Erik Almqvist avgår

Page 2 of 4 Previous  1, 2, 3, 4  Next

View previous topic View next topic Go down

Re: Erik Almqvist avgår

Post  Godatider on Tue 20 Nov - 12:57

Man läser Expressens SD-artiklar, och det är så genant uppenbart hur alltihop har en politisk agenda. Jag tror de flesta svenskar känner av detta, även om inte alla kan analysera exakt konkret vad det ligger i. Sån här nyhetsrapportering kommer få motsatt effekt mot vad Expressen är ute efter; SD kommer istället växa ännu mer, än vad de hade gjort utan artiklarna.

Just nu är det speciellt en artikel jag retar mig på. Expressen försöker hävda som bevis på att det inte finns någon fara, i att Almqvist och de andra skrattar och säger att killen inte alls tillhörde Original Gangsters. Och samtidigt framställer Expressen det som om Almqvist och de andra menade allvar med järnrören, och alltså hade för avsikt att allvarligt misshandla någon som inte utgjorde ett hot. Jag tror inte någon svensk som ärligt tittar på dessa filmer uppfattar situationen så. Almqvist uppträder inte heller våldsamt eller aggressivt mot killen som viftar med burken.
Expressen visar total brist på psykologisk insikt, när de inte begriper att man kan skratta även i en orolig situation. Skratt fungererar som ett form av försvar, ett sätta att hantera en jobbig situation, och dämpa oro; men skrattet betyder inte att man är 100% övertygad om det inte föreligger någon fara. SD-medlemmar har ju tidigare hotats av Original Gangsters; och här dyker det upp en kille med invandrarbakgrund, kaxig och orädd, som hotar med OG (Original Gangsters). Självklart finns det en möjlighet, och risk, att han, efter de skiljts åt på gatan, kan ha ringt och påkallat kriminella att komma till platsen. Hela situationen ter sig väldigt osäker; man vet inte vad som gäller. Efteråt när den upprörda situationen börjat klinga av, skrattar man för att övertyga sig själva om att ingen fara föreligger. Att man plockar upp järnrör från en arbetsplats på gatan, visar att man fortfarande känner en viss oro inom sig, och järnrören förefaller här faktiskt mer vara en symbolisk gest mellan dessa tre killar, som kommunikation till varandra att det hotfulla läget är under kontroll.

Begriper inte Expressen att man kan känna flera saker inom sig samtidigt? Saker som motsäger varandra? Det är ju så psyket fungerar, det arbetar hela tiden med olika faktorer, bearbetar och utvärderar. Man är aldrig helt säker på pågående saker. Det är en ständig process i hjärnan som bollar fram och tillbaka med olika möjligheter.

Jag skulle vilja säga de här sakerna direkt till Expressen, men de är svåra att nå fram till, och jag hittar inget kommentatorsfält heller.

SKÄMS EXPRESSEN, FÖR ATT NI ÄR SÅ POLITISKA OCH VINKLADE!!

Godatider

Poäng : 1779

Back to top Go down

Post  Robin Shadowes on Tue 20 Nov - 17:37

Godatider wrote:Man läser Expressens SD-artiklar, och det är så genant uppenbart hur alltihop har en politisk agenda. Jag tror de flesta svenskar känner av detta, även om inte alla kan analysera exakt konkret vad det ligger i. Sån här nyhetsrapportering kommer få motsatt effekt mot vad Expressen är ute efter; SD kommer istället växa ännu mer, än vad de hade gjort utan artiklarna.

Just nu är det speciellt en artikel jag retar mig på. Expressen försöker hävda som bevis på att det inte finns någon fara, i att Almqvist och de andra skrattar och säger att killen inte alls tillhörde Original Gangsters. Och samtidigt framställer Expressen det som om Almqvist och de andra menade allvar med järnrören, och alltså hade för avsikt att allvarligt misshandla någon som inte utgjorde ett hot. Jag tror inte någon svensk som ärligt tittar på dessa filmer uppfattar situationen så. Almqvist uppträder inte heller våldsamt eller aggressivt mot killen som viftar med burken.
Expressen visar total brist på psykologisk insikt, när de inte begriper att man kan skratta även i en orolig situation. Skratt fungererar som ett form av försvar, ett sätta att hantera en jobbig situation, och dämpa oro; men skrattet betyder inte att man är 100% övertygad om det inte föreligger någon fara. SD-medlemmar har ju tidigare hotats av Original Gangsters; och här dyker det upp en kille med invandrarbakgrund, kaxig och orädd, som hotar med OG (Original Gangsters). Självklart finns det en möjlighet, och risk, att han, efter de skiljts åt på gatan, kan ha ringt och påkallat kriminella att komma till platsen. Hela situationen ter sig väldigt osäker; man vet inte vad som gäller. Efteråt när den upprörda situationen börjat klinga av, skrattar man för att övertyga sig själva om att ingen fara föreligger. Att man plockar upp järnrör från en arbetsplats på gatan, visar att man fortfarande känner en viss oro inom sig, och järnrören förefaller här faktiskt mer vara en symbolisk gest mellan dessa tre killar, som kommunikation till varandra att det hotfulla läget är under kontroll.

Begriper inte Expressen att man kan känna flera saker inom sig samtidigt? Saker som motsäger varandra? Det är ju så psyket fungerar, det arbetar hela tiden med olika faktorer, bearbetar och utvärderar. Man är aldrig helt säker på pågående saker. Det är en ständig process i hjärnan som bollar fram och tillbaka med olika möjligheter.

Jag skulle vilja säga de här sakerna direkt till Expressen, men de är svåra att nå fram till, och jag hittar inget kommentatorsfält heller.

SKÄMS EXPRESSEN, FÖR ATT NI ÄR SÅ POLITISKA OCH VINKLADE!!

På Facebook diskuteras det mycket just nu att man bör skita i att skriva arga mejl till redaktörer och journalister och hellre skriva till annonsörerna. Tror det är ett bättre sätt att skada dessa dasspapper om annonsörerna drar öronen åt sig. Dessutom är det samma taktik som Expo tidigare har använt vid otaliga tillfällen, bl a mot Fria Tider.

Robin Shadowes
Leg. Vampür

Poäng : 3511

Back to top Go down

Post  Godatider on Tue 20 Nov - 18:18

Robin Shadowes wrote:

På Facebook diskuteras det mycket just nu att man bör skita i att skriva arga mejl till redaktörer och journalister och hellre skriva till annonsörerna. Tror det är ett bättre sätt att skada dessa dasspapper om annonsörerna drar öronen åt sig. Dessutom är det samma taktik som Expo tidigare har använt vid otaliga tillfällen, bl a mot Fria Tider.

Definitivt!

Att man inte tänkt på det tidigare! Gråter

Det måste ju vara ett mycket bättre tillvägagångssätt, än att försöka påverka och skälla på redaktörer och journalister som redan har sin politiskt korrekta uppfattning skriven i sten.

Men å andra sidan, går det att påverka annonsörerna då? De följer väl bara i den riktning som ger mest pengar.

Godatider

Back to top Go down

Post  Barbarossa on Wed 21 Nov - 6:35

Godatider wrote:

Men å andra sidan, går det att påverka annonsörerna då? De följer väl bara i den riktning som ger mest pengar.

Köpkraften bland menakräken har inte varit speciellt stor såvida man inte räknar in khat, kontantkort till bajsländer etc.

Barbarossa

Poäng : 2103

Back to top Go down

Post  Alfamale on Wed 21 Nov - 8:17

Slå mot plånboken är alltid det bästa. Tänk om folk i gemen också kunde inse det. DVS säga upp sig, jobba svart och handla så lite som möjligt. Då skulle en ändring på blatteiet ske snabbt.

Det här att företag gärna vill förknippas med blatteriet är inte särskilt ovanligt. Iom feminiseringen av våra företag har just sådana rubbade ideer fått fotfäste. Jag har åtskilliga gånger suttiit i olika möten i olika företag och hört rubbade kärringar yla om att "företaget måste ta ställning" och liknande skit. Fullständigt förvirrat och ledningen låter dom oftas få hållas. Djävla idioter. Företagen skicka stålar till en massa organisationer och företeelser och ger sin egen personal en djävla papperlapp på vad dom gjort i stället för bonus. Och det med många i personalens goda minne. Och eventuella fackliga företrädare. Detta är dagens verklighet. Allt urholkas på den etniske svenskens bekostnad och alla bara köper det i tysthet. Inte lär dessa företag bry sig om ett skickat brev. All reklam är bra reklam. Men dom lär bry sig om man inte köper deras skit.
Så lägg ner jobbandet åt staten.
Bry dig bara om dig själv och de dina.
Jobba svart. Vågra vägra skatt.
För argumentet att jobba vitt för att få pension kan ni alla glömma.
Berika er själva. Ingen annan lär göra det.

Alfamale

Poäng : 2486

Back to top Go down

Post  Godatider on Wed 21 Nov - 9:16

Barbarossa wrote:
Köpkraften bland menakräken har inte varit speciellt stor såvida man inte räknar in khat, kontantkort till bajsländer etc.

Säg inte det. Om 400 000 somaliska män i Sverige springer och köper kostym på H&M för våra skattepengar, då är det klart att annonsörerna utformar sin reklam efter det. Har du inte sett hur välklädda de ofta är? Araber och Somalier har gott om pengar i Sverige, tack vare att de har så många barn och därmed får höga ackumulerade bidrag. Utöver det söker de svarta inkomstkällor.

Jag tror inte på att annonsörena går i täten för någon idealistisk uppoffring. Därför är det svårt att övertala dem. De iaktar och följer alltid efter utvecklingen som en svans.

Men som Alfamale skriver, att strypa pengarna till staten är nog bäst. Vi får ju ändå bara mindre och mindre tillbaka, skola, sjukvård, blir sämre. Och de utlovade pensionerna kommer utebli. För de pengarna skall gå till återförening av somaliska familjer, och mottagning av syrier.

Godatider

Back to top Go down

Post  kapten havoc on Wed 21 Nov - 12:19

Godatider wrote:
Barbarossa wrote:

Säg inte det. Om 400 000 somaliska män i Sverige springer och köper kostym på H&M för våra skattepengar, då är det klart att annonsörerna utformar sin reklam efter det. Har du inte sett hur välklädda de ofta är? Araber och Somalier har gott om pengar i Sverige, tack vare att de har så många barn och därmed får höga ackumulerade bidrag. Utöver det söker de svarta inkomstkällor.

Jag tror inte på att annonsörena går i täten för någon idealistisk uppoffring. Därför är det svårt att övertala dem. De iaktar och följer alltid efter utvecklingen som en svans.

Men som Alfamale skriver, att strypa pengarna till staten är nog bäst. Vi får ju ändå bara mindre och mindre tillbaka, skola, sjukvård, blir sämre. Och de utlovade pensionerna kommer utebli. För de pengarna skall gå till återförening av somaliska familjer, och mottagning av syrier.

Somalier med illasittande kostymer välklädda, give me a break. Tattare som försöker se ut som USA-negrer välklädda give me another break. Nu såg jag att även Ekeroten har lämnat in handduken. Sverige den sista sovjetstaten.

kapten havoc

Poäng : 2708

Back to top Go down

Post  Robin Shadowes on Wed 21 Nov - 16:58

kapten havoc wrote:
Godatider wrote:
Barbarossa wrote:

Somalier med illasittande kostymer välklädda, give me a break. Tattare som försöker se ut som USA-negrer välklädda give me another break. Nu såg jag att även Ekeroten har lämnat in handduken. Sverige den sista sovjetstaten.

Kesselstrand verkar också vara på väg ut i skrivande stund. Börjar få Stalin-vibbar av Åkesson nu. w00t

Robin Shadowes
Leg. Vampür

Back to top Go down

Post  K. V. Pauker on Wed 21 Nov - 19:20

Robin Shadowes wrote:
kapten havoc wrote:
Godatider wrote:
Barbarossa wrote:

Kesselstrand verkar också vara på väg ut i skrivande stund. Börjar få Stalin-vibbar av Åkesson nu. w00t

Det är väl knappast förvånande om Kasselstrand får sparken om han sagt att det är fel av partiledningen att avsätta Almqvist p g a att han sagt blatte och babbe.

Däremot är det väl litet förvånande att Kasselstrand tar en sådan här risk, trots en tidigare varning, om han inte vet med sig att han kan få ett annat, bra jobb via kontakter eller om han kan få jobb i ett företag ägt av familjen. Sökte litet på Kasselstrand på allabolag.se. Hittade där ett bussföretag i Kalmartrakten med runt 10 anställda. Kan ägaren vara någon som tillhör Gustav Kasselstrands familj? Frågan är dock vad han skulle bli i företaget. VD? Busschaffis? Tycker att det borde vara ett nedköp att bli busschaffis i stället för tjänsteman på ett riksdagskansli.

Men kanske kan Kasselstrand ändå få ett jobb på öppna marknaden p g a bra betyg eller något annat. Vill dock se detta innan jag tror det.

En annan variant är förstås att Kasselstrand tänkt doktorera. Om han har bra betyg och är en studiebegåvning och kan tänkas lyckas bra även med doktorandstudierna så borde han väl kunna tänkas kunna konkurrera om adjunkts- och lektorstjänster på högskolorna runt om i landet. Har för mig att statliga tjänster fortfarande tillsätts på formella meriter. Så det är kanske en tänkbar utväg för Kasselstrand om han inte tillhör en mycket rik familj som vill försörja honom.

Apropå på det här med SD-politikers möjligheter att försörja sig om man tvingas sparka dem eller om SD åker ur riksdagen eller får färre röster. Om nu SD har pengar över så undrar jag om man inte borde ta sig en funderare på att föra över pengar till något off shore-bolag med hemlig ägare som i sin tur får köpa mindre, svenska bolag i vilka man kan placera avdankade SD:are. Jag vet inte vilken sorts bolag som skulle vara lämpliga. För måttligt betalda yrken finns ju förstås alltid möjligheten att köpa någon verksamhet som inte kräver så mycket utbildning. För högavlönade yrken finns dock kanske inte så många alternativ. Kanske skulle fastighetsmäklarföretag kunna vara en variant. För en SD:are som inte är alltför känd eller alltför kontroversiell skulle kanske något sådant vara ett alternativ. Om Almqvist blev fastighetsmäklare i ett bolag finns väl dock risken vara att Aftonbladet och Expressen skulle uppmana till bojkott. I alla fall den närmaste tiden.

Rent generellt tycker jag också att SD:are och ND:are verkar ta rätt lätt på eventuella konsekvenser för försörjningsmöjligheterna som det politiska engagemanget kan ha. Undrar just om Jimmy Windeskog fått något jobb som statsvetare? Skulle bli förvånad om han fått det, men jag kan ju gissa fel. Tror han hade haft bättre chanser att få jobb om han utbildat sig till något hantverkaryrke (pappan hans lär visst vara, eller ha varit, rörmokare). Undrar också om inte SD borde ha erbjudit Windeskog något slags påhugg med att t ex dela ut valmaterial så att den där SD-kvinnan som lånat ut 8000 :- (eller vad det nu var) till några hyror som Windeskog låg efter med kunnat få betalt (jag vet i och för sig inte om det löst sig med den biten).

Jag tror att det skulle underlätta SD:s rekrytering av mer kvalificerad arbetskraft om man kunde visa att man kan ta hand om folk. SD har ett klart problem i det faktum att ett jobb som avlönad SD-politiker eller tjänsteman är ett klart minus i CV:et i stället för tvärtom. De borgerliga partierna och socialdemokraterna har dessutom en egna organisations- och företagssfärer i vilka det tidigare politiska jobbet snarast är ett plus. Även miljöpartister och vänsterpartister verkar också kunna få bra civila jobb på politiska meriter idag. Har sett personer med sådan bakgrund på poster som landshövding och chef för Folkhälsoinstitutet.

Jag inser att SD har en begränsad budget för att skapa jobb för avdankade politiker. Men om man kunde fondera någon miljon för detta ändamål per år skulle man nog i slutändan kunna ha nytta av detta, tror jag. Rent generellt tror jag också att lyckade sådana arrangemang skulle minska rädslan hos folk för att "komma ut" som invandringskritiker. Notera vidare att de fonderade medlen också skulle kunna ge avkastning om de sattes in i lönsamma företag och om köpeskillingarna blev rimliga.

Frågan är förstås vad man skall spara in på för att kunna fondera medel. Ett exempel på saker man bör titta på är sannolikt Jimmie Åkessons lön utöver riksdagslönen. Med tanke på att andra, mindre partier inte brukar ge partiledaren något utöver riksdagslönen borde han frivilligt kunna nöja sig med något typ 5000-10 000 :- extra i månaden. Om han lyckas få mer än så bekräftar detta väl i och för sig hans starka ställning i partiet. Jag är dock inte så säker på att alla väljare uppskattar om partiet tvingas betala tiotusentals kronor extra plus sociala avgifter för Åkesson varje månad. En del bidragsgivare kan kanske också dra öronen åt sig p g a detta. Åkesson är heller inte en tillräckligt skicklig politiker vare sig i debatter eller i TV-studiosar för att motivera sin lön. Reinfeldt och Anders Borg är klart vassare än Åkesson. Åkesson har heller inte läst någon nationalekonomi vilket gör att han saknar en viss säkerhet på det området. En god idé vore kanske att någon i riksdagsgruppen eller på kansliet som läst nationalekonomi lånade ut/kopierade sitt kursmaterial och sina föreläsningsanteckningar till Åkesson och sedan gjorde några kunskapstest för att kolla om tillräckligt fastnat för att han skulle bli godkänd på tentorna. Det vore också bra om han fick lära sig saker som man inte alltid brukar lära ut på nationalekonomi-kurser, som t ex att hitta i OECD:s och FN:s statistik och lära sig svenska motsvarigheter till ord som GDP, GNP och Balance of Payments. Att ha ett ungefärligt hum om olika penningmängdsmått är sannolikt också bra (detta brukar väl dock ingå i kurserna, i alla fall på B-nivå). I och för sig är väl sådant här mer sådant som tjänstemän pysslar med. Med det ger antagligen en bättre säkerhet att kunna sådant här, speciellt om man blir utfrågad av en kvalificerad intervjuare.

Måste också slutligen påpeka att de problem på arbetsmarknaden som ett SD-engagemang kan ge visar på hur feltänkt det var att försöka göra SD till ett rumsrent parti i stället för att lägga ner SD och låta folk med osolkad bakgrund starta ett nytt parti. Ny Demokrati hade inte alls samma problem som SD fortfarande har. De hade t o m en polis från Boden med som senare kunde återgå till sitt jobb. Fast det är ju klart, Jimmie Åkesson hade väl inte kunnat casha in 100 000 :- i månaden om han fått sluta med politiken och i stället fått börja i pappans färgaffär.

