Erik Almqvist avgår

Page 3 of 4 Previous  1, 2, 3, 4  Next

View previous topic View next topic Go down

Re: Erik Almqvist avgår

Post  kapten havoc on Fri 30 Nov - 0:08

K. V. Pauker wrote:
kapten havoc wrote:
Max Ronalds wrote:
K. V. Pauker wrote:Lars Isovaara

Jag kan inte fatta hur såna där överbetalda pajaser kan bli en riksnyhet. Okej om det hade varit en idrottsledare. Dom påverkar ju iaf livet för vanliga människor i någon positiv bemärkelse till skillnad från:

Riksdagen antog förslaget med siffrorna 272-43.

http://www.flashback.se/artikel/2582/fra-lagen-utvidgas-vid-nyar

I ljuset av ovanstående fyller onekligen Lars Isovaaras påstådda rasism en massmedial funktion.

Man tycker ju han kunde använt sitt handikapp på nåt sätt mot rasistkortet. Tydligen är det nu rasism att härma en gris och spotta. Den sista kommuniststaten utmärker sig igen på ett väldigt pinsamt sätt. Vad kommer härnäst från Stalinist-media? Snart får väl Åkesson sparka sig själv. lol!

Uppenbarligen verkar även Isovaara själv ha insett nödvändigheten av att avgå. Inte du dock.

Men visst kan väl Åkesson få mer likartade problem framdeles. Jag har ju själv påpekat detta ovan.

Åkesson själv verkar dock hittills inte ha fått problem med den där sången "blodet rann, Palme han försvann", om han nu var med då.

Är det oxå rasism? Är allt rasism? w00t

Så rassekortet trumfar handikappkortet. Heliga kor eller nyadel det är tydligen vad våra ny invällare är.

Det hela är så patetiskt att jag inte riktigt vet vart jag ska ta vägen faktiskt.

Vem som helst kan förstå vad det här handlar om men inte du? Det är ju solklart att media utnyttjar Jimmies nollvision. Journalistpack.
kapten havoc

Poäng : 2733

Back to top Go down

Post  Godatider on Sun 2 Dec - 10:42

Det lustigaste med den här affären, är hur Expressen och Aftonbladet skjuter sig själva i foten varje gång de försöker stoppa SD. Hur de än bär sig åt, blir det fel. Boxas

EXPRESSEN!! Inte förräns Ni börjar bjuda på Er själva, och ger något äkta till läsaren, kommer Ni få något tillbaka. Först när Ni ger ärligt objektiv och opolitisk rapportering, istället för porr-journalistik. ERA DJÄVLA AS! lol

För övrigt spelar det ingen roll hur Ni gör, fighten mot SD kommer Ni förlora ändå. För verkligheten med invandringsproblemen hinner ifatt. Ju tidigare Ni erkänner och vi kan ta itu med problemen, ju bättre kommer vår framtid bli. FATTA NÅN GÅNG!!!

Godatider

Poäng : 1804

Back to top Go down

Post  Godatider on Mon 10 Dec - 18:27

kapten havoc wrote:
For the record så tänker jag rösta på SD av den anledningen jag alltid röstat på dom pga. medias skitsnackande och översittande gentemot SD.

Om du tycker etnicitet inte har någon betydelse, då skall du rösta på SD. (Vi är väl inga rasister heller?! Tigrar, får, och olika fågelarter är behjärtansvärt att skydda. Men svennar eller arier är inte värt att bevara. De kan bytas ut. "Alla" är svenskar.)

Om du tycker etnicitet har betydelse, då skall du rösta på ND eller något annat.

Godatider

Back to top Go down

Post  kapten havoc on Mon 10 Dec - 22:02

Godatider wrote:
kapten havoc wrote:
For the record så tänker jag rösta på SD av den anledningen jag alltid röstat på dom pga. medias skitsnackande och översittande gentemot SD.

Om du tycker etnicitet inte har någon betydelse, då skall du rösta på SD. (Vi är väl inga rasister heller?! Tigrar, får, och olika fågelarter är behjärtansvärt att skydda. Men svennar eller arier är inte värt att bevara. De kan bytas ut. "Alla" är svenskar.)

Om du tycker etnicitet har betydelse, då skall du rösta på ND eller något annat.

ND har ingen framtid i svensk politik, SD däremot kan ha det. Det handlar främst om PR.
kapten havoc

Back to top Go down

Post  Godatider on Tue 11 Dec - 18:28

kapten havoc wrote:
ND har ingen framtid i svensk politik, SD däremot kan ha det. Det handlar främst om PR.

Jag ser lite annorlunda på saken. För mig är det en principsak att följa den egna övertygelsen och vara sann mot den.

Min enskilda röst är helt obetydlig för SDs valresultat. Den gör varken till eller från. För min egen skull, menar jag att det är det klokare att följa hjärtat, än att ägna sig åt intellektuellt kalkylerande. Det är en livsprincip man bör leva efter, för även om det för stunden kan se tungt ut, så är det enda vägen att gå, och betalar sig bättre i det långa loppet, eftersom man ändå rör sig i riktning mot det tillstånd där man hör hemma och trivs, istället för att irra runt på avvägar som man "räknat ut".

För övrigt, vi vet redan att SD kommer sitta i riksdagen 2014 med råge. Den tröskeln är redan avklarad. De kommer dessutom att växa. Blir de stora, kan mycket väl ND längre fram ta sig in i riksdagen som stödparti och påverka inriktning, på samma sätt som Moderaterna har FP, C, och KD. ND har redan inflytande ute i kommunerna på stolarna de besitter, t.ex. i Södertälje.

Godatider

Back to top Go down

Post  Godatider on Mon 17 Dec - 11:10

Jag tycker Almqvist gjorde en miss, som gick in så mycket i skamrollen. Se hur Berlusconi skakar av sig mycket mycket värre saker. Almqvists fadäs var egentligen bara trams. Man skall uppträda med självförtroende oavsett vad. Viktigare än själva fadäsen för hur man uppfattas av allmänheten, är hur man förhåller sig till den. Uppträder man skamfyllt, ja då kommer man bli nedtrampad. Almqvist kunde erkänt att han sagt dumma saker, men han hade inte behövt tappa ansiktet helt som han gjorde. Han borde vidmakthållit att hålla isär fadäsen och sin politiska gärning, och stått kvar stolt med självförtroende. Skakat av sig som Carl Bildt gör mot alla anklagelser. Uppträda oberörd, ta udden av dramatiken, tona ner drevets dramatisering. Det är en sådan stabil hållning som ger intryck på allmänheten, inte att han gjorde bort sig. Det är agerandet här och nu som räknas.

Godatider

Back to top Go down

Post  Ådärkomdenja on Mon 17 Dec - 14:16

Godatider wrote:Jag tycker Almqvist gjorde en miss, som gick in så mycket i skamrollen. Se hur Berlusconi skakar av sig mycket mycket värre saker. Almqvists fadäs var egentligen bara trams. Man skall uppträda med självförtroende oavsett vad. Viktigare än själva fadäsen för hur man uppfattas av allmänheten, är hur man förhåller sig till den. Uppträder man skamfyllt, ja då kommer man bli nedtrampad. Almqvist kunde erkänt att han sagt dumma saker, men han hade inte behövt tappa ansiktet helt som han gjorde. Han borde vidmakthållit att hålla isär fadäsen och sin politiska gärning, och stått kvar stolt med självförtroende. Skakat av sig som Carl Bildt gör mot alla anklagelser. Uppträda oberörd, ta udden av dramatiken, tona ner drevets dramatisering. Det är en sådan stabil hållning som ger intryck på allmänheten, inte att han gjorde bort sig. Det är agerandet här och nu som räknas.

Borde man inte kunna förvänta sig att partiledare Åkesson tagit sin hejduk i försvar, och i samklang lagt upp den 'försvarsstrategi' du vurmar för? Jag delar uppfattningen att man inte skall vika ned sig inför solkiga, poilitiskt riggade drev. Om man gör det, hur tuff är man då, om man skulle hamna i en mer ansvarsfull ställning, t ex i en regering?

Dessutom, i glömskans korkskalleland No #1, så lever såna här incidenter medialt max tre veckor. Sen körs ett nytt drev, och det förra är som bortblåst.
Ådärkomdenja

Poäng : 3394

http://files.myopera.com/foolishworld/albums/667915/rotsnake.png

Back to top Go down

Post  Godatider on Mon 17 Dec - 16:08

Ådärkomdenja wrote:
Dessutom, i glömskans korkskalleland No #1, så lever såna här incidenter medialt max tre veckor. Sen körs ett nytt drev, och det förra är som bortblåst.

Just det. Jag tror Almqvist hade klarat sig galant genom detta, om han hade valt att göra det. Hade han uppträtt som om han inte tyckte fadäsen var något viktigt (men för den sakens skull inte förnekat den. Förnekar man, och försöker gömma handlingen under en sten, då är man rökt.), då hade inte heller allmänheten tyckt det var något viktigt.

Ådärkomdenja wrote:
Borde man inte kunna förvänta sig att partiledare Åkesson tagit sin hejduk i försvar, och i samklang lagt upp den 'försvarsstrategi' du vurmar för? Jag delar uppfattningen att man inte skall vika ned sig inför solkiga, poilitiskt riggade drev. Om man gör det, hur tuff är man då, om man skulle hamna i en mer ansvarsfull ställning, t ex i en regering?

Jo, det kan man tycka. Men nu hade SD bestämt sig för 100% nolltolerans. Vilket nog är ett väljartaktiskt klokt beslut. Den här skandalen kom så hastigt, att de förmodligen inte hade tid att tänka efter. Jag tror Åkesson hade kunnat markera mot Almqvist i ord ("Aja baja. Detta får inte upprepas.") , men ändå tonat ner händelsen (några skällsord är inte detsamma som ren rasism. Almqvist talar dessutom på tu man hand med Soran Ismail utan att vara rasistisk mot honom), och försvarat Almqvists position som politiker, samtidigt som han gått vidare med partiets nolltolerans. Det fanns alla förutsättningar för att Almqvists skulle kunnat skaka av sig det här.

Godatider

Back to top Go down

Post  Godatider on Mon 17 Dec - 16:11

Kom igen Almqvist! Det är inte för sent ännu!

Godatider

Back to top Go down

Post  Godatider on Mon 17 Dec - 16:28

Dessutom så skedde ju den här händelsen 2 år före nolltoleransen i SD infördes. Vad kan man begära egentligen? Det är här och nu som gäller. Och Jimmie har ju själv sagt att han mest tyckte filmerna var fylletjafs.

Var konsekvent Jimmie! Lägg inte Almqvist godtyckligt på offeraltaret.

Godatider

Back to top Go down

Post  K. V. Pauker on Thu 20 Dec - 21:22

Senaste skandalen verkar vara att Johnny Skalin gått på bidrag i 13 år och varit för sjuk för att jobba men plötsligt tillfrisknade när det blev dags för SD:s valrörelse och sedan riksdagen.

Jag tycker dock faktiskt att det verkar vara ett rimligt antagande att Skalin inte klarade av att göra en fullgod insats i korvkiosken som han gjorde arbetspraktik i på deltid. Skalins insats på presskonferensen där SD:s första budget skulle presenteras var ju katastrofal när han satt där och mumlade och stammade och tittade ner i bordet. Om han betedde sig så i luckan på korvkiosken när han skulle ta upp beställningar, lämpa över korvar och ta betalt så var det ju ett jobb som han inte kan sägas ha klarat av tillräckligt bra och som han bör antas ha tyckt varit väldigt påfrestande.

Jag tror t o m att det kan ha varit knepigt för Skalin att dra en powerpoint-presentation för övriga riksdagsgruppen. Om så är fallet, typ, så undrar jag om inte det vettigaste vore att låta Skalin stanna hemma i Sundsvall så mycket som möjligt och kvitta ut honom vid flertalet omröstningar.

Undrar också om man tänkt sig ha kvar Skalin i riksdagen efter nästa val om han nu inte kan hålla presskonferenser och sannolikt är litet handikappad som debattör i talarstolen. Vet inte om Skalin nöjer sig med att bli tjänsteman på riksdagskansliet eller liknande. Han lär väl knappast få 58 300 :- i månaden som tjänsteman i riksdagen. Frågan är också om riksdagens finansieringsregler för av riksdagen betald kanslipersonal medger att han jobbar hemifrån. Och att låta honom pendla ungefär som en riksdagsledamot lär väl bli dyrt. En annan variant vore kanske att han fick bli egen företagare och ta fram ekonomiska underlag hemma i Sundsvall genom ett eget bolag (tänker mig något typ ”Johnny Skalin Makroanalys AB”). Frågan är dock om riksdagens finansieringsregler medger att man avlönar tjänstemän via egna bolag eller ens bolag någon annan äger.

