och blivit bollad mellan olika institutioner. Jag vet dock att SK beviljade en somalier medborgarskap för några år sedan. Det är i Japan och Östasien mänsklighetens framtid ligger.

Mvh

RickyEcholette

Back to top Go down

Post  RL on Fri 8 Jun - 20:55

RickyEcholette wrote:Japan har definitivt fattat galoppen, och nu kanske ni förstår varför jag är så positiv till Japan. Bara för att belysa, Sverige tog 2006 emot drygt 100.000 invandrare på 9 miljoner inv, Japan tog emot 34 (!) på 125 miljoner! Alltså Sverige tog emot 8ggr mer per dag, än Japan på ett år! Detta var 2006, några mer aktuella siffror har jag tyvärr inte lyckats luska fram. Har försökt få fram statistik ang.invandring till Sydkorea och jämföra med Sverige, dock har jag bara fått "diffusa" svar, och blivit bollad mellan olika institutioner. Jag vet dock att SK beviljade en somalier medborgarskap för några år sedan. Det är i Japan och Östasien mänsklighetens framtid ligger.

Mvh

Men jag har alltid varit "japan-positv" ...det enda irriterandade med japan är hur i helvete dom kunde bli av med "Kido-Butai" vid Midway
RL
Riksmarskalk

Back to top Go down

Post  Dunkelman on Fri 8 Jun - 21:27

”Fastigheten uppfördes under åren 1899-1901 såsom tjänstebostäder för Statens Järnvägar (SJ). År 1911 bodde över 100 familjer i huset. Alla lägenheter hade kakelugn för uppvärmning och järnspis för matlagning. I spis och ugnar eldade man med koks och ved. Toaletter fanns inte i lägenheterna - på gården fanns 32 numrerade bås för sådana ändamål.
Alla männen i huset arbetade inom järnvägen och i vissa familjer fanns över tio barn. Barnen sägs vanligen ha lekt med vedklabbarna som låg i travar på gården. Man brukade även gå till varmbadhuset vid Rörsjöparken, där det fanns bassänger och en lekplats för barnen.
1918 sattes elektriska taklampor upp och det blev elektriskt ljus i lägenheterna för första gången på självaste julafton.
Järnvägsmännens bostadsförening Håkan upa bildades 1929 för att bereda bostäder åt företrädesvis SJ-anställda och deras änkor.
När huset fick avloppsledningar installerades en toalett per våning. Två eller tre lägenheter fick dela på toaletten. På 60-talet installerades avlopp i alla lägenheter och toaletten i trappan lottades mellan lägenheterna på det våningsplanet.”
Dunkelman

Back to top Go down

Post  Dunkelman on Fri 8 Jun - 21:30

Strindberg går på toa i Hamburg
”Jag har i egenskap av "smutsförfattare" särskilt studerat klosetterna på hotellen. Den mest glänsande uppfinningen träffade jag i Hamburg. Där träckade man i något som liknade en soppskål och när man tittade sig om så var där ingenting att se, oaktat man kunnat svära på att man nedlagt ett par meter; skålen var så fin efter förrättningen att man kunnat äta äkta sköldpaddssoppa ur den. ... Det var ett fullständigt trolleri."
Dunkelman

Back to top Go down

Post  Robin Shadowes on Fri 8 Jun - 21:36

Jag gillar också japsen. Hade jag varit yngre så hade jag nog kunnat tänka mig försöka lära mig japanska. Händer ibland att jag även hyr filmer från Asien. Det är inte alltid dom är japanska men jag kan nog lätt säga att dom märkligaste filmerna kommer just från Japan. Inte nog med att dom överbryggar helt olika genrer men när det handlar om skräck, SF eller monster i allmänhet så brukar filmerna vara mycket underliga. Har man tur så är dom ibland dessutom rätt bra. Däremellan så är en del bara väldigt märkliga. En av mina favoritfilmer, den är visserligen inte japansk men utspelar sig huvudsakligen där, råkar vara The Last Samuraj. Filmen där Tom Cruises karaktär har för oss svenskar det aningen lustiga namnet Ahlgren. lol
Robin Shadowes
Leg. Vampür