K. V. Pauker

Poäng : 2611

Back to top Go down

Post  Ådärkomdenja on Wed 21 Nov - 20:05

"Krisande SD får rekordstort stöd":

Sverigedemokraterna når en ny rekordnivå i SvD/Sifos novembermätning, som i huvudsak är gjord före de senaste dagarnas turbulens. SD-krisen gör att partiledaren Jimmie Åkesson kläms mellan de egna väljarna och de nya han hoppas vinna.

Enligt Sifos Toivo Sjörén märktes det knappt någon förändring av stödet för SD i den fjärdedel av intervjuerna som är genomförda i onsdags och torsdags, då Expressen publicerade de mest uppseendeväckande filmerna från kvällen.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/krisande-sd-far-rekordstort-stod_7678446.svd

Sånt här blåser över. Korkskalle-Svensson har kort minne, även om gammelmedia kommer att påminna om det inträffade lika segt som ett tuggummi under skosulan, så bleknar händelserna bort i god tid för valet.

Ådärkomdenja

Poäng : 3369

http://files.myopera.com/foolishworld/albums/667915/rotsnake.png

Back to top Go down

Post  kapten havoc on Wed 21 Nov - 20:45

Ådärkomdenja wrote:"Krisande SD får rekordstort stöd":

Sverigedemokraterna når en ny rekordnivå i SvD/Sifos novembermätning, som i huvudsak är gjord före de senaste dagarnas turbulens. SD-krisen gör att partiledaren Jimmie Åkesson kläms mellan de egna väljarna och de nya han hoppas vinna.

Enligt Sifos Toivo Sjörén märktes det knappt någon förändring av stödet för SD i den fjärdedel av intervjuerna som är genomförda i onsdags och torsdags, då Expressen publicerade de mest uppseendeväckande filmerna från kvällen.

Sånt här blåser över. Korkskalle-Svensson har kort minne, även om gammelmedia kommer att påminna om det inträffade lika segt som ett tuggummi under skosulan, så bleknar händelserna bort i god tid för valet.

Speciellt med tanke på hur mycket AFA med tillhörande pack kommer hitta på.

kapten havoc

Back to top Go down

Post  K. V. Pauker on Wed 21 Nov - 20:56

Jag vill med anledning av det inlägg Ådärkomdenja kommenterade påpeka att det sannolikt inte är Åkessons direkta förtjänst att det gått bra för SD i opinionsundersökningarna den sista tiden. Jag tror mer på att regeringens uppgörelse med Miljöpartiet om en mer generös invandringspolitik (papperslösas barn skall t ex få gå i skolan och man skall inte få spåra föräldrarna den vägen) gett mer röster till SD.

Det Åkesson främst är bra på är att se sympatisk ut i TV och - givet förutsättningarna - framstå som en rumsren politiker. I TV-debatterna med partiledarna påminner han utseendemässigt och även delvis i övrigt om Göran Hägglund. Han är däremot inte speciellt snabb i huvudet i debatter och intervjuer när det gäller att hitta rätt ord och rätt exempel för göra invandringens kostnader trovärdiga, vilket torde vara SD:s främsta potentiella källa till röster. Han är väl i och för sig inte direkt dålig. Han är definitivt en större tillgång för sitt parti an vad t ex Maud Olofsson och Lars Ohly var. Men han håller inte samma klass som Reinfeldt och finansminister Anders Borg.

K. V. Pauker

Back to top Go down

Post  Alfamale on Wed 21 Nov - 21:37

Men han håller inte samma klass som Reinfeldt och finansminister Anders Borg

Men snälla. Klass och Reinfeldt går inte ihop. Han är utan tvekan den största klanten och taskspelaren vi haft som Moderat ordförande. Han är ju för bövulen kommunist i akt och mening. T.o.m riksförrädaren Palme skulle haft väldigt svårt att ingå avtal med mögelkommunister.
Men inte Reinfeldt.

Klass? Särklass i så fall.

Alfamale

Back to top Go down

Post  K. V. Pauker on Wed 21 Nov - 21:53

Alfamale wrote:Men han håller inte samma klass som Reinfeldt och finansminister Anders Borg

Men snälla. Klass och Reinfeldt går inte ihop. Han är utan tvekan den största klanten och taskspelaren vi haft som Moderat ordförande. Han är ju för bövulen kommunist i akt och mening. T.o.m riksförrädaren Palme skulle haft väldigt svårt att ingå avtal med mögelkommunister.
Men inte Reinfeldt.

Klass? Särklass i så fall.

Reinfeldt är en väldigt skicklig politiker och utgör en väldigt stor del av förklaringen till moderaternas framgångar efter Bo Lundgren. Reinfeldt är väldigt komplett. Han är väldigt stark i grenarna framtoning, argumentationsförmåga och lämpliga kunskaper (han är civilekonom). Den ende som slår honom är väl kanske Anders Borg. Reinfeldt och Borg är kanske de två skickligaste politiker vi haft i det här landet. Den som möjligen skulle kunna göra dem rangen stridig är kanske Tage Erlander. Han var också väldigt komplett på samma sätt.

Att en politiker är väldigt komplett och nyttig för sitt parti innebär dock inte att jag håller med dem. Jag ser hellre att moderaterna har en partiledare som inte går hem, som t ex Yngve Holmberg eller Bo Lundgren, i stället för Reinfeldt.

K. V. Pauker

Back to top Go down

Post  Alfamale on Thu 22 Nov - 6:51

Lägg av. Framgången är strateger som Per Schlingmanns och till viss del Anders Borgs förtjänst. Reinfeldt är bara en frontpajas med en förmåga att låta käften glappa. Du skickar honom till höjder, inte av att han är av hög klass, utan att jämförelsematerialet är så infernaliskt lågt.

Bo Lundgren må ha varit trist, men han var en moderat. Det är inte Reinfeldt. I rätt miljö skulle Reinfeldt utan större problem bli en ny Mugabe eller Zuma. Dom kan oxå snacka skit och trollbinda folk i timmar. Du har som så många andra blivit charmad av hans förnåga av att låta munlädret gå. En förmåga som många negrer har. Men räkna inte med någon djupare tankeverksamhet.

Karln är imbecill och framförallt ond och full av hämndbegär från en osäker barndom bland babbarna i Tensta/Rinkeby/Bromsten.

Åkesson må vara trög i tanken, men han försöker inte kamouflera det genom att låta käften glappa, som en viss negerhybrid. Åkesson är ärlig i sin dumhet. Det väger tungt. Och mycket sällsynt egenskap inom riksdagens väggar.

Alfamale

Back to top Go down

Post  Max Ronalds on Thu 22 Nov - 17:26

K. V. Pauker wrote:Jag ser hellre att moderaterna har en partiledare som inte går hem, som t ex Yngve Holmberg eller Bo Lundgren, i stället för Reinfeldt.

Jag ser hellre dissidenter som har den verbala förmågan att ifrågasätta bedrägeriet.

Max Ronalds

Poäng : 2381

Back to top Go down

Post  K. V. Pauker on Thu 22 Nov - 20:16

K. V. Pauker wrote:

Jag vill med anledning av det inlägg Ådärkomdenja kommenterade påpeka att det sannolikt inte är Åkessons direkta förtjänst att det gått bra för SD i opinionsundersökningarna den sista tiden. Jag tror mer på att regeringens uppgörelse med Miljöpartiet om en mer generös invandringspolitik (papperslösas barn skall t ex få gå i skolan och man skall inte få spåra föräldrarna den vägen) gett mer röster till SD.

Det Åkesson främst är bra på är att se sympatisk ut i TV och - givet förutsättningarna - framstå som en rumsren politiker. I TV-debatterna med partiledarna påminner han utseendemässigt och även delvis i övrigt om Göran Hägglund. Han är däremot inte speciellt snabb i huvudet i debatter och intervjuer när det gäller att hitta rätt ord och rätt exempel för göra invandringens kostnader trovärdiga, vilket torde vara SD:s främsta potentiella källa till röster. Han är väl i och för sig inte direkt dålig. Han är definitivt en större tillgång för sitt parti an vad t ex Maud Olofsson och Lars Ohly var. Men han håller inte samma klass som Reinfeldt och finansminister Anders Borg.

Apropå det här med politisk talang. SD har helt folk som kan snacka. Kolla hur Richard Jomshof hanterar den här journalistfrågan:

http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/samhalleochpolitik/article15818223.ab

Däremot är Jomshof inte någon bra strateg, om nu inte det enda kriteriet på bra strategi är att hålla Ekerotharna och Paula Bieler på gott humör. Jag tror som sagt inte att SD:s angrepp på Islam är en smart strategi även om Jomshof lyckas poängtera att muslimer kan vara av olika ras varför det (i alla fall officiellt) inte kan vara fråga om rasism.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15817080.ab

Det finns flera problem med att angripa Islam alltför hårt i Sverige om man vill vara ett någorlunda socialt accepterat parti:

1. Folk kan uppfatta angrepp mot Islam som en förtäckt rasism eftersom i princip ingen muslim är av svensk härstamning. Och konvertiter som Torbjörn Säfwe har hittills ingen anti-muslimsk agitator enligt vad jag kunnat se angripit. Och skulle man angripa Torbjörn Säfwe som något slags muslimskt hot skulle det bara te sig som löjligt.

2. Fler och fler med muslimsk bakgrund börjar bli integrerade i samhället. De finns på jobbet och i bostadsområdet. Därför kan det bli socialt pinsamt att uppfattas som anti-muslim. I alla fall kan folk uppleva att det kan finnas risk för sådana situationer om de tar ställning för SD.

3. Gruppen med muslimsk bakgrund börjar bli en ekonomisk maktfaktor p g a sitt stora antal. Ju längre tid som går desto mer olustigt känns det sannolikt att uppleva sig stöta sig med personer med muslimsk bakgrund genom att ta ställning för SD. Redan idag verkar annonsörer ha beslutat sig för att sluta annonsera på storbloggarna Kissies och PAOW:s sajter p g a deras upplevda anti-muslimskhet:

http://www.di.se/#!/artiklar/2012/11/22/annonsorerna-flyr-fran-kissie/

Sedan vill jag tillägga min gamla ståndpunkt att det inte kan vara smart av invandringsmotståndare att i onödan göra sig ovän med invandrare. Fundera över varför homosar, feminister, kulturliberaler, Israelkramare, Livets Ordare o s v vars politiska profil i grund och botten stämmer väldigt dåligt överens med Islam undviker att göra sig ovän med muslimerna här på hemmaplan? Livets Ordare och en del pingstvänner kan tycka att det är helt okej för Israel att bomba skiten ur muslimer i militära svar som väl inte kan anses stå i proportion mot skalan på de provokationer som skett. De kan också tycka att det är OK att konfiskera muslimers hus (även kristnas hus) och bulldozra ner det till förmån för judiska bosättare som vill bo där. Men de passar sig jäv-gt noga för att angripa Islam på hemmaplan (utom ibland när någon muslim förknippas med antijudisk propaganda av europeisk typ, som t ex Ahmed Rami). Detta är en väldigt påtaglig skillnad mot SD. Och det är inte SD som är de som är "smarta" i det här fallet, utan tvärtom.

Generellt sett verkar SD ha ett relativt begränsat taktiskt, strategiskt och målgruppsmässigt tänkande. Den här artikeln av Sällström, som i och för sig egentligen har ett väldigt vettigt innehåll, är ett exempel på detta:

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/dags-att-lagstifta-om-krav-pa-amortering_7691348.svd

De personer som inte amorterar på sina bostadslån, och kanske har dåliga möjligheter att göra detta, blir sannolikt inte glada när de läser detta. I och för sig är väl problemet med brist på amorteringar störst i storstäderna bland högutbildade med relativt höga inkomster och stora lån. Och dessa människor brukar ju ändå i rätt liten grad rösta på SD. Men de som läser det här lär väl bli sura om andra säger att de är SD:are. Ett annat problem med ett amorteringskrav är att bostadspriserna med ett amorteringskrav sannolikt sänks vilket drabbar fler människor. Kom också ihåg att forskning i ekonomisk psykologi (prospektteorin av Tversky och Kahneman) visat att folk tenderar att sky förluster mer än uppskatta vinster. Så de som har bostäder blir sannolikt surare av att värdena på bostäderna sänks än vad icke-bostadsägarna blir glada när bostadspriserna sänks.

Så hur skulle man ha gjort då?

Jo, man skulle i stället ha fokuserat på att befintliga regeringar de senaste 10 åren kunnat skapa en massa jobb och skatteintäkter genom att inte hindra svenska hushåll från att öka sin skuldsättningsgrad från 100 till 170 % av den disponibla inkomsten. Man har på så viss kunnat profitera på konstlad uppblåst efterfrågan i ekonomin eftersom folk spenderat i stället för att spara. Skatteintäkterna och sysselsättningen har på det här viset kunnat se hyfsade ut. Men det har skett med lånade pengar och fått konsekvensen att många hushåll tagit onödiga risker. Man har också ökat riskerna för problem längre fram. Allt detta har man gjort för att få hyfsade skatteintäkter och lägre arbetslöshetssiffror på kort och medellång sikt och därmed kunna vinna nästa val. Men på Sveriges långsiktiga bekostnad.

Något svar på vad man då skall göra åt problemet behöver man inte ge förrän man eventuellt blir tillfrågad om saken. Och då skall man ge ett svar som stöter sig med så få som möjligt men ändå innebär en konstruktiv lösning på problemet. Det här skulle vara min lösning på problemet: Avisera att ett amorteringskrav införs om 5-7 år, typ. Den som köpt på sig en alltför dyr bostad har med en sådan lösning några år på sig att göra sig av med sin bostad och slipper därför paniksälja. På så vis undviker man också ett massivt tapp i bostadspriser som kan förarga redan befintliga bostadsägare. På så vis får man en övergångsperiod under vilken dyrare bostäder byter ägare till personer med högre inkomster och bättre förmåga att amortera ner lånen. Under övergångsperioden undviker sannolikt också folk att dra på sig mer bolåneskulder. På så vis hålls hushållens skuldsättningsgrad nere även innan amorteringsplikten införts.

Till Sällströms försvar kan man dock sannolikt anföra att det sannolikt är Sjöstedt på kansliet eller Skalin som försett Sällström med tankegångarna och kanske även skrivit artikeln åt ex-militären och ICA-handlaren Sällström. Och Skalin vet vi ju sedan tidigare att han är en synnerligen dålig strateg och taktiker eftersom han hävdat att arbetskraftsinvandringen på 60-talet var "lönsam" för befintliga invånare [till skillnad från t ex Metalls chefsekonom och sedermera landshövdingen Hans Hagnell (s) som år 1968 sade att man omedelbart borde stoppa arbetskraftsinvandringen och att "för varje utlänning vi tar hit blir en savensk 50-åring arbetslös]. Lösningen på problemet med att eventuella arbetskraftsinvandrare skulle kunna känna sig påhoppade genom ett motstånd mot arbetskraftsinvandring är inte att säga att tidigare arbetskraftsinvandring var lönsam utan att låta en finne eller jugge framföra denna synpunkt i en valfolder och på hemsidan samt bara referera vad sossen Hans Hagnell och LO sade i slutet på 60-talet och början på 70-talet innan arbetskraftsinvandringen år 1971 stoppades. Fattar man inte det här tycker jag inte att man är någon riktig politisk talang. Ett exempel på en person som heller inte fattat detta är Jimmie Åkesson eftersom han också hävdat att arbetskraftsinvandringen på 60-talet var "lönsam". Det håller inte att i princip säga "arbetskraftsinvandringen på 60-talet var lönsam eftersom de som kom då var vita men att den är olönsam nu om arbetskraftsinvandrarna är färgade". Slutsatsen hos allmänheten blir då att arbetskraftsinvandringen är lönsam eller i alla fall inte utgör något större problem.

Så till den senaste tidens turbulens i SD.

Jag tror att Jimmie Åkessons projekt att göra SD till ett parti som är relativt socialt accepterat och inte innebär några större problem på arbetsmarknaden för medlemmar och anhängare än för det forna Ny Demokrati är ett projekt som inte kommer att lyckas. Det som hänt hittills är i princip att SD mjukat upp sina åsikter (utom när det gäller Islam) samtidigt som SD-anhängare fortfarande möter ungefär samma problem på arbetsmarknaden och fortfarande sparkas ut ur facket (Metall verkar dock ha en litet mildare attityd än t ex Transport). På så vis har samma åsikter på sätt och vis gjorts mindre rumsrena än tidigare. Är det vettigt?

Vad är då lösningen på problemet?

Jag tror att den bästa lösningen är att SD:s lokalavdelningar bryter med moderpartiet men innan dess ser till att genomdriva stadgar som gör att lokalavdelningarna har juridisk möjlighet att behålla sina pengar. Sedan försöker man få tag i några rumsrena namn som får lansera ett mer rumsrent parti typ Ny Demokrati till nästa riksdagsval och EU-val och ger dessa finansiering och hjälp med det praktiska. Man skulle kanske kunna använda sig av Ny Demokratis modell med ekonomiska avtal mellan lokalpartier och partiet centralt. De lokala partierna skulle till skillnad från Ny Demokrati kunna hitta sina egna namn, typ klassikern Kommunens väl. Därmed skulle väl också det nya riksdagspartiet i mindre grad betraktas som ett SD under nytt namn. Att det gamla SD eventuellt skulle kunna finnas kvar och försöka komma in i riksdagen tror jag inte skulle innebära några problem. Folk skulle sannolikt välja det mer rumsrena alternativet, förutsatt att detta fick tag på några etablerade namn och hyfsat genomslag i media. Skulle SD bomma igen skulle man slippa tappa de kanske 1-2 % det gamla SD skulle få.

Ett problem med min idé är väl att det sannolikt är svårt att uppbåda någon entusiasm för något kanske än mer utslätat alternativ utan påtaglig Islam-kritik eller, å andra sidan, pro-palestinska ställningstaganden och liknande. Oppositionen inom SD verkar främst vara de som vill ha mer, "riktig" nationalism, och inte något som snarast upplevs som mer blodfattigt. Men möjligen skulle Kasselstrand-anhängare och liknande folk hellre vilja se ett mer neutralt, utslätat, nytt parti och lokalpartier än att "sionismen" tar kontroll över "deras" parti. Om de tror sig kunna bli helt utmanövrerade framstår det kanske som mer attraktivt att något neutralt, än mer utslätat tar över än att deras interna motståndare vinner? Om de inte får vara med i vare sig SD eller något än mer utslätat, nytt parti så kanske de låter det nya, mer utslätade partiet vinna eftersom detta är mer neutralt och något man retar sig mindre på?