Exemplet Skalin är också ett bra exempel på de problem ett parti som SD p g a sin orumsrenhet har att rekrytera folk till valsedlarna som har en bra bakgrund (och värre lär det väl bli när man tar bort riksdagspensionerna). Den som har en karriär att riskera ställer sig inte gärna på en SD-lista. Man får därför en brist på bra kandidater. För Skalin var väl dock detta bra, i alla fall ekonomiskt. Men det kan ju inte vara kul att bli uthängd i Sundsvalls Tidning med att ha en ”neuropsykiatrisk diagnos”. Undrar förresten vem det kan ha varit som gjort sig skyldig till ett sekretessbrott i detta fall. I media har man talat ganska tyst om att det här torde vara ett ganska uppenbart sekretessbrott. I stället har man blabbat på om meddelarfrihet och att Skalin är en offentlig person. Och det är väl ungefär samma regler som gäller på Flashback, typ. Tvivlar dock på att det var lagligt att läcka Skalins diagnos. Men i alla fall ekonomiskt lär väl Skalin ha tjänat på kandidatbristen. Vet inte vad Åkesson och övriga partiledningen tycker om kandidatbristen. Om få kandidater med rätt bakgrund och god talang som talare och debattör vill ställa upp så blir ju antalet potentiella utmanare till nuvarande partiledningen färre. Med ett sämre övrigt startfält framstår ”fantastiska fyran” som ett bättre alternativ än de flesta. I t ex folkpartiet och moderaterna hade dock fallet sannolikt inte varit så.

K. V. Pauker

Poäng : 2636

Back to top Go down

Post  Godatider on Thu 20 Dec - 23:32

Det verkar som om de bästa talarna i SD är ett kompisgäng. Och att de har svårt att släppa in en stark begåvad individ som står för sig själv privat. Kanske det låg något i Stefan Lundkvists kritik trots allt, även om han verkar lite omogen och förhastat hoppade av. Han ångrar sig kanske nu, när dagen efter, Almqvist plötsligt dyker upp igen. De två var väl lite kompisar och Lundkvist ogillade utfrysningen.

Johnny Skalins sjukskrivning var nog befogad. Och varför skulle han inte kunnat ängnat sig åt politiskt arbete samtidigt? Politikerna uppmanar ju nu långtidssjukskrivna och förtidspensionerade att försöka deltidsarbeta i den mån de klarar, för att gradvis rehabiliteras. Det där är ju en individuell process.

Tydligen var det en kvinnlig Moderat politiker som nyligen sa, att Skalin är så ful att han måste hämta en fru i Ryssland. Hur kan man förolämpa så grovt? Snacka om att styra in debattklimatet på en otäck nivå. Men det är väl Reinfeldt som anställt henne, så det förvånar inte.

Godatider

Back to top Go down

Post  Ådärkomdenja on Sun 30 Dec - 15:59

Tragiskt... men, man anar bakomliggande faktorer - okända - som kanske bidragit till denna sorti, som framstår som fullständigt uppgiven och mesartad, vad gäller en politiker på den här nivån? Who knows....?

"Almqvist (SD) lämnar riksdagen"

- Sverigedemokraternas förre ekonomisk-
politiske talesman Erik Almqvist
lämnar riksdagen. Han avsäger sig
också sitt medlemskap i Sverige-
demokraterna.

I ett pressmeddelande skriver han att
det har varit "ett oerhört svårt och
tungt beslut för mig" att fatta.

Almqvist använde rasistiska tillmälen
under en bråkig utekväll 2010 vilket
filmades.

Partiledningen har manat honom att
tänka över sin riksdagsplats.

texttv källa
Ådärkomdenja

Back to top Go down

Post  K. V. Pauker on Sun 30 Dec - 20:46

K. V. Pauker wrote:
K. V. Pauker wrote:

Måste lägga till några synpunkter.

Problemet med Almqvist är väl att han förutom att han använt sig av olämpligt språkbruk à la f d SSU-ordföranden Anna Sjödin också verkar ha betett sig falskt och ohederligt.

När det gäller Kent Ekeroth så framstår han väl som rätt falsk och ohederlig med tanke på filmredigeringarna. Kanske kan han också förknippas med Almqvists attityd eftersom han är en del av gänget under hela händelseförloppet och även han beväpnar sig med ett metallrör (själv tror jag dock att de behövt dem om någon kallat på AFA:iter via mobilen).

Så hur skall Åkesson göra om han är smart?

Min gissning är att det kanske kan vara knepigt att sätta upp Almqvist på valsedeln inför nästa riksdagsval även om man lyckas trumma ihop någon kommitté med färgade personer som får säga att de ekonomiska konsekvenserna av att släppa in fler invandrare som kommit efter dem själva eller deras föräldrar är så pass allvarliga att de kan tänka sig att vara med i ett parti där en sådan som Almqvist är med. Almqvist framstår ju inte bara som rasistisk utan även som falsk och ohederlig. Däremot kan det säkert vara en bra idé att ha en kommitté med färgade personer som får säga att de ekonomiska konsekvenserna av invandringen är så pass allvarliga att de tycker att detta är värre än när det kommer avslöjanden om diverse uttalanden av SD-företrädare och att detta borde få folk att inse hur allvarliga de ekonomiska konsekvenserna av invandringen är. Med en sådan kommitté minskar man också riskerna för utpressning i det fall olämpliga uttalanden av andra SD:are skulle finnas inspelade. Man kan ju fråga sig varför de här filmerna läcktes till Expressen. Tidsmässigt sammanfaller publiceringen av filmerna väldigt bra med en markant uppgång för SD i opinionen nyligen. Men det kan kanske också vara fråga om en varning till andra som man har hållhakar på. Genom att inrätta någon slags kommitté bestående av färgade personer som får agera enligt ovanstående skulle man kanske kunna minska problemet med eventuella hållhakar. Jag tror också som sagt att detta skulle vara ett väldigt bra sätt att göra invandringens kostnader trovärdiga för en bredare allmänhet. Många tror idag att politikerna släpper in invandrare för att förbättra ekonomin (fler yngre människor = mer arbetade timmar och inte mer arbetslöshet t ex) eller att det är fråga om uppriktig humanism och inte om att ändra sammansättningen av väljarkåren (OK, det finns gott om naiva idealister i riksdagen också som tror att asyltrafiken handlar om ädla rättsprinciper, men för affärsmässigt tänkande politiker som t ex Reinfeldt och Jan Björklund är definitivt fråga om att förändra väljarkårens sammansättning).

Min gissning är väl att Almqvist inte kommer att lämna sin riksdagsplats om han blir utesluten eller går ur SD frivilligt. Jag antar också att det blir knepigt för honom att hitta ett nytt jobb med 55 000 :- i månaden efter att han lämnat riksdagen. Jag tvivlar också på att någon kommer att erbjuda honom ett nytt, hyfsat jobb typ det Anna Sjödin fick efter att hon fick avgå som SSU-ordförande. Men kanske skulle SD tjäna på att genom kontakter försöka greja honom ett hyfsat jobb efter att han slutar i riksdagen. Jag tror dock inte att Almqvist har någon bra förhandlingsposition. Ett hot om att gå med i ND är t ex knappast något Åkesson är rädd för. ND kan nog maximalt knapra ihop en halv eller en procent i riksdagsval även om de själva kanske tror att de kan få 10 %. Almqvist skulle nog bara skada sig själv genom att gå med i ND.

Sedan har vi Kent Ekeroth.

Kent Ekeroth är onekligen en man med stor röstindragar-potential p g a att han är halvjude. Hittills verkar dock vare sig han själv eller SD ha velat använda sig av det kortet. Om Åkesson är smart erbjuder han kanske Ekeroth följande deal: Ekeroth utesluts inte men får inte delta i riksdagsgruppens sammanträden under några månader. Dörren hålls också öppen för att han får stå på valbar plats inför nästa riksdagsval. Motprestationen från Ekeroth får bli att han skriver under en folder och en annons som kan användas i tidningar, på nätet och i TV-reklam där han säger att han är med i ett parti som SD trots de faktorer jag nämnde i mitt tidigare inlägg eftersom invandringen har en så pass katastrofal inverkan på ekonomin. Ekeroth får också lov att underteckna en artikel som får publiceras i någon SD-publikation och gärna i någon större dagstidning där han säger att islam av Nalin Pekgul-typ inte är något större problem och att de flesta muslimer i Sverige är sansade människor även om de har andra åsikter än han själv (jag vet inte om han ändå skall få slänga med något tjyvnyp mot Nalins brorsa Kurdo Baksi som hävdade att profeten Muhammeds förehavanden med 9-åriga Aisha var legitimt eftersom de var gifta, kanske tvekar jag eftersom jag nästan tycker synd om Kurdo, jag tror faktiskt att han själv skulle tycka att det var taskigt och genant att bädda ner en 9-åring i sin egen säng och sedan stoppa in snorren i henne).

Om Kent Ekeroth inte vill gå med på ovanstående så har man väl nu ett hyfsat tillfälle att bli av med honom. Om man samtidigt utesluter Gustav Kasselstrand och andra pro-palestinier så minskar man väl också risken för att Ekeroth skall få trovärdighet för ett påstående typ att han skulle ha blivit utesluten (och i framtiden blir av med 55 000-kronorslönen) p g a att han är halvjude.

En delikat fråga är förstås vad som är smartast av Åkesson att göra om Ekeroth själv läckt filmsnuttarna där Almqvist kläcker ur sig litet saker. Själv tror jag faktiskt att det i så fall ändå är smartast att inte utesluta honom om han skriver under en folder och en annons av den typ jag efterlyser. Backar han senare, och tar tillbaka godkännandet av foldern/annonsen, så antar jag att detta i så fall sänder ett budskap till allmänheten om att man inte kan lita på individer med judiskt påbrå om det är fråga om svenska, nationella intressen. Speciellt om man lyckas få några färgade att skriva på för en liknande folder och en liknande annons.

Måste också än en gång påpeka att jag tror att Åkesson i en kommitté bestående av några färgade SD:are skulle kunna ha en bra försäkring mot att filmer och inspelningar liknande de Expressen publicerat skulle kunna användas för utpressningsändamål nu när Åkesson deklarerat ”nolltolerans”. Jag tror att risken finns för att fler SD:are än Almqvist kläckt ur sig dumheter, speciellt med tanke på att flera ledande SD:are, eventuellt även Åkesson själv, sjöng med i sången om ”blodet rann, Palme han försvann”. Med sådana sångtexter tycker jag inte att det verkar helt otroligt att några fler SD:are någon gång kläckt ur sig något typ ”svartskalle”, ”blatte” eller ”babbe”.

Jag måste också säga att jag inte riktigt tror på Åkessons projekt att försöka göra SD till ett nästan rumsrent parti typ Ny Demokrati. Jag tror också att antalet röster blir fler om man i stället snarare satsar på att låta färgade personer säga att man stödjer partiet p g a invandringens katastrofala ekonomiska inverkan trots att det finns personer i partiet man inte gillar. Däremot är det väl sant att det blir lättare att rekrytera bra kandidater till valsedlarna och behålla ledamöter i kommunfullmäktige om partiet blir mer rumsrent. Jag tror dock att Åkessons möjligheter att påverka den biten är mindre än möjligheterna att verkligen få in i skallen på folk att invandringen kostar stora pengar och att det finns pengar att tjäna på att stödja andra partier än invandringsförespråkande partier. Detta innebär dock inte att jag tycker att det är dumt av Åkesson att försöka hålla sig med en medlemskår som inte använder sig av nedvärderande uttryck mot andra folkgrupper. Jag tror tvärtom att det är väldigt bra för personer av svensk härstamning om politiker som upplevs vara dessas specifika företrädare inte gör sig ovän i onödan med redan befintliga invandrare i Sverige. Av denna anledning har jag också i åratal här på Exilen efterlyst andra partier än SD, utan fläckat förflutet, som invandringskritiska alternativ. Men det är ju en annan historia.

Måste lägga till en sak.

Sparkar SD ut Almqvist och Ekeroth så har SD inte längre kvar den teoretiska möjligheten att fälla den nuvarande regeringen vid misstroendevotum (om Almqvist och Ekeroth inte vill ha nyval för att kunna sitta kvar så länge som möjligt och få 55 000 :- i månaden i riksdagslön).

Jag noterar också att om SD vill fälla nuvarande regering och ha nyval och Almqvist inte kan sättas upp SD:s riksdagsvalsedel (och därför röstar nej till att fälla regeringen) så krävs det bara en enda ledamot till för att regeringen inte skall fällas. Ekeroth får i ett sådant läge en väldigt bra förhandlingsposition både visavi regeringen och SD.

Den bästa lösningen för SD vore sannolikt om man kunde köpa ut Almqvist. Prislappen för detta borde väl ligga i 2-miljonersklassen om han i vilket fall som helst räknar med att inte kunna ta sig in i riksdagen vid nästa val.

En annan variant skulle kanske kunna vara att låta Almqvist bilda ett eget parti (det kan t ex kallas Trivselpartiet eller Liberaldemokraterna), ge honom litet kansliresurser (Kasselstrand?) och lova honom att få stå på valbar plats på nästa valsedel som extern representant, och om det löftet sviks få en fet ersättning från SD (han kan skulle t ex kunna få en on-first-demand-bankgaranti på detta eller få medel deponerade på en advokatbyrås klientmedelskonto). På det här viset skulle man också ha en lösning i beredskap om det finns fler filmer där andra SD-riksdagsledamöter gör bort sig. Man skapar ett farmarlag för de riksdagsledamöter som gör bort sig.

