Betydligt enklare än att krascha flygplan mot skyskrapor.

View previous topic View next topic Go down

Post  Dunkelman on Fri 5 Oct - 5:44

Inte oväntat

Om man vill sabba för andra är anlagda skogsbränder en "smart" strategi...

http://www.dn.se/nyheter/varlden/ryssland-al-qaida-bakom-skogsbrander-i-europa

"Den ryska säkerhetspolisen, FSB, anklagar terrornätverket al-Qaida för att ligga bakom den senaste tidens skogsbränder runt om i Europa.

– Att anlägga skogsbränder i EU-länder är en ny tendens i al-Qaidas strategi om "tusen nålstick", sade Alexander Bortnikov, chef för FSB, på ett möte med säkerhetschefer, skriver den brittiska tidningen Telegraph.

– Den här metoden gör det möjligt (för al-Qaida) att vålla betydande ekonomisk och moralisk skada utan större förberedelser, teknisk utrustning och signifikanta utgifter.

FSB påpekar att flera extremistiska webbsidor uppmanat till ett "skogsjihad". På sidorna finns information om hur man bäst anlägger en mordbrand. Det är mycket svårt för säkerhetstjänsten att gripa den sortens gärningsmän, enligt Alexander Bortnikov.

Under de senaste månaderna har skogsbränder rasat i bland annat Portugal och Spanien. Flera personer har skadats och omkommit i bränderna, tusentals har evakuerats från sina hem.

Spanien har drabbats av ovanligt många skogsbränder under sommaren. Dessa har tidigare förklarats med torka och rekordhöga temperaturer. När den ryska säkerhetstjänsten nu anklagar det islamistiska terrornätverket tycks den inte stöjda sig på annat än indicier."
Dunkelman

Poäng : 3313

Back to top Go down

Re: Betydligt enklare än att krascha flygplan mot skyskrapor.

Post  Alfamale on Fri 5 Oct - 11:34

Skulle inte förvåna mig. Av flera orsaker. Dels för att araberna har det illa ställt med synapserna så en tändsticka och lite tändvätska är väl vad dom klarar utan månadslånga utbildningsresor. Och dels att dom hatar skog. Natur och allt annat än sitt eget habitat, sten, grus, sand och kanske en och annan palm. Som garant för att inte få skogen nedbränd borde väl en imam bindas fast i en träd i varje skog. :) Om hans församlingsmedlemmar väljer att följa hans exempel skall vi givetvis inte hindra dom.

Alfamale

Poäng : 2772

Back to top Go down

Post  Robin Shadowes on Fri 5 Oct - 15:40

Bara en tidsfråga innan detta fenomen kommer hit. Flera av våra nordiska länder är ju dessutom väldigt skogsrika, i synnerhet Finland men även Sverige och Norge. Danmark är jag mindre insatt i, men säkert har även dom en och annan skov. Island är väl det enda landet som slipper undan just denna form av jihad. En annan orsak jag läst att dom inte gillar skogar är att deras övertro fått dem att tro att skogarna kryllar av djinner och annat otyg. En annan orsak skulle kunna vara att det ger dom otrogna hundarna färre ställen att gömma sig på. Nu är ju förvisso Norden ingen tropisk zon så ökenlandskap tror jag inte på. Men det kan ju bli mer stenigt, likt Afghanistan kanske om det vill sig illa.
Robin Shadowes
Leg. Vampür

Poäng : 3804

Back to top Go down

Post  kapten havoc on Fri 5 Oct - 16:00

Alfamale wrote:Skulle inte förvåna mig. Av flera orsaker. Dels för att araberna har det illa ställt med synapserna så en tändsticka och lite tändvätska är väl vad dom klarar utan månadslånga utbildningsresor. Och dels att dom hatar skog. Natur och allt annat än sitt eget habitat, sten, grus, sand och kanske en och annan palm. Som garant för att inte få skogen nedbränd borde väl en imam bindas fast i en träd i varje skog. :) Om hans församlingsmedlemmar väljer att följa hans exempel skall vi givetvis inte hindra dom.

Därför älskar jag skogen. Garanterat arabfritt. Känns inte som skogsbränder är något att oroa sig för denna årstid. Nåväl vem vet idioter är påhittiga.
kapten havoc

Poäng : 2994

Back to top Go down

Post  Sponsored content

Sponsored content

Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top