K. V. Pauker

Back to top Go down

Post  Ådärkomdenja on Fri 23 Nov - 17:11

Bekräftat vad jag skrev ovan:

"SD backar inte trots flera skandaler"

Sverigedemokraternas opinionsstöd har
inte påverkats av den senaste tidens
skandaler, enligt Skops senaste mät-
ning.

Den gjordes mellan den 30 oktober och
21 november och täcker alltså in
avslöjandena om järnrör, rasistiska
och sexistiska kommentarer.

SD får 6,4 proc, en svag ökning som
inte är statistiskt säker men partiet
har alltså inte heller backat.

texttv källa

Med tanke på att många Svenne Kålrot's mellan
stölen i folkhemssoffan inte alltför sällan tycker att
hårda tag och negerantipatier känns rätt och svenskt,
så är iaf jag inte alls överraskad. Dom som vaknat upp
ur sjuklöverdvalan står fast vid det enda alternativet, dvs
(sd). Lite järnrör passar bra in, när Svenne tar sig ett extra
järn ur lördagsröret.

Ådärkomdenja

Poäng : 3369

http://files.myopera.com/foolishworld/albums/667915/rotsnake.png

Back to top Go down

Post  kapten havoc on Fri 23 Nov - 17:34

Ådärkomdenja wrote:Bekräftat vad jag skrev ovan:

ning.

texttv källa

järn ur lördagsröret.

Lite väl sent tyvärr.

kapten havoc

Back to top Go down

Post  K. V. Pauker on Fri 23 Nov - 18:08

ning.

texttv källa

järn ur lördagsröret.

6,4 % är dock litet jämfört med de toppnoteringar på över 30 % som det norska Fremskrittspartiet fick några gånger mot av Carl I Hagens ledarskap för partiet.

K. V. Pauker

Back to top Go down

Post  kapten havoc on Fri 23 Nov - 20:38

K. V. Pauker wrote:

ning.

texttv källa

järn ur lördagsröret.

6,4 % är dock litet jämfört med de toppnoteringar på över 30 % som det norska Fremskrittspartiet fick några gånger mot av Carl I Hagens ledarskap för partiet.

Ja det har du förstås rätt i. Kan det bero på att svensken är mer auktoritetstroende än norsken som fick uppleva en tysk ockupation?

kapten havoc

Back to top Go down

Post  K. V. Pauker on Fri 23 Nov - 21:02

kapten havoc wrote:
K. V. Pauker wrote:

ning.

texttv källa

järn ur lördagsröret.

Ja det har du förstås rätt i. Kan det bero på att svensken är mer auktoritetstroende än norsken som fick uppleva en tysk ockupation?

Nej, det beror på att det är lättare för mer rumsrena partier att få mer röster.

Jag vet dock att det finns många som inte inser detta. Både på Exilen, Flashback och bland f d lokala småpartier. På Flashback verkar en del tro att det smartaste draget för SD om man vill få mer röster är att göra någon typ Curt Linusson till partiledare. Andra är väl mer modesta i sin dumhet och hävdar att SD är ett bättre alternativ än något typ Ny Demokrati p g a att namnet Sverigedemokraterna är inarbetat eller för att ledningen jobbar så hårt eller något annat dumt. Ny Demokrati behövde i stort sett inte göra någonting för att direkt hamna på ungefär samma opinionssiffror som SD idag ligger på. Detta faktum verkar ha väldigt svårt att tränga in i skallen på folk.

Ett annat sätt att sänka tröskeln för att få folk att byta från något av de etablerade partierna till något annat skulle, vilket jag tidigare påpekat, kunna vara att lansera explicita skuggpartier till de befintliga partierna med snarlika namn där man bara justerat några få programpunkter. På det viset skulle man också lättare kunna täcka upp en större del av höger-/vänsterskalan och även av andra skalor som t ex grad av miljöengagemang och grad av socialkonservatism.

Men invandringsmotståndare tänker generellt inte. Och ibland tänker man inte ens med hjärnan i den mån nu detta förekommer utan med penisen. Därav det eviga jamandet om att "muslimerna", "babbarna", "blattarna", "negrerna" o s v tar alla tjejer. Högre än så är inte tankenivån. Få ägnar någon större tankemöda bortom den egna gylfen, verkar det ibland som. Frågor typ "hur optimerar man röstetalet för invandringskritiska partier" förefaller tämligen perifera. Men så går det också som det går.

Jag hade önskat att Exilen skulle kunna bli en slags kunskapsbank där människor som törs och har möjlighet att verka invandringskritiskt skulle kunna hämta idéer, fakta och recept på framgång. Jag hade också tänkt mig att aktiva invandringsmotståndare skulle tipsa andra aktiva om bra grejer man hittar på Exilen. Men tyvärr verkar intresset vara svalt. Inläggen på Exilen är också för mycket av typen "jag vill bara knulla, men jag vill inte rasblanda så därför vill jag inte importera en thailändska men det är värre om en kvinna importerar en neger, osv, osv". Jag tror inte att nivån är så pass låg när judar funderar på hur de skall tillvarata sina intressen.

K. V. Pauker

Back to top Go down

Post  Barbarossa on Sat 24 Nov - 12:23

K. V. Pauker wrote:

Men invandringsmotståndare tänker generellt inte. Och ibland tänker man inte ens med hjärnan i den mån nu detta förekommer utan med penisen. Därav det eviga jamandet om att "muslimerna", "babbarna", "blattarna", "negrerna" o s v tar alla tjejer.

Håller inte riktigt med där, vita kvinnor verkar föredra det "exotiska"...Förbannat frustrerande och se "liberala krafter" ödelägga ens fädernesland samtidigt som den kvinnliga befolkningen låter sig knullas av...tja låt oss kalla dom vid ordets rätta bemärkelse untermenschen.

K. V. Pauker wrote:

Jag hade önskat att Exilen skulle kunna bli en slags kunskapsbank där människor som törs och har möjlighet att verka invandringskritiskt skulle kunna hämta idéer, fakta och recept på framgång. Jag hade också tänkt mig att aktiva invandringsmotståndare skulle tipsa andra aktiva om bra grejer man hittar på Exilen.

Gamla Exilen var en bra bit på väg men titta på oss nu.

Barbarossa

Back to top Go down

Post  Godatider on Sat 24 Nov - 14:08

Barbarossa wrote:

Det beror på uppgivenhet och likgiltighet. Vi vet alla att det är på väg att gå åt helvete. "Beyond the point of no return", som Ulf Nilsson uttryckt det. Dessutom, efter valet, så är det SD som nu håller i stafettpinnen. Alla hade kämpaglöd innan SD lyckades ta sig in i riksdagen. Men invandringskritiken i Sverige idag, kretsar kring deras uttalanden. Svenne Kålrot tycker om att lämna över saker åt auktoriteter, som får sköta det åt honom.

Det är därför Sverige är ett jävla pissland, där man ska stå i kö och vara konformistisk, och göra precis samma grej som alla andra. Man ska ha samma intressen som alla andra, man skall ha samma jävla gräsmatta, samma jävla båt, jobba med samma saker, och gå på samma jävla fotbollsmatcher. Man ska stå med mössan i hand och vara nöjd med det som erbjuds. Man kan t.ex. inte gå in i en järnhandel och ha speciella önskemål och krav, för då är man rättshaveristisk och en jobbig fan. Sverige är ett jävla skitland, som kväver all kreativitet, nyskapande, och framåtanda.

Och det är den jävla lagomheten som Sverigedemokraterna vill ta fasta på och bevara som beteckning på ursvenskt.

Godatider

Back to top Go down

Post  Max Ronalds on Sat 24 Nov - 14:51

Barbarossa wrote:
Förbannat frustrerande och se "liberala krafter" ödelägga ens fädernesland samtidigt som den kvinnliga befolkningen låter sig knullas av...tja låt oss kalla dom vid ordets rätta bemärkelse untermenschen.

Ja men ni tänker ju inte strategiskt: http://articles.timesofindia.indiatimes.com/2012-01-20/science/30646543_1_blood-test-pregnant-women-plasma Istället spänner ni musklerna och dammar ni av gamla Corneliu Codreanu-citat om att det "behövs fler män". Jag tror inte det behövs fler män. Tvärtom, jag tror det är överskottet män som har gett kvinnan den oförtjänta exklusivitet som våra fiender nu utnyttjar för att förgöra oss.

Alla indoeuropeiska kulturer bär på fröet till sin egen undergång. Sexismen kommer att ta kål på oss. Det har den gjort överallt. Ingen annan stans är detta mer tydligt än i Sverige. Och därför bör kanske samiska bli ett gemensamt språk för framtida skandinaver som har mer frihetliga värderingar (dvs som inte vill leva i en polisstat, vilket du ville), även utanför den grupp som idag identifierar sig som samer.

Max Ronalds

Back to top Go down

Post  kapten havoc on Sat 24 Nov - 14:54

Max Ronalds wrote:
Barbarossa wrote:
Förbannat frustrerande och se "liberala krafter" ödelägga ens fädernesland samtidigt som den kvinnliga befolkningen låter sig knullas av...tja låt oss kalla dom vid ordets rätta bemärkelse untermenschen.

Ja men ni tänker ju inte strategiskt: http://articles.timesofindia.indiatimes.com/2012-01-20/science/30646543_1_blood-test-pregnant-women-plasma Istället spänner ni musklerna och dammar ni av gamla Corneliu Codreanu-citat om att det "behövs fler män". Jag tror inte det behövs fler män. Tvärtom, jag tror det är överskottet män som har gett kvinnan den oförtjänta exklusivitet som våra fiender nu utnyttjar för att förgöra oss.

Alla indoeuropeiska kulturer bär på fröet till sin egen undergång. Sexismen kommer att ta kål på oss. Det har den gjort överallt. Ingen annan stans är detta mer tydligt än i Sverige. Och därför bör kanske samiska bli ett gemensamt språk för framtida skandinaver som har mer frihetliga värderingar (dvs som inte vill leva i en polisstat, vilket du ville), även utanför den grupp som idag identifierar sig som samer.

Fattar absolut inte ett ord av vad du skriver. Är du Anti-svensk i ny form?

kapten havoc

Back to top Go down

Post  kapten havoc on Sat 24 Nov - 15:02

Godatider wrote:
Barbarossa wrote:

Det beror på uppgivenhet och likgiltighet. Vi vet alla att det är på väg att gå åt helvete. "Beyond the point of no return", som Ulf Nilsson uttryckt det. Dessutom, efter valet, så är det SD som nu håller i stafettpinnen. Alla hade kämpaglöd innan SD lyckades ta sig in i riksdagen. Men invandringskritiken i Sverige idag, kretsar kring deras uttalanden. Svenne Kålrot tycker om att lämna över saker åt auktoriteter, som får sköta det åt honom.

Det är därför Sverige är ett jävla pissland, där man ska stå i kö och vara konformistisk, och göra precis samma grej som alla andra. Man ska ha samma intressen som alla andra, man skall ha samma jävla gräsmatta, samma jävla båt, jobba med samma saker, och gå på samma jävla fotbollsmatcher. Man ska stå med mössan i hand och vara nöjd med det som erbjuds. Man kan t.ex. inte gå in i en järnhandel och ha speciella önskemål och krav, för då är man rättshaveristisk och en jobbig fan. Sverige är ett jävla skitland, som kväver all kreativitet, nyskapande, och framåtanda.

Och det är den jävla lagomheten som Sverigedemokraterna vill ta fasta på och bevara som beteckning på ursvenskt.

Det du skriver stämmer bra med min egen syn på Sverige. Men att stå i kö hade inte varit så hemskt om folk inte vore så korkade. Ja det konformistiska samhället är drygt och har en stagnerande effekt på samhället. Vi måste se förbi Zlatan om vi vill komma nån vart. Babbar gör bara saken ännu värre, vilket PK-folket aldrig kan fatta.

kapten havoc

Back to top Go down

Post  Robin Shadowes on Sat 24 Nov - 22:48

Gamla Svedala är rökt så in i helvete. Det är bara att kasta in handduken helt enkelt. Finns ju inget att rädda ens en gång. Kulturmarxisterna och liberalerna har redan vunnit. Vad skall vi rädda egentligen? Mona Muslims töntiga saker? Sånt får gärna gå åt helvete ändå. Inget att ha ändå. Vad vi kommer att få är antingen polisstaten eller islamhelvetet. Lika illa vilket som. Den enda trösten är att jag kommer slippa uppleva det värsta förfallet. Konformismen eller jantelagshelvetet som en del kanske hade uttryckt sig är fröet till vår slutliga undergång. Svensken kan inte tåla att det finns andra medborgare med andra åsikter och idéer än dom själva. Men dom kommer också att få sina önskningar uppfyllda. Under polisstaten eller mohammedanträsket kommer livet att bli konformt i kvadrat verkligen. Men det blir bara för dem att gilla läget. Dom kommer bara att kunna sparka nedåt genom att ange folk. Alltså inget nytt under solen mer än att det kommer få dödliga konsekvenser för dem som blir angivna. Nä, fy faen vilket skitland detta har blivit. Tiden får väl utvisa om ens vår exilen-broder Giljotin kommer uppskatta det Nya Sverige i förlängningen. lol

Robin Shadowes
Leg. Vampür

Back to top Go down

Post  K. V. Pauker on Sat 24 Nov - 23:35

K. V. Pauker wrote:
Robin Shadowes wrote:
kapten havoc wrote:
Godatider wrote:
Barbarossa wrote:

Det är väl knappast förvånande om Kasselstrand får sparken om han sagt att det är fel av partiledningen att avsätta Almqvist p g a att han sagt blatte och babbe.

Däremot är det väl litet förvånande att Kasselstrand tar en sådan här risk, trots en tidigare varning, om han inte vet med sig att han kan få ett annat, bra jobb via kontakter eller om han kan få jobb i ett företag ägt av familjen. Sökte litet på Kasselstrand på allabolag.se. Hittade där ett bussföretag i Kalmartrakten med runt 10 anställda. Kan ägaren vara någon som tillhör Gustav Kasselstrands familj? Frågan är dock vad han skulle bli i företaget. VD? Busschaffis? Tycker att det borde vara ett nedköp att bli busschaffis i stället för tjänsteman på ett riksdagskansli.

Men kanske kan Kasselstrand ändå få ett jobb på öppna marknaden p g a bra betyg eller något annat. Vill dock se detta innan jag tror det.

En annan variant är förstås att Kasselstrand tänkt doktorera. Om han har bra betyg och är en studiebegåvning och kan tänkas lyckas bra även med doktorandstudierna så borde han väl kunna tänkas kunna konkurrera om adjunkts- och lektorstjänster på högskolorna runt om i landet. Har för mig att statliga tjänster fortfarande tillsätts på formella meriter. Så det är kanske en tänkbar utväg för Kasselstrand om han inte tillhör en mycket rik familj som vill försörja honom.

Apropå på det här med SD-politikers möjligheter att försörja sig om man tvingas sparka dem eller om SD åker ur riksdagen eller får färre röster. Om nu SD har pengar över så undrar jag om man inte borde ta sig en funderare på att föra över pengar till något off shore-bolag med hemlig ägare som i sin tur får köpa mindre, svenska bolag i vilka man kan placera avdankade SD:are. Jag vet inte vilken sorts bolag som skulle vara lämpliga. För måttligt betalda yrken finns ju förstås alltid möjligheten att köpa någon verksamhet som inte kräver så mycket utbildning. För högavlönade yrken finns dock kanske inte så många alternativ. Kanske skulle fastighetsmäklarföretag kunna vara en variant. För en SD:are som inte är alltför känd eller alltför kontroversiell skulle kanske något sådant vara ett alternativ. Om Almqvist blev fastighetsmäklare i ett bolag finns väl dock risken vara att Aftonbladet och Expressen skulle uppmana till bojkott. I alla fall den närmaste tiden.

Rent generellt tycker jag också att SD:are och ND:are verkar ta rätt lätt på eventuella konsekvenser för försörjningsmöjligheterna som det politiska engagemanget kan ha. Undrar just om Jimmy Windeskog fått något jobb som statsvetare? Skulle bli förvånad om han fått det, men jag kan ju gissa fel. Tror han hade haft bättre chanser att få jobb om han utbildat sig till något hantverkaryrke (pappan hans lär visst vara, eller ha varit, rörmokare). Undrar också om inte SD borde ha erbjudit Windeskog något slags påhugg med att t ex dela ut valmaterial så att den där SD-kvinnan som lånat ut 8000 :- (eller vad det nu var) till några hyror som Windeskog låg efter med kunnat få betalt (jag vet i och för sig inte om det löst sig med den biten).

Jag tror att det skulle underlätta SD:s rekrytering av mer kvalificerad arbetskraft om man kunde visa att man kan ta hand om folk. SD har ett klart problem i det faktum att ett jobb som avlönad SD-politiker eller tjänsteman är ett klart minus i CV:et i stället för tvärtom. De borgerliga partierna och socialdemokraterna har dessutom en egna organisations- och företagssfärer i vilka det tidigare politiska jobbet snarast är ett plus. Även miljöpartister och vänsterpartister verkar också kunna få bra civila jobb på politiska meriter idag. Har sett personer med sådan bakgrund på poster som landshövding och chef för Folkhälsoinstitutet.

Jag inser att SD har en begränsad budget för att skapa jobb för avdankade politiker. Men om man kunde fondera någon miljon för detta ändamål per år skulle man nog i slutändan kunna ha nytta av detta, tror jag. Rent generellt tror jag också att lyckade sådana arrangemang skulle minska rädslan hos folk för att "komma ut" som invandringskritiker. Notera vidare att de fonderade medlen också skulle kunna ge avkastning om de sattes in i lönsamma företag och om köpeskillingarna blev rimliga.