Själv tycker jag att nyvalsfrågan kan ha betydelse ur invandringspolitiskt perspektiv.

Ponera att sossarna får 35,1 % av rösterna, Vänsterpartiet 6 % och SD 9 %. Då finns en riksdagsmajoritet för att återgå till det gamla systemet där facken fick säga nej till arbetskraftsinvandring från länder utanför EU. Om sossarna bildar en minoritetsregering själva så behöver de inte nödvändigtvis ta hänsyn till Miljöpartiet i denna fråga. Börjar arbetslösheten braka iväg så är kanske inte heller Miljöpartiet beredda att ställa misstroendevotum mot regeringen p g a en sådan fråga.

Sedan finns ju också möjligheten att någon pytsar in några miljoner igen i Junilistan och att detta parti tar röster från de borgerliga partierna p g a euro-krisen. Min gissning är att majoriteten av kandidaterna på den gamla Juniliste-sedeln skulle stödja sossarnas linje i arbetskraftsinvandringsfrågan även om finansiärerna troligen inte skulle göra detta (men detta är kanske ingen avgörande fråga för dessa).

Så SD bör kanske ha litet is i magen och titta vilka möjligheter som finns innan man bestämmer sig definitivt. Tycker det vore synd att förlora möjligheten att fälla regeringen. Undrar också om anledningen till att filmerna läckte ut till Expressen kan ha varit att ta bort risken för att regeringen fälls vid misstroendevotum?

Edit: Den här informationen får ni gärna vidarebefordra till SD och Jimmie Åkesson. Jag gör det inte.

Hmm, nu verkar SD ha köpt ut Almqvist: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16000313.ab .

Undrar också om Åkesson tänkt på mitt förslag att göra hans flickvän till nyhetsuppläsare? Kanske finns något sådant i pipeline också i mediasatsningen?

K. V. Pauker

Back to top Go down

Post  Max Ronalds on Mon 31 Dec - 1:03

K. V. Pauker wrote:
Undrar också om Åkesson tänkt på mitt förslag att göra hans flickvän till nyhetsuppläsare? Kanske finns något sådant i pipeline också i mediasatsningen?

Jo det skulle nog bli succé.

Max Ronalds

Poäng : 2412

Back to top Go down

Post  Ådärkomdenja on Mon 31 Dec - 10:56

Max Ronalds wrote:
K. V. Pauker wrote:

Jo det skulle nog bli succé.

Hahahaha... :D
Ådärkomdenja

Back to top Go down

Post  Fronk on Tue 8 Jan - 12:37

Pauker:

Du har en del intressanta ideer, men jag är ändå tveksam till bl.a. detta:

Om Åkesson kunde förmå Ekeroth att säga att han efter sin timeout modererat sin uppfattning litet om muslimer och tycker att Nalin Pekgul-"Islam" är rätt OK ur hans synpunkt sett så vore det väl kanske en fördel för SD.

Skulle inte det stämma rätt illa med det där tänket om en hård nationalistisk kärna i partiet vilken inte skulle vara korrumperbar, tappa den ideologiska kursen osv?

Vidare angående den "mörkhyade kommiten":
För min del är jag tveksam till att engagera icke etniska svenskar ö.h.t. i ett nationalistiskt parti. Tror du inte att det skrämmer bort begåvade och engagerade nationalister när det ändå är tillräckligt svårt att få dem att engagera sig politiskt som det är?

Argementen du för fram (som du tycker att Ekeroth och den där kommiten skulle framföra) kan vilken SD:are som helst framföra. Argumenten är oantastliga så fort de kommer upp till offentlig debatt, precis som nästan alltid när någon etablissemangspolitiker/journalist ska debattera mot Åkesson. De åker nästan alltid på stryk. De flesta i min omgivning som inte röstar på SD tycker att Åkesson är väldigt bra i debatter mot andra.

Vad SD behöver är fler som Åkesson, helt enkelt.

För övrigt undrar jag varför Ekeroth filmade händelsen i Stockholm och varför i h-e den filmen hamnade hos Expressen. Ekeroth sitter fortfarande kvar i riksdagen.

I övrigt tycker jag det hela har hanterats på ett alldeles för räddhågset sätt av SD. Almqvist borde självklart ha suttit kvar. Händelsen inträffade två år före "nolltoleransen" och borde ha gått att snacka sig ur åtminstone så pass väl att Almqvist kunde suttit kvar.

Fronk

Poäng : 2190

Back to top Go down

Post  K. V. Pauker on Tue 8 Jan - 21:40

Fronk wrote:Pauker:

Du har en del intressanta ideer, men jag är ändå tveksam till bl.a. detta:

Om Åkesson kunde förmå Ekeroth att säga att han efter sin timeout modererat sin uppfattning litet om muslimer och tycker att Nalin Pekgul-"Islam" är rätt OK ur hans synpunkt sett så vore det väl kanske en fördel för SD.

Skulle inte det stämma rätt illa med det där tänket om en hård nationalistisk kärna i partiet vilken inte skulle vara korrumperbar, tappa den ideologiska kursen osv?

Vidare angående den "mörkhyade kommiten":
För min del är jag tveksam till att engagera icke etniska svenskar ö.h.t. i ett nationalistiskt parti. Tror du inte att det skrämmer bort begåvade och engagerade nationalister när det ändå är tillräckligt svårt att få dem att engagera sig politiskt som det är?

Argementen du för fram (som du tycker att Ekeroth och den där kommiten skulle framföra) kan vilken SD:are som helst framföra. Argumenten är oantastliga så fort de kommer upp till offentlig debatt, precis som nästan alltid när någon etablissemangspolitiker/journalist ska debattera mot Åkesson. De åker nästan alltid på stryk. De flesta i min omgivning som inte röstar på SD tycker att Åkesson är väldigt bra i debatter mot andra.

Vad SD behöver är fler som Åkesson, helt enkelt.

För övrigt undrar jag varför Ekeroth filmade händelsen i Stockholm och varför i h-e den filmen hamnade hos Expressen. Ekeroth sitter fortfarande kvar i riksdagen.

I övrigt tycker jag det hela har hanterats på ett alldeles för räddhågset sätt av SD. Almqvist borde självklart ha suttit kvar. Händelsen inträffade två år före "nolltoleransen" och borde ha gått att snacka sig ur åtminstone så pass väl att Almqvist kunde suttit kvar.

Alltså, först vill jag påpeka att jag aldrig tänkt engagera mig i SD eller ens rösta på partiet ÄVEN om de tar till sig av min kritik. Jag anser det vara ett absolut, grundläggande systemfel att satsa på ett parti som har ofrivillig repatriering i sin bakgrundshistoria. Jag har svårt att överhuvudtaget svälja mer modest kritik mot islam. Jag anser det stenkorkat att i onödan göra sig extra ovän med en stor invandrargrupp i Sverige. Det ger inget att klaga på islam. Om t o m USA kan vara kompis med delvis Al Qaida-inspirerade jihadister i Libyen och Syrien trots sep 11, varför skall då svenska invandringsmotståndare oja sig speciellt mycket mer över muslimsk invandring jämfört med annan invandring? Jag fattar det inte och har inte fått något bra svar på denna invändning hittills. Detta bekräftar min bild att vitsen bara är att dra på kvarvarande svennar ytterligare fiender för framtiden. Det här vill jag inte vara med om, nej tack.

(De som borde vara mest mot islam är väl inte svennar utan snarare tonårstjejer av Mellanöstern- eller Nordafrika-ursprung som vill hålla på och sminka sig, slippa slöja och gå på disco. Men det är en helt annan sak. F ö tror jag att Nalin Baksi-muslimerna som vill tillåta sådant kommer att vinna eftersom 98 % av muslimtjejerna och åtminstone en stor minoritet av muslimmännen är så pass sekulära att de vill tillåta sådant. Nalin Baksi vann t ex slöjkonflikten häromåret i Rinkeby.)

Men även om jag inte vill stödja SD så är det ändå en fördel om SD:s partiledning kan tvinga Ekeroth att skippa huvuddelen av sin inrikes islamkritik och bara låta som en Livets Ordare eller pingstvän, typ, när det gäller Islam i Mellanöstern. Tycker det borde räcka för Ekeroth som på något sätt vill kombinera pro-israeliskhet (han är halvjude) med svenskt invandringsmotstånd. Eftersom det inte hjälper svennar och svenskt invandringsmotstånd att göra sig speciellt extra ovän med muslimerna så tycker jag att han kunde avstå om han nu har rent mjöl i påsen och inte bara vill skaffa oss ännu fler genuina ovänner.

Apropå Mellanöstern och Syrien, måste bara säga en sak om detta. Tanken med västs stöd till islamisterna i Syrien verkar vara att islamisterna skall ta över Syrien och inrätta ett styre i Syrien som verkar så otrevligt som möjligt för kvarvarande araber, alawiter och druser på Golanhöjderna så att de vid en folkomröstning kommer att rösta för att stanna i Israel. En annan tanke med stödet till islamisterna verkar vara att skapa en stat som det likaledes sunnimusalimska Saudi Arabien kontrollerar ekonomiskt (jag antar att återuppbyggnaden av landet kommer att kräva en hel del resurser). Och Saudi Arabien kontrolleras i sin tur av USA eftersom USA när som helst kan frysa Saudi Arabiens enorma tillgångar i USA i form av statsobligationer m m. På liknande sätt verkar det förhålla sig med gulfstaterna.

På det hela taget verkar det som om invandringsmotståndare i Sverige agerar med bra mycket mindre hjärna än aktörer som USA och Israel. De agerar väldigt smart. Svenska invandringsmotståndare agerar väldigt korkat strategiskt och taktiskt.

K. V. Pauker

Back to top Go down

Post  Max Ronalds on Tue 8 Jan - 23:21

K. V. Pauker wrote:Eftersom det inte hjälper svennar och svenskt invandringsmotstånd att göra sig speciellt extra ovän med muslimerna så tycker jag att han kunde avstå om han nu har rent mjöl i påsen och inte bara vill skaffa oss ännu fler genuina ovänner.

Det absolut dummaste man kan göra nordeuropéer, och som kommer att få ödesdigra konsekvenser, är att kategorisera dem som svennar. Det vet du om.
Max Ronalds

Back to top Go down

Post  Robin Shadowes on Wed 9 Jan - 3:58

Jag har absolut inget problem med att göra mig ovän med mohammedanerna. Är även beredd att ta den yttersta konsekvensen av denna konflikt och riskera mista livet. Islam är skit och har inget att göra i Sverige eller ens i Europa. Så ej heller araber, negrer eller mohammedaner i största allmänhet. Dom skall helt enkelt köras ut till vilket pris som helst. Lämnar dom inte friviliigt, vilket dom inte kommer göra, inte ens med mutor blir vi av med dom. Det är bara regelrätt krig som gäller för att bli av med skiten. Men det är det värt. Sverige är svenskarnas land och skall så förbli. Att försöka hålla sig väl med mohammedaner är enbart dårskap då dom inte resonerar som oss. Dom ser det bara som en svaghet som skall exploateras. Förr eller senare måste vi slåss ändå eller antingen bli utrotade eller förslavade. att dalta med slöddret kanske sinkar ner processen en aning men i slutändan förlorar vi ändå. Hellre no surrender. Boxas
Robin Shadowes
Leg. Vampür

Poäng : 3536

Back to top Go down

Post  kapten havoc on Wed 9 Jan - 19:39

Robin Shadowes wrote:Jag har absolut inget problem med att göra mig ovän med mohammedanerna. Är även beredd att ta den yttersta konsekvensen av denna konflikt och riskera mista livet. Islam är skit och har inget att göra i Sverige eller ens i Europa. Så ej heller araber, negrer eller mohammedaner i största allmänhet. Dom skall helt enkelt köras ut till vilket pris som helst. Lämnar dom inte friviliigt, vilket dom inte kommer göra, inte ens med mutor blir vi av med dom. Det är bara regelrätt krig som gäller för att bli av med skiten. Men det är det värt. Sverige är svenskarnas land och skall så förbli. Att försöka hålla sig väl med mohammedaner är enbart dårskap då dom inte resonerar som oss. Dom ser det bara som en svaghet som skall exploateras. Förr eller senare måste vi slåss ändå eller antingen bli utrotade eller förslavade. att dalta med slöddret kanske sinkar ner processen en aning men i slutändan förlorar vi ändå. Hellre no surrender. Boxas

Precis vad jag tycker muslimkramare kommer jag aldrig ha något till övers för. Hellre död än peddosatanist.
kapten havoc

Back to top Go down

Post  K. V. Pauker on Wed 9 Jan - 21:22

Robin Shadowes wrote:Jag har absolut inget problem med att göra mig ovän med mohammedanerna. Är även beredd att ta den yttersta konsekvensen av denna konflikt och riskera mista livet. Islam är skit och har inget att göra i Sverige eller ens i Europa. Så ej heller araber, negrer eller mohammedaner i största allmänhet. Dom skall helt enkelt köras ut till vilket pris som helst. Lämnar dom inte friviliigt, vilket dom inte kommer göra, inte ens med mutor blir vi av med dom. Det är bara regelrätt krig som gäller för att bli av med skiten. Men det är det värt. Sverige är svenskarnas land och skall så förbli. Att försöka hålla sig väl med mohammedaner är enbart dårskap då dom inte resonerar som oss. Dom ser det bara som en svaghet som skall exploateras. Förr eller senare måste vi slåss ändå eller antingen bli utrotade eller förslavade. att dalta med slöddret kanske sinkar ner processen en aning men i slutändan förlorar vi ändå. Hellre no surrender. Boxas

De flesta Exilen-läsare har väl vid det här laget förstått att du tillhör den kategori invandringsmotståndare som är beredd att gå betydligt längre än de flesta invandringsmotståndare.