Back to top Go down

Post  kapten havoc on Fri 8 Jun - 21:41

Robin Shadowes wrote:Jag gillar också japsen. Hade jag varit yngre så hade jag nog kunnat tänka mig försöka lära mig japanska. Händer ibland att jag även hyr filmer från Asien. Det är inte alltid dom är japanska men jag kan nog lätt säga att dom märkligaste filmerna kommer just från Japan. Inte nog med att dom överbryggar helt olika genrer men när det handlar om skräck, SF eller monster i allmänhet så brukar filmerna vara mycket underliga. Har man tur så är dom ibland dessutom rätt bra. Däremellan så är en del bara väldigt märkliga. En av mina favoritfilmer, den är visserligen inte japansk men utspelar sig huvudsakligen där, råkar vara The Last Samuraj. Filmen där Tom Cruises karaktär har för oss svenskar det aningen lustiga namnet Ahlgren. lol

Ahlgren´s bilar är ju guld. :/ Den är ett hollywoodverk rakt igenom, men faktiskt bra ändå. Även en gås kan värpa ett guldägg. Antar att Tompa fick lite lediga händer. Scientologer är inte kända för sin judekärlek.
kapten havoc

Poäng : 2766

Back to top Go down

Post  RickyEcholette on Fri 8 Jun - 21:54

Den sista samurajen sände man på TV 4 nyligen, men den kanalen skall man ju undvika. Finns många fina japanska kärleksfilmer också, och till skillnad från det plastiga judiska Hollywoodskräpet så känns kärleken i filmerna faktiskt äkta, och inte byggt på stereotypa karaktärer såsom Hollywoodskräpet jämnt bygger på.

Trots japans restriktiva invandring så finns invandringsrelaterade problem. Det finns ju drygt en kvarts miljon brasilianare i landet och dem är inte populära. Jag har kontakter i Japan som berättar för mig att många japaner tycker illa om dem, dem luktar illa, fiser offentligt, skräpar ner, är allmänt oartiga och pratar högt i tunnelbanan.

Mvh

RickyEcholette

Back to top Go down

Post  Robin Shadowes on Fri 8 Jun - 22:17

kapten havoc wrote:
Robin Shadowes wrote:Jag gillar också japsen. Hade jag varit yngre så hade jag nog kunnat tänka mig försöka lära mig japanska. Händer ibland att jag även hyr filmer från Asien. Det är inte alltid dom är japanska men jag kan nog lätt säga att dom märkligaste filmerna kommer just från Japan. Inte nog med att dom överbryggar helt olika genrer men när det handlar om skräck, SF eller monster i allmänhet så brukar filmerna vara mycket underliga. Har man tur så är dom ibland dessutom rätt bra. Däremellan så är en del bara väldigt märkliga. En av mina favoritfilmer, den är visserligen inte japansk men utspelar sig huvudsakligen där, råkar vara The Last Samuraj. Filmen där Tom Cruises karaktär har för oss svenskar det aningen lustiga namnet Ahlgren. lol

Ahlgren´s bilar är ju guld. :/ Den är ett hollywoodverk rakt igenom, men faktiskt bra ändå. Även en gås kan värpa ett guldägg. Antar att Tompa fick lite lediga händer. Scientologer är inte kända för sin judekärlek.

Gillar visserligen inte att han och Travolta är scientologer men dom har trots det gjort en hel del bra filmer genom åren. Båda är bra skådespelare och har gjort varierande roller.
Robin Shadowes
Leg. Vampür

Back to top Go down

Post  RickyEcholette on Sun 17 Jun - 0:21

RL wrote:

Mvh

Thailändskorna, och för övrigt alla thailändare får gärna lämna landet! Bryr mig inte om dem gör det.

Mvh

RickyEcholette

Back to top Go down

Post  kapten havoc on Sun 17 Jun - 14:17

RickyEcholette wrote:
RL wrote:

Mvh

Thailändskorna, och för övrigt alla thailändare får gärna lämna landet! Bryr mig inte om dem gör det.

Mvh

Just thailländare är nog nån sorts hybrid mellan neger och kines. De är även negerjobbiga emellanåt.
kapten havoc

Poäng : 2766

Back to top Go down

Post  RickyEcholette on Sun 17 Jun - 19:19

kapten havoc wrote:
RickyEcholette wrote:
RL wrote:

Mvh

Mvh

Just thailländare är nog nån sorts hybrid mellan neger och kines. De är även negerjobbiga emellanåt.

Det är därför dem är så misslyckade. Japanerna kallar dem föraktfullt: "the black people of Asia". Och ärligt talat, inte behöver vi fler "massageinstitut" (som ändå är förtäckta horhus) eller thaihak där de kränger sin skräpmat?

Mvh

RickyEcholette

Back to top Go down

Post  Sponsored content

Sponsored content

Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top