"Jag skäms över mina fördomar"

View previous topic View next topic Go down

"Jag skäms över mina fördomar"

Post  Dunkelman on Sat 4 Aug - 8:56

Fråga:

"Jag vill fråga dig om något som gör mig generad. Min fråga handlar om fördomar. Jag har alltid betraktat mig som en modern och vidsynt person. Jag är svensk, har studerat utomlands, har rest flitigt och har lärt mig att uppskatta andra kulturer, så det som hänt mig förbryllar mig mycket. Jag använder ordet fördomar med stark olust, men jag måste inse att det är det som jag har kring en speciell händelse som inträffat i vår villaidyll.
Vi flyttade hit för att vi ville att våra barn skulle gå i bra skolor i området. För en tid sedan flyttade en familj in i området, en bit ifrån där vi bor. De lär vara framgångsrika i sina jobb, och i den meningen passar de ju in här, men det sägs att de bryter kraftigt och klär sig annorlunda än vad vi gör. Jag har hört att de är jätte¬rara – alla här pratar om dem, de är den stora snackisen just nu.
Mitt problem är mina känslor. Jag känner att jag inte vill ha dem här! Det handlar inte om att jag tror att statusen för vårt villaområde ska sjunka, det är inte så rationellt – eller cyniskt om man så vill – utan det handlar om känslor. Jag känner olust när jag ser dem. De känns så främmande. Jag vill ha människor av vår sort omkring mig. Jag reagerar på ett närmast reflexartat sätt.
Min förnuftiga sida säger ju att det här är fel, men jag får bilder inom mig av bråk och oordning när jag tänker på den här familjen. Min man är ganska distanserad till det som hänt och säger att det finns bra och dåligt folk i alla kulturer, och att vi ska avvakta och se hur de är som grannar. Barnen verkar inte alls bry sig.
Varför reagerar jag som jag gör? Jag har aldrig föreställt mig som fördomsfull eller rasist. Vad kan jag göra för att hantera mina känslor? Jag vill inte känna mig otrygg, men jag vill inte heller vara en inskränkt person."
”Lena”

Jag är övertygad om att: hade hon hade ställt samma fråga här på Exilen skulle hon ha blivit botad från sina skamkänslor mycket snabbare.

Läs DN:s svar här:

http://www.dn.se/blogg/fragainsidan/2012/08/03/fordomar/

Dunkelman

Poäng : 3143

Back to top Go down

Re: "Jag skäms över mina fördomar"

Post  Ådärkomdenja on Sat 4 Aug - 9:12

Vilket svammelsvar i DN. Av en 'psykoterapeut'. Såna
lädersoffefigurer ger jag inte mycket för.
Ådärkomdenja

Poäng : 3485

http://files.myopera.com/foolishworld/albums/667915/rotsnake.png

Back to top Go down

Post  kapten havoc on Sat 4 Aug - 13:11

Kvinnor är extra känsliga för vad andra tycker, där har vi problemet. Fördomar har alla. Och ibland stämmer dessa dessutom. Men kanske Lena vill som andra PK:iter förneka verkligheten. Det som irriterar en är att hon verkar vara sjukt bortskämd dessutom och ändå inte nöjd. Skärp dig din slampa. Hon kan ju alltid genomgå lobotomi om hennes instinkter och känslor stör henne så. Jävla sopa.
kapten havoc

Poäng : 2824

Back to top Go down

Post  kapten havoc on Sat 4 Aug - 13:19

Ådärkomdenja wrote:Vilket svammelsvar i DN. Av en 'psykoterapeut'. Såna
lädersoffefigurer ger jag inte mycket för.

Ja det var ett riktigt tomtesvar. Sånt här betalar alltså folk för. Dagens kvacksalveri.

Ur svaret:

Du kan läsa mer om detta i boken ”Tolerera. En antologi om intolerans och tolerans ur ett psykologiskt perspektiv”.

Åh herre....

Last edited by kapten havoc on Sat 4 Aug - 17:27; edited 4 times in total
kapten havoc

Back to top Go down

Post  Ådärkomdenja on Sat 4 Aug - 15:44

kapten havoc wrote:Kvinnor är extra känsliga för vad andra tycker, där har vi problemet. Fördomar har alla. Och ibland stämmer dessa dessutom. Men kanske Lena vill som andra PK:iter förneka verkligheten. Det som irriterar en är att hon verkar vara sjukt bortskämd dessutom och ändå inte nöjd. Skärp dig din slampa. Hon kan ju alltid genomgå lobotomi om hennes instinkter och känslor stör henne så. Jävla sopa.