Jag noterar dock att det ändå finns en klar skillnad mellan dig och t ex Svenska Motståndsrörelsen som öppet säger att de vill införa auktoritärt styre och sannolikt inte tänkt ta makten genom att vinna val. De vill också förbjuda rasblandning. Svenska Motståndsrörelsen verkar snarast samarbeta med vissa, extrema muslimer. Läste i tidningarna för några år sedan att ett gäng svenska nazister varit nere på träningsläger i Libanon. Mitt intryck är att det handlade om Svenska Motståndsrörelsen. Sedan skall ju Curt Linusson också tydligen ha velat fara iväg och strida för Saddam Husseins sekulära, muslimska regim mot den västallierade invasionen. Går vi litet mindre långt ut på extremistkanten och tittar på David Duke så verkar han också vara litet kompis med en del muslimer.

Mitt intryck är väl snarast att det innan Anders Behring Breivik snarast var så att mer extrema invandringsmotståndare tenderade att vilja vara litet kompis med en del muslimer medan mjukare invandringsmotståndare, typ Skånepartiet och Dansk Folkeparti, var starkt mot islam och muslimer. I och med Anders Behring Breivik är det väl dock svårare att göra en sådan uppdelning.

Men i vilket fall som helst tycker jag att om extrema invandringsmotståndare som Svenska Motståndsrörelsen och Curt Linusson kan vara litet kompis med vissa muslimer så tycker jag att mer liberala invandringsmotståndare som närmast är av norsk fremskrittsparti-typ borde kunna undvika att göra sig ovän i onödan med just muslimer.

Kan någon förklara för mig varför man skall göra sig speciellt ovän med just gruppen muslimer i gruppen invandrare? Vad är liksom vitsen eller fördelen med detta? Vad tjänar gruppen svennar och och gruppen invandringsmotståndare på detta? Jag tycker inte att jag tjänar något på att göra mig speciellt mycket ovän med just muslimerna. Ingen har heller förklarat för mig vad jag skulle tjäna på att låta som Kenth Ekeroth när det gäller muslimer. Var snäll och förklara detta för mig någon (kanske inte Robin Shadowes för jag tror inte att han är kontaktbar på ett intellektuellt plan).

Jag noterar också som sagt att t o m USA kan stödja Al Qaida-liknande grupper i Syrien trots sep 11-attentatet. Och Israel stöttade bildandet av Hamas ekonomiskt. Mitt intryck är att USA och Israel är taktiskt och strategiskt är bra mycket smartare än svenska och norska invandringsmotståndare. Europeiska invandringsmotståndare verkar mer gå på magkänsla, och gärna på känslomässigt stoff som andra förser dem med. Tankenivån verkar vara ungefär som hos en mört som hugger på en krok med ett bete som ser lockande ut. Jag förstår som sagt ibland Talmuds beskrivning av gojer som kreatur. Det är väldigt ont om gojer som tänker. De går på känsla. Jag noterar också att nazismen kapitulerade inför detta faktum och i huvudsak struntade i den intellektuella biten och att försöka höja tankenivån hos folk. I stället tog man verkligen fasta på att gojer bara styrs av känslor och utvecklade väldigt kraftfulla redskap för att framkalla emotioner. Man var väldigt bra på det här med uniformer och symboler. Man lånade också friskt från olika håll för att skapa "häftig" rekvisita. Nazisthälsningen lånade man t ex in från Italien. Den återupplivade romarhälsningen skall f ö ha lanserats i Italien så sent som på 20-talet. En annan sak man lånade in från Romarriket var de där standaren man använde vid massmötena. En grej man verkat lånat in från Hollywood var de där kraftiga strålkastarna som lyste upp mot skyn i natten. Det var också viktigt att se tuff ut på bild. Att se tuff ut på bild verkar också eventuellt ha kunnat gynna karriären. Både Rudolf Hess och Reinhard Heydrich såg ut som riktiga hårdingar. Småkillar ville gärna vara som Hitler, Hess och Heydrich. Det smällde ungefär lika högt som att vara som Stålmannen och Fantomen. Hitler hade ibland på sig en läderöverrock som såg ut litet som en Dracula-slängkappa. Även en figur som kanske normalt såg litet mesig ut, som Himmler, kunde med litet rekvisita som en skärmmössa (med dödskallemärke) nonchalant på sned, små glasögon med rätt stuk som blänkte i ljuset, rakad skalle på sidorna, en läderöverrock och rätt ljussättning se ut som en riktig Dracula-figur. Anledningen till att man i rättspraxis tagit speciellt sikte på att förbjuda nazistiska symboler är antagligen att just denna bit kanske var nazisternas starkaste kort. Just Robin Shadowes tror jag dock inte behöver Dracula-rekvisita för att bli/vara rasist. Han är nog rasist ändå.

Sedan noterar jag att du verkar tro att prognosen för att få tillbaka ett svenskt Sverige eller kunna stanna upp processen är rätt dålig men att du hellre dör (i alla fall i teorin, typ) än avstår ifrån att göra något slags vildsint försök att stoppa det hela. Jag håller med dig om att prognosen är väl att den andel av befolkningen som är mer ursprunglig kommer att fortsätta sjunka rätt påtagligt och att denna grupp sannolikt kommer att försvinna i stort sett helt på kanske 200 års sikt. Risken ökar väl också att ursprungsbefolkningen kommer att behandlas illa av majoritetsbefolkningen ju mindre andel ursprungsbefolkning vi får. Är man inte längre i majoritet så är man utlämnad åt majoritetens godtycke (detta är ju bl a argumentet för den judiska staten Israel och svenska kurders argument för att de behöver en egen stat, dessa ståndpunkter är dock socialt accepterade). Just därför tycker jag till skillnad från dig att det klokaste man kan göra är att i möjligaste mån undvika att göra sig ovän med den framtida majoritetsbefolkningen. Min yttersta förhoppning är att den framtida majoritetsbefolkningen ser det som en tillgång för Sverige och resten av världen om det finns kvar en grupp ur ursprungsbefolkningen med svenskt språk och svensk kultur. I Mexiko verkar mestis-majoriteten snarast se positivt på att det finns en grupp riktiga indianer kvar i landet. Jag vet inte om vi skulle kunna nå långt i Sverige. Jag är litet skeptisk till detta med tanke på nuvarande medias tendenser att skylla invandrares problem på ursprungsbefolkningen och tydliga tendenser att mörka fenomen som omvänd rasism. Det faktum att man nästan totalmörkat kulakutrotningen, och speciellt då vad den var en hämnd för, tycker jag borde göra att vissa varningsklockor borde ringa. Jag tror också att risken för tråkigheter för ursprungsbefolkningen ökar om man nappar på Kenth Ekeroths recept, d v s att göra sig så ovän som möjligt med muslimerna. Frågan är också som sagt vad vitsen med Kenth Ekeroths recept är.

K. V. Pauker

Back to top Go down

Post  Max Ronalds on Wed 9 Jan - 23:01

K. V. Pauker wrote:Är man inte längre i majoritet så är man utlämnad åt majoritetens godtycke (detta är ju bl a argumentet för den judiska staten Israel och svenska kurders argument för att de behöver en egen stat, dessa ståndpunkter är dock socialt accepterade).

Sedan finns det Stefan Molyneux.

Max Ronalds

Back to top Go down

Post  Dunkelman on Wed 9 Jan - 23:17

K. V. Pauker skrev:
Min yttersta förhoppning är att den framtida majoritetsbefolkningen ser det som en tillgång för Sverige och resten av världen om det finns kvar en grupp ur ursprungsbefolkningen med svenskt språk och svensk kultur.

Jag har hört ett rykte om att staten planerar ett sådant projekt på Skansen
En liten homogen grupp svenskar som muslimerna kan beskåda, mot inträde förstås.

K. V. Pauker skrev:
Jag förstår som sagt ibland Talmuds beskrivning av gojer som kreatur. Det är väldigt ont om gojer som tänker. De går på känsla.

Din känslokalla fan, en snödriva utstrålar mer värme än du.
Förövrigt tycker jag att judar är minst lika mycket känslomänniskor som vi.
Ibland ser jag dem som riktigt varma/trevliga och i andra fall agerar de som
överspända idioter.

Last edited by Dunkelman on Thu 10 Jan - 9:45; edited 1 time in total
Dunkelman

Poäng : 3052

Back to top Go down

Post  Robin Shadowes on Wed 9 Jan - 23:39

Guillou verkar mer än lindrigt förvirrad idag. Hur vi kommer bli behandlade kan man lätt utläsa genom att studera andra erövringar, såväl som i den nära historien och den mer avlägsna. Eftersom du råkade nämna romarna så var dom som de flesta vet väldigt brutala där dom for fram under imperiets existens. I det närmare perspektivet så verkar inte araberna i Egypten särdeles uppskatta landets ursprungsbefolkning kopterna. Ett Skansen för kopterna lyser med sin frånvaro och lär nog göra så även i framtiden tills förintelsen är fullbordad. Så där ser vi vår egen framtid och vad som väntar oss om inte allt för lång tid i framtiden. Med tanke på mängden av hatbrott mot just svenskar dom senaste åren så är det inte sannolikt att dom kommer behandla oss bättre när dom blir i majoritet, om dom nu blir det eller ens uppskatta "svennarnas gamla kultur". Dom föraktar oss och vår kultur. Inget kommer att hända som någonsin förändrar detta. Lite ironiskt att du som har så mycket högre intellektuell kapacitet än undertecknad "rasist" inte begriper det, som en åldrande bonnläpp med lite sunt förnuft fattar. Verkar inte vara nån större förlust att man aldrig fått uppleva Lundsberg. Vad SD anbelangar så förstår vi nog ändå att du inte kommer att rösta på dem. Inget jag har några problem med heller för den delen. Men om det är något med Ekeroth du undrar över så finns det ju ingenting som hindrar dig från att mejla honom. Spelar väl ingen roll vad vi tror eller tycker. Vill du veta hur han tänker så finns det väl ingenting bättre än att höra det direkt från hästens mun. Slutligen vill jag bara kommentera det där om SMR. Ingen rörelse jag är intresserad av personligen. Just för att som du nämner deras samarbeten med just mohammedanerna. Skulle aldrig lita på dem p g a det. Ha en bra dag, Jan. Tummen upp
Robin Shadowes
Leg. Vampür

Back to top Go down

Post  Fronk on Sat 12 Jan - 12:43

K. V. Pauker wrote:

Kan någon förklara för mig varför man skall göra sig speciellt ovän med just gruppen muslimer i gruppen invandrare? Vad är liksom vitsen eller fördelen med detta? Vad tjänar gruppen svennar och och gruppen invandringsmotståndare på detta? Jag tycker inte att jag tjänar något på att göra mig speciellt mycket ovän med just muslimerna. Ingen har heller förklarat för mig vad jag skulle tjäna på att låta som Kenth Ekeroth när det gäller muslimer. Var snäll och förklara detta för mig någon (kanske inte Robin Shadowes för jag tror inte att han är kontaktbar på ett intellektuellt plan).

Mitt intryck är att USA och Israel är taktiskt och strategiskt är bra mycket smartare än svenska och norska invandringsmotståndare.

Jag håller med dig om att prognosen är väl att den andel av befolkningen som är mer ursprunglig kommer att fortsätta sjunka rätt påtagligt och att denna grupp sannolikt kommer att försvinna i stort sett helt på kanske 200 års sikt. Risken ökar väl också att ursprungsbefolkningen kommer att behandlas illa av majoritetsbefolkningen ju mindre andel ursprungsbefolkning vi får. Är man inte längre i majoritet så är man utlämnad åt majoritetens godtycke (detta är ju bl a argumentet för den judiska staten Israel och svenska kurders argument för att de behöver en egen stat, dessa ståndpunkter är dock socialt accepterade).

Ditt bekymmer med att göra sig till ovän med muslimer verkar basera sig på att du utgår från att det är kört för etniska svenskar oavsett vad vi gör och att vi kommer att vara en minoritet snart. Argumenten för en egen stat för olika ariska grupper är ingalunda socialt accepterade. Om de vore det skulle vi ju inte ha den invandring vi har. Ståndpunkerna är socialt accepterade för alla andra utom arier.