Frågan är förstås vad man skall spara in på för att kunna fondera medel. Ett exempel på saker man bör titta på är sannolikt Jimmie Åkessons lön utöver riksdagslönen. Med tanke på att andra, mindre partier inte brukar ge partiledaren något utöver riksdagslönen borde han frivilligt kunna nöja sig med något typ 5000-10 000 :- extra i månaden. Om han lyckas få mer än så bekräftar detta väl i och för sig hans starka ställning i partiet. Jag är dock inte så säker på att alla väljare uppskattar om partiet tvingas betala tiotusentals kronor extra plus sociala avgifter för Åkesson varje månad. En del bidragsgivare kan kanske också dra öronen åt sig p g a detta. Åkesson är heller inte en tillräckligt skicklig politiker vare sig i debatter eller i TV-studiosar för att motivera sin lön. Reinfeldt och Anders Borg är klart vassare än Åkesson. Åkesson har heller inte läst någon nationalekonomi vilket gör att han saknar en viss säkerhet på det området. En god idé vore kanske att någon i riksdagsgruppen eller på kansliet som läst nationalekonomi lånade ut/kopierade sitt kursmaterial och sina föreläsningsanteckningar till Åkesson och sedan gjorde några kunskapstest för att kolla om tillräckligt fastnat för att han skulle bli godkänd på tentorna. Det vore också bra om han fick lära sig saker som man inte alltid brukar lära ut på nationalekonomi-kurser, som t ex att hitta i OECD:s och FN:s statistik och lära sig svenska motsvarigheter till ord som GDP, GNP och Balance of Payments. Att ha ett ungefärligt hum om olika penningmängdsmått är sannolikt också bra (detta brukar väl dock ingå i kurserna, i alla fall på B-nivå). I och för sig är väl sådant här mer sådant som tjänstemän pysslar med. Med det ger antagligen en bättre säkerhet att kunna sådant här, speciellt om man blir utfrågad av en kvalificerad intervjuare.

Måste också slutligen påpeka att de problem på arbetsmarknaden som ett SD-engagemang kan ge visar på hur feltänkt det var att försöka göra SD till ett rumsrent parti i stället för att lägga ner SD och låta folk med osolkad bakgrund starta ett nytt parti. Ny Demokrati hade inte alls samma problem som SD fortfarande har. De hade t o m en polis från Boden med som senare kunde återgå till sitt jobb. Fast det är ju klart, Jimmie Åkesson hade väl inte kunnat casha in 100 000 :- i månaden om han fått sluta med politiken och i stället fått börja i pappans färgaffär.

Kom på en sak apropå det här hur SD-politiker och SD-tjänstemän skulle kunna försörja sig om de inte längre kan pyssla med politik.

Jag har tidigare i tråden nämnt det där med att jag tyckte att någon som läst nationalekonomi skulle kunna hjälpa Åkesson förkovra sig litet på det området. Om denna förkovran kunde ske i regi av ett utbildningsföretag så skulle detta kanske kunna vara något den som lär ut kan lägga in i sitt CV. Om man tänker sig att SD startar upp ett offshore-bolag med hemlig ägare som i sin tur får starta upp ett svenskt dotterbolag så skulle man på det här viset kunna skapa en juridisk person utan koppling till SD som skulle kunna skriva ut tjänstgöringsintyg från rumsrena arbetsgivare.

Givetvis skulle arrangemanget kosta en slant. Tycker dock att kostnaden borde vara överkomlig. Ett större problem är kanske var man skall ta pengarna till de löner som måste utbetalas för att tjänstgöringsintygen inte skall tas för fejk. En variant skulle kanske kunna vara att Åkesson och andra som får ut tiotusentals kronor från partiet utöver riksdagsarvodet får gå ner i lön vad gäller den del som betalas från partiet. Om Åkesson t ex får 10 000 :- extra i månaden från partiet inkl sociala avgifter så borde detta kunna ge tre andra 10 000 :- i månaden inkl sociala avgifter från ett utbildningsföretag.

Frågan är förstås vad de olika SD:arna skall lära ut till varandra utöver nationalekonomi. Tja, det finns säkert flera varianter. Den som sitter i riksdagen kan säkert ha nytta av att ha kunskaper motsvarande juridisk översiktskurs. Och varför inte kunna litet om lönehantering? Företag tar idag rejält betalt för att utbilda folk i lönehanteringsprogram. Varför inte tota ihop en powerpoint avseende något eller några löneprogram och låta någon SD:are få lön för något sådant? Något sådant skulle säkert också kunna säljas på öppna marknaden om priset är rätt.

Man skulle kanske också kunna starta upp ett mediaföretag som streamar ut en nyhetssammanfattning på 3 minuter varje dag. Åkessons flickvän skulle kanske kunna vara hallåan som läser upp nyheterna. Då fick hon något att sätta i CV:et även om man kanske i detta fall skulle ana kopplingen till SD-sfären.

Fast bäst vore väl om SD lades ner och ersattes med ett parti typ Ny Demokrati som inte medför samma problem på arbetsmarknaden och i fackliga sammanhang för anhängarna.

K. V. Pauker

Back to top Go down

Post  Robin Shadowes on Sun 25 Nov - 7:43

Vad har du i garderoben, Jan? Bara en gammaldags skrivmaskin, för fan! Klappar lol

Robin Shadowes
Leg. Vampür

Back to top Go down

Post  kapten havoc on Sun 25 Nov - 13:25

Känner oxå att det inte finns så mycket att rädda i det här landet. Svensken är troligen den mest självdestruktiva individen på jordklotet. Det är lika bra de utrotar sig själva och vi andra flyr dårhuset. Ja de som kan iaf. Gråter

kapten havoc

Back to top Go down

Post  Robin Shadowes on Sun 25 Nov - 15:08

kapten havoc wrote:Känner oxå att det inte finns så mycket att rädda i det här landet. Svensken är troligen den mest självdestruktiva individen på jordklotet. Det är lika bra de utrotar sig själva och vi andra flyr dårhuset. Ja de som kan iaf. Gråter

Jantelagen formulerades av en dansk som flydde till Norge. Men ironiskt nog så har skiten inte haft starkare makt än i just Sverige. Svensken är en småskuren jävel som inte tål att någon har det bättre än han själv eller är smartare, klokare eller bara annorlunda mot han själv. Alla skall vara stöpta efter samma mall annars väntar helvetet bakom nästa knut. Oftast på fegast möjliga sätt genom baktalande och skitsnackande bakom ryggen. Nej, svensken förtjänar verkligen inte att räddas. Inte för att det kommer bli bättre med araber och negrer. Ty nu kommer även själva den fordom vackra naturen att få lida för våra synder. Musslorna har givetvis inget intresse av att förvalta våra skogar och sjöar. Sånt skiter väl musslan i . Bara kolla hur det ser ut i deras egna länder. Därför kommer jag att gråta en skvätt för djur och natur men folket skiter jag högaktningsfullt i! Vad fan har dom gjort för mig förresten? Skvatt intet!! Dom kan dra åt helvete till! Ja Rock on!

Robin Shadowes
Leg. Vampür

Back to top Go down

Post  K. V. Pauker on Sun 25 Nov - 21:42

K. V. Pauker wrote:
K. V. Pauker wrote:
Robin Shadowes wrote:
kapten havoc wrote:
Godatider wrote:
Barbarossa wrote:

Kom på en sak apropå det här hur SD-politiker och SD-tjänstemän skulle kunna försörja sig om de inte längre kan pyssla med politik.

Jag har tidigare i tråden nämnt det där med att jag tyckte att någon som läst nationalekonomi skulle kunna hjälpa Åkesson förkovra sig litet på det området. Om denna förkovran kunde ske i regi av ett utbildningsföretag så skulle detta kanske kunna vara något den som lär ut kan lägga in i sitt CV. Om man tänker sig att SD startar upp ett offshore-bolag med hemlig ägare som i sin tur får starta upp ett svenskt dotterbolag så skulle man på det här viset kunna skapa en juridisk person utan koppling till SD som skulle kunna skriva ut tjänstgöringsintyg från rumsrena arbetsgivare.

Givetvis skulle arrangemanget kosta en slant. Tycker dock att kostnaden borde vara överkomlig. Ett större problem är kanske var man skall ta pengarna till de löner som måste utbetalas för att tjänstgöringsintygen inte skall tas för fejk. En variant skulle kanske kunna vara att Åkesson och andra som får ut tiotusentals kronor från partiet utöver riksdagsarvodet får gå ner i lön vad gäller den del som betalas från partiet. Om Åkesson t ex får 10 000 :- extra i månaden från partiet inkl sociala avgifter så borde detta kunna ge tre andra 10 000 :- i månaden inkl sociala avgifter från ett utbildningsföretag.

Frågan är förstås vad de olika SD:arna skall lära ut till varandra utöver nationalekonomi. Tja, det finns säkert flera varianter. Den som sitter i riksdagen kan säkert ha nytta av att ha kunskaper motsvarande juridisk översiktskurs. Och varför inte kunna litet om lönehantering? Företag tar idag rejält betalt för att utbilda folk i lönehanteringsprogram. Varför inte tota ihop en powerpoint avseende något eller några löneprogram och låta någon SD:are få lön för något sådant? Något sådant skulle säkert också kunna säljas på öppna marknaden om priset är rätt.

Man skulle kanske också kunna starta upp ett mediaföretag som streamar ut en nyhetssammanfattning på 3 minuter varje dag. Åkessons flickvän skulle kanske kunna vara hallåan som läser upp nyheterna. Då fick hon något att sätta i CV:et även om man kanske i detta fall skulle ana kopplingen till SD-sfären.

Fast bäst vore väl om SD lades ner och ersattes med ett parti typ Ny Demokrati som inte medför samma problem på arbetsmarknaden och i fackliga sammanhang för anhängarna.

Satt och spånade litet med anledning av inlägget ovan som jag postade. Fick litet fler idéer.

Jag antar att möjligheterna att betala ut 10 000 kr/mån inkl sociala avgifter till folk som jobbar för något slags utbildningsföretag eller något annan annan typ av företag skulle vara större om de som fick de här pengarna sedan gav tillbaka nettot till partiet som gåva. Så om man fick ut 7000 :- före skatt per månad så skulle man alltså betala in drygt 3000 :-/mån till partiet. Ju mindre partiet betalar ut netto, desto lättare blir det att köpa politiker och kanslianställda hyfsade CV:en där de kan utelämna SD-jobbet.

Jag tror själv att man behöver betala ut pengar till de som får tjänstgöringsintyg från bolagen i fråga för att det inte skall framstå som fejkade tjänstgöringsintyg. Man skulle kanske också kunna tänka sig konsultuppdrag för bolagen. Fördelen med sådana arrangemang är väl att man då inte behöver följa några kollektivavtal som innebär extrakostnader och att man kan betala ut relativt stora summor per arbetad timme utan att det betraktas som konstigheter. Konsulter inom tjänstesektorn brukar ju ta 10 000-30 000 :- per dag och då blir det ju lätt att få ihop tillräckligt med timmar till en summa i storleksklassen 10 000 kr/mån inkl sociala avgifter och moms.

För att arbetsuppgifterna för utbildningsföretagen och liknande inte skall betraktas som fejk är det väl också bra om man kan få fram en produkt som går att sälja. Att det kan bli förlust får man väl kanske räkna med. Men det är ju ändå en klar fördel om den som tittar på CV:et kan koppla de uppgivna arbetsuppgifterna till någon slags tjänst eller produkt som verkar ha köpts på marknaden.

Ett exempel på en utbildningsföretagsprodukt som jag tror skulle kunna gå att sälja är utbildningsmaterial avseende befintliga bokföringsprogram, affärssystem och löneprogram på marknaden. Valideringskurser som bekräftar kunskaper är kanske också en idé även om jag tror att tröskeln är rätt hög för att sådant skall vinna acceptans på marknaden.

I och för sig finns det väl redan utbildningsmaterial till t ex Vismas produkter och Hogia. Jag minns själv på 90-talet när en VHS-video hängde med ett enkelt bokföringsprogram från SPCS. Det var ingen dum video. Sedan kunde jag själv skapa egna övningsbolag i datorn och knappa in fakturor och andra uppgifter från låtsasföretag på papper i övningsböcker. Det jag dock saknade var kompletta övningsbolag anpassade till programmet som även omfattade bokslut (och årsredovisning och deklaration). I synnerhet nu när revisorstvånget avskaffats tycker jag att det borde finnas en marknad för mer kompletta utbildningsmaterial. Och det kanske finns sådant. Frågan är dock till vilket pris. Kurser där man måste närvara finns definitivt. Men de kostar väl ett par tusen per halvdag, och då har man ändå inte fått lära sig så många olika grejer. Jag vet inte vilka läromedel som finns i form av något typ powerpointar med filmsnuttar på DVD-skivor och till vilket pris. Kanske är utbudet begränsat p g a rädsla för piratkopiering, kanske är priserna väldigt höga p g a att man räknar med piratkopiering? Men för den som inte är piskad att gå med vinst så är det kanske lättare att ta fram en produkt vars pris accepteras av fler konsumenter.

Jag misstänker att det finns en del som drar sig för att starta eget p g a att den ekonomisk-administrativa biten verkar väldigt jobbig. Jag vet i och för sig att det finns personer som trots att de inte har några ekonomiska förkunskaper ändå startar egna aktiebolag utan att det hela slutar i kaos. Dessa personer verkar dock i regel ha en väldigt stark, inneboende drivkraft att vilja lyckas som företagare eller så är det väldigt smarta. Jag vet exempel på det sistnämnda. Det var en dataknutte som hela sitt yrkesverksamma liv jobbat på universitetet. Men nu hade han fått ett konsultuppdrag. Och det skulle börja nästa vecka. Så hur skulle han göra? Jo, han knallade ner till en revisionsbyrå som han visste att en kompis anlitade och hörde med dem. När han gick därifrån hade han köpt ett lagerbolag och hade fått en adress till en firma som sålde kartonger med Vismas bokföringsprogram. Så innan stängningsdags hann han snäppa in och få med sig en Visma-kartong för en dryg tusenlapp. Sedan hade han också tidigare under dagen fått låna en lärobok och övningsbok med facit i redovisning av en kollega som han brukade snacka med på fikarasterna. Sedan satte han sig under helgen med böckerna och skapade ett övningsbolag i bokföringsprogrammet. Mot slutet av lördagen hade han fått bra kläm på det där med dubbel bokföring och de olika kontoklasserna i BAS-planen. På söndagskvällen hade han gjort 5 övningsbolag och kände sig väldigt säker på hur han skulle bokföra första fakturan han skulle skicka iväg. Dottern, som hade en egen blogg hade också gjort en egen logotyp åt honom, som han lade in i ett Word-dokument där han plankade utseendet på en faktura han själv en gång fått. Så nu var det bara att tuta och köra för honom.

Riktigt så enkelt brukar det dock inte vara för de flesta, tror jag. För den som inte kommer från en företagarfamilj eller åtminstone gått ekonomisk linje på gymnasiet kan nog den administrativa biten kring företagande te sig som skrämmande och något man bara får ont i magen av. De skulle nog vilja torrsimma så mycket som möjligt när det gäller den administrativa biten innan de utbjuder sina varor eller tjänster eller anställer någon. Det finns dock antagligen en smärtgräns för hur mycket man är beredd att betala för detta torrsim.

Sedan finns det väl också människor som verkligen har beslutat sig för att starta eget men är ute efter produkter som gör att de kommer igång så snabbt, enkelt och billigt som möjligt. En del vill kanske också ha ett billigare alternativ till internutbildningar som innebär att man skickar iväg en receptionist eller sekreterare till kurser som kostar 10 000-tals kronor.

Sedan har vi gruppen som vet hur de gör för att kontera olika fakturor m m men som vid årets slut lämnar in allt till revisorn så att han för göra bokslut, deklaration och årsredovisning och kanske litet till. Nu när revisorsplikten avskaffats är det sannolikt attraktivt för fritids-bolag med väldigt sparsam verksamhet att klara bokslut, deklaration och årsredovisning själv. Och det är väl inte mycket som krävs för att klara detta själv om man har en tidigare mall att utgå ifrån. Men många känner nog att de behöver litet extra säkerhet för att kunna greja det här själv och samtidigt veta att man inte gjort något större fel. Frågan är hur mycket en sådan person är beredd att betala för en DVD och en spiralpärm med skärmdumpar m m som visar hur han göra så att han skall slippa betala 5000 :-/år eller mer till en revisor för att göra det här jobbet? Jag tror inte att han är beredd att betala 5000 :- för en sådan här DVD plus spriralpärm, men mer än 500 :-.

Det är också generellt bra för företagare att kunna så mycket som möjligt själv. Och kan man lära sig saker snabbt och enkelt utan att det tar en massa tid från annat så är det väl alltid en fördel. Speciellt med tanke på att revisorer faktiskt kan bomma saker, framför allt när det gäller privatekonomiska aspekter, verkar det som. Kunskapsnivån när det gäller privatekonomiska aspekter verkar variera väldigt mycket mellan olika revisionsbyråer. En del verkar inte kunna ett skit och den som läst litet Björn Lundén-böcker kan då klart mer själv när det gäller den privatekonomiska biten. Så det är väl alltid bra att kunna så mycket som möjligt själv. Man sparar också pengar på det viset. Revisionsbyråer och andra tjänsteföretag brukar ta betalt per påbörjad kvart. Så om de tar 1000 kr/tim så kostar det 250 kr varje gång du ringer upp och frågar om något. De lägger också gärna på så mycket tid som möjligt om du inte verkar veta vad det handlar om. Bäst är väl att först ha bläddrat i Björn Lundén-böcker och sedan eventuellt tittat på Skatteverkets site med rättsfall och kanske litet mer kvalificerad litteratur och sedan gå till revisorn och fråga om man tänkt rätt. Jag har själv när det gäller privatekonomiska aspekter gjort erfarenheten att revisorn haft väldigt dimmiga föreställningar om vad det handlade om (men ändå tog bra betalt). Så det är väl alltid bra att kunna så mycket som möjligt själv. Man blir då i alla fall en bättre uppköpare av tjänster.

En större utbildningsföretagsgrej jag kom att tänka på är möjligheten att bedriva grundskole- och gymnasieundervisning via nätet. Tyvärr är det dock idag inte möjligt för vanliga elever att få göra detta. De som bor utomlands tror jag kan få utbildning via nätet som SIS tillhandahåller. Sedan kan tydligen också folk i extrema fall beviljas hemundervisning. Rätt nyligen uppmärksammades ett fall där ett barn vars föräldrar var ortodoxa judar fick hemundervisning beviljad med motiveringen att deras barn eventuellt skulle kunna bli utsatt för mobbing p g a sin udda bakgrund. Generellt beviljas dock inte hemundervisning eller undervisning p g a mobbing eller potentiell mobbing. Skoltrötta elever kan dock tydligen få undervisning via nätet i vissa fall, verkar det som.