Fruntimmer är på sitt sätt medfött lobotomerade. Avsaknad
av logiskt tänkande, kritisk och analyserande fakta~analys.
Känslomässig irrationalitet styr istället.
Ådärkomdenja

Poäng : 3485

http://files.myopera.com/foolishworld/albums/667915/rotsnake.png

Back to top Go down

Post  Germanen on Wed 8 Aug - 7:17

Det där är en uppenbart falsk insändare och ren och skär "race baiting/ guilt tripping som man säger på engelska.
Germanen

Poäng : 2346

Back to top Go down

Post  kapten havoc on Wed 8 Aug - 15:54

Germanen wrote:Det där är en uppenbart falsk insändare och ren och skär "race baiting/ guilt tripping som man säger på engelska.

Vad får dig att tro det?
kapten havoc

Back to top Go down

Post  Alfamale on Wed 8 Aug - 17:22

Germanen wrote:Det där är en uppenbart falsk insändare och ren och skär "race baiting/ guilt tripping som man säger på engelska.

Det tror iaf inte jag. Många av dagens 30-+60 åriga kärringar är precis så korkade som det låter i insändaren. Hoppet ligger hos de unga som ser med egna ögon och känner med egna kroppar hur illa det är.
Och som tidigare debattör skrev, många kvinnor saknar logik och konsekvenstänk.Och köper allt dom hör och läser av "tyck synd om mig negrer" och "baaaarn" på 30 år som far"illa". Så då blir det dissonans och i förlängningen fibromyalgi, elöverkänslighet och utbrändet. Märkliga kärringarnsjukdomar. Allt för att dom inte få saker och ting gå ihop i deras känslostyrda ologiska liv.

Alfamale

Poäng : 2602

Back to top Go down

Post  Dunkelman on Wed 8 Aug - 17:37

Alfamale wrote:

Det tror iaf inte jag. Många av dagens 30-+60 åriga kärringar är precis så korkade som det låter i insändaren. Hoppet ligger hos de unga som ser med egna ögon och känner med egna kroppar hur illa det är.
Och som tidigare debattör skrev, många kvinnor saknar logik och konsekvenstänk.Och köper allt dom hör och läser av "tyck synd om mig negrer" och "baaaarn" på 30 år som far"illa". Så då blir det dissonans och i förlängningen fibromyalgi, elöverkänslighet och utbrändet. Märkliga kärringarnsjukdomar. Allt för att dom inte få saker och ting gå ihop i deras känslostyrda ologiska liv.

Hur som helst, så är svaret mer skrämmande än frågan.
Dunkelman

Back to top Go down

Post  Alfamale on Wed 8 Aug - 17:55

Det vete fan. Vanliga kärringar som fostrar sina barn och kanske andras barn i skola eller barnomsorg eller en obegåvad tidningsdåre med en obskyr spalt. Vem gör mest skada i längden?

Alfamale

Poäng : 2602

Back to top Go down

Post  Dunkelman on Wed 8 Aug - 18:36

Alfamale wrote:Det vete fan. Vanliga kärringar som fostrar sina barn och kanske andras barn i skola eller barnomsorg eller en obegåvad tidningsdåre med en obskyr spalt. Vem gör mest skada i längden?

Naturligtvis skadar hon sig själv, hennes neurotiska fjantlidande uppstår ju på grund av att hon förnekar sina känslor. Det är ju lättare för oss öppet invandringskritiska, jag skulle inte må dåligt eller skämmas om en familj från Irak flyttade in i mitt område och jag råkade fatta tycke för dem med orsak av att de var ärliga, hyggliga och betydligt skötsammare än den svenska familj som bott där tidigare.
Det som retar mig, är när DN ska sjukdomsförklara naturliga reaktioner. Om DN i stället hade varit en öppet invandringskritisk tidning hade de säkert skickat damen i fråga till samtalsterapi - om hon nu motsatt hade blivit stormförtjust i sina nya grannar.

Dunkelman

Back to top Go down

Post  Germanen on Wed 8 Aug - 19:29

Men tjena "insändaren" är ju fullproppad av vad som i dagsläget definieras under R-ordet.