Vad gäller USA och Israel så vet du ju mycket väl vilket inflytande Israel och amerikanska judar har över USAs politik i Mellanöstern och inte minst vad gäller invandringen av icke-arier till USA. Huruvida det är "USA" i bemärkelsen politiker som agerar för ariska amerikaners bästa som är smart här kan man ju verkligen diskutera. Politiken de för är definitiv inte i vita amerikaners intresse.

Om man summerar det du skrivit här så verkar det som att du utgår från att det är meningslöst med att politiskt driva en restriktiv invandringspolitik över huvud taget och att alla nationalistiska strävanden bör läggas ner. Nationalister kan naturligtvis inte bekymra sig om huruvida de gör sig till ovän med vissa invandrargrupper, även om det givetvis inte är ett självändamål att göra sig till ovän med någon. Vi nationalister strävar helt enkelt efter att bevara vårt folk, land och kultur precis som alla andra etniska och religiösa grupper gör. Muslimer utgör just nu den mest talrika gruppen av den skadliga invandringen, och icke muslimska invandrare från MENA utgör nästan lika stora problem för oss i Sverige som muslimer. Därför hamnar de ofta i "skottlinjen" för nationalistisk retorik.

Jag upprepar min undran:
Varför filmade juden Ekeroth händelserna sommaren 2010?
Varför hamnade juden Ekeroths film i orätta händer?
Varför sitter juden Ekeroth som den ende av de tre kvar i riksdagen?

Fronk

Poäng : 2190

Back to top Go down

Post  Barbarossa on Sat 12 Jan - 13:19

Fronk wrote:
Jag upprepar min undran:

Jag ställde dessa frågor tidigt i tråden men någon riktig klarhet kom "vi" inte fram till, hur som helst så verkar SD vara lika urvattnade som resten av "gänget".
Barbarossa

Poäng : 2129

Back to top Go down

Post  Dunkelman on Sat 12 Jan - 15:03

Fronk skrev:
Jag upprepar min undran:

Det kan ju faktiskt bero på att juden Ekeroth är bra på att tänka, planera och
manipulera, till skillnad mot goyim (som defatisten Pauker skulle ha uttryckt sig).
Kan Ekeroth vara en infiltratör? Hoppas inte, för fram till denna tidpunkt har han
mig veterligen varit en tillgång för SD.
Men undran kvarstår och ger hos många en bitter känsla i sinnet, som kommer
att bestå tills det kommer en gångbar förklaring.
Dunkelman

Back to top Go down

Post  K. V. Pauker on Sat 12 Jan - 18:44

Dunkelman wrote:
K. V. Pauker skrev:
Min yttersta förhoppning är att den framtida majoritetsbefolkningen ser det som en tillgång för Sverige och resten av världen om det finns kvar en grupp ur ursprungsbefolkningen med svenskt språk och svensk kultur.

Jag har hört ett rykte om att staten planerar ett sådant projekt på Skansen
En liten homogen grupp svenskar som muslimerna kan beskåda, mot inträde förstås.

Det tror inte jag. Jag tror att man skulle betrakta det som rasistiskt om man skulle välja ut personer av svensk härstamning till att representera svensk kultur på Skansen. I och för sig tror jag inte att man gör motsvarande koppling när det gäller kineser på kinesrestauranger eller afrikanska zulu-stam-medlemmar och personer i zulu-krigar-utstyrsel. Jag tror t o m att man skulle uppleva det som rätt löjligt om t ex Curt Linusson (som är en krigisk man av svensk eller götisk stam) eller Bengt Westerberg skulle klä ut sig i zulu-krigare-utstyrsel i en utställning om zulu-folket. Om man däremot skulle sätta på någon som var född zulu svensk folkdräkt och visa upp honom på Skansen som ett exempel på svensk kultur skulle man anse detta som "fint".

Då tror jag mer på att utländska turister skulle uppskatta om man klädde ut Curt Linusson i svensk folkdräkt i stället för en medlem av zulu-stammen. Jag vet inte om ett dylikt synsätt skulle kunna tas över av personer av utrikisk härstamning här i Sverige. Men ju mindre man retar sig på ursprungsbefolkningen, och speciellt då sådana som månar om sin egen "stam", desto större är väl sannolikheten att de i likhet med utländska turister skulle uppskatta att man klädde ut personer tillhörande ursprungsbefolkningen i svenska folkdräkter i stället för personer tillhörande t ex zulu-stammen. Det är i alla fall min gissning.

Dunkelman wrote:

K. V. Pauker skrev:
Jag förstår som sagt ibland Talmuds beskrivning av gojer som kreatur. Det är väldigt ont om gojer som tänker. De går på känsla.

Din känslokalla fan, en snödriva utstrålar mer värme än du.
Förövrigt tycker jag att judar är minst lika mycket känslomänniskor som vi.
Ibland ser jag dem som riktigt varma/trevliga och i andra fall agerar de som
överspända idioter.

Det jag talar om är inte hur folk beter sig i vardagen. Det jag talar om är hur man orienterar sig i verkligheten, vilken verklighetskontakt man har och liknande. Jag tycker också att det verkar rimligt om judar som under de drygt 2000 år de bott i Europa i snitt utvecklat en bättre verklighetskontakt och en mer realistisk samhällsbild, eller rättare sagt någon slags förmåga i det avseendet, eftersom judarna under den tid de bott här i huvudsak varit hänvisade till att försörja sig på affärer. Skall du överleva som affärsman så är det en fördel om du har en bra verklighetsuppfattning, är realistisk och kan förstå samhället. För den som är en bonde är inte detta lika viktiga egenskaper. För en bonde har det viktiga i stället varit att ha någon slags ryggmärgsmässig tendens att vilja anpassa sig till vad hövdingen eller fursten säger så att man inte får skallen inslagen. Inte att tänka allt för mycket själv. Redan innan judarna kom hit så var de ofta handelsmän. I Europa verkar sedan en ytterligare en utgallring skett, främst p g a att katolska kyrkan hindrade judarna från att ta andra yrken. De judar som inte klarade av att försörja sig på affärer fick konvertera och bli kristna. Därmed fick den judiska gruppen bli av med personer som sannolikt i snitt hade sämre verklighetsuppfattning och mindre realism och behålla de som var bra på sådant. Så då fick man på så vis en ytterligare uppskärpning jämfört med i Mellanöstern. Det är väl en rimlig förklaring till den skillnad när det gäller verklighetskontakt och förmåga att dra slutsatser av verkligheten som jag tycker mig se.

Jag noterar i det här sammanhanget att traditionell, antisemitisk förkunnelse bl a brukar gå ut på att judarna liksom lurar dumma gojer. Bl a nazisterna brukade hävda detta. De hade också kapitulerat inför något slags faktum att gojerna var obotligt dumma och satsade därför enbart och starkt på känsla. De blev också som sagt väldigt bra på att ta fram rekvisita som framkallade starka emotioner. Det är sannolikt i ljuset av detta vi skall se den starka benägenheten att vilja lagstifta mot nazistiska symboler och att i rättspraxis t o m förbjuda bilder på gamla nazistledare som var bra på att se tuff ut på bild.

Skillnaden mellan det jag och nazisterna säger är väl i princip att jag inte riktar något slags anklagande pekfinger mot judarna. Nazisterna säger liksom att det är fusk av judarna att utnyttja att gojerna har en bristande verklighetsuppfattning eller verklighetskontakt. Jag riktar inte något anklagande pekfinger mot judenheten för att utnyttja gojernas sämre verklighetsuppfattning och verklighetskontakt. Jag har väl t o m sagt att det inte är judarnas fel att gojerna är så pass ”korkade” som de är.

Jag tror också att jag är rätt unik i det sätt på vilket jag efterlyser bättre verklighetsuppfattning och mer verklighetskontakt hos gojerna. Hittills har jag nästan helt talat för döva öron. I och för sig består väl Exilen till ganska stor del av Expo:iter som låtsas vara invandringsmotståndare (kapten havoc verkar vara ett exempel). Bara en del av skribenterna är väl traditionella gojer som samhällsapparatens tentakler inte varit avpassade för att dra in. Men jag tycker ändå att den totala oförmågan att ta till sig mina infallsvinklar är talande. Detta belyser så väl det här problemet med brist på verklighetskontakt.

Jag skulle uppskatta om invandringsmotståndare fick bättre verklighetskontakt.

En annan sak jag skulle uppskatta är om folk som inte har rumsrena nick på Flashback som det är synd att förstöra skulle vilja driva trafik därifrån hit till Exilen.

K. V. Pauker

Back to top Go down

Post  K. V. Pauker on Sat 12 Jan - 18:57

Dunkelman wrote:
Fronk skrev:
Jag upprepar min undran:

Det kan ju faktiskt bero på att juden Ekeroth är bra på att tänka,

[- - -]

Jag hoppas att orsaken till att Ekeroth (som bara är till hälften jude) betedde sig mer rationellt inte beror på hårdvaran. Och att detta inte är ett exempel på ett generellt problem. Är dock inte helt säker på att min förhoppning är sann. Ju mindre hårdvarufaktor och ju mer miljöfaktor, desto bättre.

K. V. Pauker

Back to top Go down

Post  Max Ronalds on Sun 13 Jan - 0:57

K. V. Pauker wrote:
Det jag talar om är inte hur folk beter sig i vardagen. Det jag talar om är hur man orienterar sig i verkligheten, vilken verklighetskontakt man har och liknande. Jag tycker också att det verkar rimligt om judar som under de drygt 2000 år de bott i Europa i snitt utvecklat en bättre verklighetskontakt och en mer realistisk samhällsbild, eller rättare sagt någon slags förmåga i det avseendet, eftersom judarna under den tid de bott här i huvudsak varit hänvisade till att försörja sig på affärer. Skall du överleva som affärsman så är det en fördel om du har en bra verklighetsuppfattning, är realistisk och kan förstå samhället. För den som är en bonde är inte detta lika viktiga egenskaper. För en bonde har det viktiga i stället varit att ha någon slags ryggmärgsmässig tendens att vilja anpassa sig till vad hövdingen eller fursten säger så att man inte får skallen inslagen. Inte att tänka allt för mycket själv. Redan innan judarna kom hit så var de ofta handelsmän. I Europa verkar sedan en ytterligare en utgallring skett, främst p g a att katolska kyrkan hindrade judarna från att ta andra yrken. De judar som inte klarade av att försörja sig på affärer fick konvertera och bli kristna. Därmed fick den judiska gruppen bli av med personer som sannolikt i snitt hade sämre verklighetsuppfattning och mindre realism och behålla de som var bra på sådant. Så då fick man på så vis en ytterligare uppskärpning jämfört med i Mellanöstern. Det är väl en rimlig förklaring till den skillnad när det gäller verklighetskontakt och förmåga att dra slutsatser av verkligheten som jag tycker mig se.

Ja, evolutionärpsykologi är faktiskt ett ämne som förtjänar mer uppmärksamhet och som inte bör överlåtas åt någon filosemitisk dyngspridare med svart/vit världsbild.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Evolutionspsykologi
Max Ronalds

Back to top Go down

Post  Dunkelman on Sun 13 Jan - 14:42

[quote]Pauker skrev:
Jag tror också att jag är rätt unik i det sätt på vilket jag efterlyser bättre verklighetsuppfattning och mer verklighetskontakt hos gojerna. Hittills har jag nästan helt talat för döva öron. I och för sig består väl Exilen till ganska stor del av Expo:iter som låtsas vara invandringsmotståndare (kapten havoc verkar vara ett exempel).

Hur är det med din egen verklighetsuppfattning, Pauker?
Dunkelman

Back to top Go down

Post  K. V. Pauker on Sun 13 Jan - 16:17

Dunkelman wrote:

K. V. Pauker wrote:
Jag tror också att jag är rätt unik i det sätt på vilket jag efterlyser bättre verklighetsuppfattning och mer verklighetskontakt hos gojerna. Hittills har jag nästan helt talat för döva öron. I och för sig består väl Exilen till ganska stor del av Expo:iter som låtsas vara invandringsmotståndare (kapten havoc verkar vara ett exempel).

Hur är det med din egen verklighetsuppfattning, Pauker?

Om kapten havoc inte är en Expo:it som låtsas vara invandringsmotståndare så är problemen ännu allvarligare än jag trott. Vet dock inte om felet är hårdvaru- eller miljörelaterat. Jag hoppas att så liten del som möjligt av förklaringen utgörs hårdvarurelaterade problem.

K. V. Pauker

Back to top Go down

Post  Max Ronalds on Sun 13 Jan - 20:41

K. V. Pauker wrote:
Om kapten havoc inte är en Expo:it som låtsas vara invandringsmotståndare så är problemen ännu allvarligare än jag trott. Vet dock inte om felet är hårdvaru- eller miljörelaterat. Jag hoppas att så liten del som möjligt av förklaringen utgörs hårdvarurelaterade problem.