Själv tycker jag att det verkar väldigt vettigt om barn och ungdomar om de själva vill, t ex p g a att de inte trivs i skolan eller p g a långa resor, skulle kunna få studera via nätet. Om något riksdagsparti kunde driva igenom en sådan reform tror jag dels att man skulle kunna öka trivseln för många individer och dels spara en hel del pengar. Skolskjutskostnader skulle minska. Transportkostnader för gymnasister som får betalt ur egen ficka skulle också minska. Lärarkostnaderna skulle också kunna minska rätt drastiskt, speciellt på sikt. Har man ett väldigt genomarbetat material där frågebehovet via e-post och online-lektioner via nätet blir minimalt p g a en bra svar/frågor-sektion och p g a länkar á la Wikipedia för alla nyckelord så borde man kunna ersätta lektioner för 20-30 elever med EN lektion för kanske 10 000 elever som dessutom återanvänds år efter år. Pengarna man skulle kunna spara på detta framstår som nästan otroliga, speciellt på sikt när man förfinat materialet såpass att man täcker in nästan alla följdfrågor som brukar komma på online-lektioner och via mail. Lärarnas roll skulle på detta vis i många ämnen i huvudsak kunna övergå till att handla om kunskapskontroll.

På det här viset skulle man kunna skära ner antalet lärare rätt drastiskt på sikt. Kostnaderna skulle minska drastiskt även om man skulle återställa lönenivåerna för lärarna till de nivåer som rådde för 40-50 år sedan. Det här tror jag är ett bra exempel där man inte utnyttjat möjligheterna att spara pengar med hjälp av tekniken. Jag tror också att studieresultaten blir bättre om man hela tiden kan förfina läromedlen i stället för att uppfinna hjulet på nytt med varje lärare och varje ny lektion.

Ytterligare förbättringar av skolsystemets funktion skulle sannolikt kunna åstadkommas genom att separera undervisningsbiten från kunskapskontrolls- och betygssättningsbiten. Idag konkurrerar de olika skolorna inte genom att lära ut så effektivt som möjligt utan genom att sätta så höga betyg som möjligt. Vi har p g a detta fått en otrolig betygsinflation samt en stor orättvisa mellan elever som går på olika skolor. Lösningen på det här problemet förefaller vara att låta kunskapskontroll och betygssättning bli myndighetsutövning som utförs Skolverket, kommuner och kanske staten. De olika skolorna skulle sedan få konkurrera med varandra genom att vara så bra som möjligt på att få eleverna att klara de prov myndigheterna håller i. Det är ju inte klokt att vinstdrivande företag skall få konkurrera med varandra genom att tillåta så mycket betygsinflation som möjligt.

Något som speglar den djungel och det godtycke som utvecklats i skolan är också att det åtminstone fram till häromåret inte förekom någon central arkivering av de betyg eleverna fått från olika friskolor. Så om skolan lades ner eller gick i konkurs skulle betygsarkiven kunna hamna på tippen. Uppenbarligen hade detta också hänt någon gång.

Mitt intryck är att Jan Björklund låter väldigt engagerad när det gäller skolan. Han verkar också väldigt sugen på att behålla, eller få mer av, de lärarröster folkpartiet traditionellt fått rätt många av. I praktiken verkar han dock inte vilja göra något för att skapa bättre drivkrafter för bättre metoder för lärande och rättvisare betyg. Han verkar heller inte vilja skapa vettiga förutsättningar för att höja lärarlönerna. Kapar man ner antalet lärare ordentligt p g a inspelade lektioner, powerpointar o dyl så kapar man kostnaderna ordentligt och skapar därmed förutsättningar för att höja lönerna för de som är kvar. Om man bibehåller samma antal lärare måste man antingen höja skatterna eller skära ner på något annat.

Själv tvivlar jag på att befintliga skolföretag är speciellt intresserade av en övergång till nätbaserade skolor som mer baserar sig på de läromedel man har än på de lokaler och den personal man har. Jag ser inget direkt incitament för sådana här företag att lobba för ett byte av system. Risken finns att de bara ser en risk för ökad konkurrens. En nätskola kan sannolikt skapas med relativt små resurser. Resurser för slöjdundervisning och liknande kan troligen hyras in. Jag har för mig att Kunskapsskolan skickar sina elever till en för hela landet gemensam slöjdlokal i Dalarna i en vecka för att beta av slöjdmomentet. Det blir billigast för dem. En nätskola skulle sannolikt kunna hyra in motsvarande resurser under en vecka på något finsnickeri. Jag tror att befintliga utbildningsföretag är rätt nöjda med den befintliga ordningen där de i stället för med lärometoder konkurrerar med betygsinflation (även om man nu tydligen skall dämpa det här litet stickprovskontroller, typ). Jag tror också att regeringen är rätt nöjd med den nuvarande ordningen eftersom Sverige på det här viset fortsätter halka efter jämfört med t ex Sydkorea och eftersom man på det här viset lättare kan dölja problem i skolan. Om svenska elever halkar efter är det snarast bra ungefär som när man tycker att det är bra när Astra, Pharmacia och Gambro bommar igen i Sverige och försvinner utomlands. Ju sämre Sverige lyckas desto mindre risk för att svenskarna förhäver sig och desto trovärdigare blir påståenden typ ”blott barbariet är ursvenskt” (Fredrik Reinfeldt sade något liknande häromåret). Det är svårt att få till framgångar, förbättringar och effektiviseringar om de styrande politikerna inte har en positiv relation till landet p g a att man förknippar detta med en folkgrupp och till denna potentiellt kopplade ideologier som man ogillar och snarast upplever som ett hot mot sig själv och den egna familjen (Reinfeldt har afrikanskt påbrå och har utsatts för starkt ogillande på bl a här på Exilen p g a detta och Jan Björklund är adoptivförälder).

Jag har väldigt svårt att se att Reinfeldt och Björklund verkligen är intresserade av ekonomisk utveckling och tekniska framsteg i det här landet. Med tanke på den folkgrupp som fortfarande är talrik i Sverige och den potentiella ideologi denna del av befolkningen förknippas med i deras ögon blir tekniska framgångar för Sverige nästan som tekniska framgångar för Nazityskland. Och det vill man inte ha.

Mitt intryck är snarast att man vill hålla tillbaka utvecklingen litet eftersom man anser att tekniska framgångar som skapas av svenskar kan bidra till att stärka eller bibehålla bilden av ”svennar” som tekniskt begåvade människor vilket liksom kan bidra till deras tendens att förhäva sig. Ett annat problem är att invandrargrupper också kan se det som en fördel om det finns kvar svennar i landet som trivs och som kan alstra tekniska framsteg och ekonomiskt välstånd som de själva kan ha nytta av. Det är möjligt att sådana uppfattningar skulle kunna få visst fotfäste hos folkgrupper som aldrig frambringat figurer typ Mats Leijon (Powerformern, elektroteknik, läste in civilingenjörsexamen i elektroteknik på mindre än 2 år), Håkan Lans (satellitnavigering m m), Arne Beurling (en av tidernas främsta praktiska matematiker, knäckte tyska koder med papper och penna på någon dag under 2:a världskriget, fick efter kriget Albert Einsteins tjänsterum på Princeton) och Lars Hörmander (Fieldspristagare, expert på differentialekvatrioner). Det är helt klart en fördel för kvarvarande svennar i Sverige om andra folkgrupper ser svennar som en tillgång för landet. Kanske stärker det också viljan att ens ättlingar också skall tillhöra kategorin svennar om det finns enskilda imageboosters för gruppen som ovannämnde personer. Jag tror att det är i ljuset av ovanstående vi skall se Jan Björklunds senaste initiativ att satsa stora, statliga pengar på att locka hit framstående forskare från andra delar av världen genom att betala dem högre löner än vad svenska professorer och lektorer traditionellt brukar få. Om man kan ge professurer till människor som tillhör andra folkgrupper än Mats Leijon, Arne Beurling och Lars Hörmander så att dessa blir utan eller hamnar utomlands (som Arne Beurling) så minskar man bilden av svennars relativa betydelse för landets tekniska framgångar och välstånd. Andra folkgrupper upplever då inte att de har samma nytta av svennarna och svennarna mister imageboosters som gör att det känns typ ballt att vara svenne (även om man själv kanske inte är så bra på matte, typ).

Jag tror inte att Björklunds motiv är att göra svensk forskning mer konkurrenskraftig. Sverige har traditionellt varit väldigt bra på att frambringa toppar typ de jag nämnt ovan. Problemet i dagens Sverige är väl snarare att få fram en tillräcklig och bra bredd med relativt goda studieresultat på ingenjörssidan. Länder som Japan, Sydkorea och Kina är bra på att frambringa ingenjörer med en hög och jämn miniminivå. Det man behöver göra för att efterlikna denna styrka hos dessa länder tror jag är att förbättra matematik-inlärningen på grundskolor och gymnasier så att ingenjörsutbildningar ter sig mindre skrämmande samt förbättra kvaliteten på undervisningen i ingenjörsämnen i Sverige. De riktiga talangerna tar sig alltid lätt igenom ingenjörsutbildningarna bara de får en lista med läroböckerna samt tillgång till ett labb. För andra krävs det dock att föreläsningarna ger något och gör att det går snabbare att ta sig igenom kurslitteraturen. De kan också behöva bra labbinstruktioner, något som traditionellt varit en svag gren i Sverige jämfört med t ex på amerikanska universitet. Genom en standardisering av labbinstruktioner och genom förinspelade lektioner och powerpointar skulle man sannolikt kunna öka genomströmningen på ingenjörsutbildningarna en del. Idag finns det rena sabotörer på ingenjörsutbildningarna som är sura över att de hamnat på högskolan som misslyckade, lågavlönade doktorander i stället för ute i näringslivet med dubbla lönen. Av den anledningen vill man i möjligaste mån hindra de elever man själv skall hjälpa så att man själv skall stå längre fram i kön för de jobb man själv vill ha. Genom inspelade lektioner och powerpointar och centralt framställda labbinstruktioner skulle man kunna hindra misslyckade doktorander och liknande att sabotera kurserna. Detta tror jag skulle vara det enklaste och billigaste sättet att förbättra svensk ingenjörsutbildning. Sedan skulle man kanske kunna locka fler talangfulla individer till ingenjörsbanan om man såg till att höja lönerna jämfört med andra akademikeryrken. Kanske skulle man generellt kunna höja lönerna för universitetslärare som undervisar i ingenjörsämnen (i den mån de nu behövs om man har inspelade lektioner och powerpointar). En annan variant vore kanske ett speciellt jobbskatteavdrag för ingenjörer (i alla fall beträffande en del kategorier) som skulle kunna kompensera litet för lägre löner jämfört med t ex affärsjurister och specialistläkare. I vilket fall som helst tror jag inte att Björklunds recept ger den redan befintliga befolkningen i Sverige något. Och det tror jag inte är meningen. Men kanske är det trevligt och intressant för någon utländsk professor att som omväxling komma hit och forska litet och samtidigt få en speciellt hög lön.

Avslutningsvis vill jag be läsarna att vidarebefordra detta inlägg till Sverigedemokraterna. Jag gör det som sagt inte. Själv tycker jag heller egentligen inte att SD:arna förtjänar en del av de pärlor jag fått till i denna tråd (jag tvivlar dock att de inser potentialen i dessa eller kan tvinga sig att göra något av dessa, men jag gör ändå ett försök). Rent känslomässigt tycker jag väl också att figurer som Richard Jomshof Kent Ekeroth förtjänar att hamna hos socialen eller Fas 3 i sina eventuella civila karriärer med tanke på de björntjänster de nu gör svenska folket, trots att de ganska lätt hade kunna justera de bitar som är problematiska i deras förkunnelse. Jag vet egentligen inte om jag gör rätt när jag serverar Expo och regeringspartierna de här grejerna på ett fat. Egentligen borde något nytt, vettigt parti förtjäna t ex mina idéer om hur man kunde kapa kostnaderna för, och förbättra kvaliteten på, skolundervisningen. Å andra sidan gissar jag att intresset hos potentiella finansiärer för att göra något är rätt svagt. Hoppas att jag inte har fel här.

Last edited by K. V. Pauker on Mon 26 Nov - 23:11; edited 1 time in total

K. V. Pauker

Back to top Go down

Post  Alfamale on Mon 26 Nov - 7:38

Dina haranger blir allt längre.
Och du Mats Andersson tog examen på tre år. Vi som gillade mer än att sitta på pojkrummet och runka gjorde det på fyra. Eller om man var en fyllskalle, fem. Idag är visst fem standard då dom sänkt takten för att babbarna skall hinna med. Enligt sonen som går där i skrivande stund, är det idag mycket slö takt. Inget som förfånar i vårt blattefierade dysfunktionella skitsamhälle. Sämst anger takten. Det bådar ju gott inför framtiden.

Alfamale

Back to top Go down

Post  K. V. Pauker on Mon 26 Nov - 21:49

K. V. Pauker wrote:

[- - -]

Mitt intryck är att Jan Björklund låter väldigt engagerad när det gäller skolan. Han verkar också väldigt sugen på att behålla, eller få mer av, de lärarröster folkpartiet traditionellt fått rätt många av. I praktiken verkar han dock inte vilja göra något för att skapa bättre drivkrafter för bättre metoder för lärande och rättvisare betyg. Han verkar heller inte vilja skapa vettiga förutsättningar för att höja lärarlönerna. Kapar man ner antalet lärare ordentligt p g a inspelade lektioner, powerpointar o dyl så kapar man kostnaderna ordentligt och skapar därmed förutsättningar för att höja lönerna för de som är kvar. Om man bibehåller samma antal lärare måste man antingen höja skatterna eller skära ner på något annat.

Själv tvivlar jag på att befintliga skolföretag är speciellt intresserade av en övergång till nätbaserade skolor som mer baserar sig på de läromedel man har än på de lokaler och den personal man har. Jag ser inget direkt incitament för sådana här företag att lobba för ett byte av system. Risken finns att de bara ser en risk för ökad konkurrens. En nätskola kan sannolikt skapas med relativt små resurser. Resurser för slöjdundervisning och liknande kan troligen hyras in. Jag har för mig att Kunskapsskolan skickar sina elever till en för hela landet gemensam slöjdlokal i Dalarna i en vecka för att beta av slöjdmomentet. Det blir billigast för dem. En nätskola skulle sannolikt kunna hyra in motsvarande resurser under en vecka på något finsnickeri. Jag tror att befintliga utbildningsföretag är rätt nöjda med den befintliga ordningen där de i stället för med lärometoder konkurrerar med betygsinflation (även om man nu tydligen skall dämpa det här litet stickprovskontroller, typ). Jag tror också att regeringen är rätt nöjd med den nuvarande ordningen eftersom Sverige på det här viset fortsätter halka efter jämfört med t ex Sydkorea och eftersom man på det här viset lättare kan dölja problem i skolan. Om svenska elever halkar efter är det snarast bra ungefär som när man tycker att det är bra när Astra, Pharmacia och Gambro bommar igen i Sverige och försvinner utomlands. Ju sämre Sverige lyckas desto mindre risk för att svenskarna förhäver sig och desto trovärdigare blir påståenden typ ”blott barbariet är ursvenskt” (Fredrik Reinfeldt sade något liknande häromåret). Det är svårt att få till framgångar, förbättringar och effektiviseringar om de styrande politikerna inte har en positiv relation till landet p g a att man förknippar detta med en folkgrupp och till denna potentiellt kopplade ideologier som man ogillar och snarast upplever som ett hot mot sig själv och den egna familjen (Reinfeldt har afrikanskt påbrå och har utsatts för starkt ogillande på bl a här på Exilen p g a detta och Jan Björklund är adoptivförälder).

Jag har väldigt svårt att se att Reinfeldt och Björklund verkligen är intresserade av ekonomisk utveckling och tekniska framsteg i det här landet. Med tanke på den folkgrupp som fortfarande är talrik i Sverige och den potentiella ideologi denna del av befolkningen förknippas med i deras ögon blir tekniska framgångar för Sverige nästan som tekniska framgångar för Nazityskland. Och det vill man inte ha.

Mitt intryck är snarast att man vill hålla tillbaka utvecklingen litet eftersom man anser att tekniska framgångar som skapas av svenskar kan bidra till att stärka eller bibehålla bilden av ”svennar” som tekniskt begåvade människor vilket liksom kan bidra till deras tendens att förhäva sig. Ett annat problem är att invandrargrupper också kan se det som en fördel om det finns kvar svennar i landet som trivs och som kan alstra tekniska framsteg och ekonomiskt välstånd som de själva kan ha nytta av. Det är möjligt att sådana uppfattningar skulle kunna få visst fotfäste hos folkgrupper som aldrig frambringat figurer typ Mats Leijon (Powerformern, elektroteknik, läste in civilingenjörsexamen i elektroteknik på mindre än 2 år), Håkan Lantz (satellitnavigering m m), Arne Beurling (en av tidernas främsta praktiska matematiker, knäckte tyska koder med papper och penna på någon dag under 2:a världskriget, fick efter kriget Albert Einsteins tjänsterum på Princeton) och Lars Hörmander (Fieldspristagare, expert på differentialekvatrioner). Det är helt klart en fördel för kvarvarande svennar i Sverige om andra folkgrupper ser svennar som en tillgång för landet. Kanske stärker det också viljan att ens ättlingar också skall tillhöra kategorin svennar om det finns enskilda imageboosters för gruppen som ovannämnde personer. Jag tror att det är i ljuset av ovanstående vi skall se Jan Björklunds senaste initiativ att satsa stora, statliga pengar på att locka hit framstående forskare från andra delar av världen genom att betala dem högre löner än vad svenska professorer och lektorer traditionellt brukar få. Om man kan ge professurer till människor som tillhör andra folkgrupper än Mats Leijon, Arne Beurling och Lars Hörmander så att dessa blir utan eller hamnar utomlands (som Arne Beurling) så minskar man bilden av svennars relativa betydelse för landets tekniska framgångar och välstånd. Andra folkgrupper upplever då inte att de har samma nytta av svennarna och svennarna mister imageboosters som gör att det känns typ ballt att vara svenne (även om man själv kanske inte är så bra på matte, typ).