Citat:

-Jag känner att jag inte vill ha dem här!
-Jag känner olust när jag ser dem.
-De känns så främmande.
-Jag vill ha människor av vår sort omkring mig.
-Jag reagerar på ett närmast reflexartat sätt.

Samtidigt vädjar rollspelerskan till en psykolog som jobbar på en PK-blaska att hjälpa henne, alltså det är redan från början underförstått att det handlar om en "sjuk" människa. Och varför publicerar man detta? Om man inte räknar med att andra skall identifiera sig med "insändaren" för att sedan låta sig tillrättavisas av tidningen. Cui bono? Om jag får fråga.
Germanen

Back to top Go down

Post  kapten havoc on Wed 8 Aug - 19:54

Dunkelman wrote:
Alfamale wrote:

Hur som helst, så är svaret mer skrämmande än frågan.

Svaret bekräftade iaf. mina fördomar om psykologer. lol!

Germanen wrote:Men tjena "insändaren" är ju fullproppad av vad som i dagsläget definieras under R-ordet.

Citat:

-Jag känner att jag inte vill ha dem här!
-Jag känner olust när jag ser dem.
-De känns så främmande.
-Jag vill ha människor av vår sort omkring mig.
-Jag reagerar på ett närmast reflexartat sätt.

Samtidigt vädjar rollspelerskan till en psykolog som jobbar på en PK-blaska att hjälpa henne, alltså det är redan från början underförstått att det handlar om en "sjuk" människa. Och varför publicerar man detta? Om man inte räknar med att andra skall identifiera sig med "insändaren" för att sedan låta sig tillrättavisas av tidningen. Cui bono? Om jag får fråga.

Vad är syftet tror de att "rasister" tar denna skitblaska på något som helst allvar eller den patetiskt politiskt korrekta spykologen. Är de verkligen så pass korkade?
kapten havoc

Back to top Go down

Post  Germanen on Wed 8 Aug - 21:37

kapten havoc wrote:Vad är syftet tror de att "rasister" tar denna skitblaska på något som helst allvar eller den patetiskt politiskt korrekta spykologen. Är de verkligen så pass korkade?

Givetvis inte. Men de vill att vanliga enkla människor ska förknippa känslor som dessa med "sjukdom". Det ska alltså vara sjukligt att vara rasist. Precis som det var sjukligt att kritisera kommunismen i Sovjet.
Germanen

Back to top Go down

Post  Max Ronalds on Wed 8 Aug - 23:22

Germanen wrote:Men tjena "insändaren" är ju fullproppad av vad som i dagsläget definieras under R-ordet.

Jaha? Det som i dagsläget definieras som rasism har väldigt sällan någonting alls med ras att göra.

Svenska kvinnor som går på promenad 2012 gör det i trikåer som är så tighta att skinkorna är tydligt markerade. Det är sant! Det är inte jag som är pervers, jag bara konstaterar verkligheten. H. C. Andersen skrev om detta psykologiska fenomen redan på 1800-talet. Man måste inte gå på promenad och visa röven för sin omgivning, men majoriteten svenska kvinnor gör det. Är inte det märkligt?

Tonårstjejer har kanske den goda smaken att inte gå på "promenad" i dessa trikåer, i ärlighetens namn verkar alla trikå-kvinnor vara 20 eller äldre. Kanske dröjer det sig kvar någon instinktiv känsla från barndomen om vad som är genuint vackert bland tonårstjejer. Barn har väl ofta en instinktiv förmåga att uppvisa rasistiska tendenser i val leksaker. En vit flicka vill kanske inte leka med en brun barbie-docka, och viceversa. Undrar förresten i vilken del av hjärnan subjektiva känslor för vad som är vackert respektiva fult? Tallkottkörteln? Läste någonstans att tallkottkörteln "förkalkas" hos de flesta vuxna människor. Vill också minnas att någon fransk filosof verksam i Sverige på 1600-talet skrev om denna del av hjärnan som "själens interaktion med kroppen" eller något liknande.

Hur som helst så ligger det i sakens natur att promenad-människorna känner sig kränkta av sådant de inte har den subjektiva förmågan att förstå sig på. T ex vackra människor. Därav "fördomarna". "De ser inte ut som oss", hjälp! De, dom där andra, går inte på promenad i lika sexiga trikåer som vi gör! Jimmie Åkessson kom och fräls oss från denna ondska!

