Nya lagar mot penningtvätt

View previous topic View next topic Go down

Nya lagar mot penningtvätt

Post  K. V. Pauker on Sat 24 Nov - 23:06

Såg för en stund sedan på en nyhetsutsändning från SVT att nya lagar mot penningtvätt är i pipeline.

Själv gissar jag väl att det kan gå att göra det litet svårare att tvätta pengar i Sverige. Frågan är dock vad konsekvensen då blir. Min gissning är att man då tvättar pengarna utomlands i stället. Kriminella nätverk med en bra bas utomlands blir då vinnare, gissar jag. Juggemaffian ligger väl i så fall rätt bra till eftersom deras utländska bas är rätt lätt att nå. Antagligen kommer Hells Angels och Bandidos då att försöka rekrytera mer bland juggar och andra utrikiska nationaliteter för att inte halka efter.

Själv tror jag att den bästa medicinen mot utbredd kriminalitet är att outbildade människor kan tjäna hyfsat på sina jobb och inte har svårt att hitta jobb. Småbovar tjänar aldrig några stora pengar. OK, de kan ha en gammal Mercedes, en fin skinnjacka och en dyr klocka. Men de brukar inte kunna amortera på något hus eller någon lägenhet. För en tonåring kan kanske den relativa rikedomen genom att vara smågangster vara relativt stor. Men knappast för en vuxen. Om det går att tjäna pengar på hederligt vis blir nog rekryteringsbasen för vuxna gangsters rätt begränsad såvida inte något mer ingår i paketet (som t ex att få känna sig tuff när man åker motorcykel iklädd solglasögon tillsammans med andra bovar).

K. V. Pauker

Poäng : 2785

Back to top Go down

Re: Nya lagar mot penningtvätt

Post  Max Ronalds on Sun 25 Nov - 0:56

Det roliga är hur försäljaren (politikern i det här fallet) formulerar sig för att sälja sin idé om "tuffare tag".

SVT har tidigare berättat hur yrkes-
kriminella utför ekobrott i stället
för t.ex. rån och narkotikabrott.

-Det är ett stort och ett växande
problem
, säger Beatrice Ask till SVT
Nyheter.

Så det är bättre att de säljer droger och rånar banker då, eller? Hmm, det var märkligt. Hmm...

Fast jag tror Beatrice Ask kan känna sig ganska trygg i det här avseendet. Ser hon lite sträng ut och talar om någonting "grovt" och "organiserat" så vet hon att aviserade motåtgärder säljer ute i stugorna. Sverige har ingen Ron Paul som påpekar vad dessa "förlorade skatteintäkter" annars hade gått till. Svenskar har generellt en väldigt dålig förmåga att ta till sig ett budskap på engelska. Man nöjer sig med att läsa Aftonbladet. Och där står det att Ron Paul är någon kul snubbe som vill legalisera marijuanarökning och bordeller. Svenska är nog ett ganska dåligt språk att ha som modersmål om man är retoriskt lagd. För att göra ett intryck på svenska ska man vara mysfarbrorn som mumlar fram någonting med frånvarande blick. Ingen är nog bättre på detta än Leif GW Persson. Fast då måste man liksom ha någon lång fin karriär bakom sig, helst i något actionladdat yrke (polis i GW:s fall) och vara lite av en alfahanne. Vem som helst kan nog inte sitta med pösmage och mumla fram någonting som åhörarna älskar. Eller borde jag försöka? Oskyldig
Max Ronalds

Poäng : 2649

Back to top Go down

Post  K. V. Pauker on Sun 25 Nov - 21:48

Max Ronalds wrote:

[- - -]

Så det är bättre att de säljer droger och rånar banker då, eller? Hmm, det var märkligt. Hmm...

[- - -]

Menar du att jag har sagt så?

Det jag sagt är att om det blir svårare att tvätta pengar i Sverige så får de bovar som har en hyfsad bas i utlandet en konkurrensfördel. Jag vet inte om detta minskar brottsligheten påtagligt. Kanske blir det litet mindre brottslighet här om det blir svårare att tvätta pengar här. Kanske tvättar man bara pengarna utomlands i stället samtidigt som bovar utan utlandsbas blir utkonkurrerade. Men jag vet inte, lade bara fram ett tänkbart scenario.