Jag tror inte att Björklunds motiv är att göra svensk forskning mer konkurrenskraftig. Sverige har traditionellt varit väldigt bra på att frambringa toppar typ de jag nämnt ovan. Problemet i dagens Sverige är väl snarare att få fram en tillräcklig och bra bredd med relativt goda studieresultat på ingenjörssidan. Länder som Japan, Sydkorea och Kina är bra på att frambringa ingenjörer med en hög och jämn miniminivå. Det man behöver göra för att efterlikna denna styrka hos dessa länder tror jag är att förbättra matematik-inlärningen på grundskolor och gymnasier så att ingenjörsutbildningar ter sig mindre skrämmande samt förbättra kvaliteten på undervisningen i ingenjörsämnen i Sverige. De riktiga talangerna tar sig alltid lätt igenom ingenjörsutbildningarna bara de får en lista med läroböckerna samt tillgång till ett labb. För andra krävs det dock att föreläsningarna ger något och gör att det går snabbare att ta sig igenom kurslitteraturen. De kan också behöva bra labbinstruktioner, något som traditionellt varit en svag gren i Sverige jämfört med t ex på amerikanska universitet. Genom en standardisering av labbinstruktioner och genom förinspelade lektioner och powerpointar skulle man sannolikt kunna öka genomströmningen på ingenjörsutbildningarna en del. Idag finns det rena sabotörer på ingenjörsutbildningarna som är sura över att de hamnat på högskolan som misslyckade, lågavlönade doktorander i stället för ute i näringslivet med dubbla lönen. Av den anledningen vill man i möjligaste mån hindra de elever man själv skall hjälpa så att man själv skall stå längre fram i kön för de jobb man själv vill ha. Genom inspelade lektioner och powerpointar och centralt framställda labbinstruktioner skulle man kunna hindra misslyckade doktorander och liknande att sabotera kurserna. Detta tror jag skulle vara det enklaste och billigaste sättet att förbättra svensk ingenjörsutbildning. Sedan skulle man kanske kunna locka fler talangfulla individer till ingenjörsbanan om man såg till att höja lönerna jämfört med andra akademikeryrken. Kanske skulle man generellt kunna höja lönerna för universitetslärare som undervisar i ingenjörsämnen (i den mån de nu behövs om man har inspelade lektioner och powerpointar). En annan variant vore kanske ett speciellt jobbskatteavdrag för ingenjörer (i alla fall beträffande en del kategorier) som skulle kunna kompensera litet för lägre löner jämfört med t ex affärsjurister och specialistläkare. I vilket fall som helst tror jag inte att Björklunds recept ger den redan befintliga befolkningen i Sverige något. Och det tror jag inte är meningen. Men kanske är det trevligt och intressant för någon utländsk professor att som omväxling komma hit och forska litet och samtidigt få en speciellt hög lön.

Avslutningsvis vill jag be läsarna att vidarebefordra detta inlägg till Sverigedemokraterna. Jag gör det som sagt inte. Själv tycker jag heller egentligen inte att SD:arna förtjänar en del av de pärlor jag fått till i denna tråd (jag tvivlar dock att de inser potentialen i dessa eller kan tvinga sig att göra något av dessa, men jag gör ändå ett försök). Rent känslomässigt tycker jag väl också att figurer som Richard Jomshof Kent Ekeroth förtjänar att hamna hos socialen eller Fas 3 i sina eventuella civila karriärer med tanke på de björntjänster de nu gör svenska folket, trots att de ganska lätt hade kunna justera de bitar som är problematiska i deras förkunnelse. Jag vet egentligen inte om jag gör rätt när jag serverar Expo och regeringspartierna de här grejerna på ett fat. Egentligen borde något nytt, vettigt parti förtjäna t ex mina idéer om hur man kunde kapa kostnaderna för, och förbättra kvaliteten på, skolundervisningen. Å andra sidan gissar jag att intresset hos potentiella finansiärer för att göra något är rätt svagt. Hoppas att jag inte har fel här.

Lägger till några fler reflektioner med anledning av mitt förra inlägg (kortar det dock litet i denna postning).

Någon tror kanske inte på mina teorier om varför Björklund vill locka hit utländska forskare med topplöner i stället för att höja lönerna för redan befintliga forskare i Sverige. Men jag ser alltså inget sakligt skäl för att göra det Björklund vill. Forskningsresultaten från toppforskare runt om i världen finns ju tillgängliga med några knapptryckningar via nätet. Universitetslärare brukar ha gratisabonnemang på alla vetenskapliga tidskrifter via nätet. Skall på något sätt bättre forskning sprida sig på universiteten genom att de importerade forskarna på något sätt skapar ett kreativt klimat i fikarummet eller liknande? Jag förstår inte resonemanget.

Mitt intryck är att det här är ett exempel på de mer extrema uttryck vi fått se de senaste årtiondena för viljan att göra ett väldigt grundligt jobb när det gäller att stöpa om det politiska landskapet. Mitt intryck är som sagt att det här inte alls handlar om att stärka svensk forskning eller högteknologi utan om att vingklippa bilden av svennarna som landets verkliga breadwinners. Jag ser en fara i detta eftersom det helt klart är en fördel för svennarna som grupp om den nya majoritetsbefolkningen upplever sig ha någon slags nytta av dem. Man blir väl då mer benägen att behandla svennarna väl och hålla dem på gott humör.

Om man hade haft något slags elementärt intresse av att bibehålla högteknologiska bransch- och kunskapskluster i Sverige så hade man gjort som Storbritannien gjorde åtminstone tidigare och infört minimikrav på hur mycket tillgångar inhemska pensionsfonder måste hålla i inhemska aktier och gärna då vissa typer av aktier (en hake är väl dock kanske att stora Ericsson kommer att få stryk av kineserna precis som Facit fick stryk av japanerna). Man hade också gärna kunnat uppmuntra inhemskt ägande av aktier i vissa branscher och kategorier genom att sänka skatten på utdelningarna i sådana företag till utländska nivåer. Tycker det sistnämnda borde vara typisk, liberal ekonomisk politik. Idag är dock borgerlig politik snarare att rea ut skolor och vårdcentraler moderat- och folkpartikompisar på ett sätt som nästan påminner om Jeltsins Ryssland på 90-talet.

Det enda felet i mina teorier när det gäller Björklund är väl att även politiker med inhemska barn sannolikt skulle göra likadant för att i framtiden få svennarna att framstå som mindre värdefulla för övriga medborgare. De flesta skulle nog tycka att detta skulle vara ett bra sätt att minska rasismen i framtidens Sverige. Ju mer utsatta framtidens svennar blir i minoritetsställning i framtidens Sverige och ju mer värdelösa de upplevs desto mindre rasism. Ungefär så ser logiken ut. Det kan dock finnas en skillnad mellan de som har inhemska barn, vilka som grupp kan drabbas av reellt negativa effekter om 50 år om svennarna står lägre i kurs, och de som har utländska barn om dessa barn kommer från de världsdelar varifrån superforskarna med de högre lönerna är tänkta att komma. Jag tror att Björklund känner sig lugnare om framtidens majoritetsbefolkning tänker att "vi har vårt välstånd (i den mån det nu kommer att vara kvar) tack vare de forskare från Ostasien som Björklund importerade för 50 år sedan” än om de tänker "vi har vårt välstånd tack vare figurer typ Håkan Lans och Mats Leijon". Därför tror jag att risken är aningen större att förslag typ att ersätta svenska, framtida professorer med utländska om personer med Björklunds familjebakgrund får bestämma än annars. Men det är ju klart, det kan ju vara så att Björklund bara är litet dum. Jag misstänker dock att mer än dumhet kan ligga bakom det här förslaget.

Rent generellt sitter adoptivföräldrar och deras barn i samma ekonomiska båt som den övriga befolkningen. Detta borde skapa förutsättningar för att undvika ekonomiskt okloka invandringspolitiska åtgärder. Tyvärr finns det dock personer i gruppen adoptivföräldrar som har extrema åsikter och överdriver den hotbild som finns mot deras barn och barnbarn i framtiden. De vill inte inse att det är tämligen klappat och klart att framtidens svenska befolkning blir en blandbefolkning och att det kommer att bli väldigt tufft för eventuella kvarvarande minoriteter att förtrycka den framtida majoriteten. Och det är väl kanske inte så konstigt om vissa adoptivföräldrar inte vill ta till sig detta faktum. Får man tro dagens mediareportage så lurar ju 30-talets Tyskland runt hörnet p g a att SD tagit några mandat i Höör. Även om det kanske inte är så konstigt att man inte riktigt vill ta till sig realiteterna beträffande vilka som kommer att vara i majoritet och minoritet i framtiden om man betänker vilket samhällsklimat vi har idag så tycker jag ändå att en medveten strategi som verkar gå ut på att montera ner bilden av svennarna som skaparna av Sveriges högteknologi och välstånd utgör ett exempel på extrem grundlighet och övernitiskhet. Vad är poängen om man ändå kommer att "vinna"? Om man ändå kommer att "vinna" och medvetet är ute efter att genom manipulationer av rekryteringen av forskare försvaga svennarnas position som minoritet i framtidens Sverige så anser jag att detta är ett uttryck för extrema värderingar. Om det inte är nog med att "vinna" och man i stället anser att man måste göra ett så grundligt jobb som möjligt så tycker jag att detta vittnar om extrema åsikter.

Rent generellt verkar också mer extrema åsikter ha slagit igenom på pro-invandringssidan de senaste åren. Det räcker inte med att man ändå "vinner". Därför måste man t ex släppa arbetskraftsinvandringen fri, införa fri skolgång för papperslösas barn och förbjuda eftersökning av deras föräldrar via skolan. Man "vinner" även utan sådana åtgärder. Men man vill göra ett grundligt jobb och är beredd att låta samhället betala ett ekonomiskt pris för detta, och detta även om det drabbar grupper som man uppfattar spelar i det egna laget. Detta för osökt mina tankar till SD:s tidigare interndiskussion här på Exilen om "barkbrödsnationalism". Vissa nationalister var alltså beredda att ta en lägre levnadsstandard för att göra Sverige mer svenskt medan andra inte var det. Jag anser att dagens ledande invandringsförespråkare påminner barkbrödsnationalisterna på den andra planhalvan. Inte nog med att man är beredd att betala ett ekonomiskt pris för den typ av invandring vi haft sedan mitten av 80-talet. Man är dessutom beredd att öka på det ekonomiska priset ytterligare utan att detta egentligen behövs för att säkra målet att få en väljarkår av mer utrikisk härstamning som inte vill rösta på Curt Linusson och mjukare nationalister. Denna tendens tycker jag speglar extrema åsikter ett extremt känsloliv och tydliga antipatier mot delar av befolkningen som man upplever som ett slags hot. Jag kan i och för sig på sätt och vis förstå att Reinfeldt kläcker ur sig saker typ "blott barbariet är ursvenskt" om säpo eller kanslipersonal lägger fram utskrifter av inlägg på Exilen med kräkis-symboler där man talar om "neger-Reinfeldt". Men det gör inte de senaste årens politik mindre extrem. Och när det gäller Björklund har jag hittills inte ens kunnat finna några exempel på nätet som skulle kunna motivera ett påstående typ att man får skörda vad man sår eftersom man varit dum mot Björklund och hans familj. Tvärtom verkar det som att SD:s medlemmar generellt verkar acceptera företeelsen adoptioner och de blandäktenskap som sannolikt blir följden. Man verkar ha adopterade medlemmar och man har t o m en adoptivförälder som riksdagsledamot (jag tvivlar dock på att den mannen är invandringsmotståndare när det gäller icke adoptionsrelaterad invandring, men det är en annan fråga). [Längre ut på extremistskalan verkar adopterade som accepterar att inte ha sexuella förbindelser över rasgränserna kunna accepteras som någon slags allierade (ungefär som japanerna under 2 världskriget och en del indiska självständighetsivrare).] Så i Björklunds och i en hel del andra fall, oavsett familjebakgrund, tycker jag att det verkar vara fråga om en oprovocerad extremism. Jag anser att det är extremism att försöka minska andelen professorer med svensk bakgrund av något som verkar ha image-relaterade skäl och jag anser att denna extremism är oprovocerad. Men jag har kanske missuppfattat något. Tvivlar dock på detta. Jag tror att det, för att låna ett uttryck som Björklund använde sig under sin karriär som yrkesmilitär, handlar om att "runka upp stridskuken" mot rasismen eller vad man nu skall kalla det.

Jag inser dock att om den breda allmänheten efter att ha läst mitt inlägg skulle svara på frågan om vem som är extremist så skulle 99,5 % officiellt säga att det var jag som var extremist och inte Björklund. I sluten omröstning skulle väl siffran bli kanske 85 %. Om man däremot skulle låta folk ta ställning till sakfrågan utan att ange avsändaren för respektive förslag tror jag dock att de flesta skulle tycka att det var vettigare att satsa pengarna på befintliga talanger i landet. Avsändaren av ett budskap är vad som huvudsakligen avgör om något är extremism eller inte. Politiker och partier med bra varumärken kan gå väldigt långt när det gäller olika former av socialt accepterad extremism utan att detta upplevs som extremism. Reinfeldts uttalande om att "blott barbariet är ursvenskt" är väl ett bra ett exempel på detta. Detta speglar väl också bra situationen att invandringsförespråkarna, som av strategisk-politiska skäl vill ha en annan väljarkår utan inbyggd risk, redan har vunnit även om det är några år kvar innan detta kan anses slutgiltigt bekräftat i form av befolkningstal.

Det oroar mig faktiskt litet att många ledande politiker gör mer än vad man behöver när man redan "vunnit". Varför göra mer än vad som är nödvändigt? Jag tycker att detta eventuellt kan utgöra en viss källa till oro. Därför tror jag att det är en klok strategi att hålla sig så väl som möjligt med stora invandrargrupper och inte göra sig ovän i onödan med dessa. Allra bäst vore om några färgade invandrare kunde ställa upp i broschyrmaterial och intyga att mer invandring är ekonomiskt ofördelaktigt även för befintliga invandrare. Jag vet inte om Mrutyuanjai Mishra blev sverigedemokrat p g a att han anser att mer invandring är oförmånligt för redan befintliga invandrare, eller av andra orsaker eller om det var fråga om något slags practical joke. Här är i alla fall en artikel:

http://www.newsmill.se/artikel/2012/03/26/d-rf-r-har-jag-valt-att-bli-sverigedemokrat

Själv tycker jag att SD skall strunta i om folk är muslimer om de ställer upp för att intyga att mer invandring är dåligt för redan befintliga invandrare. Varken Israel eller USA tar Islam på allvar som ett politiskt hot. Israel stödde skapandet av Hamas eftersom de tyckte att det var bra om några sådana fårskallar fick inflytande på de palestinska territorierna. USA har t o m stöttat f d Al Qaida-grupper som stridit i Libyen och Syrien. På större allvar tar man inte de här figurerna (det är svårt att ta en religion som innebär att martyrer som spränger sig i luften får 72 oskulder som belöning på riktigt allvar). Att då göra sig ovän i onödan med mer mainstream-orienterade muslimer förefaller då inte vettigt. Om t o m nazister, som är de som i högst grad vill hävda svennars intressen på andra folkgruppers bekostnad, kan vara litet kompis med litet mer extrema muslimer (precis som USA ibland), vari ligger då hotet mot svenska folket i att undvika att göra sig ovän i onödan med Nalin Baksi-muslimer och kanske litet mer traditionella muslimer? Själv tror jag snarare att det är ett hot mot svenska folket om svennarna gör sig ovän med den stora muslimska folkgruppen samtidigt som det finns andra som inte nöjer sig med att vinna utan vill göra ett riktigt grundligt jobb och kanske ser positivt på idén att hetsa muslimerna mot kvarvarande svennar.

K. V. Pauker

Back to top Go down

Post  Max Ronalds on Mon 26 Nov - 22:32

Nu börjar Janne Hybris yra om svennar också. Klockrent

K. V. Pauker wrote:Ju mer utsatta framtidens svennar blir i minoritetsställning i framtidens Sverige och ju mer värdelösa de upplevs desto mindre rasism. Ungefär så ser logiken ut.

[...]

Tyvärr finns det dock personer i gruppen adoptivföräldrar som har extrema åsikter och överdriver den hotbild som finns mot deras barn och barnbarn i framtiden. De vill inte inse att det är tämligen klappat och klart att framtidens svenska befolkning blir en blandbefolkning och att det kommer att bli väldigt tufft för eventuella kvarvarande minoriteter att förtrycka den framtida majoriteten.

Men nu säger du emot dig själv. Tummen upp Mitt intryck är dock att det har funnits en tendens genom historien för just värdelösa folk att bli förtryckta. Och du konstaterade just att svenskarna håller på att bli ett.

Max Ronalds

Back to top Go down

Post  Max Ronalds on Mon 26 Nov - 23:15

K. V. Pauker wrote:
Själv tycker jag att SD skall strunta i om folk är muslimer om de ställer upp för att intyga att mer invandring är dåligt för redan befintliga invandrare. Varken Israel eller USA tar Islam på allvar som ett politiskt hot. Israel stödde skapandet av Hamas eftersom de tyckte att det var bra om några sådana fårskallar fick inflytande på de palestinska territorierna. USA har t o m stöttat f d Al Qaida-grupper som stridit i Libyen och Syrien. På större allvar tar man inte de här figurerna (det är svårt att ta en religion som innebär att martyrer som spränger sig i luften får 72 oskulder som belöning på riktigt allvar). Att då göra sig ovän i onödan med mer mainstream-orienterade muslimer förefaller då inte vettigt. Om t o m nazister, som är de som i högst grad vill hävda svennars intressen på andra folkgruppers bekostnad, kan vara litet kompis med litet mer extrema muslimer (precis som USA ibland), vari ligger då hotet mot svenska folket i att undvika att göra sig ovän i onödan med Nalin Baksi-muslimer och kanske litet mer traditionella muslimer? Själv tror jag snarare att det är ett hot mot svenska folket om svennarna gör sig ovän med den stora muslimska folkgruppen samtidigt som det finns andra som inte nöjer sig med att vinna utan vill göra ett riktigt grundligt jobb och kanske ser positivt på idén att hetsa muslimerna mot kvarvarande svennar.

Här säger du också emot dig själv. Ja Om man inte behöver se "martyrer som spränger sig i luften" som ett strategiskt hot, varför skulle då en överviktig försvenskad turkkärring vara det? Jag kan tyvärr för din del(?) betryggande konstatera att ingen framtida svenskfientlig rörelse kommer att finna personer med "100% ren germansk stamtavla som uteslutande består av småländska bönder" som särskilt skyldiga till utsugning och bedrägeri. Men det kanske är just ett sådant scenario du sitter och hoppas på. En av den svenska statens högsta företrädare har stora bruna ögon och delvis afrikanskt påbrå. Tror du att det kommer att immunisera honom och hans framtida ättlingar mot Breivik- eller kanske Blokhin-inspirerade våldsaktioner? Du lever i en låtsasvärld precis som alla andra socialister.

Max Ronalds

Back to top Go down

Post  Robin Shadowes on Tue 27 Nov - 0:24

Fransosen avslöjar sig själv med sitt islam-kramar svammel. Anledningen till att han inte vågar komma ut ur garderoben är nog att han är mån om sitt rykte. I hans kretsar är det nog ingen höjdare att hänga på en "rasse-sajt". Förmodligen därför Sakine inte är så pigg på att komma tillbaka heller. Fast visst är det lite kul med att gamla spioner hedrar oss "nassar" med sin prominenta närvaro. Ja lol

Robin Shadowes
Leg. Vampür

Back to top Go down

Post  Alfamale on Tue 27 Nov - 12:53

Janne, nu får du ta och snäppa upp dig några pinnhål. Är det åldern som gör sig tillkänna, gubbsvammlet alltså? Låt de få synapserna du har kvar agera och korta ner din brödtext. Den blir inte bättre bara för att den är lång.