Är jag också en expo:it? :)

Undrar förresten om judehudarna med sin suprema verklighetsuppfattning kommer att använda sig av pre-natal könsselektion i högre grad än gojer inom några år när sådana metoder blir mer allmänt tillgängliga. Detta torde vara den mest avgörande faktorn hos ett folk som vill överleva. Någon beskrev visst den här utvecklingen som en "social singularitet", efter en annan juhuhudes (Ray Kurzweil) profetisa om en teknologisk singularitet. Skulle vita människor börja använda sig av dessa fortplantningsmetoder i större skala skulle nog dina prognoser om att den vita rasen är utplånad inom 200 år att kraftigt behöva senareläggas med åtminstone några århundraden. Därför kanske det är viktigt för judehudarna om vita människor inte föder fler flickor än pojkar. För mediajudarna som basunerar ut idiotisk pöbelkultur vore en aktiv könsselektion hos "gojerna" ungefär lika strategiskt gångbart som om judiska diamanthandlare skulle investera åtskilliga miljarder i någon gigantisk partikelaccelerator för att framställa diamanter på syntetisk väg (förutsatt att detta är teoretiskt möjligt), dvs inte särskilt smart. Inom reklamen är dock preferensen för flickor idag löjligt tydlig. Den dynga som kapitalistiska judar idag spyr ut har som grundförutsättning att kvinnan har en exklusivitet. Kvinnans exklusivitet är själva "guldreserven" för att den degenererade kulturen. Devalverar man denna guldreserv försvinner det kanske viktigaste redskapet juden har för att att kunna manipulera sina värdfolk. I det perspektivet kanske inte judar har en särskilt hög strategisk verklighetsuppfattning. Om en judefotograf tar bilder på söta flickor för att sälja barnkläder så förstår han förmodligen inte att det kan skapa en preferens hos föräldrar vilket i sin tur leder till att dyngtelevision à la MTV kommer ha mindre dragningskraft inom 20-30 år. Föredelen för judehudarna hade väl varit att de ökända bordellerna i Israel hade fyllts på till bredden med den vita rasens slaggprodukter. Rika araber kanske också hade jublat. Semitiska män har visst ett ökat behov av att gå på bordell då den rituella omskärelsen gör att den akuta sexdriften inte kan stillas med "en viss manöver".

Kanske kommer det krävas mer radikala metoder för att utrota den vita rasen (om detta nu är judehudarnas ambition). Vad gör man när åmande negrer på mtv inte längre säljer och när en asiatisk kvinna inte kan charma vita europeiska män med att vara söt och gullig? Uppfinner man då något virus som kraftigt försämrar fortplantningsförmågan hos vita människor?

Måste också påpeka att när jag skriver om att kvinnans värde måste "devalveras" så menar jag inte att kvinnor ska bli "mindre värda" enligt någon feministisk könsmaktsteori. Det publicistiska/kommersiella värdet (som våra fiender använder sig av för att bryta ner oss och pracka på oss en degenererad masskultur) och det mänskliga värdet är två helt olika saker. Tycker naturligtvis inte heller det är bra om vita kvinnor hamnar som sexslavar i Mellanöstern, men om valet står mellan att en vit kvinna skaffar barn med en semitisk man i ett europeisk land eller att samma kvinna flyttar till ett harem i Dubai så kanske jag motvilligt föredrar det senare alternativet.

Last edited by Max Ronalds on Tue 15 Jan - 22:17; edited 4 times in total (Reason for editing : Redigerade meddelandet efter 2 dagar eftersom ingen hade svarat (och förmodligen inte brytt sig om att läsa det))
Max Ronalds

Back to top Go down

Post  K. V. Pauker on Tue 22 Jan - 19:20

Max Ronalds wrote:
K. V. Pauker wrote:

Är jag också en expo:it? :)

[- - -]

Tror inte du tar invandringsmotståndet på tillräckligt stort allvar för att vara Expo:it. Du verkar ju typ ägna dig åt att driva med invandringsmotstånd och invandringsmotståndare. I och för sig skrev ju framlidne Stieg Larsson att Exilen var ett ställe där "hönshjärnenivån" var "hög". Men han verkade ändå i viss mån ta fenomenet invandringsmotstånd på visst allvar. Även om detta företräddes av figurer typ Lasse Lindh. Du verkar dock inte göra detta.

När det gäller hönshjärnenivån så har jag väl också ibland framfört liknande synpunkter och efterlyst litet högre nivå. Saknar förresten på sätt och vis TIH och LoK. I och för sig postade de ju rätt sällan politiskt användbara grejer. Men de gav ändå Exilen en viss klass eftersom båda hade ekonomie doktorsexamen.

K. V. Pauker

Back to top Go down

Post  Robin Shadowes on Wed 23 Jan - 0:09

[/quote]

När det gäller hönshjärnenivån så har jag väl också ibland framfört liknande synpunkter och efterlyst litet högre nivå. Saknar förresten på sätt och vis TIH och LoK. I och för sig postade de ju rätt sällan politiskt användbara grejer. Men de gav ändå Exilen en viss klass eftersom båda hade ekonomie doktorsexamen.
[/quote]

Hav dock i åtanke att alla högskolor och universitet har tagits över av kulturmarxisterna. Därför ger jag inte ett ruttet lingon för högskoleutbildningar som dom sett ut dom senaste 40 åren. Det är samma sak som att ett enda ruttet äpple i en hel tunna med äpplen kommer att kontaminera resten. Dock kan jag hålla med dig om att bredden på forumet har i princip försvunnit med att dom olika rösterna har lämnat forumet (eller som en del tror, att somliga rent av har ställt ut foppa-tofflorna för gott). Men sedan tycker jag även att lite humor emellanåt inte skadar heller för att lätta upp stämningen lite. Känns lite som om det är det senare du har hängt dig upp på. Om du nu anser att keptenen är expoit så är det inte för lite begärt att du kommer med lite belägg för dessa påståenden. Du kommer förmodligen aldrig kunna bevisa det 100% men lite indicier borde du väl ändå kunna plocka fram tycker man, om man nu får spela djävulens advokat för en stund. Fast Janne är väl en alldeles för upptagen herre för att syssla med sådana trivialiteter?
Robin Shadowes
Leg. Vampür

Back to top Go down

Post  Max Ronalds on Wed 23 Jan - 2:11

Robin Shadowes wrote:
Hav dock i åtanke att alla högskolor och universitet har tagits över av kulturmarxisterna. Därför ger jag inte ett ruttet lingon för högskoleutbildningar som dom sett ut dom senaste 40 åren.

För att inte nämna jaktstugorna som numera verkar ha tagits i besittning av rödvinskommunister.

Max Ronalds

Back to top Go down

Post  K. V. Pauker on Fri 1 Feb - 21:40

Kom att tänka på en sak apropå det här med att Almqvist skulle få hålla i SD:s mediasatsning.

Jag förstår egentligen inte vitsen med att SD skulle göra en egen mediasatsning. Om man vill kunna påverka opinionen så är det väl inte speciellt verkningsfullt att göra detta med en avsändare som spontant antas leverera partsinlagor. Den breda allmänheten upplever idag mainstream-media vara relativt objektiva avsändare av information, trots att de inte är det (speciellt inte vad beträffar urvalet av information).

Tycker att det verkar enklare att låta Almqvist sitta kvar ett tag till som politisk vilde tills dess man kommit på något bättre sätt att köpa ut honom.

K. V. Pauker

Back to top Go down

Post  Ådärkomdenja on Mon 4 Feb - 13:18

En provinsiell hönsgårdssåpa. Hur i h-e detta kan ältas fortfarande visar att Sverige - inklusive medspelarna (sd) - är en introvert ankdamm, i ordet sämsta bemärkelse. Finns det ingen som kan slå näven i bordet och markera att framtidsperspektivet är det enda som räknas, inte nån 'flip-out member'? Såna försvinner blixtsnabbt, men i Sverige skall dom tydligen omhuldas till leda, och ingen nytta kommer ut från tjafset.
Ådärkomdenja

Back to top Go down

Post  K. V. Pauker on Tue 5 Feb - 22:16

K. V. Pauker wrote:
Kom att tänka på en sak apropå det här med att Almqvist skulle få hålla i SD:s mediasatsning.

Jag förstår egentligen inte vitsen med att SD skulle göra en egen mediasatsning. Om man vill kunna påverka opinionen så är det väl inte speciellt verkningsfullt att göra detta med en avsändare som spontant antas leverera partsinlagor. Den breda allmänheten upplever idag mainstream-media vara relativt objektiva avsändare av information, trots att de inte är det (speciellt inte vad beträffar urvalet av information).

Tycker att det verkar enklare att låta Almqvist sitta kvar ett tag till som politisk vilde tills dess man kommit på något bättre sätt att köpa ut honom.

Jag har stött på en idé som har att göra med att man inte kommer över en normal villatomt på 800-900 kvm för mindre än 2 miljoner drygt 2 mil från Stockholms centrum i Huddinge, Haninge, Tyresö, Åkersberga eller Upplands Väsby. Detta gör egnahem alltför dyra för många människor. I alla fall om de vill kunna amortera eller inte vill ta för stora risker om räntorna stiger.

Det skulle kunna gå att kapa kostnaderna genom att använda sig av mindre tomter och bygga på höjden som i Storbritannien och Tyskland som är mer tätbefolkade länder. Småhusleverantörer erbjuder dock inga prefabricerade hus som är anpassade till små tomter som kanske skulle kunna vara på drygt 350 kvm. Det lönar sig antagligen inte heller att ta fram sådana hus av skalfördelsskäl. Om de får tag på några tomter kan de ändå sälja sina hus med inkluderad tomt för det pris de begär i Stockholmsområdet. Varför då lägga ner pengar på att ta fram hustyper anpassade till små tomter som man lagt på en våning till på?

Men varför köper då inte folk själva småtomter och bygger hus själva på dessa tomter? Svar: Därför att kommuner inte brukar erbjuda sådana tomter. I stället brukar stora byggföretag samarbeta med kommunerna på ett tidigt stadium när man tar fram detaljplaner och sedan lägga rabarber på den mark som blir tillgänglig. Speciellt om det krävs att den som köper marken själv får fixa VA och el. Det krävs betydande finansiella muskler för att köpa loss tomtmarken i fråga och ligga ute med pengarna tills bostäderna på tomtmarken är sålda. Enskilda individer har inte en chans. En mindre byggfirma med 5 anställda har ingen chans. Så det blir därför större aktörer som PEAB och Skanska som bygger hus. Bland småhustillverkarna blir det aktörer som Älvsbyhus som får bygga.

Det här ger ett slags oligopol som utöver skyhöga markkostnader också resulterar i låg kostnadsmedvetenhet i byggprojekten. Man får bra vinstmarginaler även om man inte jobbar kostnadsmedvetet. Kostnaderna skyfflas bara vidare till konsumentledet. Bostadsbrist som driver upp priserna på befintliga bostäder och köpstarka kunder i Stockholmsområdet gör det möjligt att ha en sådan affärsmodell.

Men varför ser då ingen befintlig aktör till att öka sina vinstmarginaler genom ökad kostnadsmedvetenhet? Tja, du har traditionellt inte den typen av gnetighetskultur i storföretag som Skanska och PEAB om det inte uppstår en kris (då kan det hända saker). De har ett stort, väloljat maskineri som gör att de kan ta på sig kapitalkrävande och och komplicerade projekt. Det är deras grej. Deras grej är inte att gneta om ingen konkurrent kommer in och gör detta nödvändigt. Det som de främst gör för att pressa kostnader är att ibland anlita underleverantörer som plockar in inhyrd arbetskraft från utlandet som jobbar för lägre löner. Detta behövs dock inte för projekt riktade mot konsumentsektorn eftersom du ändå får det du bygger sålt med bra vinstmarginaler. Så länge ingen annan sätter det här i system är pressen liten att kapa kostnaderna i konsumentsektorn. Dessutom är bolag som har en befintlig arbetskraft i relativt hög grad bundna av detta och har svårt att kapa ner lönekostnaderna, speciellt på tjänstemannasidan.

De större bolagens affärsmodell och deras tröghet när det gäller att ändra kostnadsläge gör det teoretiskt möjligt för nya aktörer att ta sig in på marknaden och antingen erbjuda billigare bostäder eller så få högre vinstmarginaler.

Min gissning är att det bolag som fick loss tillräckligt mycket tomtmark och inte hade en etablerad, befintlig kostnadsbas skulle kunna tjäna en hel del pengar genom att konsekvent satsa på lönesubventionerad arbetskraft med tidsbegränsade anställningar. Anställer man en nystartsjobbare och bara håller sig till lagstadgade arbetsgivaravgifter plus olycksfallsförsäkringar så kapar man nästan halva lönekostnaden. Detta är i vissa fall möjligt. Man kan göra så i familjeföretag utan att facket säger stopp. Annars rör sig den totala lönebesparingen med nystartsjobbare om runt 40 %, eller litet drygt det.