Svenskar och andra europeiska majoritetsbefolkningar är ett hot mot kvarvarande vita européer långt större än vad islam, judar eller zigenare tillsammans är. Det är blandbefolkningen som är hotet. Får dom för sig att vi inte passar in i deras idealsamhälle så är vi illa ute. Jag hoppas att promenad-människorna om 50 år (som kanske knatar runt nakna då i sann progressiv anda) kan acceptera att det existerar andra vita européer med avvikande ideal och normer. Fast nu låter väl jag bara som en parodi på Paukers "folkstamsidéer" på gamla Passagen. (Undrar förresten om han tyckte det var ett problem med tighta trikåer. Jag vill minnas att det var topless-tjejer som var det stora problemet.)

Max Ronalds

Poäng : 2573

Back to top Go down

Post  Germanen on Thu 9 Aug - 4:59

Max Ronalds wrote:

Jaha? Det som i dagsläget definieras som rasism har väldigt sällan någonting alls med ras att göra.

Svenska kvinnor som går på promenad 2012 gör det i trikåer som är så tighta att skinkorna är tydligt markerade. Det är sant! Det är inte jag som är pervers, jag bara konstaterar verkligheten. H. C. Andersen skrev om detta psykologiska fenomen redan på 1800-talet. Man måste inte gå på promenad och visa röven för sin omgivning, men majoriteten svenska kvinnor gör det. Är inte det märkligt?

Tonårstjejer har kanske den goda smaken att inte gå på "promenad" i dessa trikåer, i ärlighetens namn verkar alla trikå-kvinnor vara 20 eller äldre. Kanske dröjer det sig kvar någon instinktiv känsla från barndomen om vad som är genuint vackert bland tonårstjejer. Barn har väl ofta en instinktiv förmåga att uppvisa rasistiska tendenser i val leksaker. En vit flicka vill kanske inte leka med en brun barbie-docka, och viceversa. Undrar förresten i vilken del av hjärnan subjektiva känslor för vad som är vackert respektiva fult? Tallkottkörteln? Läste någonstans att tallkottkörteln "förkalkas" hos de flesta vuxna människor. Vill också minnas att någon fransk filosof verksam i Sverige på 1600-talet skrev om denna del av hjärnan som "själens interaktion med kroppen" eller något liknande.

Hur som helst så ligger det i sakens natur att promenad-människorna känner sig kränkta av sådant de inte har den subjektiva förmågan att förstå sig på. T ex vackra människor. Därav "fördomarna". "De ser inte ut som oss", hjälp! De, dom där andra, går inte på promenad i lika sexiga trikåer som vi gör! Jimmie Åkessson kom och fräls oss från denna ondska!

Svenskar och andra europeiska majoritetsbefolkningar är ett hot mot kvarvarande vita européer långt större än vad islam, judar eller zigenare tillsammans är. Det är blandbefolkningen som är hotet. Får dom för sig att vi inte passar in i deras idealsamhälle så är vi illa ute. Jag hoppas att promenad-människorna om 50 år (som kanske knatar runt nakna då i sann progressiv anda) kan acceptera att det existerar andra vita européer med avvikande ideal och normer. Fast nu låter väl jag bara som en parodi på Paukers "folkstamsidéer" på gamla Passagen. (Undrar förresten om han tyckte det var ett problem med tighta trikåer. Jag vill minnas att det var topless-tjejer som var det stora problemet.)

Precis, och eftersom det är ett fult ord får det heta R-ordet i stället.

Sen tappade jag bort dig.

Visst Svenska kvinnor har blivit självupptagna narcisister som saknar kvaliteer män söker i kvinnor. Därför klär de sig som horor för att lyckas sälja sig själva.

Men vad har detta med tråden att göra?
Germanen

Back to top Go down

Post  Max Ronalds on Mon 13 Aug - 8:26

Max Ronalds wrote:Jag hoppas att promenad-människorna om 50 år (som kanske knatar runt nakna då i sann progressiv anda) kan acceptera att det existerar andra vita européer med avvikande ideal och normer. Fast nu låter väl jag bara som en parodi på Paukers "folkstamsidéer" på gamla Passagen. (Undrar förresten om han tyckte det var ett problem med tighta trikåer. Jag vill minnas att det var topless-tjejer som var det stora problemet.)

Måste bara lägga till en fotnot till ovanstående: http://www.youtube.com/watch?v=3dFdKjhgt3k&t=40m10s
Max Ronalds

Poäng : 2573

Back to top Go down

Post  Sponsored content

Sponsored content

Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top