K. V. Pauker

Poäng : 2785

Back to top Go down

Post  Max Ronalds on Mon 26 Nov - 7:08

K. V. Pauker wrote:
Max Ronalds wrote:

[- - -]

[- - -]

Menar du att jag har menat att du har sagt så? Hmm... Medveten missuppfattning, det är ju också ett debattknep. Det var ganska tydligt att jag refererade till SVT nyheter. Däremot har väl du någon gång hos Filip och Fredrik erkänt att du snortat kokain. Vill också minnas att du relativt nyligen sade i Nöjesguiden att "någon enstaka braja gör varken till eller från" men att det finns människor som har blivit kocko i huvet av långvarigt cannabisrökande och att det därför bör vara olagligt att bruka denna drog. Varför inte bara säga som det är, "jag älskar våld, jag har byggt hela min karriär på att idealisera våld och jag tycker det är bra om vi kan hitta en anledning för staten att anställa så många personer som möjligt som sysslar med våld".

Märkligt förresten att en debattör som har skrivit så mycket om "kulakutrotningen" tycker det är bra att den svenska staten får rätt att tillämpa samma metoder i "kampen mot organiserad brottslighet". Kan det vara så att perversa människor (som du är) alltid finner ett behov av att projicera sina egna fantasier på ett svunnet system?
Max Ronalds

Poäng : 2649

Back to top Go down

Post  Robin Shadowes on Mon 26 Nov - 14:30

Max Ronalds wrote:
K. V. Pauker wrote:
Max Ronalds wrote:

[- - -]

[- - -]

Menar du att jag har menat att du har sagt så? Hmm... Medveten missuppfattning, det är ju också ett debattknep. Det var ganska tydligt att jag refererade till SVT nyheter. Däremot har väl du någon gång hos Filip och Fredrik erkänt att du snortat kokain. Vill också minnas att du relativt nyligen sade i Nöjesguiden att "någon enstaka braja gör varken till eller från" men att det finns människor som har blivit kocko i huvet av långvarigt cannabisrökande och att det därför bör vara olagligt att bruka denna drog. Varför inte bara säga som det är, "jag älskar våld, jag har byggt hela min karriär på att idealisera våld och jag tycker det är bra om vi kan hitta en anledning för staten att anställa så många personer som möjligt som sysslar med våld".

Märkligt förresten att en debattör som har skrivit så mycket om "kulakutrotningen" tycker det är bra att den svenska staten får rätt att tillämpa samma metoder i "kampen mot organiserad brottslighet". Kan det vara så att perversa människor (som du är) alltid finner ett behov av att projicera sina egna fantasier på ett svunnet system?

Han drömmer väl sig tillbaka till förfädernas revolution för cirkus 230 år sedan då perukstockarna rullade bokstavligt talat. Blodet ger nog en häftigare rusning än när kokset gör när det snortas upp i hjärnbarken via näsborrarna. Är det månne ungdomsåren på den där pennalistskolan som har format honom som person? Enligt sin egen moder har han tydligen slirat lite med verkligheten där. Frågan är om lögnen är medveten eller undermedveten och att det är mer så han upplever den utefter sin marxistiskt färgade världsbild?
Robin Shadowes
Leg. Vampür

Poäng : 3684

Back to top Go down

Post  Alfamale on Thu 24 Jan - 22:01

K. V. Pauker wrote:
Antagligen kommer Hells Angels och Bandidos då att försöka rekrytera mer bland juggar och andra utrikiska nationaliteter för att inte halka efter.

Kommer? Du har verkligen gått på massmedias dravel. Desssa MC-gäng formligen dräller av allsköns blattar. Det var MYCKET länge sedan svenskar var den vanlige mc-gängs medlemmen...

Alfamale

Poäng : 2658

Back to top Go down

Post  Sponsored content

Sponsored content

Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top