Alfamale

Back to top Go down

Post  kapten havoc on Tue 27 Nov - 14:00

Robin Shadowes wrote:Fransosen avslöjar sig själv med sitt islam-kramar svammel. Anledningen till att han inte vågar komma ut ur garderoben är nog att han är mån om sitt rykte. I hans kretsar är det nog ingen höjdare att hänga på en "rasse-sajt". Förmodligen därför Sakine inte är så pigg på att komma tillbaka heller. Fast visst är det lite kul med att gamla spioner hedrar oss "nassar" med sin prominenta närvaro. Ja lol

Det är faktiskt lite smickrande. Tummen upp Var inte ett annat högdjur aktiv här med Stieg Larson va? vilken användare var det i såna fall? Hmm...

kapten havoc

Back to top Go down

Post  Max Ronalds on Tue 27 Nov - 17:42

Kom att tänka på det här med att "den framtida minoritetsgruppen svennar" ska bli något slags uppfinnarjockar och därmed höja den egna gruppens status och vinna respekt hos blandbefolkningen. Jag vet inte om det är en så smart strategi faktiskt. Läste idag att Finland och Sydkorea tydligen toppar någon utbildningslista där Sverige intar en mer medioker placering. Kom att tänka på hur det såg ut, eller lät, i hyttkorridoren på en resa mellan Åbo och Stockholm nyligen där hela hyttkorridoren var fylld med studenter som åkte på någon studentkryssning. Jag tycker det är jättepinsamt att se halvvuxna män sitta och dricka öl och sjunga psamler. Kom dessutom att tänka på någon video som fick stort mediagenomslag nyligen från Sydkorea där en grupp manliga studenter blir helt saliga av att se några dansöser i kroppsnära kläder stå och åma sig. Jag tycker det också var jättepinsamt. I etniskt homogena länder kanske sådant inte spelar någon roll. I ett land med mer brokig demografi som Sverige kanske det kan utgöra en fara för svennarna om de uppfattas som pinsamma i likhet med exemplena jag beskrev och om någon retar sig på det. Därför kanske en förbättring av studieresultaten bör kombineras med någon sorts social träning. Iofs kanske dylikt pinsamt beteende kan motverkas om svennarna börjar anamma en familjepolitik som bygger på aktiv könsselektion. Ifall man växer upp med en eller flera systrar i familjen så minskar nog sannolikheten att man överreagerar i kontakt med det motsatta könet som de sydkoreanska studenterna gjorde. Dessutom är väl det en fördel (kanske en livsnödvändig åtgärd) om man kan selektera bort den kvinnor som uppenbarligen har en febläss för mörkhyade män. Fast jag tror inte de mest extrema av svennarnas företrädare, dvs nazisterna, tänker i samma banor. Tvärtom väljer de att citera Corneliu Codreanu om att det "behövs fler män". Och om unga kvinnor ur den egna gruppen väljer att hänga ihop med mörkhyade pojkvänner och idoliserar mörkhyade artister (typ Chris Brown) så beror det på att den egna gruppens män har blivit för "feminiserade".

Tycker förresten att det är dumt att klumpa ihop Skandinaviens ursprungsbefolkning som "svennar". Kunde bara inte låta bli att imitera huvudpersonen i den här tråden.

Max Ronalds

Back to top Go down

Post  K. V. Pauker on Tue 27 Nov - 19:19

Robin Shadowes wrote:Fransosen avslöjar sig själv med sitt islam-kramar svammel. Anledningen till att han inte vågar komma ut ur garderoben är nog att han är mån om sitt rykte. I hans kretsar är det nog ingen höjdare att hänga på en "rasse-sajt". Förmodligen därför Sakine inte är så pigg på att komma tillbaka heller. Fast visst är det lite kul med att gamla spioner hedrar oss "nassar" med sin prominenta närvaro. Ja lol

Jag antar att talet om "Janne" och "fransosen" här på Exilen syftar på att jag skulle vara Jan Guillou eftersom jag med Robin Shadowes mått mätt (och även SD-mått mätt) kanske är någon slags "islam-kramare". Jag är dock inte så säker på att jag ur ett typiskt PK:it-perspektiv är en "islam-kramare" eftersom jag faktiskt påpekar att man inom islam tror att i alla fall manliga martyrer får 72 oskulder i himmelen som belöning om de dör i strid genom att t ex självmordsbomba sig till döds.

Vill också med anledning av det här med islam komma med ett förtydligande av vad som är problemet med SD:s islam-hållning. Problemet är inte om några säger att Israel har rätt att konfiskera mark och bomba palestinier i Mellanöstern eller bomba andra icke-judiska folkgrupper i Mellanöstern och kanske Pakistan. Det finns nämligen folkpartister och kristdemokrater som också tycker ungefär på det viset. Även en socialdemokrat som Anita Gradin var som ledande politiker väldigt ovillig jämfört med t ex Sten Andersson och Pierre Schori att säga att Israel borde ta och lugna ner sig litet. Det som är problemet med SD:s hållning är om man flyttar över konfliktsituationen i Mellanöstern till Sverige och dessutom sätter strålkastarljuset på osympatiska delar av islam som i förekommer i icke Nalin Pekgul-varianter av islam. Detta uppfattas inte av allmänheten som rumsrent. Det är mer rumsrent än att påpeka osympatiska företeelser inom judendomen som t ex Mitzvah, Jesaja 60:10-12 och diverse passager i Talmud där icke-judars status som människor åtminstone är starkt ifrågasatt. Men det är inte rumsrent. Dessutom torde många människor uppfatta kritiken av islam som en förtäckt kritik mot invandring av färgade eftersom så gott som alla muslimer utom en del av de som kommer från Bosnien och Kosovo ser utrikiska ut. Speciellt då många Svenssons använder islam som ett slags kodord för motstånd mot invandring av färgade människor.

Problemet är alltså inte om Kent Ekeroth och Richard Jomshof låter som Livets Ordare som kopplat in efterbrännkammaren i Israel-Palestina-frågan (även om jag noterar att folkpartiet och kristdemokraterna nu gått med på att okeja att palestinierna får samma status i FN som Vatikanen). Problemet är om man kritiserar islam här i Sverige. I och för sig skulle man kanske vara tacksam om Kent Ekeroth säger att eftersom det finns en konflikt mellan Israel och islam så är det OK att säga att det finns en konflikt mellan Sverige och islam. Problemet är bara det att allmänheten inte riktigt sväljer den här typen av "konsekvens". Dessutom gör SD-stöd till konflikt med islam att de som upplevs ha likartade åsikter får en extra konflikt i onödan med den växande muslimska folkgruppen i Sverige. Om Ekeroth däremot sagt något typ "jag stödjer Israel av självbevarelsedriftsskäl eftersom jag är halvjude och vill ha någonstans att ta vägen om Sverige blir nazistiskt eller om hela Sverige blir som Malmö och jag stödjer Sverige och svenska intressen av liknande självbevarelsedriftsskäl eftersom jag helst bor i Sverige eftersom jag kan svenska bäst och växt upp här och inte vill att den svenska ekonomin skall få lida, svenskar som inte har rätt att invandra till Israel som mig om det blir alltför otrevligt här har ingen vidare självbevarelsedrift och får väl skylla sig själva om de inte vill ha min hjälp" så har han ett budskap som kan dra röster och gör att SD-sympatier och liknande inte på samma sätt förknippas med konflikt med muslimer i Sverige. Med nuvarande budskap från Ekeroth är han inte till någon nytta för SD och de som röstar på honom. Varför kan han inte nöja sig med att stödja Israel och bara kritisera islamister utomlands?

Om flera ledande SD:are stödjer Israel och ingen SD:are törs stödja palestinierna som Kasselstrand av rädsla för att bli petade så tror jag inte att palestinier och andra muslimer blir ledsna över detta. De tycker väl antagligen att det är bra om riksdagens minst rumsrena parti är mest pro-israeliskt. Däremot blir det kanske svårare att rekrytera färgade människor till annonser och valfoldrar där de säger att de stödjer SD p g a att vidare invandring blir för dyrt för den befintliga befolkningen, inklusive invandrarna. Å andra sidan blir kanske synpunkten att invandringen är väldigt kostsam än mer trovärdig om SD förknippas med en hållning i Israel-Palestina-frågan som muslimer kan antas ogilla samtidigt som några invandrade muslimer trots detta ändå stödjer SD p g a att ytterligare invandring är så pass ekonomiskt negativ. ”Om muslimer trots pro-Israelism och trots att de själva är invandrare kan stödja SD så måste invandringen verkligen kosta pengar” blir då en naturlig slutsats för de som läser broschyren eller annonsen.

Måste också lägga till en till sak angående Jan Guillou-snacket. Jag har ju alltid varit EU-motståndare här på Exilen. Jan Guillou däremot deklarerade inför folkomröstningen om EU att han stödde ja-sidan eftersom han ville skapa en motvikt till USA. Tycker väl heller inte i övrigt att det råder speciellt stor samklang mellan mitt och Guillous budskap även om man nu skulle utgå ifrån att Guillou är någon slags garderobs-invandringsmotståndare. Jag tror heller inte att Jan Guillou gillar att det på någon wikipedia-sida står att han använder nicket "K. V. Pauker" på Exilen även om han väl knappast riskerar att ställas på bar backe om folk börjar tro att han är jag. Så därför känner jag mig väl ibland tvungen att påpeka att jag inte är Guillou även om det verkar som om de som säger detta mest gör det för att reta Guillou utan att ha någon allvarlig baktanke med det hela.

K. V. Pauker

Back to top Go down

Post  Barbarossa on Wed 28 Nov - 11:08

Och tillbaka till ämnet så verkar förundersökningen läggas ner, kan åklagaren sett hela filmen och sett vad vi alla redan visste?

Barbarossa

Back to top Go down

Post  Max Ronalds on Wed 28 Nov - 16:06

K. V. Pauker wrote:
Måste också lägga till en till sak angående Jan Guillou-snacket. Jag har ju alltid varit EU-motståndare här på Exilen. Jan Guillou däremot deklarerade inför folkomröstningen om EU att han stödde ja-sidan eftersom han ville skapa en motvikt till USA. Tycker väl heller inte i övrigt att det råder speciellt stor samklang mellan mitt och Guillous budskap även om man nu skulle utgå ifrån att Guillou är någon slags garderobs-invandringsmotståndare. Jag tror heller inte att Jan Guillou gillar att det på någon wikipedia-sida står att han använder nicket "K. V. Pauker" på Exilen även om han väl knappast riskerar att ställas på bar backe om folk börjar tro att han är jag. Så därför känner jag mig väl ibland tvungen att påpeka att jag inte är Guillou även om det verkar som om de som säger detta mest gör det för att reta Guillou utan att ha någon allvarlig baktanke med det hela.

Det är möjligt att EU-frågan kan fungera som "Plausible deniability". Även det faktum att Guillous far stödde franska motståndsrörelsen medan Pauker verkar heja retroaktivt på nazisterna (även fast dom kanske var lite taskiga mot judarna) kanske talar emot det skulle vara samma person. Å andra sidan verkar Guillou ha manifesterat någon vurm för "det tyska" i sin senaste biografi. Guillou antydde också i Expressens senaste barsändning att "Jimmie Åkesson är duktig på att försvara ett så omöjligt projekt som Sverigedemokraterna". Vill också minnas att Pauker skrev någon gång i samband med Nato-bombningarna 1999 att om Sverige blev nazistiskt så skulle Clinton och Jeltsin överlägga om vem som först skulle trycka på kärnvapenknappen. Och SD företräddes enligt Guillou tidigare av män i svarta uniformer med svarta kängor med vita skosnören. Mot den bakgrunden kanske SD är ett omöjligt projekt. Men Ekeroth kanske har lyckats omformulera vissa frågor så att Sverige slipper bli kärnvapenbombat om de får egen majoritet i riksdagen. Men har redan Expressen redan kammat hem en guldspade för KGB-avslöjandet så är de förmodligen ganska ovilliga att gräva fram nya Guillou-avslöjanden som inte riktigt stämmer överens med den bilden. Först sopar man bort lite dam och får fram en gammal halvsanning, sedan vinner man en spade av guld som man inte är så villig att använda.

Sedan kan man ju fråga sig hur många människor innan internet slog igenom som ens visste vem Karl Viktorovich Pauker var. Även vid det här rabblandet av svenska mattesnillen ringer det en klocka om man jämför med Guillous senaste 1900-talsbiografi. Tycker iofs att idén med att lansera "svennar" som något sorts kultiverat vetenskapfolk inte är en så dum idé. Men måste dom vara "svennar" och övriga befolkningen svenskar? Kan man inte säga att de där uppfinnarjockarna får varumärkesskyddad rätt att titulera sig svenskar medan övriga delen av befolkningen som är rotlösa och talar någon sorts shobre-svenska får leva med det mindre smickrande epitetet "svennar"? Kanske skulle svenne-stämpeln uppmuntra vissa människor att söka sig bort från den svenska identiteten och därmed minska sannolikheten för att hela den svenska befolkningen (inklusive mattegenierna och uppfinnarjockarna) blir någon sorts urartad mestizbefolkning.

Jag tycker faktiskt det är mer rättvist att kategorisera sådana här pellejönsar som svennar:

Fast jag tror att polisen föredrar en svenskspråkig pellejönskultur framför mer genuina etniska minoriteter. Och för att underhålla en svensk pellejönskultur så behövs det mer pengar till skolan och integrationen. Och så snurrar kugghjulen i den socialistiska vålds- och välfärdsstaten vidare. Tills uppfinnarjockarna inte längre vill finansiera bedrägeriet via skattsedeln.

Max Ronalds

Back to top Go down

Post  Godatider on Wed 28 Nov - 16:17

Barbarossa wrote:Och tillbaka till ämnet så verkar förundersökningen läggas ner, kan åklagaren sett hela filmen och sett vad vi alla redan visste?

Alltihop var bara ett spel för gallerierna, för att sänka allmänhetens uppfattningen om SD. De visste redan från början att det inte skulle leda till åtal på riktigt. Men fann det ändå värt att basunera ut bilden av åtal, för det fick skandalen att framstå som allvarligare än den i själva verket var.

Ja, om nu SD helt skall sparka Almqvist, så förlorar de en av sina absolut bästa. Han är nog näst Åkesson partiets största tillgång. Jag håller med K. V. Pauker här; skicka fram en blåneger framför kameran (och sätt på honom en hög turban eller nått, så han grafiskt på löpsedeln präntas in i människors minnen), eller varför inte en kvinnlig somalier i burka, som företrädare för SD, som på stapplande svenska säger, "Det Almqvist gjorde var dåligt, men det är så viktigt för Sveriges ekonomi att invandringen minskas, och för våra möjligheter att assimileras i Sverige. Almqvists kunskaper behövs verkligen i Sveriges riksdag."

Godatider

Back to top Go down

Post  K. V. Pauker on Thu 29 Nov - 0:32

Max Ronalds wrote:

[- - -]

Även det faktum att Guillous far stödde franska motståndsrörelsen medan Pauker verkar heja retroaktivt på nazisterna (även fast dom kanske var lite taskiga mot judarna) kanske talar emot det skulle vara samma person.

[- - -]

Oj, det här blev allt ett sent inlägg. Får ta en svår dag i morgon.

Någon Expo:it hävdade ju på någon tidigare variant av Exilen-forumet att jag menade på att ”nazism kan vara något fint”. Jag skulle alltså vara någon slags velour-nazist. Jag antar att denna ”velour-nazism” i så fall i huvudsak skulle begränsa sig till min syn på ryska revolutionen och att jag skulle vara någon slags garderobs-mixofob. Däremot gissar jag att jag blir trodd om jag säger att jag inte vill leva under något slags auktoritärt styre eller att jag själv inte hade velat kriga för Nazityskland om jag varit född på 20-talet eller litet tidigare. Jag var ju rätt måttligt intresserad av militärtjänsten och föreslog vid mönstringen att jag skulle bli frikallad men lyckades bara slippa det enda repmöte jag blev kallad till. Hade också dåliga militära betyg utom i uppförande. Tror väl heller inte att folk tror att jag känner mig obekväm i färgade människors sällskap eller retar mig på att se blandpar med en gemensam unge på stan. Däremot antar jag väl att folk ändå tror att jag ljuger när det gäller förbud mot blandäktenskap eftersom jag anser att det är en nackdel eller risk för kvarvarande delar av ursprungsbefolkningen att hamna i minoritet. Om jag nu säger att man inte bör provocera redan befintliga invandrare i onödan eftersom detta kan innebära faror för ursprungsbefolkningen när denna hamnar i minoritet så ter det väl sig på sätt och vis logiskt om jag vill undvika risken för minoritetsställning genom att helt enkelt förbjuda blandäktenskap. Jag skulle alltså anse att skyddsbehovet för ursprungsbefolkningen säkerhet genom att vara i majoritet skulle väga tyngre än den inskränkning av den enskilde individens fri- och rättigheter som förbud mot blandäktenskap skulle innebära.

Jag vill minnas att jag tidigare på Exilen påpekat att de flesta kanske tror att jag ljuger om jag hävdar att jag inte vill förbjuda blandäktenskap. Den här frågan utgör väl ett generellt trovärdighetsproblem för invandringsmotståndare. Mitt intryck är att personer i blandförhållanden upplever att typiska invandringsmotståndare är figurer som när en stark önskan ingripa mot alstrandet av blandbarn genom att typ skicka in stor tunnbrödsspade mellan parterna innan någon penetration hunnit ske. Eller kanske göra som Nazi Nöff och Nalle P gjorde mot Kristoffer Robin, i alla fall om den manliga parten är färgad. Så jag kan väl i och för sig förstå den vrede som personer i blandförhållanden och blandade individer kan uppleva mot invandringsmotståndare. Även adoptivföräldrar kan säkert av liknande skäl tycka illa om invandringsmotståndare. Jag tror inte att det var en tillfällighet att åtminstone två av säpos kontaktmän i stan där jag nu bor var adoptivföräldrar i början på 90-talet. En säpogubbe från det regionala säpo-kontoret som kom med bussen ungefär varannan månad verkade ha något slags övernattningsrum i de här familjernas respektive villor. Ordföranden i en ekonomisk förening i början på 90-talet med koppling till socialdemokratin som i andra sammanhang verkar ha anklagats för att ha varit en lokal nyckelfigur i ”sapo” var adoptivförälder. Jag minns så väl när hans adoptivson studsade och såg närmast chockad ut när han såg mig på stan. Han undvek helt klart att möta mig på stan på mindre än 10 meters håll. Notera också att jag aldrig officiellt framträtt som invandringsmotståndare. Jag fanns helt klart med namn och bild i någon pärm någonstans som lokala förmågor hade tillgång till.