Det bör också vara möjligt att plocka in folk utifrån landet om man kan erbjuda barackboenden som man ansluter till vatten och avlopp. För den som hyr in sådan utrustning i Stockholmsområdet blir det dyrt. En kapitalstark aktör som kan ligga ute med pengarna och bara offra kapitalkostnaden och eventuellt slitage blir detta billigt. Speciellt när den inhyrda arbetskraften betalat sin hyra (noll nettokostnad eller ett positivt netto). Underentreprenörer kan också anlitas på detta vis. Plocka in en grävmaskinsentreprenör från Västergötlands landsbygd med egen maskin och låt honom bo i en barack medan han jobbar. Han debiterar dig 700 kr + moms per timme för något typ en 16- eller 20-tonsmaskin för ett fastprisjobb. Enmansföretagare på Västergötlands landsbygd ligger lägst i landet på grävjobb. Kör man hans maskin på en trailer till Stockholm för ett längre jobb kan det löna sig att leja in en sådan gubbe.

För 10 år sedan fanns det en del arbetslösa, äldre bygg- och VA-ingenjörer som blivit arbetslösa innan man gått över från ritpapper till CAD. Det tar visst en vecka för en byggingenjör att bli bra på ett 2D CAD-program för 10 000-20 000 :-. Min gissning är att det går att få tag på en ingenjör som kan ta fram det som behövs för ett gräva ett VA-nät som man kan få som nystartsjobbare med 62,84 % lönesubvention. Större bolag (och även mindre) vill inte ta i sådana gubbar med tång. Det finns alltid en risk att långtidsarbetslösa har alkoholproblem eller är så pass knäppa att det inte går att ha dem på en arbetsplats. Rekryteringskostnader och risken att en kugge i maskineriet pajar med de fördröjningar det kan ge i kombination med den lilla vinsten för en eller ett fåtal gubbar jämfört med de totala intäkterna gör det ganska ointressant för de flesta större aktörer att kapa kostnader på det här viset. De nästan enda som anställer nystartsjobbare är företag med väldigt få anställda eller där nystartsjobbaren inte är en kugge i ett större maskineri och där företagaren själv sköter rekryteringen på sin fritid och där lönekostnaden utgör en väldigt stor del av totalkostnaden.

Men för en ny aktör som inte är så känslig för fördröjningar som kan uppstå p g a en eventuell felrekrytering p g a att det är rätt få gubbar man behöver hålla reda på och p g a man inte jobbar med lånade pengar som tickar ränta så skulle kostnadskapningar genom nystartsjobbare kunna vara ett attraktivt koncept.

Något som också relativt sett kan göra en nystartsjobbare mer attraktiv för en ny aktör på bostadsmarknaden i Stockholm är om man kan kapa kapitalandalen i projektet. Om du kapar ner tomtstorleken från 800 kvm till 360 kvm och därmed tomtkostnaden från 2 miljoner till 900 000 :- så kapar du ner kapitalandelen av kostnaden för slutkunden betydligt och gör arbetskraftskostnader viktigare, relativt sett, för slutkunden. Därmed blir det mer intressant att kapa arbetskraftskostnader genom att t ex använda sig av nystartsjobbare om du jobbar med mindre tomtstorlekar.

Om Erik Almqvist skulle köpa in tjänster till en egen villatomt antar jag att det inte skulle te sig som alltför knepigt att köpa in de tjänster jag talar om ovan. För ett projekt om 50 villor med små tomter behövs dock kanske en VA-ingenjör och en geolog som stöd en stor del av vägen. Kunskaper i fastighetsjuridik är också en bra kunskapskomponent. Jag vet att det finns arbetslösa jurister. Att ha en jurist som läser på om fastighetsjuridik ordentligt anställd på deltid med nystartsjobb skulle kanske vara vettigt. Skall du anlita en etablerad jurist så blir kostnaden 1500 kr/tim plus moms eller mer. Minsta grej kostar 20 000 :-. En jurist på kvartstid med nystartsjobb blir förmodligen billigare. Om du inte behöver ett säkert kort vid processer så tror jag sällan att det lönar sig att anlita mer välbetalda jurister. Ibland får man också betala 2000-3000 :-/timme plus moms för advokatbyråjurister som inte har tingsmeritering eller personlig erfarenhet av processande.

Men det här är väl inte ett perfekt projekt för Almqvist, även om det här är en tänkbar affärsidé för en finansknutte som tycker att börsen är för dyr och att banken ger för liten ränta. Några hakar i det här projektet jag beskrivit ovan:

1. Du behöver ha tag i en finansiär som har några hundra miljoner kr och lätt kan få loss 50-100 miljoner eller mer för att köpa marken. Har du väl marken kan ju tilltänkta köpare ligga ute med pengarna, antingen genom att själva lägga ut pengarna direkt eller så komma med bankgarantier. Men du måste ändå i vilket fall som helst få tag på en investerare som har tillräckliga finansiella muskler för att köpa loss marken.

2. Ingen kommun skulle sälja en kvadratmeter mark till ett företag som leddes av Erik Almqvist eller hade honom som kontaktman. Någon måste få loss marken först och ha detaljplanen klubbad.

3. Erik Almqvist har, mig veterligen, ingen av de kompetenser som är speciellt användbara i sådana här projekt, som t ex kunskaper i fastighets- och entreprenadjuridik, upphandlingsjuridik (avtalsrätt) eller ingenjörs- eller geologikunskaper. I och för sig går det inte att få tag på en gubbe som kan allt. Men det är väl bra att ha något att bygga på för att kunna sy ihop ett projekt. Å andra sidan skulle väl Almqvist säkert kunna förkovra sig några månader samtidigt som han uppbär sin riksdagslön.

4. Inga passande, befintliga husmodeller som är relativt smala och byggda på höjden finns, vad jag vet, idag på den svenska marknaden. Vet inte vad man skulle få för kostnader jämfört med prefabricerade trähus om man t ex beställde prefabricerade betongelement med isolering och prefabricerade takstolar. Lösvirkeshus blir alltid dyrare än motsvarande prefabricerade hus om man inte bygger själv. Frågan är hur mycket av en eventuell nystartsjobbsvinst som äts upp om man bygger helt lösvirkesbyggt (förutom takstolarna som så gott som alla idag köper prefabricerade). Nystartsjobbare som byggjobbare blir förmodligen också mindre lönsamma än som tjänstemän. En byggjobbare som dels har god vana och inte har några krämpor (vilket är vanligare bland nystartsjobbare) når sannolikt i regel högre produktivitetsnivåer. Även om det inte är fråga om 40 % så kan man kanske eventuellt närma sig sådana siffror. Ju mindre exponering mot ren fysisk arbetsförmåga desto bättre, sannolikt. Att stå och kara ut betong som sprids ut över cellplast och armeringsjärn när man gör en grund kräver sannolikt inte speciellt mycket ryggmärgskunskaper och fysisk förmåga. Men skall gubbarna sätta upp reglar och springa så snabbt som möjligt upp och ner på byggnadsställningar så blir antagligen vinsten mindre ju mer du lösvirkesbygger med nystartsjobbare. Antagligen lämpar sig det koncept jag skisserat ganska bra för halvfabrikat där slutkunden gör ganska mycket själv efter att skalet är klart och där man i så hög grad som möjligt kan köpa in prefabricerade byggelement för själva skalet.

Exemplet ovan visar väl också vilka fördelar det kan innebära för en politiker
att ha försänkningar i näringslivs- och finansknuttekretsar. Min gissning är också att detta kommer att bli viktigare i framtiden när man avskaffar riksdagspensionerna. Det kommer nog att bli vanligare i framtiden med dealar typ "om du röstar ja till det här har du ett välbetalt att jobb att gå till efter valet".

K. V. Pauker

Back to top Go down

Post  Robin Shadowes on Wed 6 Feb - 15:40

I Storbritannien byggde en man utan byggerfarenhet eller arkitektutbildning ett hobbit-hus åt sin familj för blott £5000. Nu är det kanske långt ifrån alla som drömmer om att bo i ett Tolkien-inspirerat hus men tycker ändå exemplet är intressant som sådant, att det går att bygga billigt om bara viljan finnes. I Sverige med sin konformism hade sannolikt ett liknande projekt inte ens varit möjligt. Myndigheter och enskilda tjänstemän hade sannolikt försökt sätta käppar i hjulet från första stund. Nej, så här får det inte se ut. Denna stil passar inte in i Sverige (men moskéer duger tydligen trots att dom är ännu mera väsensskilda en Tolkien som åtminstone var nord-europé). Reglementen, regler och paragrafer hade använts in absurdum för att stoppa projektet. Även om till slut medial uppmärksamhet hade lett till undantag, så hade nog notan knappast slutat lika billigt som i det engelska fallet. Förmodligen runt 5 miljoner kronor eller rent av det dubbla. Har viss förståelse för att man tvingas anlita proffs när det gäller just el och VVS. Men mest sannolikt hade den stackars drömmaren i dårkistan Sverige av myndigheter och fack tvingats anlita proffesionella arbetare i stort sett det mesta och kostnaderna hade snabbt skjutit i höjden. Vilket hade gett önskat resultat för myndigheterna. Projektet hade snabbt gått i stå. I Sverige tolereras absolut icke iniativ som inte är sanktionerade av den kommunistiska regimen.

http://www.simondale.net/index.htm

Robin Shadowes
Leg. Vampür

Back to top Go down

Post  Max Ronalds on Wed 6 Feb - 17:38

Robin Shadowes wrote:I Sverige tolereras absolut icke iniativ som inte är sanktionerade av den kommunistiska regimen.

Jag är stockholmspatriot och jag vill inte se såna där i parker och friluftsområden.
Max Ronalds

Back to top Go down

Post  K. V. Pauker on Wed 6 Feb - 20:24

Robin Shadowes wrote:I Storbritannien byggde en man utan byggerfarenhet eller arkitektutbildning ett hobbit-hus åt sin familj för blott £5000. Nu är det kanske långt ifrån alla som drömmer om att bo i ett Tolkien-inspirerat hus men tycker ändå exemplet är intressant som sådant, att det går att bygga billigt om bara viljan finnes. I Sverige med sin konformism hade sannolikt ett liknande projekt inte ens varit möjligt. Myndigheter och enskilda tjänstemän hade sannolikt försökt sätta käppar i hjulet från första stund. Nej, så här får det inte se ut. Denna stil passar inte in i Sverige (men moskéer duger tydligen trots att dom är ännu mera väsensskilda en Tolkien som åtminstone var nord-europé). Reglementen, regler och paragrafer hade använts in absurdum för att stoppa projektet. Även om till slut medial uppmärksamhet hade lett till undantag, så hade nog notan knappast slutat lika billigt som i det engelska fallet. Förmodligen runt 5 miljoner kronor eller rent av det dubbla. Har viss förståelse för att man tvingas anlita proffs när det gäller just el och VVS. Men mest sannolikt hade den stackars drömmaren i dårkistan Sverige av myndigheter och fack tvingats anlita proffesionella arbetare i stort sett det mesta och kostnaderna hade snabbt skjutit i höjden. Vilket hade gett önskat resultat för myndigheterna. Projektet hade snabbt gått i stå. I Sverige tolereras absolut icke iniativ som inte är sanktionerade av den kommunistiska regimen.

För 5000 brittiska pund (52 420 kr med kursen 10,484) så får du väl ungefär ett isolerat dubbelgarage med begagnade garageportar för 1500 :- styck, betongplatta med cellplast under om du gör allt jobb själv. Kanske behövs också begagnad takplåt för ett sådant här bygge. Älvsbyhus tar runt 115 000 :- för ett sådant här garage.

För ett mindre enfamiljshus tar man en dryg miljon:

http://www.alvsbyhus.se/pris/stockholms-län/0/0/12/

Något billigt hus som är byggt i 3 eller 3,5 plan och som skulle passa för småtomter på, låt säga 360 kvm, har de dock som sagt inte. Tvivlar också på att de tycker att det lönar sig att splittra upp sig och få sämre skalfördelar för befintliga modeller genom att erbjuda modeller som är byggda på höjden när det inte är några problem att sälja befintliga modeller. Jag tror att det krävs ett tvångsutbud av mindre tomter för att det skall komma ut några billiga, prefabricerade högbyggda husmodeller på marknaden. Undrar också om det inte vore vettigt med ett sådant här tvångsutbud av mindre tomter. Enda nackdelen med mindre tomter är väl att högbyggda hus är mindre lämpliga för äldre som vill bo kvar länge i sina hus. Men det är ju klart, det finns ju eftermonterade handikapphissar för vanliga trappor. Bekvämligheten när det gäller parkering av bilar kan man väl lösa genom att ha inbyggda garage i bottenplanet. Med 2 eller 2,5 plan ovanpå bör man få boyta så det räcker ändå.

Om man går mot större och större befolkningskoncentration i Stockholm tycker jag också att det verkar vettigt att krympa storleken på nya tomter. Det här skulle kanske också kunna vara ett sätt att kunna öka utbudet av enfamiljshus rätt påtagligt utan att priserna på villor med större tomter krymper märkbart. Om prisnivån hamnar någonstans mellan villor med normala tomter och radhus så är detta kanske lösningen om man vill erbjuda folk mer fristående villor utan att orsaka värdeminskningsproblem för befintliga bostäder. Detta skulle väl också kunna öppna för rätt saftiga vinstmarginaler för en aktör som kan ge sig in på en sådan här marknad med ett hus i Älvsbyhusprisklass, tror jag. Men för slutkonsumenter som inte har en befintlig bostad hade det väl varit trevligare med mindre folkökning i Storstockholm och lägre efterfrågetryck i kombination med ett ökat utbud vilket hade gett mer humana priser. Tror det hade kunnat ge bättre livskvalitet och sundare privatekonomi för många människor.