Jag sätter väl ett betydande frågetecken i det lagliga i det som stans lokala sapo-förmågor pysslade med. Mitt intryck är dessutom att man gått rätt långt när det gäller vilka man registrerar och håller koll på. Jag minns när man på 90-talet hade låtit riksdagens konstitutionsutskott ta del av vilka grupper och åsiktsriktningar som säpo hade tillstånd från regeringen att bedriva övervakning mot. Miljöpartiets Peter Eriksson (mp) sade då i TV-rutan att det här handlade om ”ren förföljelse av människor”. Kenneth Kvist (v) fick frågan om han tyckte att man gick för långt i direktiven när det gällde vilka grupper man fick titta på. Han lät väl litet tvekande och mumlade något om att man kanske tangerade gränsen för vad som var acceptabelt. Eftersom grundlagen nu fastslagit att Sverige är ett mångkulturellt land och att Sverige är med i EU antar jag att omfånget för laglig åsiktsregistrering och övervakning snarast vidgats jämfört med för 15-20 år sedan.

De enda invandringskritiska partier som hos en bredare allmänhet verkar ha lyckats med att inte förknippas med ett generellt motstånd bland anhängarna mot blandäktenskap förefaller vara det norska Fremskrittspartiet och Dansk Folkeparti. Detta beror väl sannolikt på att partierna har liberala rötter snarare än nationella. Partiernas pro-judiskhet kan väl eventuellt ha stärkt denna trovärdighet eftersom blandäktenskap mellan judar och icke-judar var förbjudet i Nazityskland och under ockupationen av Norge och Danmark (så länge det fanns några judar kvar i dessa länder).

Man bör dock notera att det historiskt funnits andra former av lagstiftning mot blandäktenskap. I USA:s sydstater var ju t ex blandäktenskap mellan vita och judar tillåtet samtidigt som blandäktenskap mellan svarta och vita var förbjudet fram tills dess USA:s HD upphävde denna lagstiftning år 1967. Så du löser i alla fall inte helt problemet med att förknippas med motstånd mot blandäktenskap genom att inta en väldigt pro-judisk och pro-israelisk hållning. Så det bästa sättet att inte förknippas med motstånd mot blandäktenskap är väl att stödja partier som bildats på liberal och inte nationalistisk grund.

Jag kan väl också på sätt och vis hålla med om att invandringsförespråkare har ett teoretiskt övertag framför invandringsmotståndare när det gäller den teoretiska kompatibiliteten mellan den egna ideologin och principen om den enskilde individens frihet. Om invandringsmotståndarna ”förlorat” när ursprungsbefolkningen hamnat i minoritet eller försvunnit borde det rent logiskt ur deras synpunkt te sig frestande att förbjuda barnalstring i blandförhållanden. Den inneboende brist på kompatibilitet med den enskilde individens frihet som vi hittar hos de som spelar på den andra planhalvan är inte lika lätt att sätta fingret på. Men det grundläggande problemet när det gäller att kombinera principen om den enskilde individens frihet med invandringsförespråkarnas recept förefaller vara svårigheten att kombinera den ”värdegemenskap” de talar om med den åsiktspluralism som bör följa med principerna om den enskilde individens frihet. En person som verkar ha fäst sig speciellt vid det här med ”värdegemenskap” förr i tiden var Ingvar Carlsson (s). Men även andra verkar använda begreppet och uttrycka likartade tankegångar.

Jag anser att du har ett klart problem med kompatibiliteten med principen om den enskilde individens frihet om du skall ha en ”värdegemenskap”, d v s att alla skall ha vissa åsikter och värderingar gemensamma. De som inte omfattas av de gemensamma grundvärderingarna blir då mer eller mindre samhällets fiender som samhällsapparaten och de som delar åsiktsgemenskapen skall bekämpa. Konkreta exempel på konsekvenser av värdegemenskapstänkandet är överreaktionerna på folkomröstningen i Sjöbo där hela samhällsapparaten mobiliserades mot Sjöbo. Efter att Sjöbo sagt nej skall visst t o m Vägverket ha börjat slarva med vägunderhållet i Sjöbo. Det här med att man också i strid med gällande lagstiftning sparkar folk p g a att de är invandringsmotståndare och att facket utesluter medlemmar p g a historiskt relativt modesta invandringskritiska åsikter trots att det på 30-talet kom prejudicerande domar om att facket inte hade rätt att utesluta medlemmar med mer extrema (nazistiska) åsikter är ett annat exempel. Jag påpekade tidigare i år här på Exilen att Transport uteslutit en kvinna som var sverigedemokrat men hade en färgad pojkvän. Den kvinnan måste helt klart ha haft mer måttfulla åsikter än 30-talets nazister och sannolikt mer liberala rasåsikter än många i ledande riksdagspartier på 30-talet som då fortfarande stöttade Herman Lundborgs Rasbiologiska Institut som drevs med statliga pengar.

Frågan är också om man inte får en naturlig tendens mot åsiktsgemenskap (värdegemenskap) i brist på annat som förenar om befolkningen varken delar gemensam härstamning eller kultur. Sverigedemokraterna verkar ha ett alternativ till värdegemenskapen i form av att samhällets medborgare skall dela en viss kultur (den svenska). Detta innebär väl dock också på sätt och vis en inskränkning i den enskilde individens frihet. Om man p g a sin religion t ex inte vill sjunga psalmer i kyrkan på skolavslutningen eller föredrar kosovo-albansk folkdans i stället för svensk folkdans så exkluderas man från det som anses vara samhällets gemensamma fundament. En mer drastisk variant ser vi i Frankrike där muslimska flickor inte får ha sjal i skolan och där kvinnor som bör burka på stan bötfälls. Frankrike tillämpar också en mer drastisk variant av värdegemenskapen än Sverige eftersom det även för icke-nazister och färgade är förbjudet att pruta ner antalet döda i Förintelsen och ha synpunkter på med vilka metoder man minskade den judiska befolkningen (striden här står mellan ståndpunkterna om man utöver arkebusering och svält även använde cyanidgas). Rent generellt är just denna inskränkning av yttrandefriheten iögonenfallande jämfört med lagstiftningen i USA och jämfört med hur man ser på kulakutrotningen i Ukraina. När det gäller kulakutrotningen har man t o m i statliga TV-kanaler ibland kunnat se uttalad revisionism när det gäller synen på detta folkmord. I TV-serien Folkets århundrade förklarade man massdöden i Ukraina med att folk slaktade sin boskap hellre än att lämna ifrån sig boskapen till myndigheterna (folk slaktade alltså inte boskapen p g a matbrist som berodde på att myndigheterna knyckt utsädet för dem). För en utomstående, icke-europeisk betraktare antar jag att denna skillnad när det gäller vad värdegemenskapen skall omfatta kan te sig som rätt frapperande i ljuset av vad Europa predikar för andra runt om i världen när det gäller att inte straffa avvikande politiska åsikter och teorier. Exemplet visar också att det inte är självklart att en politisk värdegemenskap blir konsekvent till sin natur eller gynnar alla folkgruppers säkerhet lika mycket.

I USA har man p g a dess konstitution hittills traditionellt haft den största friheten i kulturellt och politiskt avseende. Man hade genom konstitutionen en slags värdegemenskap, men den tog sikte på största möjliga frihet för individen. Det har dock i praktiken funnits undantag från dessa principer, framför allt beträffande socialisters och kommunister aktiviteter från 1920-talet fram till 1960-talet. Några år efter 2:a världskriget kom också de första förbuden mot korsbränning i USA. Man motiverade det sistnämnda med att detta var så skrämmande att detta vägde lättare än yttrandefrihetsaspekterna. Men generellt sett har man i USA p g a landets konstitution som tar sikte på den enskilde individens frihet varit mer restriktiv med att skapa minsta gemensamma nämnare för befolkningen genom gemensamma åsikter och kulturella normer. När det gäller de kulturella normerna kan vi notera att man i prejudicerande domar förbjudit offentliga skolor att favorisera kristendom eftersom detta skulle strida mot den enskilde individens frihet att själv välja religion.

I teorin är väl de ursprungliga amerikanska principerna om den enskilde individens frihet den kanske mest anständiga och konsekventa lösningen på hur man skall minimera samhällets inskränkningar av den enskilde individens frihet. Men vi får väl se hur det går med de politiska friheterna i USA framdeles, speciellt i praktiken. I vilket fall som helst tycker jag att det historiskt funnits en skillnad mellan hur värdegemenskapsivrare i Europa resonerat jämfört konstitutionsförsvarare i USA. Värdegemenskaps/åsiktsgemenskaps-tänkandet i Europa har gett större inskränkningar av den enskilde individens frihet både politiskt och kulturellt. Så att hävda att den planhalva som predikar värdegemenskapens evangelium generellt står för ett recept som kränker den enskilde individens frihet mindre än de som förespråkar härstamningsbaserad minsta gemensam närmare (antingen öppet, i garderoben eller som misstänkt eventuell konsekvens av deras politiska önskningar) är inte så självklart som det i förstone kan verka. En viktig fråga i det här sammanhanget torde vara hur långt man vill gå med värdegemenskapen. Om vi jämför någon sydstat i USA år 1962 med Sovjetunionen så vågar jag påstå att den enskilde individens frihet i den amerikanska sydstaten generellt var större i den amerikanska sydstaten än i Sovjet trots att blandäktenskap var olagligt i sydstaten i fråga. Om vi jämför dagens Sverige med sydstaten för 50 år sedan kan man kanske säga att den mer restriktiva yttrandefrihetslagstiftning vi har jämfört med den amerikanska sydstaten utgör ett mindre ingrepp i den enskilde individens frihet än sydstatens äktenskapslagstiftning. Frågan är dock hur långt man kan gå med värdegemenskapen och åsiktsgemenskapen innan man mellan tummen och pekfingret inkräktar mer på den enskilde individens frihet än den amerikanska sydstaten. Den man som gav upphov till EU:s grundande, Richard von Coudenhove-Kalergi, var helt öppet en Trotskij-beundrare och förespråkade helt öppet att demokratin borde ersättas av ett elitstyre där personer med åsikter liknande hans egna och Trotskijs skulle bestämma allt eftersom hans ideologi var ”objektiv” och helt sann. De inskränkningar som ett av Europarådets organ nu förespråkar i form av förbud mot påstått rasistiska organisationer och mer långtgående införande av positiv särbehandling ter sig som relativt långtgående inskränkningar av den enskilde individens frihet. Med tanke på att EU i sina direktiv mot rasism år 1995 inkluderade även organisationer som var ”xenophobic” i den kategori av organisationer som borde förbjudas är frågan onekligen hur långt det är tänkt att man skall gå. När de borgerliga partierna i Malmö på 80-talet bildade koalition med Carl P. Herslows Skånepartiet motiverade man detta med att partiet inte var ”rasistiskt” utan bara ”främlingsfientligt”. Skall man förbjuda Skånepartiet? Skall man förbjuda alla de organisationer säpo får spana på p g a misstänkt invandringskritisk hållning vilket miljöpartiets förra språkrör och uttalade invandringsförespråkaren Peter Eriksson kallade ”ren förföljelse av människor”?

Oavsett hur långt man tänkt gå när det gäller värdegemenskapen/åsiktsgemenskapen så tycker jag att det som verkar driva invandringsförespråkarna inte generellt är en omsorg om den enskilde individens frihet eller graden av demokrati. Det som driver dem är just invandringsförespråkande. Detta invandringsförespråkande behöver heller inte vara speciellt konsekvent utan kan t ex nästan uteslutande ta sikte på länder som p g a sin ursprungsbefolkning skulle kunna antas vara speciellt mottagliga för nazism. Man är heller inte generellt speciellt engagerad när det gäller motstånd mot folkmord med etniska förtecken och motstånd mot diskriminering p g a härstamning eftersom man t o m kan okeja revisionism när det gäller kulakutrotningen och kan tänka sig väldigt långtgående diskriminering genom positiv särbehandling på bekostnad av människor som p g a sin härstamning kan bli nazister. Mer konsekventa invandringsförespråkare när det gäller den enskilde individens rättigheter tycker jag faktiskt verkar vara rätt sällsynta. Ron Paul är väl kanske det mest kända exemplet. Gunnar Strömmer (m) på Centrum för rättvisa har genom att driva några fall mot positiv särbehandling visat tendenser till mer konsekvent liberalt tänkande (undrar varför Strömmers politiska karriär efter detta inte tagit fart, hmm). Jag tror att bristen på konsekvent värnande om den enskilde individens rättigheter från invandringsförespråkarnas sida dels beror på att det som driver dem i regel är just att få hit så många invandrare som möjligt utan att det blir kaos och inte den enskilde individens rättigheter (även om de gömmer sig bakom dylik argumentering) samt att man i sökandet efter en minsta gemensam nämnare för samhällets invånare i brist på annat landar i just värdegemenskap/åsiktsgemenskap som innebär just inskränkningar av den enskilde individens frihet för de som inte delar de gemensamma åsikterna.

Så ett annat ämne.

Precis som jag tidigare förutspått har nu ytterligare en ledande SD-företrädare, Lars Isovaara, ertappats med att ha uttryckt sig rasistiskt/uttalat främlingsfientligt. Jag skulle heller inte bli förvånad om det blir fler fall längre fram (fast folk skärper kanske till sig efter Almqvist/Isovaara-fallen?). Om SD inte vill belastas av Almqvists och Isovaaras uttalanden alltför mycket, men ändå vill ha kvar möjligheten att fälla regeringen i ett misstroendevotum, så skulle man kanske fundera på möjligheten att placera dem i ett farmarlag som inte får vara med i riksdagsgruppen och partiet men i utbyte mot att rösta ja till misstroendevotum får bankgarantier för ekonomisk kompensation om så skulle ske och de då skulle bli utan sina riksdagsplatser. Ett tänkbart juridiskt problem med det sistnämnda är kanske att den ekonomiska kompensationen skulle kunna betraktas som en muta. Men det går kanske att hitta en konstruktion där man undviker sådana problem.

Last edited by K. V. Pauker on Thu 29 Nov - 20:37; edited 3 times in total (Reason for editing : Språkligt fel)

K. V. Pauker

Back to top Go down

Post  Max Ronalds on Thu 29 Nov - 12:28

K. V. Pauker wrote:Lars Isovaara

Jag kan inte fatta hur såna där överbetalda pajaser kan bli en riksnyhet. Okej om det hade varit en idrottsledare. Dom påverkar ju iaf livet för vanliga människor i någon positiv bemärkelse till skillnad från:

Riksdagen antog förslaget med siffrorna 272-43.

http://www.flashback.se/artikel/2582/fra-lagen-utvidgas-vid-nyar

I ljuset av ovanstående fyller onekligen Lars Isovaaras påstådda rasism en massmedial funktion.

Max Ronalds

Back to top Go down

Post  kapten havoc on Thu 29 Nov - 19:07

Max Ronalds wrote:

Jag kan inte fatta hur såna där överbetalda pajaser kan bli en riksnyhet. Okej om det hade varit en idrottsledare. Dom påverkar ju iaf livet för vanliga människor i någon positiv bemärkelse till skillnad från:

I ljuset av ovanstående fyller onekligen Lars Isovaaras påstådda rasism en massmedial funktion.

Man tycker ju han kunde använt sitt handikapp på nåt sätt mot rasistkortet. Tydligen är det nu rasism att härma en gris och spotta. Den sista kommuniststaten utmärker sig igen på ett väldigt pinsamt sätt. Vad kommer härnäst från Stalinist-media? Snart får väl Åkesson sparka sig själv. lol!

kapten havoc

Back to top Go down

Post  K. V. Pauker on Thu 29 Nov - 20:12

Max Ronalds wrote:

Isovaara ger väl kanske på sätt och vis ett rakryggat intryck genom att han frivilligt valde att avsäga sig lönen på 58 300 :- i månaden. Fast om han kan återgå till att vara egenföretagare som civilingenjör borde han ju ändå vara rätt högavlönad. Å andra sidan trodde han sig tydligen inte kunna återgå till företagandet utan planerade i stället anmäla sig på Arbetsförmedlingen.

En annan möjlig orsak till att han valde att avsäga sig riksdagsledamotskapet var kanske att det är jobbigt att vara ute och resa som handikappad. Jag har hört att en del handikappade tycker att det är otrevligt att resa p g a att man då behöver gå på en massa nedpissade, offentliga handikapptoaletter som man måste sitta på. Då är det trevligare att sitta hemma. Speciellt i ljuset av att behöva schavottera i media stup i ett för sina uttalanden och sina osanningar om väskstölden om han sitter kvar. För den som börjar närma sig pensionsåldern och kanske inte gör av med så mycket pengar är kanske en riksdagslön inte så attraktivt. Speciellt inte om det eventuellt kan finnas möjlighet att tjäna bra med pengar ändå.

Max Ronalds wrote:

Min gissning är att man ändå tummat rätt friskt på befintligt regelverk fram tills nu. Notera också att om man ändrar lagstiftning så att något som tidigare var förbjudet blir tillåtet så är tumregeln att man inte åtalar för det som var tidigare brott. Det fanns antagligen också en beredskap för att ändra lagstiftningen om nu någon skulle ha åkt fast för att ha tänjt på regelverket.

K. V. Pauker

Back to top Go down

Post  K. V. Pauker on Thu 29 Nov - 20:30

kapten havoc wrote:
Max Ronalds wrote:

Man tycker ju han kunde använt sitt handikapp på nåt sätt mot rasistkortet. Tydligen är det nu rasism att härma en gris och spotta. Den sista kommuniststaten utmärker sig igen på ett väldigt pinsamt sätt. Vad kommer härnäst från Stalinist-media? Snart får väl Åkesson sparka sig själv. lol!

Uppenbarligen verkar även Isovaara själv ha insett nödvändigheten av att avgå. Inte du dock.

Men visst kan väl Åkesson få mer likartade problem framdeles. Jag har ju själv påpekat detta ovan.

Åkesson själv verkar dock hittills inte ha fått problem med den där sången "blodet rann, Palme han försvann", om han nu var med då.

K. V. Pauker

Back to top Go down

Post  Sponsored content

Sponsored content

Back to top Go down

Page 2 of 4 Previous  1, 2, 3, 4  Next

View previous topic View next topic Back to top