Det hade varit sundare om man 1995 hade ökat utbudet av tomter och strypt inflödet av nya aktörer på bostadsmarknaden så att priserna idag legat kvar på ungefär 1995 års nivå. Hushållens nettoskuldsättning hade varit bra mycket sundare då. Men alla de pengar folk fått loss genom att sälja dyra bostäder hade då inte kunnat ge skjuts åt efterfrågan i ekonomin. De fina tillväxtsiffror vi haft sedan mitten av 90-talet och förhållandevis hyggliga arbetslöshetssiffror vi haft (i jämförelse med dagens Sydeuropa) hade varit sämre då. I alla fall med den takt vi plockat in nya aktörer på arbetsmarknaden från utlandet de senaste 20 åren. Att folk lånat en massa miljoner till bostäder som en del säljare sedan spenderat har kunnat maskera en hel del av de ekonomiska konsekvenserna av ett importerat överutbud på arbetsmarknaden. Detta har väl antagligen bidragit till att man inte gjort något åt utvecklingen på bostadsmarknaden. Detta har dock knappast inverkat positivt på befintliga invånares livskvalitet och på deras privatekonomi. I alla fall inte när det gäller de som köpt bostäder för lånade pengar. Möjligen kan en del på säljsidan ha gynnats. Ett annat problem är att man till slut når vägs ände när det gäller hushållens skuldsättning (bl a riksbankschefen Stefan Ingves tycker att hushållens skuldsättning är för hög redan idag). Och då försvinner helt plötsligt den efterfrågestimulator som bolånetorskarna varit.

K. V. Pauker

Back to top Go down

Post  Robin Shadowes on Thu 7 Feb - 5:39

Max Ronalds wrote:
Robin Shadowes wrote:I Sverige tolereras absolut icke iniativ som inte är sanktionerade av den kommunistiska regimen.

Jag är stockholmspatriot och jag vill inte se såna där i parker och friluftsområden.

Som jag nämnde i mitt förra inlägg så är det irrelevant om man är Tolkien-fantast eller inte. Tog med det som exempel på att finns det bara vilja och engagemang så kan man komma långt och bygga billigt. Problemet med Sverige är stelbentheten och att vi lever i jantehelvetets förlovade land. Går det i Storbritannien att bygga för 50000-60000 så går det naturligtvis här också, om man än måste ändra en del lagar först. Det håller inte i längden med att allt skall vara så helvetes dyrt här. Speciellt inte om det går parallellt med en sanslös massinvandring som dränerar statens kassakista. Det begriper väl vem som helst. w00t
Robin Shadowes
Leg. Vampür

Back to top Go down

Post  Max Ronalds on Thu 7 Feb - 18:45

Robin Shadowes wrote:Som jag nämnde i mitt förra inlägg så är det irrelevant om man är Tolkien-fantast eller inte. Tog med det som exempel på att finns det bara vilja och engagemang så kan man komma långt och bygga billigt. Problemet med Sverige är stelbentheten och att vi lever i jantehelvetets förlovade land. Går det i Storbritannien att bygga för 50000-60000 så går det naturligtvis här också, om man än måste ändra en del lagar först. Det håller inte i längden med att allt skall vara så helvetes dyrt här. Speciellt inte om det går parallellt med en sanslös massinvandring som dränerar statens kassakista. Det begriper väl vem som helst. w00t

Har faktiskt ingen aning om varför byggkostnaderna har skjutit i höjden. Om det är en politisk fråga där jag kommer att ha noll inflytande så har jag en tendens att förbli likgiltig och inte sätta mig in i en sådan fråga. När det gäller lönekostnader så kan jag dock av egen erfarenhet konstatera att det är en fråga om vem man jobbar åt. Familjebildning har väl också traditionellt varit ett incitament hos den manliga delen av befolkningen att ta låglönejobb. I en tid när en bisexuell karriärkvinna à la Sex and the city kan besöka närmsta spermaklinik för insemination (och detta är ett ideal) så försvinner ett grundläggande incitament hos den manliga delen av befolkningen att ta låglönejobb, vidareutbilda och överlag ha ambitioner (oavsett om det handlar om arbetsliv, politik eller idrott http://www.svd.se/sport/farre-manliga-os-deltagare_7536968.svd ). Det skulle iaf kunna vara en faktor till att byggbranschens löner att orimligt höga.

Feminister älskar den här samhällsutvecklingen. Bör dock påpekas att feminismen bär på fröet till sin egen undergång. Det är enkel matematik. Om fler flickor föds än pojkar idag så kommer det att skifta exklusivitetsfaktorn till männens favör om 20-30 år. Det är också av denna anledning som mer kalkylerande feminister tycker det är bra att Sverige tar emot ensamkommande flyktingpojkar. Finns det inte ett överskott på män även i framtiden så kommer deras exklusivitet och därmed grunden för hela deras ideologi att raseras.

Max Ronalds

Back to top Go down

Post  K. V. Pauker on Thu 7 Feb - 20:00

Max Ronalds wrote:

[- - -]

Det skulle iaf kunna vara en faktor till att byggbranschens löner att orimligt höga.

[- - -]

Byggbranschens löner är inte "orimligt höga". Får du bara tag i en tomt till ett vettigt pris så är ett prefabricerat och massproducerat Älvsbyhus som smackats ihop av industrirobotar och någon enstaka fullbetald, svensk byggnadsarbetare inte alls dyrt för en familj med två normalinkomsttagare. Ett Älvsbyhus blir inte så värst mycket billigare om du sänker lönerna för jobbarna på golvet med hälften. Det är ungefär som med en massproducerad bil där lönerna vid löpande bandet bara utgör 10 % av totalkostnaderna. Redan 1913/14 kunde Henry Ford fördubbla lönerna för sina löpande bands-jobbare till 5 dollar om dagen vilket gjorde att man kunde köpa den billigaste Forden för 88 dagslöner! Och detta var alltså 99 år sedan! Med massproduktion blir vitsen med låga löner väldigt liten. Därför kunde Henry Ford frivilligt dubblera lönerna i ett slag (detta är väl motsatsen till Reinfeldt & Co:s ROT och RUT-tänk, noterar att LO anser att regeringen strävar efter att skapa fler arbetsintensiva låglönejobb, och det behövs väl om man fyller på med 110 000 pers extra utifrån till arbetsmarknaden varje år).

Däremot blir ett Älvsbyhus dyrt för en normalinkomsttagare om tomten kostar 3 miljoner kronor. Och med de priser du har på tomter i Stockholmsområdet blir dels mindre (d v s billigare) tomter och dels eventuell subventionerad arbetskraft mer intressant.

Om däremot Älvsbyhus kunde erbjuda nyckelfärdiga hus som byggts på höjden som var anpassade till små tomter så skulle behovet av subventionerad arbetskraft knappast finnas. Men för en aktör som måste sy ihop en lösning för husdelen också och behöver leja folk för litet längre tid till arbetsuppgifter där man inte behöver garanterade högpresterare utan bara behöver basutbudet så kan det eventuellt vara en god affär att titta efter subventionerad arbetskraft, typ någon långtidsarbetslös byggingenjör.

K. V. Pauker

Back to top Go down

Post  Max Ronalds on Thu 7 Feb - 20:59

K. V. Pauker wrote:Om däremot Älvsbyhus kunde erbjuda nyckelfärdiga hus som byggts på höjden som var anpassade till små tomter så skulle behovet av subventionerad arbetskraft knappast finnas. Men för en aktör som måste sy ihop en lösning för husdelen också och behöver leja folk för litet längre tid till arbetsuppgifter där man inte behöver garanterade högpresterare utan bara behöver basutbudet så kan det eventuellt vara en god affär att titta efter subventionerad arbetskraft, typ någon långtidsarbetslös byggingenjör.

Eller så får du anlita en sån här: http://2.bp.blogspot.com/-f7IY1IevEIw/TV65qyNCO-I/AAAAAAAADTE/ILHTr_0TTWA/s1600/Jew.gif Klockrent

Max Ronalds

Back to top Go down

Post  K. V. Pauker on Sat 9 Feb - 16:31

Max Ronalds wrote:
K. V. Pauker wrote:Om däremot Älvsbyhus kunde erbjuda nyckelfärdiga hus som byggts på höjden som var anpassade till små tomter så skulle behovet av subventionerad arbetskraft knappast finnas. Men för en aktör som måste sy ihop en lösning för husdelen också och behöver leja folk för litet längre tid till arbetsuppgifter där man inte behöver garanterade högpresterare utan bara behöver basutbudet så kan det eventuellt vara en god affär att titta efter subventionerad arbetskraft, typ någon långtidsarbetslös byggingenjör.

Eller så får du anlita en sån här: http://2.bp.blogspot.com/-f7IY1IevEIw/TV65qyNCO-I/AAAAAAAADTE/ILHTr_0TTWA/s1600/Jew.gif Klockrent

Menar du att ingenjören var judisk och att judar är dåliga ingenjörer?

Jag tror inte att judar är speciellt dåliga ingenjörer.

Men apropå dåliga ingenjörer så behöver du rätt begränsade kunskaper för att bygga ett bra småhus om du håller dig till beprövade metoder. Det finns handböcker på nätet för amatörer som vill bygga sitt eget garage. Jag har själv byggt ett eget garage utan någon mall bara genom att titta på befintliga konstruktioner. Skalet till spånkåkar som folk byggde själva på 20-, 30- och 40-talet byggdes utan proffshjälp. Ibland skickade man efter en ritning på postorder, men ibland hade man inte ens sådan vägledning. Du behöver inte en bra ingenjör för att bygga ett småhus av trä. Det är väl en annan femma om du skall bygga ett skräddarsytt flervåningshus i betong där du måste ta hänsyn till hållfasthetsberäkningar och hur betongen skall torka för att det inte skall bli sprickor etc.

En sak även proffs verkar kunna torska dit på är fuktproblemet. En tumregel är väl att använda metoder som använts i minst 30 år. Vet att t o m Älvsbyhus-kunder som byggt hus med krypgrund tidigare kunde drabbas av mögel om de byggt på lerjord. De som byggt på snustorr morän verkade dock klara sig. Idag byggs väl alla småhus på betongplatta, tror jag. Idag ser också alla till att ha ett kapillärbrytande skikt med markduk under innan man gjuter betongplattan. Tidigare brukade man bara ha sand. Sedan lade man plastmatta direkt på betongen och då blev det mögel efter några år.

K. V. Pauker

Back to top Go down

Post  K. V. Pauker on Tue 12 Feb - 21:18

Det verkar vara litet olika bud nu i Aftonbladet och Expressen om huruvida Almqvist verkligen är på väg ut eller inte. Får man tro Aftonbladet är det på väg att hända grejer nu. Efterträdaren Anna Hagwall har tagit ledigt och står redo i startgroparna.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16226488.ab

Enligt Expressen verkar dock Almqvists utträde krångla. Prislappen skall tydligen också vara så pass hög som 4 millar:

http://www.expressen.se/nyheter/almqvist-far-fyra-miljoner-for-att-lamna/

Tycker att det här verkar vara en dålig affär. Varför låter de inte Almqvist frivilligt utträda ur partiet i stället? Sedan kan de ju köpa ut honom om det blir dags att fälla regeringen och se till att det blir nyval. Eftersom det är på håret att SD plus övriga oppositionen skall kunna fälla regeringen så krävs det kanske att man ger Almqvist en rejäl slant för att han skall rösta för att fälla regeringen och därmed förlora sin riksdagsplats.

Och vad händer när man visar filmsekvenser på nästa sverigedemokrat som säger något rasistiskt? Skall man ut med 4 miljoner till då?

Tycker heller inte att det verkar helt otroligt med ett nytt avslöjande av den här typen. Speciellt inte med en del SD:ares relativt höga alkoholkonsumtion.

Undrar förresten vem som läckte filmen med Almqvist? Vem tror ni? Eller var det någon hackare som fick tag på filmen?

K. V. Pauker

Back to top Go down

Post  K. V. Pauker on Wed 20 Feb - 17:54

Nu har tydligen Almqvist avgått på riktigt.

Jag är dock skeptisk till att SD:s mediasatsning kommer att lyckas, om det nu är fråga om att nå en bredare allmänhet. Ju mer partsinlaga mediaföretaget upplevs utgöra, desto svårare är det att påverka folk. Folk upplever dagens stora medier som i huvudsak "objektiva" trots att man ibland kör rena kampanjer. Ta t ex propagandan för arbetskraftsinvandring p g a alla 40-talister som skulle gå i pension åren innan Alliansen och (mp) släppte arbetskraftsinvandringen fri. Men det jag talar om är alltså hur folk i regel upplever dagens stora media.

K. V. Pauker

Back to top Go down

Post  Sponsored content

Sponsored content

Back to top Go down

Page 3 of 4 Previous  1, 2, 3, 4  Next

View previous topic View next topic Back to top